Gå til innhold
Fiskersiden

Sinnsyk abborfangst


elPerro
 Share

Recommended Posts

Lurer på hvor lang tid de brukte på å flå og filitere 900 abbor. Selv om abbor ikke er en truet art i Finnmark er det fortsatt tull å drepe så store abborer som den største på 1,485. Likevel artig å se at det finnes potensial for så stor abbor i Finnmark også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Gateprofeten

Så alle arter som ikke er truet kan man fiske opp ubegrensede mengder av? Godt tips til neste års lakseseong KIS.....

Dersom man ikke truer bestanden ser jeg ikke noe problem med at folk utnytter et fabelaktig fiskebett nei.

At de burde latt de største gå er jeg forsåvidt enig i, men det blir deres valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Men blir det mat av alt?Blir vel mat for reven.

sitat:Ok, da er vi alle enige om at dette er forkastelig.Ikke enig i så "sterk" betegnelse som forkastelig. Vi vet jo ikke grunnen til at de tok opp så mye. Abborfiske i Finnmark kan være sinnsykt bra og det er fint at folk utforsker og videreformidler det de opplever og finner ut, selv om synet av så mye død abbor ble litt vel brutalt for mange av oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet mitt var ikke retorisk ment siden jeg ikke har førstehånds erfaring med aborfisket her de siste 10-15 åra...men siden det har vært så mange isfiskekonkurranser på Steinsfjorden tenkte jeg at en evt utvikling av fisket her kanskje kan gi en indikasjon på betydningen av isfiskekonkurranser. Både abbor under isfiskekonkurranser og gjedde under gjedefestivaler har jo blitt utsatt ofr et ganske hardt fiskepress iSteinfjorden de siste åra. Diskusjoner om gjeddefestivalene har det vært mange av før, ingen grunn til å rippe opp i det, men det har ikke blitt sagt så mye om utviklingen av abborfisket her.

Bra eller dårlig? Jeg vet ikke, men lytter gjerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av SMS

Spørsmålet mitt var ikke retorisk ment siden jeg ikke har førstehånds erfaring med aborfisket her de siste 10-15 åra...men siden det har vært så mange isfiskekonkurranser på Steinsfjorden tenkte jeg at en evt utvikling av fisket her kanskje kan gi en indikasjon på betydningen av isfiskekonkurranser. Både abbor under isfiskekonkurranser og gjedde under gjedefestivaler har jo blitt utsatt ofr et ganske hardt fiskepress iSteinfjorden de siste åra. Diskusjoner om gjeddefestivalene har det vært mange av før, ingen grunn til å rippe opp i det, men det har ikke blitt sagt så mye om utviklingen av abborfisket her.

Bra eller dårlig? Jeg vet ikke, men lytter gjerne.

Faktisk, så opplever jeg abborfisket i Steinsfjorden som ganske godt. Synes det er vanskelig å si om noe om det har forandret seg mye da det jeg ikke har mer enn et par tre turer etter abbor i året. Jeg hørte om mye kilosabbor i sommer, de få turene jeg har hatt i år har det vært nok med abbor rundt 5-600 gram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok, vet vel ikke selv hvordan det staar til med abborn der for tida. Men det er vel hevet over enhver tvil at fisken som tas paa konkurransene(isfiskekonkurranser generelt), neppe blir spist og det tas myye fisk rundt omkring. Synd det ikke er mulig med no-kill-konkurranser paa vintern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av randselva

det kryr av abbor der. hadde man ikke hatt isfiske som kultiverer abboren der. hvordan skulle det da . vært der???? den formerer seg jo noe sinnsyk.

Er vel ikke noen stor fare for at abboren skal bli utrydda i Steinsfjorden, nei, men etter min mening har det blitt mye mindre stor abbor der de senere årene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.