Gå til innhold
Fiskersiden

Sinnsyk abborfangst


elPerro
 Share

Recommended Posts

Jeg regnet med at det ble debatt ut av dette, ja :)

Siden jeg ikke vet størrelsen på vannet så syns jeg det er vanskelig å si om vannet tar skade av dette eller ikke. Flere er inne på at det sikkert ikke gjør noe, og jeg er nok enig i det. Overbefolket abborvann er det nok av...

MEN jeg syns de burde ha spart de over kiloen for å bevare vannet som et storabborvann.

elPerro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo ofte mer regel enn unntak i Finnmark at det er enormt mye abbor i størrelse 500-1000 gram i endel av vannene der. Det har blitt endel historier om fisk på hvert kast på jiggen, alle jevnstore og sjelden fisk over kiloen. Utvilsomt et helt annet populasjonsmønster enn vi har her sørpå. Er vel knapt noe vann her hjemme der man får 900 abbor der ingen veier under 600 gram. Tyder på at det er et sånt "overbefolket med storabbor-"vann. Men det kan virke som om de helt store er sjeldne der oppe, eller er det bare folk som er generelt lite interessert i abbor der oppe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Men det kan virke som om de helt store er sjeldne der oppe, eller er det bare folk som er generelt lite interessert i abbor der oppe?Etter hva jeg har hørt er det fordi folk der oppe generelt er lite interessert i abbor - og gjedde. Og lake og for den saks skyld.

En som setter i gang skikkelig testing (eller gutsing eller hva man skal kalle det) etter de artene der oppe, kan muligens få oppleve noe stort. Er likevel usikker på maksvektene på abbor og gjedde, om de skikkelig svære finnes der. Med lake tror jeg faktisk det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvoran kan man være så sikre på at det er isfiskekonkuransene som tynner ut bestanden av abbor og senker snittstørrelsen på steinsfjorden, og ikke det voldsomme gjeddefisket? Jeg for min del opplever at det er massevis av abbor der, men snittet har gått ned.

Tyder ikke dette på overpo****ring? Konkuransefiskere er heller ikke kjent for å dra opp bare store fisk, tvert i mot. Jeg vil nå heller påstå at siden gjeddebestanden og størrelsen på gjeddene går litt nedover, så vil det igjen prege snitt/mengde på abboren. Eller? Correct me if I'm wrong..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Borre

Hvoran kan man være så sikre på at det er isfiskekonkuransene som tynner ut bestanden av abbor og senker snittstørrelsen på steinsfjorden, og ikke det voldsomme gjeddefisket? Jeg for min del opplever at det er massevis av abbor der, men snittet har gått ned.

Viktige spørsmål du her stiller! Ja, snittet på abboren på Steinsfjorden har utvilsomt gått ned. Et uttynningsfiske av abbor som isfiskekonkurranser representerer er neppe nok alene til å redusere andelen eller mengden pen abbor i noen grad, særlig fordi slik konkurransefiske ikke er selektive på stor abbor, snarere tvert i mot. Situasjonen i dag tilsier vel at man burde beskatte bestandene av småabbor hardere. Derfor er jeg også rimelig sikker på at den VIKTIGSTE årsaken til at abborbestanden i Steinsfjorden er delvis degenerert til små individer er at gjeddebestanden er nesten "ødelagt", både i antall og størrelse. Uten en effektiv nedbeiting av små abbor, enten fra en stor bestand store abborer og/eller en solid bestand gjedder, vil abborbestandene lett "eksplodere". Dette er jo gammelt nytt.

I Steinsfjorden har man kanskje fått en "naturlig" bunn i bestanden av stor abbor (det skjer jo uansett fra tid til annen), SAMTIDIG som gjeddefestivalene har bidratt til å plukke bort en for stor andel av (de store) gjeddene. Dermed har man muligens fått en dobbelt effekt, der det plutselig er praktisk talt ingen regulering av reproduksjonen av abbor, med enorme mengder småabbor som resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ha litt flaks for å få abborer over kiloen fra isen i Steinsfjorden nå. Har jeg ikke opplevd på noen år.. Jeg tror også at årsaken kan ligge på den harde beskatningen gjedda er offer for. Synes forøvrig at samme tendensen viste seg i Vannsjø den tiden jeg drev på der...

Er det noen her som fortsatt fisker abbor fra isen utenfor Lierelva i Drammensfjorden?? Forutsetter jo at det er is, men i mine yngre dager opplevde vi et abborfiske der uten sidestykke. Bare så synd at vi var "unge og dumme" og knertet det vi fikk opp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.