Gå til innhold
Fiskersiden

Sjøørret og størrelsen på fanget fisk.


rug
 Share

Recommended Posts

Det tas stor fisk fra land også.Nedenfor en rekke fisker som ble tatt

fra land(i kg):

3,3 på flue-3,7 på stor wobbler under dorging(fra båt meget nært land)-7,3 på flue(fra 1990-2005).Andre fiskere:-8,5 på flue(samme sted som jeg fikk min på 7,3)-6,0 på flue-9,2 på flue.Fiskene på 6,0-7,3 og 9,2 ble tatt i det samme området.

...og for å ikke glemme den sjøørreten som ble tatt for et par år siden på litt over 10(jeg vet hvor[ :D ]) på jigg.Fra land det også.

Ja,ja-nå blir jeg vel slått ned av rug[ B) ][ :) ]...

Jeg traff også en eldre kar februar i år som fortalte om en gigantørret på 14kg som ble tatt på 70 tallet, ja dere hørte riktig!På sluk. Han hadde fisket i fjorden i en mannsalder og så denne sjøørreten med sine egne øyne , som han sa.Karen var rundt de 70 år, og virket troverdig nok når han fortalte om karen som ikke var så opptatt av å stå på ei liste med norgesrekord.Han pekte ut plassen hvor denne fisken ble tatt:nært land, ikke så langt fra det området hvor 10 kilosen ble tatt på jigg.

Man kan jo ikke annet enn å ta det for god fisk, inntil det motsatte er bevist.Da jeg spurte denne karen hvorfor i all verden folk flest ikke hadde hørt om denne storfisken, så forklarte han det med at vedkommende som fikk fisken, ikke ville ha noe blest om det, i den tro at plassen for ever ville være okkupert av håpefulle.70 åringen hadde i årene etter fisket mye på samme plassen og fått mye pen fisk, nesten aldri småfisk(sø).Nå fisket han ikke lenger, pga helsa.Derfor var det greit for ham selv å avsløre dette nå.Nå kan det jo være at dette var en laks; man var vel ikke så flinke som Fiskersidens medlemmer til artsbestemmelse den gang.Han forklarte imidlertid at den var "kort" men brei som ei flyndre, på mitt spørsmål om fiskens utseende.Men alikevel da...

Men, for å balansere dette: jeg vet også om noen karer som er svært ivrige med å dorge midtfjords i januar/februar(også det vet jeg hvor er[ :D ]).På dypriggen mellom 10 og 20 meter får de hvert år et par sjøørreter mellom 6-8kg

Og hva kan man så utlede av dette:

-Ikke fortvil, selv om du ikke har båt.Du har muligheter for å få stor fisk også fra land.

-Det er ofte de samme områdene som år etter år tar de store.

-Det tas flere store enn det vi hører om.Ikke alle er en sånn skrytpeis som meg[ ;) ].

-Ja, det er langt mellom de store, men fisker du mye kommer du oftere(må ses med relative øyne)i kontakt med dem.Tilfeldighetene

slår oftere til.

-Kanskje man bør ta reine "forskningsturer"?Dvs oppsøke nye, lite avfiskede områder-det kan godt være du oppdager en ny storfiskplass

ingen vet av.Kan lønne seg å gå utenom opptråkkede stier, selv om det da kan bli en del bomturer.

Og en ting til: hadde jeg vært av den overskeptiske typen(les: ikke trodd på den jeg pratet med), ville jeg fortsatt vært uvitende om mange av de plassene som gir mye,-og pen fisk [ ;) ]...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 82
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg har fisket mye sø (inne i trondheimsfjorden) opp igjennom årene, og den største søen jeg fikk på dette fisket veide 1,6 kilo.Mange mange turer, og mye mye sø på 500-700 gr. Det var ufattelig vanskelig å passere kiloen på dette fisket langt inne i fjorden. Så begynte jeg å fiske i Nidelva i Trondheim(kjent for stor sø), og dermed spratt vektene i været.På de siste 5 årene har jeg tatt to sø over 4 kilo, 10 over 3 kilo og en hel gjeng med 2-3 kiloser. En av søene jeg fikk (3,3kilo)var merket av NINA i forbindelse lakseinnsiget. Fisken gikk i nota ved Agdenes (laangt ute i Tr.fjorden). ERGO: I trondheimsfjorden bør man helst litt lenger ute for å få de store. Laaaangt mellom dem innerst i fjorden. Kan nevne at jeg har noen turer etter o-laks ikke veldig langt fra Agdenes der den ene søen var merket, og fikk faktisk en "bifangst" sø på 3,4 kilo der ute. Antar at det er stor forskjell på beiteområder hos stor sø kontra steikfisk-sø i Tr.fjorden, så det lønner seg vel å fiske på de rette plassene for å få et hopp i riktig retning på snittvekta....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av nico

Noen med bilder av disse storfiskene? hvor i landet?

Siden du spør på denne måten, og krever en form for dokumentasjon er du av mennesketypen skeptiker/tviler

formoder jeg[ ;) ]? Tror ikke dette er noe godt utgangspunkt for å bygge opp ditt eget sjøørretfiske.

Alle de fisker jeg ramser opp, er tatt i Oslofjorden.Bilder?

Vel, jeg har bilde av mine 3 største fisker, den største jeg har fått ligger det bilde av et eller annet sted her på Fiskersiden, og et i et fiskeblad.De andre har jeg bare papirbilder av, da dette var før digitalkameraets tid.Sjøørreten på litt over 10 kg som ble tatt på jigg, mener jeg det ble skrevet en artikkel på i en lokalavis."Brage" her på Fiskersiden tror jeg vet mer om dette, ikke sant Brage? Jeg tror det var deg jeg traff på vårparten i år, og som

fortalte meg litt mer om denne sø'en-bl a at den ble avbildet i en lokalavis(jeg var sammen med en kar som ser ut som en sjørøver med ringer i øra, og bukkeskjegg).Dette var midt på natta.Karen var i hvertfall veldig opptatt av månens innvirkning på sjøørreten og dens bitelyst.De andre store fiskene jeg ramser opp er informasjon

fra folk som jeg opp gjennom årene har truffet under sjøørretfiske, og som har sett disse fiskene med egne øyne.Dette har jeg ingen grunn til å tvile på

da jeg flere ganger har sett lignende fisk i fri utfoldelse ute i fjorden.

NB! Legg merke til tidsperspektivet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fisker stort sett bare etter SØ og har drevet med det i noen år. Jeg har ikke fått de store sjøørretene, men har vært heldig og fått endel store lakser i Ranfjorden. Snittet mitt på SØ er ca 800 gr. og har til nå i år fått 30- 40 stykker. Har ikke lagt inn bilder på alle og synes det er unødvendig for min egen del. Det som er viktig for meg er å komme seg ut å få gode opplevelser og ikke ha så stort fokus på mengde fisk pr. fisketur. Det er mye fisk som får lov til å svømme fritt enten på grunn av størrelse eller at man har fått nok i fryseren.

Jeg har ikke det inntrykket at det skrytes for mye av egne prestasjoner her på fiskersiden, men synes det derimot er morsomt å se at noen er mer heldig / dyktig som får stor fisk. Håper fortsatt at folk legger ut bilder av storfangster, men samtidig tar med de litt mindre fangstene også. Keep it up[ ;) ][ ;) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ranfjorden, as in Mo i Rana?

sitat:Opprinnelig postet av 270667

Jeg fisker stort sett bare etter SØ og har drevet med det i noen år. Jeg har ikke fått de store sjøørretene, men har vært heldig og fått endel store lakser i Ranfjorden. Snittet mitt på SØ er ca 800 gr. og har til nå i år fått 30- 40 stykker. Har ikke lagt inn bilder på alle og synes det er unødvendig for min egen del. Det som er viktig for meg er å komme seg ut å få gode opplevelser og ikke ha så stort fokus på mengde fisk pr. fisketur. Det er mye fisk som får lov til å svømme fritt enten på grunn av størrelse eller at man har fått nok i fryseren.

Jeg har ikke det inntrykket at det skrytes for mye av egne prestasjoner her på fiskersiden, men synes det derimot er morsomt å se at noen er mer heldig / dyktig som får stor fisk. Håper fortsatt at folk legger ut bilder av storfangster, men samtidig tar med de litt mindre fangstene også. Keep it up[ ;) ][ ;) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Tom fiskekasse

sitat:Opprinnelig postet av nico

Noen med bilder av disse storfiskene? hvor i landet?

...og som fortalte meg litt mer om denne sø'en-bl a at den ble avbildet i en lokalavis(jeg var sammen med en kar som ser ut som en sjørøver med ringer i øra, og bukkeskjegg).

Haha, Tom, ja det var litt av en karakteristikk. Mon tro hva Rune A sier om den? Heifaderiogfaderullandei... [ ;) ]

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Brage

Tom; Det var nok ikke meg.

[ ;) ][ ;) ]

Er du helt sikker? Vel, da har du i hvertfall en god meningsfelle[ :) ].Han var like opptatt av månens innvirkning på sjøørretfisket som du er.Så du er ikke slektning av karen som fikk en sø på 10 kg på

jigg? Uansett, det vittige med denne sjøørreten , var at artikkelen

som stod i lokalavisa viste til en helt annen fangstplass enn der den ble tatt[ :D ].

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av JanM

sitat:Opprinnelig postet av Tom fiskekasse

sitat:Opprinnelig postet av nico

Noen med bilder av disse storfiskene? hvor i landet?

...og som fortalte meg litt mer om denne sø'en-bl a at den ble avbildet i en lokalavis(jeg var sammen med en kar som ser ut som en sjørøver med ringer i øra, og bukkeskjegg).

Haha, Tom, ja det var litt av en karakteristikk. Mon tro hva Rune A sier om den? Heifaderiogfaderullandei... [ ;) ]

Jan.

Det finnes onde sjørøvere, og det finnes snille.Asken er av de snille

sjørøverne[ :) ].Kan kanskje se litt skummel ut en mørk vårnatt når han svinger fluestanga, men "de" eneste som trenger å være redd for'n er sjøørreten som er i nærområdene...[ ;) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske sikker. Tror jeg hadde husket det om jeg hadde møt deg og Rune A, for å si det sånn. Forøvrig er jeg ikke i slekt med jigg fiskeren og det er flere av de jeg fisker med som har samme teorier (erfarigner) som meg mht månen.

Når det er sagt så tar jeg gjerne en fisketur med deg, om det skulle passe seg slik :-)

Når det gjelder temaet i denne tråden så er jeg sikker på at sjøørreten blir større jo lengre syd man kommer. Så generelt er ørreten på vestkysten av Sverige og i hele Danmark større enn i Oslofjorden. Og videre er den generelt mindere i fjordene omkring Brønnøysund, enn i Oslofjorden. Så hvorfor kan man få inntrykk av noe annet? Det er nok endel overrapportering på FS, så medlemmer som tilstadighet har storfangster uten å kunne presentere bilder har liten troverdighet emm. Men jeg tror ikke overrapporteringen på FS er større en på tilsvarende forum i Danmark. Så hoved årsaken til inntrykket finnes vel i at vi alle er glade i å rappportere om de store fiskene og ikke tar oss bryderiet til å rapportere om alle de som er standard. Det er litt dumt, for det skaper ett feilaktig inntrykk av hva man kan forvente i feks Oslofjorden.

[ ;) ][ ;) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du tror riktig mtp str relatert til geografisk område.Det er et faktum at sø sørpå har en høyere vekstrate enn sø nordpå.Dette er det forska på:I en av de bøkene jeg har står det en tabell som viser disse forkjellene.På hver sin side av vekstrateskalaen er sø'en i nord norge,og sø'en i østersjøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Hvilke fangst raporter er det dere har sett?, jeg har vert medlem av dette forumet en god stund og jeg har ikke sett mange raporter med fisk over 3 kilo om noen.Hva er en god stund? Er tatt en del store sjø-ørreter av forum-medlemmene i løpet av de siste par årene! Mange av de godt dokumentert i AoF (og på siden her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av de 1000 er det bare et par titalls som fisker seriøst etter større sjø-ørret. De fleste gjør det enkelt for seg selv enten med å fiske i elvemunninger med masse småfisk eller med lett redsap og "tangloppeimitasjoner" hvor de må fram med målbåndet for hver fisk for å se om den kaaaaaanskje holder mål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest F. Mortensen

sitat:Av de 1000 er det bare et par titalls som fisker seriøst etter større sjø-ørret. De fleste gjør det enkelt for seg selv enten med å fiske i elvemunninger med masse småfisk eller med lett redsap og "tangloppeimitasjoner" hvor de må fram med målbåndet for hver fisk for å se om den kaaaaaanskje holder mål.

Kjenner du alle du da??[?]

Kan forøvrig nevne at 3+ sjøaure også blir tatt på tanglopper[ ;) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt flåsete skrevet av meg. [:I] Bør ikke skrive innlegg sent på lørdagskvelden.

Det jeg tenker på er at de fleste (inkludert meg selv) gjerne fisker på steder hvor det er OK sjanse for å få sjø-ørret, men hvor snittvekten ikke nødvendigvis er så høy. Hadde det eneste som betydde noe vært å få SØ over 3 kg hadde jeg nok fisket på andre steder. (Og sikkert hatt flere bomturer)

Men jeg ser jo helt klar forskjell på to av favorittstedene mine når det gjelder snittstørrelse – både på den fisken jeg selv tar og den fisken jeg ser blir tatt. Selv om snittvekten er mye lavere enn de vektene vi snakker om her. Har likevel opplevd å bryte 3-kilosgrensa på den ene plassen, og den ble godt dokumentert med bilder og veid på skikkelig vekt. Ser såpass ofte fisk på 2,5-2,8 bli tatt, og har hørt tunge plask ute i mørket – så jeg tror muligheten for større fisk er tilstede. (men regner likevel med at jeg må ta mange kast og mange turer før det evt skjer)

Selv om det tas stor sjø-ørret på "tanglopper" tror jeg sjansen for at den store gidder å bite på flua øker hvis flua er av en viss størrelse (og kanskje av et visst volum). Svært mange foretrekker å bruke utstyr i klasse 4-5 i sjøen. Selv om man kan binde fluer som er ”lette” og gir lite luftmotstand som likevel gir inntrykk av å være stor, er det likevel begrenset hvor store disse fluene kan være.

Regner med at det er flere som er uenige med meg ang viktigheten av stor flue, og hører gjerne om det. Og joda, jeg har selv sett sjø-ørret på over 2,5 bli tatt på liten flue i sjøen – så jeg vet det skjer. Kanskje er ikke størrelsen så viktig når man trekker inn raskt, men på sakte inntrekking har jeg inntrykk av at størrelsen teller en god del – og da sliter man med 5-erstanga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.