Gå til innhold
Fiskersiden

Norgesrekordlista fra land


ThorEH
 Share

Recommended Posts

Slik sett kan man stå i en båt hele året. Er egentlig bare vanskelig når det gjelder om is skal gjelde eller ikke, greit for meg om det ikke gjør det, selv om argumentasjonen for det tidvis er syltynn!

Og fortøyd båt? Hvorfor? Bør fjernes!

Forslag til definisjon av land:

"Fast grunn (fastland eller øyer) og landfaste installasjoner som brygger, kaier og flytebrygger. Fiske fra is eller båt/kano/bellyboat o.l. gjelder ikke."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 88
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

sitat:Opprinnelig postet av Richard Kolbeinsen

Fint så får vi ikke fiske fra den lille øya karmøy!! ;-) en kunne enkelt definere at land er noe man må kan stå på hele året. ville ikke prøvd og stå på vannet midt i oslofjorden i juni mnd.

Hva med jesus?

Stå på hele året var forøvring ingen dum formulering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av SMS

Forslag til definisjon av land:

"Fast grunn (fastland eller øyer) og landfaste installasjoner som brygger, kaier og flytebrygger. Fiske fra is eller båt/kano/bellyboat o.l. gjelder ikke."

Meget bra sms.

Bro = en landfast installasjon?

Er ikke helt enig med meg selv om bro burde gjelde eller ikke...

Hensikten med listen er jo hedre fangst fra land... Ikke hedre en tulling som fisker fra en bro kun for å komme på en liste.

På samme måte som hensikten med fluelisten var vel å skape blest om fluefiske... ikke å bruke synk # (fyll inn et tall som gjør at snøret synker fort) for å fiske på 40 meters dyp, som jeg ikke ser på som fluefiske.

Mulig jeg tråkker noen fluefiskere på tærne nå, men det får så være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Båt fortøyd inntil land/brygge

Da menes det at deler av båt må ha kontakt med land ?

Hva med båt fortøyd til en bitte liten holme/øy/hengemyr langt ut på et vann er man da på land ?

Litt vanskelig å forklare men det er mange skogsvann og en del fjellvann som har disse hengemyrsøyene rundt omkring.

Husker spesielt mjølsjøen i Trysil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle som fisker kun for å komme på en liste har ikke sammenfallende fiske interesse som meg pma.

Men ved å fjerne bro fra "land listen" minsker man muligens muligheten for disse til å stikke seg frem.

Om det er riktig eller galt er jeg ikke sikker på selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av ThorEH

Is teller ICKE

Broer teller

Båt fortøyd inntil land(dvs med kortere tamp enn 0,5m) teller (dette bl.a for å omgå diverse terrorgjerder [ :) ])

Sier hvem?

Jeg er ikke enig i disse reglene! Å fiske fra en bro med 50 meter ned til vannet er IKKE noe mer landbasert sportsfiske enn fiske fra isen spør du meg! Skal det være lov å pilke fra Svinesundbrua eller bura over Skarnsunder bør det være lov å fiske fra isen også. Og fortøyde båter er fremdeles bare tull, slik er det bare når man fisker fra land; terrogjerder, glatte svaberg, bratte fjellskrenter osv vil ALLTID begrense mulighetene.

Fisker man fra høye bruer vil man fort miste mye fisk og det er alt annet enn enkelt å lande fisk med senkehåv fra høye broer. Det samme kan selvsagt sies om høye kaier, men det blir aldri like ekstremt som fra bruer.

Jeg fatter ikke motstanden deres mot is, men jeg har nå i hvert fall forsøkt å argumentere for hvorfor fortøyd båt og bruer ikke bør telle som landbasert fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt litt på dette og nesten kommet til en konklusjon. Det viktigste er jo uansett å komme med enkle, mest mulig rettferdige regler, med minst mulig definisjons-slark.

Jeg mener at dette gjelder:

-Land, holmer, skjær, vading, steiner uti vannet osv.

-Alle installasjoner med permanent landfeste over vann. Installasjonen må ha ankomst fra fast land. (mao: flytebrygge, bro, flytebro.)

Gjelder IKKE:

-Båt (hvis du ikke kan gå i land for å fiske så fisker du fra båt. Basta!)

-Flåte på anker, rigg eller lignende.

-Belly (BÅÅÅÅT!)

-Is (det mest omstridte muligens, men det er svært unaturlig for meg å definere dette som landfiske!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av ThorEH

Men hva med en båt som ligger til en brygge (din eller andres) som gjør at det ikke er mulig å fiske fra brygga.. er det da ikke naturlig å bruke båten som en forlengelse av brygga ?

Hvis du sitter i en båt og fisker men ikke kan gå i land, ja da fisker du fra båt! Enkelt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av StåleG

Jeg har tenkt litt på dette og nesten kommet til en konklusjon. Det viktigste er jo uansett å komme med enkle, mest mulig rettferdige regler, med minst mulig definisjons-slark.

Jeg mener at dette gjelder:

-Land, holmer, skjær, vading, steiner uti vannet osv.

-Alle installasjoner med permanent landfeste over vann. Installasjonen må ha ankomst fra fast land. (mao: flytebrygge, bro, flytebro.)

Gjelder IKKE:

-Båt (hvis du ikke kan gå i land for å fiske så fisker du fra båt. Basta!)

-Flåte på anker, rigg eller lignende.

-Belly (BÅÅÅÅT!)

-Is (det mest omstridte muligens, men det er svært unaturlig for meg å definere dette som landfiske!)

Støtter denne definisjonen 110%

Er du i båt så er du i båt,

på nordhordlands brua er det flytepontonger som folk fortøyer i når de fisker, på 200 meter+

Dette vil være lov etter den første definisjonen(båt/kai)

Her må det ikke være rom for spekulasjoner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av ThorEH

Men hva med en båt som ligger til en brygge (din eller andres) som gjør at det ikke er mulig å fiske fra brygga.. er det da ikke naturlig å bruke båten som en forlengelse av brygga ?

Er ikke dette en av de naturlige utfordringer knyttet til å fiske fra brygge. Og lirke snøret ut mellom båter av all slags usselt format? Jeg går for Ståle's løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av ThorEH

Men hva med en båt som ligger til en brygge (din eller andres) som gjør at det ikke er mulig å fiske fra brygga.. er det da ikke naturlig å bruke båten som en forlengelse av brygga ?

Jo det er naturlig om man har tilgang/tillatelse til å fiske fra den båten å faktisk gjøre akkurat det. MEN da krysser man en grense og fisker ikke lenger i fra land.

Reglene må være med minst mulig smutthull og tilpasset slik at de gjelder over hele landet og ikke bare for Haugesund. [ :) ]

Edit: Ståle definerte dette enkelt og greit. Støtter den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brofiske bør ikke med. blir det samme som isfiske det.. Hadde ikke vært mulig å fiske der om ikke konstruksjonen hadde vært tilstede. Ved en kai hadde det derimot vært mulig å fiske selv om den teoretisk ikke hadde vært der. Isen er et kunstig bindingspunkt mellom land og øy/land. det samme er bro. Om vestlendingene får pressa igjennom bro, skal sannelig vi ha med is.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.