Gå til innhold
Fiskersiden

Frustrert!!!


Tres Bien
 Share

Recommended Posts

Nå må jeg bare lufte noe for allmenhetne her inne, samtidig som jeg spør dere et par spørsmål.

Greit nok, man mister alltid noen lakser det er helt naturlig, men i år har jeg slått alle rekorder. Av de 9 fiska jeg har kjørt har jeg mista 7 av disse!! En var defintitivt min feil, dro den opp på land altfor tidlig og klarte ikke springe raskt nok ned før fisken hadde klart å vende seg og fått litt vann under buken. Dette er kun fisk som har vært på kroken i over et halvt minutt, antall drag i flua er ernda høyere og mer frustrende

Er det den lave vannstanden som kan ha litt av skylda? Jeg har hatt 5 turer 2 fisk på land og 7 mista, alle er tatt på lite vann. De tar så forsiktig så forsiktig, men da jeg mista en som voldtok flua, da begynte jeg å ane at her gjør jeg ett elle annet feil!

Jeg har prøvd alt, løkke, senke stanga, dra til med en gang, sluppet 10 cm, sluppet 20 cm og likevel falle de bare av kroken.

Bruker kun Salar og Loop kroker, de er så kvasse at ei lita rift på leppa mi ga store blodmengder.

Min eneste pene laks mista jeg og helt inne ved land, den lå med bredsida til meg rett uti der, da den skulle tailes røk kroken ut av kjeften og nok en pen laks fikk livet i retur, arghhh.........

De to jeg fikk opp sat dårlig, kun i overkjeften, men dise hadde borra seg ned i gebisset, en av disse ga jeg god tid før jeg stramma opp..hva er det som skjer?????

Har noen gode råd, har jeg bare uflaks, er jeg virkelig helt på jordet?

Har fiska med flue etter laksen i 4-5 år nå og har aldri mista så stor andel fisk, i fjor var det gale, da mista jeg 50% og tenkte det har med den stive stanga å gjøre, i år har jeg utelukkende fisket med yellowline og mista enda større andel, nærmer jeg meg 70 %.

Det rare er at i nord norge i juli godt med vann og greier mista jeg ingen, da var selvtilliten på topp, nå er det nesten bare sorgen og ut å jakte igjen.

Er veldig glad for innspill, har dere mista stor andel laks i år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mistet mye laks på flue i Tanaelva akkurat når fisken stilte seg opp rett utenfor meg 5-6 meter fra land etter å ha kjørt de nesten helt ferdig. Gamlekara sa at når de gjorde slik åpnet de munnen, og da måtte man legge mye mindre press på fisken, nesten bare holde snøret stramt, fram til laksen begynte å bevege seg igjen.

Ikke sikker på om det er det samme du har opplevd, men jeg forbedret fangstprosenten (eller gjorde den mindre verre) etter å ha blitt oppmerksom på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varmt vann og lav vannføring betyr at man må gi flua fart. All SØ og laks jeg har tatt i år unntatt 2 har tatt når jeg har gitt flua ekstra fart. Alle har vært godt kroket. De 4 jeg har mistet har enten tatt forsiktig på fri drift eller på strak line..

Uansett har jeg inntrykk av at fisken i år er svært forsiktig. Har sjelden opplevd så mange svake drag i lina uten noe resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10-20 cm line skriver du at du gir fisken, det er for lidt efter min mening, har selv en løs snøre bukt på 1 meter til at henge.

De få fisk jeg har fanget i år har sat veldig bra.

Jeg er enig i at du skal give fluen fart, de kan virke mere provoserende på fisken og de tager mere agrasivt.

Det er vigtig at du holder veldig løst på snøre bugten så fisken ikke kjenner motstand når den tager fluen, specielt når elven er lav.

Skitt fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd det samme her og. Men de siste tre årene har jeg knapt mistet på flue. Har brukt mye enkroksfluer med lang vinge. På litt større elv kan jeg oppleve at laksen blir helt tullete etter disse, særlig hvis det er laks som bare har sett sluk og mark og da sitter de som regel godt i siden. Men på litaelv er ting annerledes, da napper de bare i hårene har jeg inntrykk av. Har opplevd at de har stukket av med hele vingen, slik at det bare er kroken igjen![:0] Men små trekroksfluer, langt skaft, gjerne str 8-10 med kort svart vinge (litt lengre enn kroken) tok dem virkelig på senga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Mitt råd er å roe seg selv helt ned og ikke tenke på løsline, tilslag, løft og ikke løft osv. Råd og vink er kjempe bra det altså, men la laksen gjøre jobben selv.

Har de siste 10 åra mista to lakser og begge ble mistet på grunn av at kroken hadde blitt slått av undre kasting... Er trønder og litt treg av meg så det kan vel være en av årsakene til at jeg ikke miste fisk. Fisker med dobbel krok på tuber og enkel og dobbel på vanlige fluer. Og for ordens skyld så er ikke et napp/ slag, å miste fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som gammel ørret og harrfisker før jeg begynte med flue etter laksen, så nytter det ikke for meg å bruke løsbukt! Det sitter et tilslag dypt forankret i hjernen min!

Nå har jeg snøret direkte på snella, og synes at denne metoden funker best.

Tar laksen på hengende snøre er det alltid vanskelig å kroke godt, som oftest får du ikke kroket i det hele tatt.

Er ikke så sikker på at de moderne sylskarpe krokene alltid er av det beste??

Har opplevd at disse faktisk skjærer i festet og dermed kan løsne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

er enig at det blir en møkkasesong: i det siste har jeg mista 4 store laks, og på siste tur mista jeg to store innenfor samme fiskedøgnet. (og vi snakker da om fisker på +/- 10 kg). Og om ikke det var nok - den fisken jeg fikk opp var en SØ på 1 kg som jeg hadde til hensikt å sette ut igjen, men den satt så godt at den ville ha død allikevel - så jeg MÅTTE slå den ihjel. Flaks i år? NOT!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe.... laks over 11 kg =0 ikke mangel på innsats fra meg!

steinbitt= 0 -var på en tur med fiskersidengjenget til øygarden hvor vi lå værfaste, ellers ikke prøvd!

HA = 0 har ikke fått prøvd den i år!

Det er nå engang sånn for meg,ser det ut til, - hekta på laks= en sykdom som vil vare livet ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.