Gå til innhold
Fiskersiden

Sola - SØ - Makrell - Horngjell, men ...


jansenh
 Share

Recommended Posts

... men enda ikke én eneste HA!

Har fisket området Sola - Vigdel den siste uken, og fått plagsomt mye Makrell, noen ganske morsomme Horngjell og ett par små SØ. Har fisket om kveldene, med lette Morild, Møresild og Stingsild sluker i alle mulige farger. Har også hatt en stang med dupp og sild til agn ute det meste av tiden. Men ingen HA. Leste i en annen tråd her under "Vestland" att det ble fanget HA på Tungeneset og konkluderer med att den derfor MÅ finnes også rundt strendene litt lenger sør.

Tips mottas med stort og varmt takk?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Davidsen

Lange gule jigger og adexa-woblere - fisk RASKT.

Ja, da har jeg lagt bak meg ettparhundre kast etter HA de siste kveldene, fått nesten 1 million makrell, noe få små SØ og fortsatt ingen HA. Nå legger jeg snart slukstanga i opplag og tar frem surfcastern. Satser på HA neste år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Piggvartackle med lang strimle makrell har gitt HA i døgnets mørkere timer. Krabbe er jo et agn som visstnok bør prøves. Nederlenderene sverger til sand/børstemark.

Får du mange makrell under HA-fiske, mistenker jeg deg for å fiske litt for sakte med litt for små saker. Kjør på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Davidsen

Piggvartackle med lang strimle makrell har gitt HA i døgnets mørkere timer.

Får du mange makrell under HA-fiske, mistenker jeg deg for å fiske litt for sakte med litt for små saker.

Tror nok meite blir den egentlige løsningen, ja. [ :D ] Foretrekker å vente forran to stenger i en rod-pod fremfor å kaste med én slukstang. Større og raskere? OK! Hadde jo vært kjekt å få HA på let haspel også.[ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Davidsen

Piggvartackle med lang strimle makrell har gitt HA i døgnets mørkere timer. Krabbe er jo et agn som visstnok bør prøves. Nederlenderene sverger til sand/børstemark.

Får du mange makrell under HA-fiske, mistenker jeg deg for å fiske litt for sakte med litt for små saker. Kjør på!

Piggvartackle?? Hvordan ser det ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Trym

Piggvartackle?? Hvordan ser det ut?

Om piggvar: http://www.worldseafishing.com/shore/shore...re_turbot.shtml Her står beskrevet litt om tackelet ...

Forslag til tackle: http://www.worldseafishing.com/rigs/shore_1hook.shtml

Poenget med piggvar tackle er att piggvaren skiller seg noe fra "vanlige" flyndrer ... den jakter på levende bytte-fisk i frie vannmasser, oftest 1-2 meter over bunnen. Sandflyndrer, skrubber og spetter jakter oftest PÅ bunnen, eller rett over, etter diverse krypdyr. Ett piggvartackle bør kunne presentere agnet, som bør være hvittingfillét, makrellfillét eller aller helst sandål, fritt svevende et stykke over bunnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Trym

Kunne det lønne seg å sette på noen floating beads for å løfte agnet mere fra bunn om man fisker der det ikke er noe særlig strøm?

Sikkert ikke dumt å løfte tacklet med flytere ...

[ :D ]eller vente med å fiske til det er strøm nok til å få litt løft [ :D ]

Nå skal jeg ikke uttale meg som Piggvar expert her ... har enda ikke én eneste PV over kiloen. Men jeg har sett én! En svær en! På den stranda jeg pleier å fiske. Ett par jeg kjenner hadde snorklet og spiddet noen fine flyndrer, bla. en diger "rødspette" som viste seg å være en PV ... mellom 5 & 6 kilo tipper jeg. De hadde plukket den på ca. 4 meter dyp, i mai. På min strand!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:eller vente med å fiske til det er strøm nok til å få litt løft

Pfff.... uaktuellt å vente da.

hehe.

Forresten, er det noen som kjenner til "surf poppers" [?]

Det var noe jeg så på Rex Hunt en gang. Flytende saker som skulle brukes på en to krokers tackle som den øverste kroken. Minnet kanskje litt om en popper flue.

Poenget var at om du kastet av agnet eller ble utsatt for en liten agntjuv ville denne ligge i litt høyere vannlag og "poppe" opp og ned etter som bølgene slo.

Skulle vistnok være meget effektiv.

Noen som har erfaring med slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Karl Inge S

Sandål? Er det det samme som tobis/sil?

Hakke' peiling egentlig! [ :D ] Kan sikkert være tobis. Jeg finner dem i rasket som rekefiskerne sorterer ut og selger/gir bort som teine-agn ... mye smått og godt å finne i bunn av trålene til bruk som agn. Sandål er min egen direkte oversetting av den engelske "Sandeel" [:I]

http://www.worldseafishing.com/baits/sandeel.shtml

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Davidsen

Kan nevne at jeg i går kveld fikk en ål på Brusand på piggvartackle. Hvor vanlig er egentlig ål på sandstrendene? Har jo sett dem gjennom en dykkermaske, men har vel ikke fått en før i går.

Ål [?] Vettikkejeg. Får ål avogtil inne i Tananger havn, under ConSea brygga. Aldrig fått på strender/sandbunn. Midt på stranden, på surf/meite? Og da på ganske grunnt vann?

Har du fått noe Piggvar der nede? Noe på mer enn kilo'en?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ved flere anledninger sett ål på sandstrender under fridykking- midt på lyse dagen. Gjerne i bakevjer i strømsatte sund. Eller der hvor det er litt ålegress eller lignende begroing på bunnen- forsåvidt ikke ren sandbunn.. Under gamle nygårdsbro her i Bergen har jeg sett opptil 3 ål samtidig på bare en halv meters dyp. Dette er over blåskjellbank/grus/sand -bunn. Har fisket ål i åleruser når jeg var yngre. Fikk ål overalt egentlig, og gjerne på sandbunn.

Fisket ved Biskopshavn her i Bergen søndag og i går. Ingen havabbor, men noen makreller og en liten sjøørret foruten lyr (bankers).. Makrellene var små men artig allikevel med lett utstyr; Shimano Calcutta 50 og shimano Black night hawk 3-12 gram med pistolhåndtak (jigstang).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.