Gå til innhold
Fiskersiden

Mer lønnsomt å la folk fiske gratis?


Viggo
 Share

Recommended Posts

sitat:Opprinnelig postet av Viggo

Det hevder forsker Dag Jørund Lønning.

http://www.varden.no/apps/pbcs.dll/article...NYHET/101160136

Viggo

Vil annta han kan provosere en og annen grunneier ja, men har tar opp mye bra. Når det gjelder guiding så er det sikkert greiere å guide enn ivrig sportsfisker enn en tysker som skal fylle frysern til de gode plassene.

Jeg skal forøvrig ærlig innrømme at en av grunnene til at jeg sjelden fisker innlandsfiske er at jeg ikke gidder å sette meg inn i lokale varianter/regler/fiskekort, og lar det da heller være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare se i sverige..flere vann med veneren i spissen...koster ikke ei krone å fiske der men vi som fisker der legger igjen en masse penger her og der noe lokal befolkningen er serdeles fornøyd med...grunneiere som butikkfolk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig interessant utspill. Jeg har alltid vært tilhenger av at SPORTSfiske bør være en del av allemannsretten, ihvertfall som hovedregel. Og poenget i dette utspillet er jo at dette kan være en vinn-vinn situasjon. Grunneierne kan tjene mer penger dersom flere utnytter ressursene, om enn på en annen måte enn via fiskekort, samtidig som det blir enklere og mer fleksibelt for den enkelte fisker. Rent personlig er ikke det største problemet med fiskekort de få tierne jeg må ut med, men det at jeg ikke kan stoppe å fiske der det passer meg. Det er jo ikke alltid like lett å få tak i fiskekort til alle døgnets tider..

For øvrig bør ikke gratis fiske bety det samme som at det blir ukontrollert. Det må en begrensning av antall fiskere til. Hvis ikke tror jeg det blir trangt om plassen i de fleste norske lakseelver! Resultatet da er jo at alle ødelegger for alle. Men jeg ser det mer som en utfordring enn et problem å løse dette. Kanskje ordningen rett og slett ikke passer over alt? Vi må heller ikke glemme at ordningen REELT SETT er slik allerede i dag mange steder. For eksempel praktiseres det i dag fritt fiske i store deler av nedre Glomma fra Romerike og nedstrøms..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.