Gå til innhold
Fiskersiden

Takkel for stor lange?


surfsup
 Share

Recommended Posts

Noen som har et godt forslag til et effektivt takkel som kan kastes, til fiske etter stor lange.Jeg har en fiskeplass der jeg kommer ned til 150 meters dyp fra land.Eventuelt andre takkel etter spesielle arter som lever på 150 meters dyp.Har fått lusuer,lange ,hågjel og brosme fra denne plassen .De langene jeg har fått har vært maks 3 kg,så jeg skulle hatt noen tips for å prøve å få noen større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv fått lange på 14,5 og 9, foretrekker et PulleyPennel-tackle, bruker 30 eller 45lbs wire til krokfortommen.

edit: Ved fiske på så store dyp fra land er det veldig greit å få dratt søkket inn mot hovedsnøret når en har fisk på, da det ellers er lett for at det henger seg fast.

Det kan også være lurt å bruke "Rotten Bottoms", men vær nøye med typen, til kraftige kast vil eg ikke anbefale andre enn Gemini Breakers.

edit: Når det gjelder "Rotten Bottom" clips, så er Breakaway Escape Links de beste eg har sett for power casting, Sea Match Rock Release er også brukbare, men ikke like idiotsikre som Breakaway og Gemini sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Espen Ørud

Denne tråden https://www.fiskersiden.no/forum2/topic.asp...=lange,plastrør hadde vært en grei oppskrift om vi fikk asmund til å legge på plass bildene igjen...

[:I][:I][:I]Dumme Asmund[:I][:I][:I][ :D )] har sletta litt......men har bildene i ei mappe på jobb...skal prøve å fixe[ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel ikke vits i å ha røde eller orange farger på slanger og kuler på slike dyp? Eneste som syns er hvit/perlemor og selvlysende slanger. Den røde fargen er den første som forsvinner i vann. Mens grønn og perlemor/blånyanser holder lengst. hvit vil bli grønn på slike dyp. Noe å tenke på når man lager takkel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette burde friste de fleste langer til hugg!

Det er laget av 1 stk. b2 squid, div pynt og en owner ssw 7/0 krok.

Hadde middag til tre voksne og tre barn på den ene fisken som beit på dette i dag, og da spiser vi mye fisk når vi først spiser.

Spinner dingsen kan selvsagt byttes ut etter eget ønske.

180120061812nAnRqdvRim1x7ZqBvY.JPG?16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder tackel til lange fra land, har eg sluttet med blekkspruter og annet dingeldangel, og nøyer meg med en slangestump og/eller noen perler, da et stort makrellagn i seg selv begrenser kastelengden er det greit å ikke hive på for mye annet, og er det nok med korte kast er det jo mulig å bruke enda større agn [ :D ]

edit: Synest også at desto mer man putter på desto mer som kan hjelpe tackelet til å sette seg fast.[ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blekkspruter, spinnerblader og annet dingeldangel virker jo best når takkelet fiskes aktivt. Som Erling sier er et trinsetakkel eller pulley rig det beste hvis takkelet skal kastes langt. Du hiver vel cirka dobbelt så langt med et slikt som med et glidetakkel med stort agn. Lengden på fortommen kan varieres etter vinkelen det fiskes på slik at det henger rett over bunn, og dette frister også annen fisk enn lange. Hvis du får stor lange på steinete/ råtten bunn, er det en stor fordel med enten gummislange over fortommen eller wire fordi fisken går rett i bunn under innsveiving og dette sliter enormt på snøret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Gjest gjørs

Ett agnklips eller impactshield gjør at man kan stramme opp fortommen langs hovedlina helt til tacklet treffer vannet.

impact_shield_1.jpg

Slik ligger kroken under kastet.

impact_shield_2.jpg

Når tackelet treffer vannet skyves impactshieldet oppover mot perlen og sena som går tvers gjennom shieldet løser kroken ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.