Gå til innhold
Fiskersiden

Agn til lakefiske + innforing ?


Gjest pikewallis
 Share

Recommended Posts

Er sild et agn man kan bruke til lakefiske ??

Hvis man vet at det finnes en del lake på et ikke alt for stort område, kan det da være en ide i legge ut noen (3-4 stk) nettingstrømper med søkke og most mort for å "samle" fisken.

Hvis man f.eks legger dette ut en torsdags ettermiddag får å så fiske der fredags kvelden/natta.

Vil dette ha noe misjon ??

Jeg husker når vi krepset i glomma så fikk vi en del laker i kupene, og det må jo si at de har luktet seg frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sild og makrell kan brukes, og blir vel en del brukt..

Selv foretrekker jeg lake som agn, evt. abbor, til agn ved dunking, og til meite bruker jeg mest mort. Fordelen med lake er at pga det seige skinnet sitter den meget godt på kroken, og selv om du sitter å dunker i timesvis detter agnet aldri av...

Foring tror jeg absolutt kan ha noe for seg, og forslaget ditt høres bra ut. Er jo ikke sikkert det hjelper, men det skader jo i hvert fall ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt endel sild& makrel til lakeèn, men selv syntes jeg abbor/ gjedde er best da disse er noe seigere i "fisken" ..

Laget noen mega "feedere" for slik foring tidligere, å det fungerte OK [ :) ]men det ble ikke fanget noe stor Lake på disse turene, muligens for at vi fant "yngel senga"[ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sild er ikke noe problem å bruke. For tiden bruker jeg mest makrell, men jeg har også fått lake på mort, sørv, harr, lake, hork, røye og abbor. Mener vel at fet fisk som lukter mer kan være hakket bedre, men har ikke merket noen stor forskjell, derfor vil jeg si at all fisk funker helt fint.

Foring er interessant - jeg har forsøkt det i det små, men valget av fiskeplass er langt viktigere enn om man forer eller ikke. Min småtesting av foring har ikke vist noen entydige resultater, men bruk av fluposer under fisket ville kanskje vært en god ide? Spesielt hvis man fisker på dypt vann der det strømmer, hvor det ellers ville være vanskelig å vite hvor de fiskebitene man kaster ut lander.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sverger til sild eller makrell, men alt funker... Laka er en glupsk fisk, som tar nesten hva som helst hvis du finner den. Jeg har imidlertid en teori om at lokkeeffekten av feit fisk som sild/makrell er en fordel hvis ikke laka er akkurat på plass, og har også tro på at foring funker. Har mange ganger opplevd at laka dukker opp etter ca. en halvtimes/times fiske, enten det eller så biter den umiddelbart. Pga. av faktoren som OLHEI nevner - sterk strøm på gode lakeplasser har jeg mest tro på feederprinsippet - eller rett og forforing med forankret for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi nå skal prøve oss på fredag , så vil vi fiske i glomma (odalen) i en bakevje, så lukta vil bli surrende rundt der hele tiden.

Kommer til å legge ut 3-4 strømper med sild med stein i bunn slik at de blir liggende rolig, gjør dette når vi starter og fiske.

Så får vi se om dette kan tiltrekke seg noe lake.

Gleder meg masse til å prøve [ :) ][ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fisket lake med oppdrettsørret - funker fint det... De har jo seigt skinn også, nesten for seigt etter min mening. Men de lukter jo ikke så heftig som sild/makrell da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forsket litt på forskjellig agn i sjøen. Forsøket var en 20 kroks line agnet med forskjellige typer agn. Linen ble satt 12 ganger. På helgelandskysten Torghatten. Resultatet var for meg litt overaskende:

Sild/makrell Klart best (klarer ikke å skille dem)

Vasssild Bra agn nesten alle krokene hadde fisk

Børstemark Mye småfisk noen kroker tomme (Agn borte)

Blåskjell/Oskjell fisket men ofte tom krok (Agn borte)

Torsk/hvitting Under halvparten av krokene hadde fisk ellers urørt agn.

Sei Overkant av halvparten av krokene hadde fisk ellers urørt agn.

Laks og Sjøørret Ingen agn rørt overhodet.(trodde det skulle være bra)

Albueskjell. Ingen agn rørt. Fisk spiser ikke viskelær

Akkar var ikke med i forsøket.[8D]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir rene lakefestivalen dette, vi blir 4 unger og 3 voksne og en pose med sild, så er det noen som driver med kioskslag så vil det være mulig å tjene penger her[ :) ]

Vi har satt kos høyt på prioriteringslisten.

Med bål og grilling og vi fisker på barnespremisser, så lenge de gjør som vi voksne vil [ :D ]

Nei da, blir artig dette så får vi håpe vi lykkes for barna sin del[8)][ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KJører oftest med abbor, men hork og diverse karpefisk funker også bra. Harr og sik veldig bra. Sild sikkert glimrende, men tro det fort ramler av kroken under aktivt fiske.. Til statisk meite har det ingenting å si. Ellers får jeg 4-5 ganger mer fisk på ei aktiv stikke enn på to passive stenger med alarm selv om agnet er det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg har hørt fra en av de gamle lakefiskerne i glomma, så er horken overlegen som agn når man meiter. Dette er en eldre kar som setter ståsnører hver dag gjennom hele vinteren, så sant det er is. (nå er det ikke is, Stein og jeg gikk igjennom i går)

Han sier han får de største lakene på hork, dette har jeg tatt til meg, og kommer til å gjøre forsøk med dette i løpet av vinteren.

Eller så er det et gamelt lakeagn som jeg gjerne skulle gjort forsøk med. Det er sandelle eller niøye, dette skal også være ett overlegent lakeagn.

Nå gjelder dette meite og ikke pilking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått greit med lange og brosme på det. Håkjerringa som Fredrik hadde kontakt med i Beitstadfjorden ryddet jo unna silda for å ta laksen. Ellers testet jo Runar Sperstad flupose på isen etter lake, og fikk mer og større fisk enn meg og Arild. Men det kan selvsagt være rette hullet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.