Gå til innhold
Fiskersiden

Isfiskemuligheter i Kristiansand nå?


Gabrielsen
 Share

Recommended Posts

Er det noe isfiskemuligheter i Kristiansand-området for tiden? Skal dit i helgen og da hadde det vært moro og fisket litt (bare litt da vi kommer til å ha med to utålmodige barn). Er vel ørret og abbor det går i i vannene i området der? Må man kjøre sinnsykt langt før det er reelle muligheter for bekkerøye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei jeg ville ikke tatt sjansen på det..da må du litt inn i landet for å finne is som jeg hadde tørt å gå på. er et sinnsykt mildvær for tiden. vårstemning!

bekkerøye må du enten til sirdal eller åseral for å finne sikkert..

skal du fiske etter sø er det nok bedre muligheter. send gjerne en pm om du er interessert i selskap. mulig jeg ahr tenkt meg ut. får se været an..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Ja, isfiskesesongen er kort (eller ustabil) der i sør skjønner jeg. Men for noen år siden (8 år siden) så jeg en brosjyre på Hamresanden hvor det var bilde av noen som satt og fisket på sjøisen utenfor der, så det hender visst at det blir skikkelig is der også. (eller kanskje bildet er tatt den ene gangen det var trygg is der)

Er det skumringsfiske med fluestang du tenker på etter sjø-ørreten? Kunne vært moro det - hvis været blir OK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på denne tiden av året funker fisket best på dagtid, det er iallefall det jeg har erfart. men vet at det er tatt fisker i skumringen også selv i langt kaldere temperaturer.

ja isen kan bli tykk og. hamresanden er det mye brakkvann, er vel derfor det blir dannet is her. er nok sikkert noen steder hvor isen er tykk, men disse stedene kjenner jeg ikke til. ring stein grønberg hos grønberg sport, han vet det som er verdt å vite om fisket i området..

jeg stiller hvis været blir bra og det ikke er is i de aktuelle stedene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ble det isfiske likevel!

På lørdagen kjørte vi litt innover i landet til noe jeg synes de sa het Sangedalsvannet. Her var det i hvert fall ingen mangel på fisk!

Abboren beit villig på det vi slapp ned til den:

05022006233001Sgd1xr12DLaM.jpg?98

Og det gjorde ørretene også:

050220062330011d685Au97lU1.jpg?34

Ørreten beit til og med på pimpel:

05022006233001JsE9E1h4XMw6.jpg?25

Her sitter jeg med litt av fangsten:

05022006233001gU8H4VnvaMWu.jpg?59

Totalt fikk vi 6 ørreter og 56 abbor - på en kort ettermiddag. Så vi hadde det moro. Spesielt 8-åringen som fikk sin første ørret!

Smått, men, men. Det er ikke alltid abboren og ørreten er så svær i Oslo heller [ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel stort sett fisket på Sørlandet sommerstid. Vannene i Tvedestrand var dengang (og sikkert også nå) sikre leverandører av suter, ørret, abbor og ål. Vi unngikk de store suterne, men har sett bilde av en på greit over 2,5 derfra i et gammelt Villmarksliv. Det var noen folk fra Totenkanten som hadde fått de, på mark og isopordupp. Husker de lurte på hva slags fisk det var. Sitat:

- Fisken minnet endel om abbor (!), men manglet de karakteristiske piggene og stripene.

Selv sliter jeg med å se likheter mellom suter og abbor. Husker også noen småvann der det var til dels svært mye ørret. Tok en runde rundt et lite tjern, og hadde vel 15-20 stykker på kort tid. I et annet vann var det bedre fisk på opptil kiloen. Fikk også en bra ål på bånnmeite med slasha ørret. Men vinterstid er nok både ål og suter longshot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du med en åtteåring som fikk sin første ørret? Da får du ikke fred lenger og må ha han med på hver tur fremover. Kan ikke bli bedre enn det. La han skrive egen fangstrapport i tillegg, så får du sikkert ikke surfe FS alene i fremtiden heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir i så fall broren min som må "slite" med det, det var dattera hans på 8 år som fikk ørreten. Sønnen min på 11 fikk bare abbor - riktignok temmelig mange. Men det ser ikke ut til at fiskegalskapen har smittet så voldsomt over til de små - til tross for det gode bittet ville de - etter å ha fått en del fisk - mye heller gå fram og tilbake på vannet på ski, grille pølser eller dra tilbake til parkeringsplassen hvor det var en fin akebakke.

Men mens det sto på var fiskeiveren på topp, og det var tydelivis litt stas å spise selvfisket fisk innimellom pizzastykkene på lørdagskvelden [ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.