Gå til innhold
Fiskersiden

Tips om du går igjennom isen...


Jørgen
 Share

Recommended Posts

Litt spesielt at de bruker skøytetur i april som eksempel. Svært sjelden den gamle isen er spesielt grei å gå på skøyter på. Skøyteløpere går stort sett på ny is da den er blank og glatt. Sjøl kjører jeg stort sett ei pilkekasse jeg bærer over skuldra via borret. Mye flytekraft i en 25-liters dunk, men innrømmer forsåvidt at formatet er litt kjipt. Borret derimot flyter dårlig, men de finnes det flere av i butikken dersom uhellet skulle være ute. Ellers ingen bombe at flytedress var glatt oversett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi er ute på isen bruker vi så og si alltid en spark, det og flytedress holder stort sett i massevis. Ispigger rundt halsen er heller ikke dumt, sist jeg forsvant gjennom det frossne vannet reddet i allefall de meg...

Men mange som gir litt F... ski eller spark er uansett et lurt hjelpemiddel å benytte seg av. Kan gå på mye tynnere is og kommer seg fortere frem til grunna.

Og som CB skriver, borr flyter veldig dårlig.

Min bestefar har pilket i snart 80 år og har vært mere under en oppe på isen, han er veldig klar på at rett etter at isen har lagt seg og sent i sesongen SKAL en bruke ski eller lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man flere er det ikke dumt å ha en slepeline rundt livet og gå etter hverandre med en liten avstand.

Flyteelement i sekken må da være direkte livsfalig. Er man uheldig og slår seg i svime på iskanten vil sekken gjøre sånn at du flyter, men med ansiktet ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av dacron

Når vi er ute på isen bruker vi så og si alltid en spark, det og flytedress holder stort sett i massevis. Ispigger rundt halsen er heller ikke dumt, sist jeg forsvant gjennom det frossne vannet reddet i allefall de meg...

Men mange som gir litt F... ski eller spark er uansett et lurt hjelpemiddel å benytte seg av. Kan gå på mye tynnere is og kommer seg fortere frem til grunna.

Og som CB skriver, borr flyter veldig dårlig.

Min bestefar har pilket i snart 80 år og har vært mere under en oppe på isen, han er veldig klar på at rett etter at isen har lagt seg og sent i sesongen SKAL en bruke ski eller lignende.

Dette er vel mere dumt enn smart, for det første med ski eller spark kommer du altfor langt ut på tynn is før du går igjennom og dermed må du knekke is i femti meter før du kan"pigge" på trygg is for det andre er det vel ikke så lett å svømme med ski på bena.

Et annet godt tips er vel at går du igjennom og ikke vet hvor råken er svøm mot det mørke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å oppfordre folk til å bruke ski eller sparkstøtting på tynn is blir som Lak er inne på det reneste tøv! Er ikke få gamle gubber som har drukna gjennom tidene fordi de har sparket seg så langt ut på tynn is at det har blitt umulig å kave seg tilbake når den brister!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo nok en gang referere til kompisen som så en herremann på skøyter på Nøklevann som dro utover isen, og deretter dro gjennom isen. Resultatet var at det var 15-20 meter inn til bærekraftig is, og han hadde to-tre forsøk på å dra seg opp på isen med piggene. Hver gang overkroppen var oppe brast isen igjen. Tilslutt bare hogg han piggene ned i isen og tviholdt i de. Det tok helikopteret 12-13 minutter, men han berget livet. Spark eller ski er dermed et toegget sverd. Ikke minst ski kan være livsfarlig dersom man ikke har løsnet bindingene og man går gjennom. Å svømme med ski på beina i iskaldt vann er tilnærmet umulig og kan være forskjellen på liv og død. Skulle man gå gjennom er ellers grunnregelen å søke seg tilbake til der man kom fra. Der vet man at isen i hvert fall holder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står fortsatt på at spark eller ski er et superb hjelpemiddel, og skal en gå igjenom isen er sannsynligheten for dette størst nært land eller ved diverse os.

Har vært igjenom et par turer selv uten spark eller ski, og det er jo underforstått at en ikke spenner igjen bindingene, selv jeg forstår at crawl med ski på bena er mindre enkelt.

Samma det... nå er isen her såpass lumsk at det ikke blir noen tur hverken med eller uten spark/ski

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moralen må vel være å holde seg oppå TRYGG is!!

Ingen fisk er verdt å ofre livet for(mulig Hemingway ville vært uenig)

Bruk sunn fornuft! Ingen kan unnværes, er nå min ydmyke apell![ :) ]

Ellers; Hør på Håvard, han har førstehånds erfaring med dette, heldigvis har vi fortsatt "veslegutten" fra Østfold blandt oss[^]

Tips: ved fiske med guide i Østfold er det sterkt å foretrekke at Håvard tester isen, framfor å la Flemms gjøre det[ :D ][ :D ][ :D ][ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.