Gå til innhold
Fiskersiden

Suter


HåkonS
 Share

Recommended Posts

Har skikkelig lyst til å få suter i løpet av sommeren og skal gå til innkjøp av utstyr snart. Hvet ikke helt hva jeg skal kjøpe. Hva trenger man av utstyr? Blir jo fort ganske dyrt.

Boltrigg, glidende, duppmeite? Boilies eller mark?

Når det gjelder boltriggen, hvor tunge søkker bør man bruke? Er vel litt kjedelig å kjøre suter på for kraftige stenger beregnet på søkker på 70-80 gr. Må man kjøpe den dyreste og mykeste krokfortommen som finnes, eller er det unødvendig?

Duppmeite, hvilken størelse på duppen? Eventuelt en link til en bra dupp.

5-25 grams stenger eller 20-60 grams?

Har en del spørsmål ja. Er veldig takknemlig for svar! B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duppmeitet mais er det jeg har fått de fleste av mine sutere på, men metodevalg avhenger litt av hvilke vann man skal fiske i. Jeg har en matchstang(duppmeitestang) som jeg bruker til dette, men man kan fint bruke andre stenger til dette også. Litt lette stenger og muligens litt lange egner seg bra skulle jeg tro. Jeg har fått på glidende takkel også, men det er vel litt mindre vanlig metodevalg. Boltrig er vel kun hyppig brukt i et par vann, og der er det vel uansett dumt og starte suter-karrieren B) Eller så kan det vel være lurt med en liten foring under fiske, og muligens en liten foring i forkant av fiske. Da lokker du inn litt fisk til en plass du har sett deg ut. Jeg bruker grunnfor iblandet mais, da venner du fiske til å spise mais før du selv agner opp med mais. Det meste av utstyr og smådims kan du få fra www.avkrokenfiske.com, lykke til:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke no ekspert, men har fisket litt suter.

Det har litt å si om det er mye suter der du skal fiske, eller om det er færre og større, og kanskje hva slags andre fisk som er i vannet.

Men er det en del middels store suter der du skal fiske, så kommer du langt med en følsom dup, 8-10er krok, og meitemark eller mais. De kan være veldig forsiktige, men også veldig glupske.

Skal du prøve deg på bunnmeite med nappvarsler og 2-3 stenger, så fungerer glidetakkel veldig bra, enten med hår og 2-3 mais på, eller bare mais festet på kroken, og da ser du ihvertfall om det er noe interrese for agnet, i motsetning til boltrigg, som oftest er enten eller.

Ville ihvertfall brukt glidetakkel i begynnelsen, så er det lettere å finne ut om du gjør ting riktig eller ikke, suterfiske kan være frustrende nok.

J-E

PS Jørgen har mye mer peil enn meg, så hør på han B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS Jørgen har mye mer peil enn meg, så hør på han

Det skal du ikke være så sikker på, jeg har kun en sesong etter suteren. At den kan være lunefull er sikkert og visst, jeg ville satset på kvelds og morgenfiske. Hvilken metode og hvilket agn man bruker er jo tildels subjektivt, sikkert mange agn og metoder som fisker like bra. Men duppmeite er en lite utstyrskrevende metode, derfor tenkte jeg at det var en grei start - metoden er jo også effektiv etter min erfaring:-)

Her finner du også endel nyttige artikler...

[https://www.fiskersiden.no/index.php?option=com_content&task=category&sectionid=9&id=28&Itemid=39[/url]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal du ikke være så sikker på, jeg har kun en sesong etter suteren. At den kan være lunefull er sikkert og visst, jeg ville satset på kvelds og morgenfiske. Hvilken metode og hvilket agn man bruker er jo tildels subjektivt, sikkert mange agn og metoder som fisker like bra. Men duppmeite er en lite utstyrskrevende metode, derfor tenkte jeg at det var en grei start - metoden er jo også effektiv etter min erfaring:-)

Har vel fisket suter en del fler sesonger enn deg, men føler meg allikevel ganske grønn, og føler at det er mer flaks enn noe annet når jeg får en suter på over 2 kg.

Har hatt ekstremt mange økter uten knapt å få et napp, så defor føler jeg at det er best at jeg ikke tas for alvorlig.. heh B)

Men som du sier, så en nok duppmeite en grei måte å starte på, ihvertfall hvis det er en del suter i vannet, eller at man ser aktivitet. Hvis ikke, så kan det være litt slitsomt å sitte å kikke på duppen i timesvis.

Og Håkon, har du en 5-25 grams stang, helst 10-11 fot, så kan du helt fint bruke den, 20-60 høres litt kraftig ut.

Og du behøver heller ikke å kjøpe spesiell fortoms materiale, har brukt 0.20-0.25 sen mange ganger, men skal du til med hårrigg, så er vel de myke fortommene greiere, men ikke nå møst.

J-E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du bor i Oslo. Hvis du vil kan jeg gi deg en pm på et sted i Asker (25 min med bil) hvor jeg nesten kan garantere fisk. Har i hvert fall normalt fått 1 -2 suter per tur. Ikke av de aller største, men fin fisk rundt kiloen og litt oppover. Fisker selv uten noe spesielt krimskrams. Vanlig stang, 0,25 mm, glidende bunnmeite og en skikkelig markklyse gjør susen :) Kan med fordel bruke to stenger for å øke sjansene. Timene før det mørkner helt har vært best for min del! Jeg stoler på at du behandler fisken pent, og SETTER DE TILBAKE! Det siste er viktig da bestanden ikke tåler alt for mye juling!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du bor i Oslo. Hvis du vil kan jeg gi deg en pm på et sted i Asker (25 min med bil) hvor jeg nesten kan garantere fisk. Har i hvert fall normalt fått 1 -2 suter per tur. Ikke av de aller største, men fin fisk rundt kiloen og litt oppover. Fisker selv uten noe spesielt krimskrams. Vanlig stang, 0,25 mm, glidende bunnmeite og en skikkelig markklyse gjør susen :) Kan med fordel bruke to stenger for å øke sjansene. Timene før det mørkner helt har vært best for min del! Jeg stoler på at du behandler fisken pent, og SETTER DE TILBAKE! Det siste er viktig da bestanden ikke tåler alt for mye juling!

Det vannet hørtes spennende ut. Setter selvfølgelig fiskene tilbake. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikke noen suterekspert jeg heller, men her er noen linker som er verdt å sjekke ut:

http://biphome.spray.se/tench/sutare.html

http://www.tenchfishers.net/index.html

Linker til gode suterdupper:

http://www.tackleshop.co.uk/ProductDetails...53-f2d534196ab9

http://www.tackleshop.co.uk/ProductDetails...53-f2d534196ab9

AvKroken har også mye brukbare dupper:

http://www.avkrokenfiske.com/shop/default....bfce060693b1df4

En bra match stang er noe alle burde ha!Men det kan du jo kjøpe litt senere.

(http://www.wmac.co.uk/acatalog/Online_Catalogue_Rods_2.html) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mark er nok noe av det beste agnet, sammen med mais. Men er det mye annen fisk i vannet, som sørv og mort, kan det være en fordel med boilie. Selv fisker jeg mest med boile og boltrig i vannene jeg fisker i. Skal man nattfiske er det nok en fordel med boltrig, hvis man ikke sitter å nistirrer på dupp / stang.

Ei stang fra 5-25g passer ypperlig. Gjerne en som er 10 fot+ Selv fisker jeg med 12,6' stenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Duppmeitet mais er det jeg har fått de fleste av mine sutere på, men metodevalg avhenger litt av hvilke vann man skal fiske i. Jeg har en matchstang(duppmeitestang) som jeg bruker til dette, men man kan fint bruke andre stenger til dette også. Litt lette stenger og muligens litt lange egner seg bra skulle jeg tro. Jeg har fått på glidende takkel også, men det er vel litt mindre vanlig metodevalg. Boltrig er vel kun hyppig brukt i et par vann, og der er det vel uansett dumt og starte suter-karrieren :D Eller så kan det vel være lurt med en liten foring under fiske, og muligens en liten foring i forkant av fiske. Da lokker du inn litt fisk til en plass du har sett deg ut. Jeg bruker grunnfor iblandet mais, da venner du fiske til å spise mais før du selv agner opp med mais. Det meste av utstyr og smådims kan du få fra www.avkrokenfiske.com, lykke til:-)

Husk at hvis du bestiller fra avkroken må du beregne god tid.. har bestilt der et par ganger og det tar jo en evighet før du får varene du bestiller, hvis du i det hele tatt får noe!!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at hvis du bestiller fra avkroken må du beregne god tid.. har bestilt der et par ganger og det tar jo en evighet før du får varene du bestiller, hvis du i det hele tatt får noe!!!!!!!!!

Ikke min erfaring i det hele tatt. Bestiller jeg noe fra avkroken tar det sjelden mer enn et par dager før pakka er i posten. Kun positiv erfaring derfra!

Husk at TO er i utlandet og fisker for tiden, så akkurat nu vil det nok ta litt tid. Ellers er det kanskje en ide å bestille ting som er på lager hvis du er hissig på å få ting kjapt.

Bare godord om avkroken fra min side altså.

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke min erfaring i det hele tatt. Bestiller jeg noe fra avkroken tar det sjelden mer enn et par dager før pakka er i posten. Kun positiv erfaring derfra!

Husk at TO er i utlandet og fisker for tiden, så akkurat nu vil det nok ta litt tid. Ellers er det kanskje en ide å bestille ting som er på lager hvis du er hissig på å få ting kjapt.

Bare godord om avkroken fra min side altså.

Mvh Oz

Heisann..

Vet han er utenlands nå.

Hadde en bestilling på baitrunner sneller som det tok over 14 dager og få i posten, de var på lager. Og om de ikke hadde vært så burde det ikke tatt så lang tid da heller...

Neste bestilling ringte jeg TO og sa jeg var misfornøyd med leveringen og han lovte meg at han skulle sende varene jeg da bestilte med en gang. Dette var varer han hadde på lager. Bestilte to dager før han skulle reise bort. Har fortsatt ikke fått noe utstyr fra han jeg....... Heller ikke hørt noe...

Har vel kanskje bare hatt uflaks????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.