Gå til innhold
Fiskersiden

Nitelva - Kreftfare


Gjest Frisch
 Share

Recommended Posts

Ser at Kreftregisteret skal kikke nærmere på sammenhengen mellom antall krefttilfeller og utslippene fra Kjeller reaktorene. Blir spennende å se resultatet, selv om vi gjerne skulle hatt det for flere tiår-siden. Trist hvis sammenhengen viser seg å stemme. Likefullt er det alltid et varsko om at alt som svømmer i Nitelva bør svømme videre etter en tur på land. Med mindre man ønsker stomi og balleløse tilstander da....[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste utslipp var vel i -94... ihvertfall farlig utslipp. De som sliter mest er utvilsomt fiskespiserene, og ikke minst de som har brukt mange timer på å bade ved kjeller...... Å fiske der er nok ikke mer farlig enn andre steder da det har vært snakk om spill-vann og ikke damp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ofte skrekkvarsler hvis det er snakk om utslipp av "kjemiske" stoffer (vis meg et stoff som ikke er kjemisk!). Panikken er sjelden mindre når det gjelder "farlig" stråling. Vi lever jo i en verden av konstant stråling, selv om jo noen frekvenser og partikler er farligere enn andre, skal ikke påstå noe annet. Har vært i Dynovika en gang selv, uten å bekymre meg det minste for det de slapp ut her. Har stor tillit til at SFT og Dynea er forsiktig med de slipper ut, dette er tross alt ikke USA heller! (Jepp Remy, har lest om utslipp av arsenforbindelser i USA i Moore's bøker [ ;) ]) Seriøst: i Norge anno 2004 er HMS på et ekstremt høyt nivå sammenliknet med det meste av resten av verden, spør multinasjonale selskaper om hva de kan tillate seg i Norge og ellers i verden. Er det noen som kan vise til konkrete målinger av stråling eller giftige forbindelser i Nitelva/Dynovika-området, eller er det bare spekulasjoner? Dette er ikke ment retorisk, men jeg bekymrer meg ikke før noen har gjort målinger som er troverdige nok til å publiseres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:

les linken jeg har lagt til i forrige inlegg.

Leste både den og: http://www.nrpa.no/dokumentarkiv/Stralever...Info15_2004.pdf uten å bli særlig bekymret. Hvordan det var på 50-60-tallet er det vanskelig å si noe konkret om, både utvasking, sedimentering og isotopenes halvveringstid innvirker på dette. Kunne ikke se av rapporten at det var grunn til bekymring for å bruke området _i dag_. Spise fisk fra Nitelva er en annen sak, bioakkumulasjon av tungmetaller vil ofte være et problem i fisk.

sitat:

Det var akkurat om kjellersaken på nyhetene nå og der var det intevju med 2 søstre som bodde ved elven som begge hadde fått brystkreft.De kjente også til 26 andre tilfeller av personer som har fått kreft i området.

Intervju med to søstre (genetikk da!) som kjenner mange andre i området er langt fra nok til å overbevise meg. Uansett må det skilles mellom om hvorvidt det var farlig å fiske i Nitelva på 50-60-tallet, og hvorvidt det er farlig å fiske der nå. Inntil det motsatte er bevist, og ikke bare insinuert, gleder jeg meg til første tur til Nitelva neste år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg ikke ville være redd for fiske i Nitelva, tror jeg nok at jeg ville droppa å bade, praktisert C&R og ikke fylt vannflaska inni lensa i Dynovika. Med mindre man har tenkt å grave i sedimentene etter isotoper kan det da umulig være særlig farlig å fiske i Nitelva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, på 80-tallet fantes det en pizza- og ølbule som het Kafè Renè på Grønland i Oslo. Innehaveren likte gjedde, og Roger i klubben hadde fått spørsmål om han kunne ta med gjedde til han neste gang han var ute og fisket. En tur vi var i Nitelva ved togbrua lå det flere gjedder på land som det dessverre altfor ofte gjør langs den elva. En kjapp sjekk viste at de var forholdsvis ferske. Vi tok de med oss og leverte til innehaveren. For fiskelikene fikk vi gratis pizza og cola! Aner ikke om fyren lever, men stedet forsvant i hvert fall ikke lenge etter.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De SYSTEMATISKE utslippene fra reaktoren på Kjeller foregikk frem til 1967 så vidt jeg vet. Etter det har det vært noen fåtalls sporadiske utilsiktede utslipp av mindre karakter. Og målinger har vel vist at det lille som er igjen av radioaktivitet ligger dypt nedgravd i bunnsedimentene, og i liten grad representerer noen fare i dag, forutsatt at de får ligge i fred? Derfor er det vel først og fremst de som bodde i dette området på 50 og 60 tallet, og som badet, fisket, eller oppholdt seg MYE i eller ved Nitelva som er i faresonen. At to søstre får samme krefttype er naturligvis ikke nok til å slå på alarmklokkene. De genetiske komponentene betyr muligens mer enn miljø når det gjelder kreftrisiko. Men så vidt jeg forstår er det ikke kun et fåtalls individer, men et 30-talls mennesker som bodde i det samme området, og som var barn i den aktuelle perioden, og brukte Nitelva som bade, leke og fiskeplass, som alle har fått kreft. Og i så fall er jo dette en grov overrepresentasjon. Og da er det grunn til å bli mistenksom. Men selv om Nitelva VAR et farlig område, og det er en sammenheng her, så er det vel neppe noen særlig risiko å sporadisk besøke området i dag. Den strålingen man i så fall måtte risikere å utsette seg for er trolig mye mindre enn den bakgrunnsstrålingen man likevel blir utsatt for hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av HelgeL

sitat:ikke fylt vannflaska inni lensa i Dynovika

Det ville vel vært mye tryggere [ ;) ] Det lensevannet er jo fra dyno fabrikken og ikke enda blandet skikkelig med resten av elva.

Her skal det jo nevnes at Bellona har det utslippet på lista med pri 1 for undersøkelse og tiltak.

Utslippet fra Dyno er tvilsomt, for å si det mildt. Men på den annen side kan det jo ikke være SÅ ille, når det står pakket med fisk rett i utløpet, selv ganske ømfintlig fisk som asp og gjørs. Problemet med slike utslipp er kanskje ikke de 'normale' utslippene, men at det fra tid til annen skjer uhell. For et par år siden hadde de et slikt uhell, og masse fisk; asp, gjørs, lauer, brasmer osv, fløt opp. Vet ikke om det uhellet ble anmeldt. Man kan kanskje hevde at det ikke spiller noen rolle om man får tynnet ut brasmebestanden noe, men det er definitivt ikke bra at sårbare arter som asp og gjørs får slike knekker. Og uansett er det naturligvis ikke akseptabelt at slike uhell skjer, og at man slipper giftstoffer rett ut i naturen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nitelva har gjennom tidene vært utsatt for en rekke mer eller mindre uhyggelige utslipp og er nok desverre et resultat av at den ikke er klar og full av ørret(litt værre å slippe ut noe da). Jeg har hatt tilhold ved elva der siden slutten av 70 tallet og har registrert bla stygt avsig fra Holmdynga og et par massive kreosotutslipp fra trevarefabrikken som lå på rotnes. Det var kreosot i mudderet langs elva i en årrekke etterpå. Elva har vært preget av en massiv avrenning fra jordbruket som følge av pløying og opparbeiding helt ned til elvebredden enkelte steder. Noen år har dette vært bra pga at bøndene har sett verdien av å stoppe jorda fra å vaskes vekk. I år har det vært kriminelt igjen...elva har i hele sommer og etterår sett ut som kakao i de nedre delene. Resultatet av næringstilførselen er en massiv gjengroing. Selv har jeg slutett å fiske i elva nednfor Hagan. rett og slett fordi jeg synes det er for ille utrivelig i de nedre områdene og fordi jeg får like bra fisk høyere opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som faktisk _vet_ hva som slippes ut fra Dynea? At det ser tvilsomt ut er jo ikke en særlig vitenskapelig grunn til å være skeptisk. Tviler på at SFT tillater at Dynea slipper ut farlige forbindelser, særlig ikke i et så tettbebodd område. Uhell er en helt annen historie, slike ting skjer dessverre en sjelden gang i industrien. Men altså: _hvilke_ forbindelser slippes det ut i Dynovika? Sålenge vi ikke vet hva som slippes ut kan en ikke være så sikker på at det er farlig her bare fordi det ser lite delikat ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.