Gå til innhold
Fiskersiden

Hvilken trollingbåt


abbor
 Share

Recommended Posts

Var på Sjøen for alle og så på trollingbåter til øyet ble stort og vått. Ønsker meg en båt på 20-21 fot med lukket styrhus og overnattingsmuligheter.

Så på Benetau Antares 620 og 650. Jeannau Merry Fisher 625MF. Ocqueteau 595 og 615.

Vet ikke om det blir handel i år, men skal ha en slik om ikke allt for lenge, har frosset nok!

Noen som har erfaring med noen av disse båtene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Hvor skal en plassere planerbordmast på en Jeanneau Merry Fisher 625? I området framme i baugen er det en stor luke som vist på tegningen.

http://www.finn.no/finn/viewimage?finnkode...YGd270071&pos=9

Er det noen som kjenner noen som har en trollingrigget 625?

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tidligere levd i den villfarelse at planerbordlina må gå høyere enn stangtoppene, men dette er jo selvsagt ikke nødvendig hvis stengene plasseres i mellom punktene de 2 planerbordlinene går ut i fra.

Er det noen som kan linke til bilder av slike stalin orgler? Hvor mange holdere bør et slikt stativ ha, er 6 greit?

Hvem er det som lager noe slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stang tuppene SKAL være høyere en masta,,,hvis ikke gnisser senene i hverandre dagen lang .

8-10 stk stangholdere på orgelet er vanlig iaf(jeg har ti)

Mekainske og sveise verksteder er meget behjelplig med sånt.....har du ikke noen sveisere i kompis gjengen da?

Kikker du på tråden til Trollingcharter ser du eks på stangorgelet hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor gnisser snørene mot hverandre hvis stangtuppene ikke er høyere enn planerbordlina?

Er sveising av syrefast stål noe de fleste mekaniske verksteder klarer?

Kjenner nok ingen sveisere, derimot mange som kan lage tegningsunderlaget. Og de fleste av underleverandørene vi bruker på jobben er enten på vestlandet eller i Kina, langt unna er det i hvertfall :)

Har studert en del bilder av stangorgler, sett bakfra er noen vertikale mens andre sprer stengene litt, hva er å foretrekke?

Sett fra siden heller de fleste litt bakover. Stangorglet til Trollingcharter ser fint ut det, spesiellt løsningen med krage på "orgelpipene". Er vanlig med stoppere i bunnen av pipene? Har i såfall stopperene spor som passer i krysset på stengene?

Ja, det ble mange spørsmål her, men håper noen gidder å forbarme seg over en lettere forvirret mjøsdregger som prøver å modernisere seg.

Hvis jeg kjøper båt nå er det nok best å vente med stangorgel til etter trolling NM slik at jeg kan få studert løsningene på mange lignende båter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sveisere finner du kjapt når du søker under gule sider. Du peiler fort inn de i ditt nærområde :blink:

Kjøpte selv mitt "orgel" på Topp fritid, og fikk treff på første forsøk når jeg i ettertid ville sveise fast fundamentplater på holderen min.

Selger Topp Fritid stangorgler som kan tilpasses til forskjellige båter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I grunnen ikke. De har en såkalt universal-modell til omlag 2000.- C/C mellom føttene er ca.490mm. De har også en langt dyrere modell uten at den er nevneverdig bedre. Tilpasningen må du i så fall ordne selv via en sveiser. Det du kan gjøre er å måle opp alle de nødvendige mål og så evt. ringe ned til TF. Ellers kan jeg bidra med flere mål på den i løpet av morgendagen.

TF selger jo Ocqueteau og de mener jeg monterer denne stangholderen på løpende bånd på disse. Byr neppe på problemer.

Endret av Professor Bacon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

for guds skyld...lag den orgelet selv(koster trusa å kjøpe den ferdig)....

de fleste foretrekker å ha den rett opp.

de som har den spredd er en moddel beregnet til flatdorging altså rett slep bakover

Å ha en stang orgel med spreding til siden byr på problemer da planer lina kan ta tak i stang og vippe den ut av holderen og plask i vannet.

Stangtuppen skal være høyere enn masta ja....grunnet at sena ikke skal gnisse mothverandre..

Ytterste line på planer skal gå ovre nr2 på planer ...nr 2 på planer skal gå over nr 3 osv

Kragen på pipene er får de som ikke er gifte/sambo....de strenger styring til pipa hehe

Studer gjerne en båt eller to....ikke vær redd for å snakke med en troller....vi lider av munndiare alle mann

:)

Endret av Blydonkern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for nyttige svar. Kameraten til en kollega driver et lite mekanisk verksted, så nå har jeg fått identifisert noen som kan gjøre jobben.

En ting som fortsatt er litt fuzzy for meg, skal pipene også være loddrette sett fra siden?

Og det blir nok piper med krage for meg :)

Har kjøpt et par planerboard sneller fra Topp. Ser at det er mulig å sette inn kulelager i navet på disse. I snellene som selges av Regal Sportfiske er det kulelager. Disse ser identiske ut som Topp sine bortsett fra at de har kulelager, men mangler sveiv! Tror dere kulelager er en god ide?

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen "fast" regel at de skal vere loddrette....jeg har mine srånende bakover da det letter tilgang og lettere å ta ut stangen fra holderen..

kule lager letter ikke jobben akkerat....sier backlash deg noe??

bolt og litt fett har jeg på mine...funker som F det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nok flere timer i elva med multiplikator enn de fleste her, så jeg har hørt om backlash ja.

Tenkte det var bra med kulelagre for å unngå at bushningen blir utslitt, særlig siden i hvertfall den ytterste bushningen jo vil treffe deler av gjengen til skruen som brukes som aksling. Har du slike sneller som Topp selger?

Ja da er det avklart at orglet skal helle svakt bakover og være loddrett sideveis.

Ja det var to fine trollingbåter på finn.no der, bra bilder av stangorgler. Den ene har svak spredning av stengene den andre rette rør i midten og skråstillte på endene. 595en vil jeg nok kalle litt overpriset siden det den er 4 år gammel og det følger ikke med henger. Ny Benetau Antares 650 og Jeanneu Merry Fisher 625 koster begge 283 tusen. Disse to båtene har kommet best ut i alle tester jeg har sett for fiskebåter.

Hvorfor er det så mange som foretrekker Qcqueteau trollingbåter her i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nok flere timer i elva med multiplikator enn de fleste her, så jeg har hørt om backlash ja.

Tenkte det var bra med kulelagre for å unngå at bushningen blir utslitt, særlig siden i hvertfall den ytterste bushningen jo vil treffe deler av gjengen til skruen som brukes som aksling. Har du slike sneller som Topp selger?

Ja da er det avklart at orglet skal helle svakt bakover og være loddrett sideveis.

Ja det var to fine trollingbåter på finn.no der, bra bilder av stangorgler. Den ene har svak spredning av stengene den andre rette rør i midten og skråstillte på endene. 595en vil jeg nok kalle litt overpriset siden det den er 4 år gammel og det følger ikke med henger. Ny Benetau Antares 650 og Jeanneu Merry Fisher 625 koster begge 283 tusen. Disse to båtene har kommet best ut i alle tester jeg har sett for fiskebåter.

Hvorfor er det så mange som foretrekker Qcqueteau trollingbåter her i Norge?

Svenskene har en knallbåt til en meget pen pis. Örnvik, samme som QuickSilver.

http://www.annonsborsen.se/trader/view.jspx?advert=63364

Kan si at en 630 Pilothouse med 116HK 1.7l diesel kommer på ca 250000 NOK splitter ny

Og når det gjelder pinner nederst i orgelrørene, har jeg brukt en rustfri skrue strl 6mm med stoppmutter. Funker som fanden, kan sikkert bruke 5 eller 4 også. :D

Endret av dacron
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært og sett på Quicksilver Pilothouse 630. Synes kvaliteten så heller dårlig ut. Hengsler og låsehemper så billige ut. Luken over bensintanken virket myk. Fikk ikke den gode følelsen. Fikke et greit tilbud på båten og et kjempetilbud på autopilot og ekkolodd/kartplotter, men jeg går for Jeanneu eller Beneteau hvis det blir handel.

Heter ikke båtene Arvor når de leveres med innenbordsmotor?

http://www.quicksilver-marine.no/index.php...id=121&menu=202

Har en test fra et engelsk blad hvor Arvor 215 kommer heller dårlig ut når det gjelder sjøegenskaper. Testvinnere er de to franske søsknene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært og sett på Quicksilver Pilothouse 630. Synes kvaliteten så heller dårlig ut. Hengsler og låsehemper så billige ut. Luken over bensintanken virket myk. Fikk ikke den gode følelsen. Fikke et greit tilbud på båten og et kjempetilbud på autopilot og ekkolodd/kartplotter, men jeg går for Jeanneu eller Beneteau hvis det blir handel.

Heter ikke båtene Arvor når de leveres med innenbordsmotor?

http://www.quicksilver-marine.no/index.php...id=121&menu=202

Har en test fra et engelsk blad hvor Arvor 215 kommer heller dårlig ut når det gjelder sjøegenskaper. Testvinnere er de to franske søsknene.

Meget mulig de heter Arvor med innbords, men hos Fritzens het dem i allefall Örnvik. Kjært barn osv... Da vi så på 580 Piloten i høst syntes jeg dette virket som en praktisk og knall båt. Dog det skal nå sies at med unntak av en Beason FC25 er det ikke noe som overgår :wub: Lady :wub: !

Legger en ned noen tusenlapper i båt, er markedet nå såpass stort så det skulle være noe for hver og en av oss. Fra Fullrigget Lami 430'r til Skibladner nesten.

Men hvordan er tykkelsen på skroget på de franske og sydlige båtene, kontra de som er lagd her oppe i isøde?

Je tenker da på vekt, kontra temperatur påvirkning av vannet.

Jeg innbiller meg nemlig at de sydlige båtene har så tynt skrog at en risikerer en UVI(Blærekatar) om en kjører rundt i en sånn en.

Endret av dacron
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.