Gå til innhold
Fiskersiden

Runes artstråd


Rune
 Share

Recommended Posts

Har slitt endel for tiden med å få fisk, men i dag løsnet det endelig.

Pga sterk nordavind trodde jeg dagens planlagte tur kom til å gå i dass, men den gang ei. Noe som betyr at "plassen til Joost" godt kan fiskes i sterk nordavind uten at det byr på noen problemer.

Både jeg og Kjersti begynte dagen med et par små torsker. Fisket med små kroker etter lomre som jeg har gutset en del etter i det siste uten resultat. Men med et 3kroks paternostertackle med 3 fargede kuler på hver fortomme, en mustad deamon circle krok i str 6, agnet med reke, skulle jeg endelig lykkes. Et ganske hardt hogg og fast fisk. Opp kom min første lomre ever. med en sprell levende lomre på 420 gram er det ikke alltid lett å få noen gode bilder, men, men

040420062134NHEPKJo8QYbZsU425j.JPG?69

Fikk også besøk av rødspettekongen aej, og idet han satt seg ned for å slå av en prat hadde Kjersti fast fisk. Denne gang en double; lomre og sandflyndre. Lomra på 300gram og sandflyndra på 420 gram.

040420062101kmy3vf8L77ZQ4F8U4F.JPG?77

Samtidig som Kjersti fikk disse hadde jeg igjen flex på surfstanga, og opp kom en lange på 2,7kg

040420062102LcxFaTOV7Gi1dEZYuf.JPG?16

Kjersti avsluttet med en torsk på 1510gram.

Vi er begge svært fornyd med dagens tur, alltid godt med en ny art

Endret av Rune
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig variert bunn så det er vanskelig å si. Dybde vil jeg si er 15-25 meter kanskje. Er litt avhengig av å komme et stykke ut akkurat på denne plassen mener jeg så derfor brukte jeg surfstengene.

Angående krok størrelse diskuterte jeg dette med Thor Eivind i går, og han brukte små kroker og reke. Etter jeg fikk den første lomra måtte jeg prøve ut noen nye owner kroker; owner markkrok i str 1/0( Nikkel i farge og veldig kvass!) Denne agna jeg med makrell og pittelitt reke. Fikk også ei lomre på den, men brukte litt lenger tid på å kroke den. Også den lomra var 420 gram.

her er lomra kroka med mustad kroken. Den satt godt gitt...

040420062149VArkuaPPOY6w2tSwfu.JPG?46

Endret av Rune
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en tur i sogn på besøk i helgen som var.

Fisket sjøaure i 2 dager og siste dagen skulle piggskata tas (det var jeg garantert av guiden min)

Vi var plaget av mye vind som gjorde fisket veldig vanskelig!

Vi fisket drivende fra båt med 20 og 30 lbs utstyr. Forresten noen shimano antares stenger som var lik en gummistrikk

Tackle: Havfiskebom med stor owner mutu krok.

Dybde: 60-80meter på mudderbunn.

Agnet med makrell og sild. metode: slapp ned til bunn, dreiv et stykke og slakket ut mens vi dreiv. Dette gjorde vi fordi fisken skal få litt tid til å tygge på agnet. Etter 4-5 min løftet vi opp loddet fra bunn og slapp ned igjen. Kjenner veldig tydelig at det er mudderbunn ved at loddet blir sugd ned i bunn og en må ta i litt før en klarer løsne det. uansett her er iallefall min piggskate på ca 2kg:

110420061944OezvWnfXZ9ZAnif1sy.JPG?14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Kan ikke stille opp mot Thor EH sine 81 arter, men en plass må man nå begynne. Så i dag tok jeg min art nr 45, den mye etterlengta rødspetta. Fikk 3 fisker på samme hale; torsk på den øverste kroken, rødspetta imidten, og sandfyndre nederst.

Vitale mål 46,5cm og 980gram

230420062212qv9fHlbaZwp7RLgK3V.JPG?15

230420062238gnzYIU3vFFaDs9pD4L.JPG?12

Hiver samtidig inn et bilde av Kjersti med en fin Lyr

230420062246TBmjSr7nmx9RPt9qjp.JPG?81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

En liten oppdatering på artsfronten min:

For å passere 50 arter fant jeg ut at det enkleste var å reise sør østover for å plukke noen nye arter. Det ble ikke de største eksemplarene, men fornøyd tross alt:

Gullvederbuk i Kristiansand veide vel rundt 450gr om jeg ikke husker feil.

201020060934Xd8MSuNpGgV9dKWlXo.JPG?99

Derfra gikk turen videre til Arendal, hvor jeg hadde fått tips om en plass med mye sørv. Og det varte vel bare 10sekunder før duppen gikk under, dog mistet jeg denne. Fikk den store skjelven at jeg kanskje ikke kom til å lykkes denne dagen. På med ny mais, duppen i vannet, og etter noen lange sekunder begynner duppen å stripe utover. Jeg gjorde et saftig mot hugg og fisken fløy mer eller mindre på land.  En kjempe av en sørv var landet og det ble mange flere denne kvelden.

201020060958QWq6pC1sqSeLPEzx92.JPG?89

Sørlandet har vel et par karpevann med mye småkarper. Kjersti hadde vel landet 3 karper og mistet flere før jeg endelig fikk min på land. Sinnsykt heftige fisker på lett utstyr, laks og sjøørret GO HOME!!!

201020060930TYHL551XJ81u318EkF.JPG?8

Må legge til at jeg fikk noen større enn denne, men tok ikke bilder pga mye regn

Tilbake i haugesund måtte jeg prøve meg etter piggvarr og fjesing og lykkes med det på første forsøk. Besøkte samme stranda som Vilhelm og Eirik hadde besøkt en dag tidligere. Fjesingen fikk jeg på første kastet og den veide 470gram. Piggvaren veide vel rundt halvkiloen.

201020060959JtKPA3D2WL27NnPCYO.JPG?43

201020061000AWosvHapXrPtyI6Vpn.JPG?49

Var ute med å lufta surfstengene i sommer på en ny spennende plass. Jeg fikk ikke prøvd den ut skikkelig da jeg knakk stanga ganske umiddelbart etter ankomst. Sint og fortvilet tuslet jeg rundt på svaberget etter spennende microfisker. Plutselig såg jeg mengder disse vakre stålblå som Ståle hadde fortalt om!. Skulle jeg klare lure denne arten i sommer måtte det bli nå. Sprang opp i bilen og hentet leppe stanga. Agnet en liten owner chinu med reke og nærmet meg de små stålblå. Reka mi ble angrepen anmass, men med feil art. Hundrevis av bergnebb sloss om den lille rekebiten og da trakk den lille søte blå fisken seg forsiktig vekk. Det endte med at jeg måtte fore opp bergnebben på en plass og lokke gressgylten opp litt lenger borte, og det lyktes jeg med heldigvis :P

12485.jpg

Havfisketur med affi gav meg kjapt en brosme på 5,8kg som jeg har nevnt i en fangstrapport nå i seinere tid.

201020060929ZcCyUuaFXpKYnnDkoS.JPG?34

Håper jeg klarer å lure flere arter før nyttår, kommer i alle fall til å forsøke! Og dersom noen har tips eller vil guide meg til nye er det bare å ta kontakt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.