SMS Posted April 9, 2006 Report Share Posted April 9, 2006 Etter noen mislykkede turer tidligere i år satt endelig årets første mort for meg, ikke den største som er å oppdrive i Trøndelag, men er godt fornøyd med 620 g. Spesielt morsomt siden det var første morten min på ismeite, brukte for øvrig brød på krok 14 under en bitteliten dupp. Fora med sensas big roach og brødsmuler. Godt å være i gang igjen, og flere og større skal det forhåpentligvis bli ila året, har jo satt meg et ganske drøyt mål for arten i år (se signaturen). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HåkonS Posted April 9, 2006 Report Share Posted April 9, 2006 Grattis! Skikkelig fin fisk! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karleif Posted April 9, 2006 Report Share Posted April 9, 2006 Fin størrelse på den. Du får ha lykke til i jakten på kilosmorten Det er nesten litt flaut å si det, men mort er en fisk eg aldri har fått Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rigor Mortis Posted April 10, 2006 Report Share Posted April 10, 2006 (edited) Kyvannet eller Lian? tipper Lian..... Grattis med vellyket size på morten der da. Har selv vært etpar bomturer iår, men jeg er for slurvete med forarbeidet. Fora litt med mais , men bare halvhjertet. Stormort er konge! Edited April 10, 2006 by Rigor Mortis Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
toppknot Posted April 10, 2006 Report Share Posted April 10, 2006 (edited) Ganske sjef mort! Litt nysgjerrig på hva slags utstyr du bruker under mortemeite......Har mekka en liten stang av en 1 1/2 oz quivertip selv,fin til små kroker og tynn sene.Mister mindre fisk enn med myschka-stikke o.l Er liksom ikke så råmange som satser litt på mort,så det hadde vært fint å høre om andres erfaringer rundt foring og utstyr. (oops! småsurrete av meg. kanskje du kan legge inn svar ang. teknikk i "triks til mortefiske" tråden?) Edited April 10, 2006 by toppknot Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LasseB Posted April 10, 2006 Report Share Posted April 10, 2006 Bra Sverre Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karl Inge S Posted April 10, 2006 Report Share Posted April 10, 2006 Flott mort det der, håper du får presset potensialet der oppe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SMS Posted April 11, 2006 Author Report Share Posted April 11, 2006 Bruker korte, myke ismeitestenger fra Fenwick og Shakespear, 0.18-sene, Kamasan-kroker i str 4-16, 4 om sommeren hvis småmorten blir for plagsom. Bruker også 0.10-0.16 fluorkarbon fortom om sommeren, men ser ingen grunn til det nå vinterstid når det er såpass mørkt under isen. Grunnet for mye å gjøre på jobb i hele år har det ikke blitt den helhjertede satsningen som jeg hadde håpet på. Ferdig med eksamen 8.6 og da har jeg en hel måned hvor jeg kan satse nesten hver dag etter jobb før det blir ferie. Stein var 180 gram unna målet som står i signaturen min i fjor, og jeg er overbevist om at potensialet ligger langt over kiloen, jf mort på opptil 1200 gram som ble garna opp sist høst i et nærliggende vann. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bendik.Ø Posted April 11, 2006 Report Share Posted April 11, 2006 Når du dette målet SMS, så drar jeg på pilgrimsferd til Trondheim. Ikke for å fiske mort, men for å hylle en som satser målrettet etter en slik flott fisk, og som også når målene sine Potensialet burde absolutt være tilstede, så det blir spennede å følge med på satsingen videre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SMS Posted April 12, 2006 Author Report Share Posted April 12, 2006 Kom heller en tur og vis meg hvordan det skal gjøres Bendik! Får vel legge til at jeg bare har fått 3 mort under kvartkiloen på to turer etter den omtalte fisken her, så selv om potensialet utvilsomt er på plass så er det ikke bare å hente stormorten heller. I det minste ikke de stedene i vannet og med de metodene jeg har brukt hittil. Har brukt ca 100 timer hittil siden juni i fjor, ikke så veldig mye mao, men håper å trappe opp satsingen i juni. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
veg Posted November 5, 2009 Report Share Posted November 5, 2009 er det mulig å ismeite gjedde i lianvatnet?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kay-Arne Olsen Posted November 5, 2009 Report Share Posted November 5, 2009 Det er fult mulig! Det lønner seg og vite sån ca hvor gjeddene holder til på vintern, dybdekart er genialt. Min erfaring med ismeite etter gjedde i bymarksvannene er at vet du hvor "dyp"hålan e får du fisk... Men det er kansje slik med gjedda at den enkelte dager er i hugget og så blir det stilt noen dager. Hadde en foringsplass til mort på kyvannet for noen år siden, 1,5liter brusflasker med hundre hull, altså en stor feeder, for og ha en mortplass det agnfisk kunne fiskes fersk! I det hullet var det altid gjedde og få, altid, mens nabohullet 5m unna kunne gå fisketomt.. Kan altids bli med en tur når isen legger seg, men tror du fort kan regne med to til fire uker før det blir fiskbar is her.... Hilsen Kay Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullfrog Posted November 6, 2009 Report Share Posted November 6, 2009 Dybdekart for lianvannet: https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?showtopic=21868&st=0&p=267791&hl=dybdekart%20&fromsearch=1entry267791 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
veg Posted November 7, 2009 Report Share Posted November 7, 2009 tusen takk for hjelpen!! Skal prøve å legge inn en fyldig rapport etter første tur.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts