Gå til innhold
Fiskersiden

trutta/salar?


Recommended Posts

Hei,

når det gjelder å skille ørret og laks blir jeg aldri helt klok (er nok ikke alene om det).

Fikk en fisk tidligere idag som jeg regnet som ørret fra første stund.

Men så begynte jeg å tvile, se på disse bildene og gi deres dom!

lask%20(816%20x%20612).jpg

lask2(816%20x%20612).jpg

Endret av Triturus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kløftede halen er jo typisk laks, spesielt unge individer. Denne fisken var 1100 gram og var 51 cm lang (K-faktor på 0,83, altså en slank fisk).

Her er bilde av hele fisken:

1100,%2052%20(816%20x%20612).jpg

Argument for trutta: Mange prikker, også under sidelinjen. Mange prikker på gjellelokk (8). Samt et "førsteinntrykk" av å være en ørret.

Argument for salar: Kløftet hale, som det fremgår bedre av nærbildet. Slank halerot. Øyets plassering (dårlig kjennetegn her). OG, nesten ikke tenner i ganen. Jeg sier nesten fordi den har et par helt øverst (fremgår av bildet under). Mens en langt mindre ørret jeg fikk igår hadde en rad langt bak i ganen. Må si jeg er i stuss om akkurat det kjennetegnet.

laks3(816%20x%20612).jpg

Er faktisk bare ca. to tenner helt øverst i ganen.

Jeg er 90 prosent sikker på ørret, men det er som sagt et par uromoment.

Innspill?

Endret av Triturus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig at det skal være så vanskelig... Denne er tatt rett sør for Åsgårdstrand, og lang vei til en lakseførende elv, og det er ingen støing.

De store morfologiske forskjellene innenfor trutta tatt i betrakting, så holder jeg fremdeles en liten knapp på ørret.

Har spart på noen skjell i tilfelle, som potensiell systematiker så hadde det vært greit å få dette på det rene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bra sikker på at dette er en lten laks.

Jeg har en huskeregel som er grei å huske. sjøør"rett". " rett" med tanke på hale finnen.

enannen ting er øverleppen og dens lengde/plassering i forhold til øyet. husker ikke forskjellen på laks og sjøørret.

Ser også ut som den første lille laksen er en rømmling når man ser på slitasjen på gjellelokket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en sjøørret med 100% sikkerhet!

det å gå uti fra at halen har klft er ikke et sikkert tegn på laks.. har selv fått uendelig mange brunørret med enda mer klft i halen enn denne sjøørreten...

men anbefaler deg allikevel å sende inn skjellprøver..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antallet prikker mellom fettfinna og ryggfinna skulle tilsi SØ, det gjør forsåvidt alt annet på fisken også.. Som flere her inne så har jeg også fått SØ med kløftet hale. Ikke uvanlig det. Som namsenlaks så stusset jeg på gjellelokket på bilde nr.2, men det ser nå ut som om fisken er sløyet. Stemmer det? Slitte gjellelokk tyder ofte på rømt o-laks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som namsenlaks så stusset jeg på gjellelokket på bilde nr.2, men det ser nå ut som om fisken er sløyet. Stemmer det?

Stemmer, fisken var sløyd da.

Her er et annet bilde, disse fiskene er tatt på samme sted. Nesten ikke en prikk på den øverste.

Bilde%20010%20(816%20x%20612).jpg

For å være 110 % sikker, noen som vet hvor jeg skal sende skjellprøver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer, fisken var sløyd da.

Her er et annet bilde, disse fiskene er tatt på samme sted. Nesten ikke en prikk på den øverste.

Bilde%20010%20(816%20x%20612).jpg

For å være 110 % sikker, noen som vet hvor jeg skal sende skjellprøver?

Tror du kan spare penger på frimerker der Kan ikke skjønne annet enn at det er SØ på alle bildene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at den har prikker på hele ryggfinnen er også et brukbart tegn på at det er en sjøørret. Laksen har bare nede ved roten...

Det at kjeve beinet går godt bak øyet tilsier også at det er ørret og ikke laks hvor beinet flukter relativt nøyktig med øyets bakkant.

Kløften i halen finner du rett som det er på sjøørret. eldre laks kan jo ha rett hale så man skal ikke se seg blind på den regelen...

så selv om det var er lite tenner i ganen på denne fisken så vil jeg gå for sjøørret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.