Gå til innhold
Fiskersiden

russer krabbe /kamsjatka krabbe


Blydonkern
 Share

Recommended Posts

kjemmpe godt det Laskefiker`n...men etterlyste litt mer "gourmet" oppskrifter.

loff majones og sitron er jo innbanka norskt da :blink::wacko:

"gourmet" :wub:

Fant 2 etter ett kjapt Google-søk, søkte bare på norske sider.

Hvis noen vet hva krabba heter på engelsk så får man sikkert mange treff.

http://www.peppernet.no/peppernet/Oppskrif...omat_papri.html

http://www.vg.no/matogdrikke/matguiden/index.hbs?o=1303

de har je funni alt...men tusen takk iaf :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får vel svare jeg da.....

Pleier å kjøpe frossen krabbe - og tilberede de selv. Om sommeren pleier vi å grille de. Skjær beina på langs med en tapetkniv e.l. Pensle så godt med en blanding av olivenolje, hvitløk, rød chilli, brunt sukker og litt sitron. Denne dressingen skal være sterk og søt. Grilles så med beinsiden ned i et par minutter. Kan serveres med grillet aubergine/squash - og gjerne grillet papaya også. Eneste dressingen man trenger til slutt er litt presset sitron.

Skal den kokes så er det svært viktig at krabba legges i isvann direkte fra det kokende saltvannet - hvis ikke pleier kjøttet å feste seg til skallet :wacko:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

god oppskrift fra en karpe fiske gitt....fristende oppskrift....takker for den

"tyrannosaurus Rex".....det dukka no jævlig mye opp på eng variant...tusen takk :wacko:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

Jeg har ei lita oppskrift på dressing som er god til krabbe og andre skalldyr

Ha en pakke majones i en bolle

Ta litt sennep oppi og rør den inn. Smak til slik at det blir en svak smak av denne.

Hakk litt sylteagurk og bland i

klem oppi 1/2 sitron, evt sitronsaft på flaske. Rør da inn litt av gangen, og smak til etterhvert.

Ikke så veldig spennende kanskje, men dog et lite løft for krabbe servert naturell.

her er en link også

alaska king crab

Det kan lønne seg å sette opp dette søket istedet for "kamsjatka" (jeg brukte alta vista)

king crab+ recipes

fikk mange treff(nesten 1/2 mill)

:wacko::blink::wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med så bra råvarer skal man kløne fælt for at ikke resultatet skal bli knallbra. Men det er jo et tankekors at kiloprisen fortsatt er så høy med tanke på at det er en innvandret/introdusert art som anses som en fare for fiskebestandene i fjordene der de finnes. Og selvsagt at det er ganske strenge kvoter på de.

Tror vi måtte ut med 295 kroner kiloen for frossen vare, mens fersk på fisketorget i Bergen kostet en hundrings mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får vel svare jeg da.....

Pleier å kjøpe frossen krabbe - og tilberede de selv. Om sommeren pleier vi å grille de. Skjær beina på langs med en tapetkniv e.l. Pensle så godt med en blanding av olivenolje, hvitløk, rød chilli, brunt sukker og litt sitron. Denne dressingen skal være sterk og søt. Grilles så med beinsiden ned i et par minutter. Kan serveres med grillet aubergine/squash - og gjerne grillet papaya også. Eneste dressingen man trenger til slutt er litt presset sitron.

Skal den kokes så er det svært viktig at krabba legges i isvann direkte fra det kokende saltvannet - hvis ikke pleier kjøttet å feste seg til skallet :D

Trodde det var bare jeg som hadde testet å grille den. Anbefales på det sterkeste. Deilig smak!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi raska med oss en 20-30 stykker (små, 70-80 cm...) sist vi var i Varangerfjorden. Fikk tips av lokale dykkere om at litt sukker i vannet (i tillegg til salt) skulle gjøre susen. Det gjorde det! Vi serverer også krabben naturell.

Sukker i vannet har vi også prøvd på vanlig taskekrabbe, og det ga et smaksløft så det holdt, og vi fortsetter med det.

NB! Krabber skal ikke koke, bare trekke. Akkurat som fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Sukker er en smaksforsterker..

Prøv med litt sukker i tomatsausen.....

Så til tråden..

Rå krabbe...som på sushi....

Litt gelly konsistens, men ikke særlig værre enn rå reker...

Selv liker jeg ingen av de....

Vi raska med oss en 20-30 stykker (små, 70-80 cm...) sist vi var i Varangerfjorden. Fikk tips av lokale dykkere om at litt sukker i vannet (i tillegg til salt) skulle gjøre susen. Det gjorde det! Vi serverer også krabben naturell.

Sukker i vannet har vi også prøvd på vanlig taskekrabbe, og det ga et smaksløft så det holdt, og vi fortsetter med det.

NB! Krabber skal ikke koke, bare trekke. Akkurat som fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk på king crab recipes gir 1,4 millioner treff. Antar at det amerikanerene kaller Alaskan king crab er samme art, hvis ikke er de i hvertfall så like at samme oppskrifter kan brukes.

Google søk

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Kult at denne tråden "lever" nå. Hadde bursdagsmiddagen min ista. Diska opp favorittmaten nemlig kongekrdbbe :)

Digg ass! Vanlig kokt er best synes jeg, bruker saks tror ikke noe er lettere enn å bruke det.

14714_s.jpg

Ferskvannskreps er også digg, spes kokt i dill med masse salt :)

14713_s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.