Gå til innhold
Fiskersiden

Stoffing av trailerbåt?


abbor
 Share

Recommended Posts

Hva anbefaler dere av behandling under vannlinje for en trollingbåt som står på henger og som ikke brukes over lenger perioder sammenhengende i saltvann? Båten kan bli ligeende noen uker sammenhengende i ferskvann.

På båten jeg har i dag som ligger en del i saltvann bruker jeg Jotun Racing siden Racingen tåler lange opphold på tørt land.

Er det greit at båten er ubehandlet eller bør noe smøres på for å beskytte skroget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå veit jeg ikke hva Asmund AA har av yrkeserfaring - om han er lege og kan stille fjerndiagnose eller om han er maler selv, men faktum er at han som ga rådet er malermester og vel burde vite hva som kan brukes. Jeg kan også tilføye at han har eid en del båter selv og helt sikkert funnet ut at det funker med Begalakk.

Hva er de reelle årsakene til at det ikke går an å bruke det Asmund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dette var en bra løsning hadde det vel vært i salg?.....

At han er malermester sier ingenting om hvilken erfaring mannen har med båt....

Men du du må bare male båten under med husmaling for min del, men å anbefale andre å gjøre dette uten å ha prøvd det sjøl synes jeg blir litt over streken..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror på en måte at jeg ikke gidder å diskutere om han vet hva han snakker om når du ikke kan lese - jeg skrev da vitterlig at han har eid endel båter opp igjennom årene, dessuten er dette et forum for diskusjoner og jeg er av den oppfatning at man godt kan ha forskjellig syn på forskjellige saker som tas opp her, det er vel det bl.a som styrker et forum?

Dessuten å insinuere at mannen må være løsemiddelskadet gjør at jeg ikke tar slike personer som deg helt på alvor - det var vel det eneste du også sa i innlegget ditt der...lite matnyttig i diskusjonen - spør du meg!

Når det kommer til egne erfaringer med Bengalakk/husmaling med økt glans - ja, jeg har testa det ut selv i noe år og det funker helt greit, så langt over streken din tror jeg ikke jeg beveget meg - men jeg bruker nå heller bånnstoff fordi det gir en seigere flate enn alternativet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jeg helt på jordet nå..? Hovedhensikten med bunnstoff er vel å hindre groing på båten. Om båten ikke ligger på sjøen mer enn noen få dager i strekk så har det vel ingen hensikt og stoffe den? Hvis en ikke dette bunnstoffet beskytter coatingen på båten da...

Mulig jeg er litt skada av løsemiddler eller det som værre er... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gått for et hardt bunnstoff for å komme med min mening.

At jeg insinuerer at mannen er løsemiddelskadet er vel akkurat like seriøst som du er når du sier jeg ikke kan lese....

Om du kaller det lite matnyttig bryr jeg meg fint lite om.

Jeg kaller det å være litt kritisk til et "kjerringråd"

At du sjøl bruker bunnstoff idag beviser vel bare at husmalingen er forkastet til fordel for noe bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ødelegg tråden nå da.....det kan gjøres på PM :D .

Tror nok det er like greit å la vær å bruke noe bunnstoff så lenge båten står på henger mesteparten av sesongen.

Å rette spørsmålet til en fagperson innenfor enten båt eller maling vil løse mye.

Uansett, hva du enn gjør blir det slitasje hver gang båten ruller av eller på hengeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gått for et hardt bunnstoff for å komme med min mening.

Godt du endelig kom med din mening tilslutt da...

"At jeg insinuerer at mannen er løsemiddelskadet er vel akkurat like seriøst som du er når du sier jeg ikke kan lese...."

Insinuasjoner er en ting - facts noe annet!

"Om du kaller det lite matnyttig bryr jeg meg fint lite om."

Kan vi jo alle se...

"Jeg kaller det å være litt kritisk til et kjerringråd"

"Kjerringrådet" kommer fra en godt voksen mann med bakgrunn i egne båter OG faglig kompetanse innenfor maleryrket, i kraft av at han er malermester!

"At du sjøl bruker bunnstoff idag beviser vel bare at husmalingen er forkastet til fordel for noe bedre?"

Kommer av at JEG syns et tjukkere lag med bånnstoff gir et litt bedre beskyttelseslag mot oppskraping når jeg setter ut og tar opp båten så ofte som jeg gjør..

-Men jeg syns nå engang at vi bør forholde oss for gode til personforfølgelser - og heller forholdes oss mer til selve saken.

:D

Endret av Laksefiskern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hørt andre (på Mjøsa) som har brukt Bengalakk på båtene sine, så det forslaget er nok ikke så dumt.

Da ser det vel ut til at Racing bunnstoffet jeg bruker på min nåværende båt er det jeg bør satse på på en eventuell ny båt. Skal til Fredrikstad for å prøvekjøre Jeanneu Merry Fisher 625 i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror uansett at det ikke gjør noe skade å beskytte det som er i vann med en form for beskyttelse.... Om det er værste racing stoffet eller huslakk for den del. Min er smurt med svart bunnstoff som tåler høy fart. Fikk er råd en gang at svart farge ikke gror så fort på og æ blande en liten skvett me Rundup oppi, den sterke varianten, bønder har. Gror garantert ingen ting på det. Ser svingeren gror igjen mens det overhode ikke gror på skroget.

Etter siste tur så må æ vel smøre hele båten med bunnstoff :):blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeanneu importøren Sverre Larsen (SVELA) mener det er unødvendig å stoffe en trailerbåt. Hvis båten skal stoffes var han veldig klar på at primer og Non Stop er det eneste som duger. Hvis en bruker hardt bunnstoff blir det skraping og sliping, Non Stop kan bare spyles av igjen.

Ble svært imponert over Merry Fisher 625 etter en kort kjøretur, veldig stabil farkost. Båten var utstyrt med en Johnson(Suzuki) 115 hester, ble anbefalt å gå for 90 hesteren i stedet. Toppfarten er 2knop lavere enn med 115hk, men akselerasjonen skal være tilnærmet identisk. Det gjorde jo selvsagt ikke noe at demo båten var utstyrt mes Raymarine S1000 autopilot med fjernkontroll og Raymarine A65 ekkolodd/kartplotter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hoppla, folkens.

Det viktigste for en båt som i all hovedsak står på henger er at du har en glatt underside. Gift mot alger og skjell er fullstendig unødvendig. Med andre ord kan du godt ha ingenting - hvis båten er glatt under. Hvis den ikke er det kan du slipe den glatt og male med et hvilket som helst produkt som hefter til båten og har glatt overflate. Jeg har faktisk brukt bengalakk sjøl under lettbåten min (en rib som stor sett ligger på dekk), og det har fungert fint. Valgte det ikke fordi bengalakk gir noen spesielle fordeler - men jeg hadde nå en liter stående og skroget på båten var ujevnt og måtte slipes ned.

Det viktigste - siden jer er tilhenger av miljøvennlige løsninger - er at du ikke sprer gift uten grunn. Hold deg med andre ord unna alle tradisjonelle bunnstofftyper.

Og til deg som bruker round-up på båt: Stor og har dask på lanken. Glyfosat har ingenting i vannmiljøet å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.