Gå til innhold
Fiskersiden

Bag/sekk til kystmeite...


Rønsingen
 Share

Recommended Posts

Er ute etter en eller annen form for bag/sekk som gjør det noe lettere å ta med eg utstyret mer en 10m vekk i fra bilen. ufattelig hvor tungt det blir med stenger/tripod/sneller/søkker/agn/kroker/snører/vekt/perler/slanger/tenger/osv...

Det som hadde vært kjekt hadde vært en sekk hvor det er mulig å holde orden på utallig skrin med søkker, kroker og annet dims og med mulighet til å feste stenger og annet langt på utsiden. Finnes det noe sånt eller må jeg gå for en bag av et eller annet slag for å slippe å grave meg ned til bunnen for å finne det jeg trenger der og da?

Mvh Kaifisker....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fantomet

Tatonka lager en ryggsekkramme som du kan stable utrolig mange skrin o.l rett på ramma.Stenger og tripod er det også bare å stroppe langs siden.Den skal visst tåle rundt 50 kg.(Veit om en som har bært inn en 4 hk Honda påhengsmotor på Tatonka`n for å få brukt båten sin før veien inn til vannet åpnet for sesongen)

Noen bruker den og mange vanntette pakksekker som stroppes oppå hverandre isteden for å ha en stor sekkepose.

Ta en kikk på www.sportsnett.no og kikk under ryggsekker (storsekker)

Det er også mulig å få kjøpt sekkepose til den og da har man jo en skikkelig storsekk også. :P

MVH Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke akkurat angret på at jeg kjøpte denne stangbagen. Full orden på stenger, håv, jordspyd og annet rask som ellers spriker i alle retninger! At du kan ha flere stenger ferdig rigget er jo selvsagt også et stort pluss. Sparer mye tid på opp- og nedrigging!

CLU039.jpg

Neste på lista er en slik bag. Da bør det bli full kontroll på resten av utstyret også. Begynner å blir temmelig lei av å rote rundt nederst i ryggsekken!

lu5264.jpg

Begge bilder rappet hos Avkroken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes andre merker enn Fox ja, som sikkert kan være billigere.

Søk på holdall eller luggage på utenlandske nett sjapper.

Det som er viktig er at du får tak i en som passer til dine stenger.

Det er oppgitt lengde i fot på disse som da skal stemme overens med dine stenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv bruker jeg Titan Matchmans Rodbag til stengene, det er også et eget feste til tripoden på utsiden av bagen. Denne kan jeg virkelig anbefale.

https://www.veals.co.uk/acatalog/Holdalls.html

Bruker Beta-box med Breakaway-conversion, funker den...

https://www.veals.co.uk/acatalog/Seat_Boxes.html

Når disse er fylt opp med utstyr trengs det en liten bag til agn bare :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjørs

Ett alternativ er jo konfeksjonen hos biltema.

45-565_l.jpg Koster 200,- og skal ifølge reklamen ta fire ferdig rigga stegner, dog neppe fullrigga surfstenger. Passer sikkert best for flyndremeiteren med tredelte haspelstenger. Opptil 13-14 for?

26-458_l.jpg

Denne har jeg og flere andre i Trondheim kjøpt.

Fra Biltemas nettside:

Av vanntett PVC 600D. Vesken har glidelåsutstyrte rom, hvorav 3 inneholder 4 store og 2 små agnskuffer av plast. Skuffene har avtakbare skillevegger. I øvrige rom er det nettlommer og rom med plass for diverse fiskeutstyr. Også lomme for mobiltelefonen. På oversiden av vesken er det en stropp som enkelt holder f.eks. regnklærne på plass. Vesken er utstyrt med bærehåndtak og kraftig skulderrem med polstring. Farge: Kakigrønn.

I tillegg kommer seff kjølebag til agn, snellebag (her bruker jeg en vanlig fiskevæske fra Sløvkroken), tackelmapper etc.

Som sagt tidligere: For dee som vil satse skikkelig på dette og har bil med god plass, så vil man få mye igjen for å Kjøpe en stoooor holdal med plass til ferdig rigga haspelsett i opp til 6 fots lengde (karpestenger) og håv og bivvy, en stor carryall med plass til snellebagger, tacklemapper, tenger, kamera, stol, vekter, og en egen lett vaskbar bag til agn og skjærefjøl.

Selv sliter jeg med egen problematikk om dagen: Hva skal jeg ta med på korte turer, dvs to-tre timer fiske.

Jeg er nede i ett lite skrin med dims, snellebag, agnpose, 90-liters ryggsekk med stangholder og stenger og stol, to tackelmapper, pluss biltemas bag med søkker, vekter, nappalarmer etc.. Nei, det var jeg opp i mange kolli igjen. Tror jeg må kjøe bil og store bagger. Det går ikke å reise lett under tungt kystmeite.

Er ute etter en eller annen form for bag/sekk som gjør det noe lettere å ta med eg utstyret mer en 10m vekk i fra bilen.

Som KIS sier: Man går ikke over 10 meter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som KIS sier: Man går ikke over 10 meter...

Damn right! Du vet hvilke begredelige resultater vi har å vise til så fort vi har gått så langt fra bilen at vi ikke kan se den lenger Jan. Nei Rønsing, dette trenger du ikke!

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gå en mil eller mer med stangtuber,bagger og håv dinglende rundt kroppen er jo rett og slett helt talentløst. Bruk sekk eller pakkramme hvis du ikke skal bedrive "Michelin-fiske"! :D

En mil?!?! Erru gærn? et kvarters gange er nok maks for Rønsingen, og da skal det være til en ekstremt god plass!

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da så!

Hva med å gå ned på det lokale arbeidskontoret og leie 4 stk "sherpar" og en god bærestol?

Endelig en vettug ide! :D

Stikker innom på Prooffice på vei hjem i dag tror jeg. Eller vi kan lage en avtale med noen av polakkene på Bontelabo :o Litt som Lars Lenth når han leide han fyren til å sitte flyvemaurvakt i marka.

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fantomet

Hold oss gjerne oppdatert ang. lønnsforhold/overtidsbetaling o.l Oz.

Det hadde jo vært greit å fått ordnet en landsdekkende tariff på slikt type arbeid.

Går det i Nepal så går det i Norge :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne ryggsekken fra Sølvkroken ser jo bra ut, men jeg har ikke kikket på den og sett hvordan avstivningen eller remmene er. Plass til mange bokser og sneller og dims:

09_947071-w400.jpg

Har en litt mindre variant fra en annen produsent som funket utmerket til jeg hadde for mange bokser surfbly i den og skulderremmene røyk:) Fikk plass til stort sett alt av bly, tenger, dims og agn i den. Skal definitivt investere i en ny, det er den mest praktiske løsningen so far.

Får med det meste i en slik. Med en enkel holdall til stengene og en agnpose har du det du trenger.

Endret av Havengel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fantomet

Rart att ingen starter "Norwegian fishing-sherpas". Må jo være marked for det nå som meitefiske begynner å bli stort i Norge.

Her ligger altså en helt ny forretnings-idè for den som vil starte opp.

Man kan jo begynne med ett intro-tilbud: Lei 4 Sherpar og få med den femte gratis :D:o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjørs

Havengel. Mener å ha sett den i Trondheim. Den virker lealøs og lite egnet. Problemet med slike er at de ikke har plass til alt.

Ikke plass til surfsneller, ikke plass til store bokser med bly. Det er mye padding og lite rom. Tror nok at en boks av typen Shakespear er genial, særlig med bæresystem.

Selv så bruker jeg en 90 liters ryggsekk, oppi denn dytter jeg stenger, snellebag, agn, tripod, håv, håvskaft, bokser, hansker, håndduk, kniv, termos etc. Men to kolli hadde vært nok. Lett å pakke sammen, hvis ikke alt må ligge på nøyaktig samme plass hver gang for å lukke lokket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var redd for at det var av den lealause typen ja...de er ubrukelige!

Har brukt en Wild River fiskeryggsekk som inneholder 3 bokser (2 med bly og en med svivler og dims), en liten kjølebag til agn (holder til en tur) og et rom på toppen hvor jeg har kniv, tang, vekt, kamera, målebånd og alt mulig annet smådims man trenger. Enkelt, letthåndterlig og meget oversiktlig.

Wild%20River%20fiskeveske.jpg

I tillegg har jeg brukt en stor fiskeveske fra Kinetic hvor jeg har plass til 6 multisneller i egne lommer, et par store surfhaspler, 4-5 takkelmapper, 5-6 store spoler med fortomsmateriale, mat og en liten termos, nappvarslere, håndkle, hansker og litt annet. Gull verdt den veska.

fairpoint_veske_stor_2.jpg

Endret av Havengel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar alle sammen.

Den tatonka rammen var en artig sak, men 1500 kr var litt i drøyeste laget i grunn. Men stusset på en ting. Ut i fra bildet av rammen så ser det greit nok ut å stable bokser i høyden og stroppe de fast, men ser ut som om det blir noe vanskelig å få festet stenger/tripod på siden.

Den Wild River fiskeryggsekken hadde vert knall hvis det hadde vert mulighet for å feste stenger og tripod på utsiden. Hvis ikke så må jeg ha en holdall til stengene som takler to 3 delte 14” stenger rigga med surf haspel sneller (siden jeg bruker breakaway sin utløser så er snellene teipet fast til stangen….) samt mulighet til å feste tripoden… Eneste jeg har sett som kanskje kan funke er veals sin Titan Rodsling, men det gir jo ikke al verdens beskyttelse mot svaberg osv….

Kanskje den sherpa ideen ikke var så dum alikevell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar alle sammen.

Den tatonka rammen var en artig sak, men 1500 kr var litt i drøyeste laget i grunn. Men stusset på en ting. Ut i fra bildet av rammen så ser det greit nok ut å stable bokser i høyden og stroppe de fast, men ser ut som om det blir noe vanskelig å få festet stenger/tripod på siden.

Den Wild River fiskeryggsekken hadde vert knall hvis det hadde vert mulighet for å feste stenger og tripod på utsiden. Hvis ikke så må jeg ha en holdall til stengene som takler to 3 delte 14” stenger rigga med surf haspel sneller (siden jeg bruker breakaway sin utløser så er snellene teipet fast til stangen….) samt mulighet til å feste tripoden… Eneste jeg har sett som kanskje kan funke er veals sin Titan Rodsling, men det gir jo ikke al verdens beskyttelse mot svaberg osv….

Kanskje den sherpa ideen ikke var så dum alikevell?

Wild river sekken kan du feste stenger på med litt selvmekking, evt feste dem på toppen som jeg har gjort hvis det ikke er så mye vegetasjon der du ferdes. Er to lommer på sidene, men de er beregnet på lettere stenger. Den er vanskelig å få tak i nå, men den dukker opp på QXL fra tid til annen.

Problemet med surfstenger og holdall er at buttdelen er lang i forhold til karpestenger (som de jo er beregnet på), og de passer derfor ikke i holdall rigget. Rod sling, en billig presenning og neoprencover til snellene kan jo også være en løsning. Sett på neoprencover, brett ut presenningen, rull stengene inn etter tur slik at det blir et lag mellom hver stang og fest rod slingen.

Endret av Havengel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Hei!

Er det noen som vet om noen bra sekker hvor man får festet stenger o.l?

Forrige helg suste det forbi meg to fiskere i østmarka med noen fiskesekker som så perfekte ut.

Jeg har også tenkt meg på sykkeltur i marka snart, så jeg trenger noe som ikke kan komme ned i eikene på hjulet :)

Er jo litt redd for å knekke alt sammen, ingenting er værre en det når man er 2 mil unna bilen og er klar for å sette opp teltet :o

Takker og bukker for evt svar :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.