Gå til innhold
Fiskersiden

Utrolig, men sant: Enda råere langefiske på Frøya!


SMS
 Share

Recommended Posts

Tipper mikromeiter SMS er misunnelig!!! :) Hadde ikke takket nei til en sånn "kjempe", hadde vært ny art for min del! Synes egentlig det er moro med mikroversoner av større arter, man husker gjerne både den største og den minste! Grattis med storfangst! ;)

Endret av GStrike
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utvilsomt fangster som savner sidestykke. Nesten uvirkelig! Men med fare for å bli karakterisert som både det ene og det andre; hvor bra er egentlig dette; at man fjerner så store mengder av de største individene av en bestand mener jeg? Hatten av for et fantastisk sportsfiske, men burde man ha hatt magemål, og begrenset seg, og tatt oppp færre fisk, uansett hvor vanskelig det er å stoppe i kampens hete? Nå er det en viss forskjell på ferskvann og saltvann, men hva hadde svenskene sagt dersom en armada av nordmenn hadde dratt opp og kakket flere titalls av de største gjeddene i Lødde å?

Nå kan det som sagt ikke helt sammenliknes, og dette er heller ikke et forsøk på å kritisere svenske sportsfiskere som kommer til Norge, de er hjertelig velkommen, og de er imponerende dyktige. Dessuten var det jo nordmenn med på den aktuelle turen. Men det er et problem med dyphavsfiske at C&R er vanskelig eller umulig. Og ingen må komme å si at det ikke er et problem å ta opp SÅ store mengder store individer. Tror noen at det er en tilfeldighet at dyphavsfisket utenfor Langesund ikke lenger er det det var, etter årevis med hardt fiskepress?

Naturligvis utgjør ikke sportsfiske noen fare for bestandene, verken av lange eller andre arter, men bestanden av rekordstore individer er mye tynnere enn mange er klar over. Det er ingen tilfeldighet at det kreves så mye hard jobbing for å finne frem til de små, konsentrerte områdene hvor slike individer påtreffes, nettopp fordi slik fisk er sjelden, og områdene små. Derfor burde man være langt mer forsiktig med å fiske ut slike plasser når man først finner de. Dette virker veldig korttenkt, og å "rense" en storfisklokalitet på denne måten er ikke så mye bedre enn å garne ut et fjellvann med stor ørret eller røye i mine øyne, og ikke helt i tråd med sportsfiskets "edleste" prinsipper så vidt jeg kan forstå. At metoden som sådan, og forarbeidet er både seriøst, skikkelig og sportslig forandrer ikke på det.

Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke den første som har tenkt i de baner...og som det også sto på fiskefeber.se: fisket ble litt vanskeligere etter hvert - kanskje ikke så rart når så mange store fisk har blitt tatt opp fra et så begrenset område.

Mausunds mest kjente skipper etter lange har flere go'plasser, men du skal ha kjempeflaks for å få være med dit. Nettopp for å spare plassene sine går det lang tid mellom hver gang han tar med sportsfiskere til disse stedene, og tillater sjelden mer enn to nedslipp/drift over plassene på hver tur. Frederic har sikkert tenkt sitt om kalasfisket han også, men forstår han godt siden han får ekstremt god reklame i fiskefeber i juni-nummeret. Desstuen tviler jeg ikke på at Frederic har både vilje og evne til å lete opp flere slike plasser; en skulle vel tro at det finnes flere uoppdagede enn oppdagede storlangeplasser rundt Hitra og Frøya, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tycker hela fångsten ger en bitter smak i munnen. Fiskana är fantastiska i sig, men när det urartar till mass slakt så försvinner respekten.

Är tyvärr inte första gången detta sker, både saltstömmens och fedjes stenbitbestånd har fått sett sig kraftigt reduserat av skickliga fiskar. (Tyvärr oftast svenskar...) Duktiga fiskare med morderna hjälpmedel kan enklet desimera ett lokalt bestånd av fisk.

Annu mer beklagligt är det att det oftast är samma namn som kommer upp. Man kan undra när fiskare som fiskar efter fisk som inte låter sig retuneras skall lära sig att stoppa medans leken fortfarande är god.

Men jag gratulerar till fantastik fångst, men beklagar samtidigt att ivern var större än förståndet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frederic har sikkert tenkt sitt om kalasfisket han også, men forstår han godt siden han får ekstremt god reklame i fiskefeber i juni-nummeret. Desstuen tviler jeg ikke på at Frederic har både vilje og evne til å lete opp flere slike plasser; en skulle vel tro at det finnes flere uoppdagede enn oppdagede storlangeplasser rundt Hitra og Frøya, eller?

Det er et problem dersom kommersielle hensyn skal styre hvorvidt man skal begrense seg eller ikke. Da vil resultatet automatisk bli at man gjør uheldige avveininger, uansett hvor forståelig disse er. Tviler heller ikke på at viljen og evnen er der, men hvis man renser opp hver eneste plass man finner, da gjør man jo bare vondt verre. Slett ikke sikker på at det fins flere uoppdagede enn oppdagede storlangeplasser utenfor Hitra og Frøya, eller andre steder for den saks skyld. Slike områder har jo blitt ganske godt kartlagt av yrkesfiskere opp gjennom historien, og det sier seg selv at det er grenser for hvor mange slike plasser det kan være plass til innenfor et område. Men mulig jeg tar feil her...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ett uforsvarlig fiske hvor trofehensyn går utenpå såvel fornuft som bestand.

Denne gangen er det lange, hva blir det neste. At brorparten her inne utelukkende finner det "sinnsykt" og er misunnelige forteller også sitt om den etiske standarden blant flertallet. Komplett latterlige holdninger og uforståelig for en som har lært respekt for naturen og bestandene. Skjerp dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvfølgelig ikke heldig å drive masseslakt av storfisk i denne skalaen,var vel 25 over 20kg de dro opp med 7 over 30 i topp.

MEN,det er nok lettere å sitte foran PCèn og være fornuftig og korrekt,enn det er for de som står midt oppe i det. Jeg kan levende forestille meg stemningen som var ombord,når hvert napp er en potensiell rekordfisk,tipper mange hadde slitt med å slutte av etter et par fisk.Tross alt,dette er en en gang i livet opplevelse,som det er svært få forunt å oppleve. Ser jo absolutt ikke bort i fra at noen av deltagerene i ettertid. sitter med en viss følelse av å ha overdrevet,men det alltid lettere å være etterpåklok Sett i den store sammenhengen er vel heller ikke et utak av 6-7-800kg lange et problem for bestanden,sammenlignet med lineflåtens innsatser.Har jobbet en del år i fiskeindustrien,og det har vel gitt litt perspektiv på hvor forsvinnende lite en slik fangst er. Regner jo med at disse langene ble tatt vare på og ender som mat,ellers vil det jo absolutt være forkastelig.

Endret av limanda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bestemmer vel selv om man vil delta på rovfiske eller ei? At man havner midt oppi det er vel både ønsket og planlagt vil jeg tro. Harselering om korrekthet foran PC'n er greit nok, men jeg lever som jeg preiker. Korrekt eller ei. Dette er rovfiske, og som sådan unødvendig.

Beklager om mitt innlegg ble oppfattet som harselering,ville bare få fram at det er lettere(i alle fall for meg) å ta et riktig standpunkt når en får ting på avstand. Det ble forøvrig i år 2000 landet 13000 Tonn lange i norske farvann,dette nevnt for å sette den aktuelle fangst inn i et større perspektiv.

Selv har jeg mange ganger fisket med yrkesfiskere i nord,og dratt opp fisk i kassevis som fiskeren har fått og levert sammen med sin egen fangst.Kvalifiserer jeg da til rovfisker? Om så er ,er det en tittel jeg tar med knusende ro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bestemmer vel selv om man vil delta på rovfiske eller ei? At man havner midt oppi det er vel både ønsket og planlagt vil jeg tro.

Det er jo ikke gitt at de hadde planlagt å få tidenes bitt. Det må jo være lov å fiske etter storlange, selv om det ikke er teknisk mulig å slippe de ut igjen???

Det eneste som muligens ble gjort feil her var at de ikke stoppet i tide, men som Limanda sier, det er ikke lett å stoppe når du veit at ditt neste nedslipp kan bli rekordfisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil først få gratulere med et langefiske jeg ikke trudde var mulig!

For egen del sitter jeg litt i glasshus når det gjelder å kritisere fiske etter storlange, men jeg må si meg enig med en del som setter spørsmålstegn ved om ikke nok er nok. Det kan nok være lett å bli revet med når gigant langer står i kø og en ser v-rek i det fjerne, men vi snakker om flere dager på samme lille område da er det tid til å vurdere.

Det har helt klart ingen betydning for langebestanden generelt, men lokalt er det mer enn nok til å merkes.

I Langesund har vi flere ganger gitt oss etter 2-3 timer da vi mener vi har fått nok (10 langer/brosmer opptil ca.23). For Langesund og helt sikkert Frøya/ Hitra sin del kan du antageligvis fiske et helt liv uten å måtte fiske på samme plassen 2 ganger. Ulf Stahre hadde i sin tid langt over 1000 posisjoner i Langesund, så det ER muligheter for å variere.

Det som gjør fisket i dette tilfellet spesielt er størrelsen på fisken. Både Langesund og Frøya/ Hitra har store mengder lange i 15-20kg+ klassen. Uten å ha noe faglig belegg for det vil jeg tro det er meget stor forskjell i alder på lange på 20 og på 30kg+? Det vil vel da være nærliggende å tro at det tar lang tid å bygge opp igjen en lokal stamme som det her har vært snakk om. Noe tilsig er det sikkert, men det kan jo ikke finnes ubegrenset med lange på 30 kg+???

Har forøvrig planer om å prøve Frøya langa sjøl til høsten, så får vi se om vi kan leve som vi lærer! :)B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er lettere å sitte foran PCen og moralisere i ettertid, enn når man står midt oppe i det i kampens hete. Gjort er gjort og spist er spist, og ingen grunn til å fordømme det som er gjort. Som sagt; dette er ingen trussel for langebestanden som sådan - sammenliknet med yrkesfisket er dette uansett en dråpe i havet, selv om bestanden av virkelig store langer skades. Og nettopp derfor, med visshet om at det kanskje er primært sportsfisket som kan rammes, er det kanskje noe å lære for noen og enhver her?

For de fleste av oss vil aldri problemstillingen bli aktuell - vi vil aldri råke bortpå et fiske som er så sinnsykt at vi bør vurdere om vi skal si at nok er nok. Dessuten er det slik at dette i mange tilfeller oppleves i situasjoner som tillater C&R, og da er det jo uansett ikke noe problem. Men kanskje det burde være slik at hvis vi får en stor fisk (eller to?) i en slik situasjon, så sier vi oss fornøyd for dagen, og slutter å fiske - med andre ord en slags selvpålagt bag limit? Eller er folket så hete på grøten, og så grådige at de ikke klarer å slutte og fiske? I så fall er det grunn til å spørre hvorfor man fisker. Som min fiskervenn Rolf Berge spurte; fisker vi for opplevelsens eller statistikkens skyld?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.