Gå til innhold
Fiskersiden

Valg av vadere


Grizzly
 Share

Recommended Posts

Jeg må ha meg pustende vadere. Det blir enten simms eller vision. Er det noen forskjell mellom "vision rapidor" og "vision endurance"? Vurderer også vision extreme og simms classic guide.

Har noen anbefalinger på type og eventuelt hvor jeg kan få kjøpt meg slike vadere til en god pris?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Patagonia er ikke utelukket, men har jo hørt mest om simms og vision. Kommer vel mye ann på hva jeg tar meg råd til. Går jeg for simms blir den nok kjøpt fra USA.

Noen som vet forskjellen på "vision endurance" og "vision rapidor"?

Så Patagonia f.eks er utelukket?

Kikka nettopp på noen vadere fra Patagonia. Ligger jo i samme prisleie som "Simms Clasic Guide". Hvilken modell av Patagonia anbefales? Er de like holdbare som Simms?

Endret av Grizzly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De to vaderbuksene som kommer best ut av det i test er Simms Classic Guide med desidert beste pustende egenskaper. På andre plass finner du ofte Patagonia SST. (men avstanden mellom disse to når det gjelder de pustende egenskapene er stor). (Vision er hovedsakelig Simms kopier uten GoreTex membran). Holdbarhet er et relativt begrep. Derfor er det avgjørende at vaderbuksene kjøpes i riktig størrelse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

simms L2 outfit med sko koster for tiden 3995,- noe som er rimelig for denne buksa , bruker selv dette settet og synes den er meget bra , skoene har såle av samme type som brukes på klatresko og har en meget god gripeevne som jeg ikke har hatt på noen av mine tidligere sko, så jeg ville anbefale simms da de er overlegen i kvalitet til noen av dem jeg har hatt tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs jo hvor du fisker, men etter å ha brukt sko med blanding av filt og studs en periode skjønner jeg egentlig ikke hvordan jeg holdt meg på beina uten. Spesielt tydelig var dette under ekstremvading på Bornholm, men også på generellt sjøfiske med flue så vader jeg nå trygt på steder jeg tidligere seilet rundt på "glattisen".

Så anbefalingen herfra er STUDS til skoene.

Vil også nevne at jeg er svært fornøyd med mine Patagonia vadebukser som nå har tålt solid bruk over 3 år og er på vei inn i sitt 4. år. Eneste repp er litt StormSure på den ene neoprensokken. Ikke at de var lekk, men en tabbe gjorde at jeg vadet en hel dag med sand i skoene en hel dag og fikk et lite hull i yttertrekket på neoprensokken. Derfor jeg nevner det som et alternativ ettersom jeg er over middels fornøyd med holdbarheten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva kan man spare ved å kjøpe Simms i statene?

- Christer

Med den lave dollarkursen som er nå kommer Simms Classic Guide på mellom 2600 og 2800, da skal moms og frakt være iberegnet. Her i Norge koster buksa rundt 4400. Med andre ord man sparer mye, synes nå jeg. Vurderer likevel vision extreme da jeg har hørt og lest mye bra om den. Koster 2400 inklusive Vision Flywater sko, og da fra nettbutikk her i Norge. Vision skal ikke ha like god passform, men skal vist være av meget god kvalitet.

Har noen erfaring med Vision Flywater vadesko?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker disse skoene for 5. året på rad nå. Jeg er veldig fornøyd med skoene. Det eneste jeg har gjort med dem er å bytte lisser og såler en gang :D Virker som om det er gjennomført kvalitet

Og de gamle lissene dine fant jeg utenfor hos meg i går :D

Selv har jeg hatt Vision Extreme i 5 år, fungert veldig bra. Det eneste jeg kan klage på er elendig formsydd neoprensokk og dårlig passform! Har også en Slate Ascent bukse, passformen er noe bedre - spesielt neoprensokken!

Nå har jeg tatt den helt ut og kjøpt meg Simms G3 bukse, og hvilken forskjell det er! Passformen blir jo perfekt med 22 størrelser å velge mellom! Eneste minuset er at den er møkkadyr..

Har ikke testet Patagonia sine, men har hørt mye positivt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt Vision nå i 8 år og er fortsatt tørr på beina. Skoene er av lærutgave og eneste jeg bytter er lissene. Lundhags sine er meget mye bedre enn de orginale. Gode å gå i også, nesten uslitelig. Det viktigste er å få tak i ei bokse som passer deg.

Har ingen erfaringer med simms, men guide line, fenwick har jeg prøvd. Fenwick må du holde deg langt unna,,,,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, i går tok jeg en liten "puste-test" på vaderne... På med fleece og vadere, ovnen i stua på veldig varmt og deretter noen reale gymøvelser :D tror naboen fikk seg en støkk ;)

Men buksa pustet veldig bra den ;)

har sikkert glemt denne tråden etter sesongen Grizzl, så det spørs med den tilbakemeldingen... Synes buksa bør ha seg en 25-30 døgn før den kan anbefales.. Kjøp heller litt for stor enn litt for liten bukse!! hvis du huker deg, kryper mye etc., vil sømmene raskt gå til h###te med for trang bukse :D

Fikk buksa for 1800,- på Bay'en (2006mod) dollaren runder jo nesten ned på 5-tallet snart B)

Mvh

Endret av ford prefect
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt Vision nå i 8 år og er fortsatt tørr på beina. Skoene er av lærutgave og eneste jeg bytter er lissene. Lundhags sine er meget mye bedre enn de orginale. Gode å gå i også, nesten uslitelig. Det viktigste er å få tak i ei bokse som passer deg.

Har ingen erfaringer med simms, men guide line, fenwick har jeg prøvd. Fenwick må du holde deg langt unna,,,,

:rolleyes: Var og storveis fornøyd med Vision sine vadere tildess det vart lekkasje på begge bein samstundes :D Tok kontakt med Aktiv Fridtid/ Frustasjon og fekk til svar at dei berre kunne garantere for ca. 150 fisketurer. Det er det eg har i løpet av eitt lite fiskeår! No prøver eg ut Sierra sine vadere, og foreløpig har dei holdt mål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.