Gå til innhold
Fiskersiden

Hvor handler gjengen trolling-utstyr?


Hansa!
 Share

Recommended Posts

Det er da vel ingen grunn til at importerte varer skal reflektere kostnadsnivået i Norge i særlig grad. Kinesiske varer gjør det ikke, der er det stor konkuranse og prisene har blitt presset ned. (Dette gjelder kinesiske varer og ikke kinesiskproduserte vestlige varemerker)

Ved en prisforskjell på 20-30% kjøper jeg selvsagt i Norge,, men med 2-3 gangeren er det totalt uaktuellt å for meg å kjøpe dyrt utstyr i Norge.

Hvis det ikke er mulig å få en bra innkjøpspris i Norge, finnes det jo muligheter til å ordne seg avtaler med utenlanske grossister eller store forhandlere. Eksempelvis for datautstyr og kameraer har denne paralellimporten presset prisnivået i Norge ned til et akseptabelt nivå.

Hvis vi avfinner oss med de høye prisene og kjøper i Norge vil jo både produsent, importør og forhandler fortsette å flå oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 74
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hvis vi avfinner oss med de høye prisene og kjøper i Norge vil jo både produsent, importør og forhandler fortsette å flå oss.

abbor, du har heilt rett. Må også få sagt att ikke alle sitter med en gjennomsnittlig kr 330T lønn. Jeg f.eks. har MYE MINDRE en dette å rutte med. Det som jeg litt medvitet provokativt skrev i et tidligere innlegg, så ville jeg fokusere på alle mellomledd (også det du nemner her abbor) som jeg er heilt emot. I f.eks. USA, leverer produsenten av et produkt varene direkt til salgs-butikken (ikke medreknet frakt). Det er dette som gjør varene mye rimeligere i utlandet. Her i Skandinavien er det gjerne et par-tre mellomledd ekstre, allt for å høye varene til Norsk pris-nivå.

Bestillde hydraulstyring til min båt frå USA (SeaStar). Jeg kunne ikke finne en pris her i Noreg, men i Sverige gikk det at søke priser og der var den rimeligste prisen kr 16.000 (NOK) Frakten til meg hadde vel blitt på ca kr 3-400 ca. ca. Tør ikke tenke på hva prisen ville være her, men absolutt ikke rimeligere, det har enn lært seg. Pris frå butikk i USA på dette utstyret: 928 USD (innkludert frakt!!??) blir da ca kr 5.800.

Fortolling og MVA blir da kr: 90 +1.450. Summa sumarum, jeg betaler alltså kunn kr 7.340, og får da dette hit på lovelig vis att mærke seg. Resten ca kr 9.060 har jeg altså bespart meg från å betale.

Vill også si dette: at kjøpe produkter fra Cabelas er ikke billig (med dei 40% fraktkostnadene dei berekner sig på varene dine?) og Cabelas er et dårleg valg hvis enn skall gjøre liknelser på pris her og i USA (norske forhandlere vill gjerne vilselede kunden og tar da alltid Cabelas prispolitikk til hjelp for å peike på den "lille" pris- forskjellen det er "over there" og her. mvh Flodstrøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyrt nok i landet her ja, men velger å støtte norskt og kjøper norskt.

M&M i Sarpsborg har et pent utvalg i fiskeartikler, og mer kommer det ett hva jeg fikk høre siste besøk der.

Dvs på vårparten raser det inn mye nytt der og sortimentet skal utvides.

i tillegg har de jaggu åpent 10-19 man-tors. 10-17 fred. 10-14 lør.

Støtt heller norskt...da blir det bedre priser og bedre utvalg!.

Hvem ***** gidder å starte butt når ingen vil handle?

Det er tøft nok i dette landet med alle milliardene priv personer kaster ut av landet her.

ikke uten grunn til at skatter/avg blir høyere.

:P

Noen som har skjont det :P

Takk for stotten blydonkern :D

Opner ogso pa sondag vi om det skulle vare noe.Bare a ringe

Nettbutikk far vi ogso etter hvert Holder pa kan du si. :lol::lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sikker på frakt men denne er priset veil 9999 i Norge, noe rabatt sikkert mulig å få, samme rigg på

www.alltackle.com

ligger på 450$ eller ca 2767 Nkr + frakt (og toll og endre avg?)

Riktignok en tilbudspris.

edit: Gjelder Scotty Propack 60 Electric

Model 1116 60" Telescoping Boom

Endret av pant1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sikker på frakt men denne er priset veil 9999 i Norge, noe rabatt sikkert mulig å få, samme rigg på

www.alltackle.com

ligger på 450$ eller ca 2767 Nkr + frakt (og toll og endre avg?)

Riktignok en tilbudspris.

edit: Gjelder Scotty Propack 60 Electric

Model 1116 60" Telescoping Boom

Sier seg selv at det er MYE rabatt å få her...

Blir litt forbannet jeg over alt maset om så billig billig

i USA osv... Blir veldig moro om riggen ryker midt i sesongen

og ingen i Norge kan ta service... Da er jeg sikker på

at en gjerne hadde betalt 3000 mer i Norge for

servicen sin del. Båter til 3-400.000 kan en ha, men

å kjøpe rigger til 6000 i Norge går ikke... Er e mulig.

Og for å si det slik. Lojalitet lønner seg, mine Scotty fikk

jeg til tilnærmet USA pris, og jeg har også med service.

Cabela er f.eks EXTREMT serviceinnstilt

Endret av dacron
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier seg selv at det er MYE rabatt å få her...

Blir litt forbannet jeg over alt maset om så billig billig

i USA osv... Blir veldig moro om riggen ryker midt i sesongen

og ingen i Norge kan ta service... Da er jeg sikker på

at en gjerne hadde betalt 3000 mer i Norge for

servicen sin del. Båter til 3-400.000 kan en ha, men

å kjøpe rigger til 6000 i Norge går ikke... Er e mulig.

Og for å si det slik. Lojalitet lønner seg, mine Scotty fikk

jeg til tilnærmet USA pris, og jeg har også med service.

Cabela er f.eks EXTREMT serviceinnstilt

Vel, livstidsgaranti ell tilsvarende på disse riggene, av erfaring, de varer!! Uansett, man kan kjøpe nesten 4 rigger for 1.

Hvilken pris gir de norske forhandlere? Har man du samme meninger om bilkjøp etc...

Støtte opp om norske forhandlere.....my ass! noen tjener vel mye, men for all del, støtt norsk!

Har kjøpt såpass mye i moderlandet at jeg tydelig uttaler meg med at service ikke står i forhold til pris.

Ny 2007 mod Toyota Hiace varebil kr 1 200 000, topp service!

Ser hvor du vil men må det koste SÅ mye extra?

Noe må være litt galt...

Endret av pant1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting som må tas i betraktning her er at det er ikke alle som har en trollingsjappe i nærheten av der de bor. Ved netthandel i norge, så tror jeg ikke det hjelper med aldri så mye service, når riggen må sendes inn og videresendes til importør/produsent og vente i månedsvis på service.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å være skråsikker, tror ikke det er staten som håver inn differansen mellom 9999 - 2767 kr!

Men, for det jeg veit så er det mulig at staten totalt tar ca 4000 spenn i avgift slik at den norske salgssummen er fornuftig, etpartusen i fortjeneste bør holde for extrem service!

Uansett, vi går ikke tilbake til handel over disk, fremtiden tilhører e-handelen, tollbariærer vil falle. Da nytter det ikke å ha 360% høyere pris enn konkurrenten, uansett om man selger fra Frøya eller Texas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På rigger, wobblere, stenger og sneller synes jeg det er SMÅLIG å bestille fra utlandet for å spare en 1000lapp eller 2.

I et frit land kan en jo mene hva en vil - og kjøpe hvor en vil. Hva som er “smålig” ved å handle varer uten for Norge har jeg vanskelig å forstå.

Nå tror jeg det er på tide å løfte litt på nisseluen å forholde seg til virkeligheten i en globalisert verden! En hver som selger varer ønsker selvfølgelig å tjene mest mulig - og det er jo ikke noe galt I det.

For at de frie markedskrefter skal råde og komme oss forbrukere til gode er man jo nettopp avhengig av at forbrukerne handler der de får best product til en lavest mulig pris. Dersom alle “aksepterer” norske priser, som helt innlysende er alt for høye på en rekke produkter, vil vi ha disse for evig tid. Ergo må en bevist forbruker handle der han får et totalt sett best produkt for beste pris. Service, tilgjengelighet, etc er jo en naturlig del av det totale produktet.

Det er ikke toll på fiskeutstyr. Det synes derfor ikke rimelig at en downrigg som koster 2,800 fra forhandler I USA skal averteres for 9,999 I Norge. Forhandleren I USA som selger varen for 2,800 tjener jo også penger. Dersom man opererte med samme fortjeneste I Norge som I USA skulle prisen I Norge bli ca 3,500 (2,800x1.25) + kostnadder knyttet til frakt, service etc. Jeg har full forståelse for at en operer med en noe bedre fortjeneste I Norge, men dette er jo på grensen til RAN!

Men vi lever som sagt I et fritt land hvor en kan handle hvor vi vil - og mene nesten hva en vil. Og jeg velger derfor å handle der hvor jeg totalt sett får mest for pengene, og jeg mener dette ikke er smålig - men heller både nødvendig og smart!

Forøvrig er det jo bemerkelsesverdig liten deltagelse fra forhandlerne I denne diskusjonen…….

:D:D

Endret av dessmo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisnivået i Norge ligger ikke hos forhandlerne, men når litt for mange har stemt AP og SV blir det litt avgifter. Til opplysning koster avgiftene på en ny pathfinder over 50% av sluttsummen. Dette er sykt, men å blande inn politikk her blir evigvarende og avsporende. Kan jo sies mye om helsevesenet, men koster deg ikke 100000 å bli operert for en blindtarm, eller gallestein f.eks. Jeg og kunne selvfølgelig ha tenkt meg priser som var penere, men vi betaler ikke mer av lønna vår på fiskeutstyret her i landet enn en amerikaner gjør.

Vet det er livstidsgaranti på både Scotty, Cannon og sikkert BigJon også. Og av 100.000 produserte rigger hvert år er det garantert en god del med fabrikasjonsfeil, uten norske butikker har DU da et problem.

Hvor du kjøpte ditt utstyr i moderlandet er tydeligvis ikke samme plass som meg for er det NOE jeg ikke klager på er det service. På rigger, wobblere, stenger og sneller synes jeg det er SMÅLIG å bestille fra utlandet for å spare en 1000lapp eller 2.

At enkelte tar seg vel godt betalt innen fiskeutstyrbransjen er jeg helt enig i.. En av de IVRIGSTE annonsørene her på fiskersiden er et godt eksempel på dette... Etter å ha undersøkt litt har jeg i Norge funnet prisforskjell på en 4" tomic på 50kr per plug. Billigste jeg vet om er 89kr, dyreste er hos annonsøren her inne 139. Skal forhandlere og forbrukere ha en felles forståelse for hverandre, er det nok en fordel med litt mindre enn X2 kalkyle. Det er jo og slik at selger vil ha mest mulig, mens kjøper vil betale mest mulig. Eller selger du tingene dine RÅBILLIG?

Så på småting gjentar jeg at det er SMÅLIG å kjøpe abroad. Og staten har jo sikret seg godt mot at en skal spare så mye på å kjøpe biler, båter, motorer og andre vesentlig dyrere ting ute. En kan jo og bruke argumentet om service, overlevelse for forhandlere osv her for å kjøpe innenfor grensa. Til syvende og sist burde avgiftsnivået reduseres, politikere brukes som agnfisk. De pengene staten taper på avgiftsreduksjon kunne enkelt spares inn ved å kute idiotiske budsjettposter som Bistandsdepartementet f.eks.

Prisen jeg betalte på mine 2 scotty 1116 propack er hemmelig, men kan si at jeg betalte 1000kr mer enn Team Bakka betalte for sine i statene. Dog må jeg kjøre med klistremerke på båten, men siden jeg ikke har båt til en million med autozol og duraglitt polert orgel er dette helt i orden. Handler litt om å gi og ta.

Siste setning er IKKE tilegnet Team Bakka da disse er moderate, men fler og fler virker mere opptatt av autozol og duraglitt enn fangst.

Noe må være galt... ja det har du ABSOLUTT rett i.

Avslutningsvis sier jeg at folk må handle hvor de vil, men ikke kom her og still dere foran meg i køen når det kommer til service. Dere får sende tingene tilbake til statene og vente på delene der.

At de i USA betaler like mye prosentvis av lønnen sin som vi i Norge kan vel umulig stemme.

Ser man på vanlige wobblere som Bomber og Rapala Husky ligger disse på 30-35 kroner i USA og rundt 100 her hjemme. Samme forholdet ser man på kroker o.s.v

Jeg skulle nå selv handle meg en ny Scotty Power Grip utløser til dybriggen og noen Mini Power Grip til planeren.

Her var forskjellene ennå større.

I USA fikk jeg Power Grip'n(den som man kan sette på wire/line,nr 1171) til dyprigg for 38 kroner og den ligger vel på 179 her hjemme.

Mini Power Grip'n(4-pack) koster 45-50 kroner "over there" og er på tilbud hos trolling.no for 199 kroner.

Forskjellene på stang og snelle er nok noe mindre.

Når det gjelder Scotty 1116 så koster TO stykker 5550 kroner i USA, mens to stykker på tilbud hos trolling.no koster 17900.

Skal man importere de kommer det på 6940 pluss frakt.

Så enten har du fått en kjempedeal her hjemme(som nok ingen andre får for å sette på et klistremerke på båten) eller så har Team Bakka betalt unødvendig mye.

Endret av jac12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dog må jeg kjøre med klistremerke på båten, men siden jeg ikke har båt til en million med autozol og duraglitt polert orgel er dette helt i orden. Handler litt om å gi og ta.

Siste setning er IKKE tilegnet Team Bakka da disse er moderate, men fler og fler virker mere opptatt av autozol og duraglitt enn fangst.

Avslutningsvis sier jeg at folk må handle hvor de vil, men ikke kom her og still dere foran meg i køen når det kommer til service. Dere får sende tingene tilbake til statene og vente på delene der.

Det var väldans vad min herre brusar upp. Dax att få komma ut och fiska och få lättat på trycket tro?

Tycker väl att det är att ta den lite långt när du börjar hacka på grabbarna som vill lägga spänn i båten för att få den inte bara funktionell utan faktiskt snygg oxå. Framför allt när tråden började om var göbba köper utrustning.

Men när " fichespröyt " eller vad det går under på Mjösa fortfarande är OK år 2007 och folk får skit kastat efter sig när de satsar på snygga båtar till trolling så är det ju en klar linje på vad som gäller...

Kanoter i trä, fichespröyt + att man nog kan använda djurtarmar som sena borde ju passa mitt i blinken och allt detta finns här på berget att få tag i oxå. Keep it Norwegian for gods sake!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at det nødvendigvis må være endel dyrere her på berget enn i USA, man skal jo yte garantier og rep samt ha et delelager og slikt koster, men selv med dette tatt i betrakning er forskjellen vel drøy.

Det er INGEN toll på fiskeutstyr, altså salgspris + fraktpris + 25 % mva = innpris til Norge, i tillegg betaler du posten rundt 150 kr for at de tar deklareringen.

Hentet fra importalen.no

Toll og moms

Mytene om toll og særavgifter er mange, og folks frykt for å dra på seg uventede utgifter hindrer mange fra å bestille seg det de ønsker fra utlandet. Tilfellet er at det er svært få varer som pådrar seg mer enn moms (25%) i dag på grunn av EU, EFTA og andre frihandelsavtaler. Dette gjelder så lenge man ikke handler fra et utviklingsland og at man handler som privatperson. Holder man seg unna varer som alkohol/tobakk, motor/drivstoff og mat/drikke er det sjelden man får noen uventede utgifter. Det viktigste unntaket fra denne reglen er klær og tekstiler som i verste fall kan dra på seg en toll fra 5,9 til 10,7 prosent.

Hvis varen er av en type som naturlig hører sammen med næringsvirksomhet eller produksjon anbefaler vi å gå inn i tolltariffen og studere reglene før en går til innkjøp. Tolltariffen finner man på www.toll.no med gode søkemuligheter. På en del produkter som våpen og legemiddler er det også kun moms, men en må innhente tilatelser og dokumentasjon før en tar inn produktet.

_____________________________________

Garantier er vel det største problemet, på nybiler kjøpt i EU har du garantier etter EU-regler, dette kan ikke norsk forhandler nekte deg.

Hvordan det er på fiskerelaterte pryler vet jeg ikke, selv hvis de kommer fra EU, ting utenfor EU er sikkert enda mer problematisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at det nødvendigvis må være endel dyrere her på berget enn i USA, man skal jo yte garantier og rep samt ha et delelager og slikt koster, men selv med dette tatt i betrakning er forskjellen vel drøy.

Det er INGEN toll på fiskeutstyr, altså salgspris + fraktpris + 25 % mva = innpris til Norge, i tillegg betaler du posten rundt 150 kr for at de tar deklareringen.

Hentet fra importalen.no

Toll og moms

Mytene om toll og særavgifter er mange, og folks frykt for å dra på seg uventede utgifter hindrer mange fra å bestille seg det de ønsker fra utlandet. Tilfellet er at det er svært få varer som pådrar seg mer enn moms (25%) i dag på grunn av EU, EFTA og andre frihandelsavtaler. Dette gjelder så lenge man ikke handler fra et utviklingsland og at man handler som privatperson. Holder man seg unna varer som alkohol/tobakk, motor/drivstoff og mat/drikke er det sjelden man får noen uventede utgifter. Det viktigste unntaket fra denne reglen er klær og tekstiler som i verste fall kan dra på seg en toll fra 5,9 til 10,7 prosent.

Hvis varen er av en type som naturlig hører sammen med næringsvirksomhet eller produksjon anbefaler vi å gå inn i tolltariffen og studere reglene før en går til innkjøp. Tolltariffen finner man på www.toll.no med gode søkemuligheter. På en del produkter som våpen og legemiddler er det også kun moms, men en må innhente tilatelser og dokumentasjon før en tar inn produktet.

_____________________________________

Garantier er vel det største problemet, på nybiler kjøpt i EU har du garantier etter EU-regler, dette kan ikke norsk forhandler nekte deg.

Hvordan det er på fiskerelaterte pryler vet jeg ikke, selv hvis de kommer fra EU, ting utenfor EU er sikkert enda mer problematisk.

Hmm er vel ikke noe særlig forskjell på det med rep og garanti. Delelager har vel de færreste butikkene i Norge.

Endret av jac12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At de i USA betaler like mye prosentvis av lønnen sin som vi i Norge kan vel umulig stemme.

Ser man på vanlige wobblere som Bomber og Rapala Husky ligger disse på 30-35 kroner i USA og rundt 100 her hjemme. Samme forholdet ser man på kroker o.s.v

Jeg sjekket gjenn.lønn i USA kontra Norge og priser på utstyr i USA kontra Norge, regnet så ut hvor mye en prosentvis betalte for utstyret og det var faktisk det samme.

Og til WILBERG, jeg hakker ikke på noen, jeg sier det er smålig å bruke SÅ mye penger på båt, når en må begynne å spare inn noen få tusenlapper på rigger. Det hevdet jeg er smålig og det står jeg for.

Det en IKKE får tak i på bjerget må en selvfølgelig kjøpe abroad, det gjør selv tresprøtt fiskeren meg som senest i dag fikk 20 spesial Tomic fra Canada.

Og ja på Mjøsa er det mange som fisker med trebåter osv... I Norge har vi noe som heter tradisjoner, ta vare på ting osv... Julen er en sånn tradisjon f.eks. Tradisjonelt Mjøsfiske er en annen som mange den dag i dag holder i hevd. Det har dere i Sverige og eller er alt som er eldre enn 14 dager kastet og begravet der?

Og det du skriver om mjøsfiskere viser at du er totalt historieløs. Rasshøl finner en over alt, ikkebare langs Mjøsa.

For å spinne alt ned. Grunnen til at jeg ønsker at flest mulig skal handle her i landet er at det skal være mulig å få service på tingene her, og at det skal bli gjort forholdsvis fort. Hvis alle kjøper tilnærmet alt ute er det ingen til å utføre dette her. Og at folk som kjøper ting ute dog og må ta servicen på tingene ute. Name of the game.

Og en hadde nok fått rigger i larvik til godt under 17000 om en hadde villet dette også.

Endret av dacron
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm er vel ikke noe særlig forskjell på det med rep og garanti. Delelager har vel de færreste butikkene i Norge.

Nei, ihverfall ikke som kunde!

Derimot, skulle en norsk butikk selge rigger som er pararellimportert fra USA og den ryker, tror jeg ikke vedkommende kan sende denne til norsk importør for rep eller bytte, men de må uansett gi deg garantier etter kjøpsloven.

Norsk importør bør ihverfall sitte på deler og kunnskap for service og rep.

Edit: Legger allikevel til at prisforskjellen er hinnsides for høy og at de kommer til å få store problemer med salget etterhvert som vi forbrukere får opp øynene for netthandel fra utlandet.

Hvor mange ledd er det fra produsent i USA til butikken i Norge - Noen som vet?

Endret av pant1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange ledd er det fra produsent i USA til butikken i Norge - Noen som vet?

1 ledd. Norsk importør. Denne får direkte fra fabrikk i USA vil jeg tro. Volum til Norge er lite så vet ikke

om Norsk importør får samme pris som FishUSA eller Cabelas. At alle er enige om at prisnivået her må ned er det ingen tvil om, og vi er vel og alle enige om at vi ønsker butikker her i landet slik at en faktisk kan få service på varene sine om noe skulle ryke.

Scotty er det vel BIOS tenke jeg, siden ElbeNormark har Cannon.

De 20 Tomicene jeg fikk fra Canada kostet meg 1090NOK inkl frakt.

En passende pris ut på en Tomic i Norge burde vært mellom 70 og 80 kr.

Presser en forhandlere litt her i landet kan en oppnå STORE rabatter...

Men er nok litt avhengig av om det er blått eller rødt flertall og...

Sku ønske det var like enkelt å kjøpe billig bil, båtmotor osv osv osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sjekket gjenn.lønn i USA kontra Norge og priser på utstyr i USA kontra Norge, regnet så ut hvor mye en prosentvis betalte for utstyret og det var faktisk det samme.

Lønnsnivået i USA er svært varierende, og å bruke gjennomsnittlig lønnsnivå for å rettferdigjøre urimelige norske priser stiller jeg meg skeptisk til. Prisnivå er i hovedsak et resultat av tilgang og etterspørsel. Det er her konkuransen kommer inn som en viktig faktor og som regulator av prisnivået. Det er jo ingen overnasjonal lov som sier at en lønnsmottaker skal bruke en viss del av inntekten sin på fiskeutstyr??!! På en rekke andre varer er jo prisforskjellen mellom Norge og USA mye mindre. Større salgsvolum forklarer noe av prisforskjellen, men mye kan vel også forklares med en mye støre konkuranse innen bransjen I USA.

De fleste lokale leverandører har ikke verksted som reparerer feil, mangler, el som er relatert til garantien, så derfor er det vel ikke behov for noe delelager. Mao så består servicen ift garnti I de fleste tilfeller av og motta varen og videresende denne til produsenten/importøren.

Jeg er helt enig I at dersom en har en lokal forhandler som en ønsker å beholde så bør en støtte disse bla gjennom å handle der. Mange har imidlertid ikke en lokal "trolling dealer". I tillegg så liker jeg ikke følesen av å bli "flådd" selv om det er lokalt. Jeg har ingen ting i mot å prute på en vare, men forventer edruelige og redelige priser som et utgangspunkt.

Når det gjelder tidsfaktoren så er min erfaring at en får ting raskere gjennom leveranser fra USA enn hva de klarer lokalt mm de har varen på lager. FedEx, UPS, etc lever ila 1-2 dager uten at prisen er avskrekkende.

Jeg mener fremdeles mange leverandører operer med helt urimelige kalkyler på mye fiskeutstyr I Norge. Dette kan gjøres fordi en på en rekke produkter har monopollignende tilstander som selvfølgelig leverandører og utsalgssteder benytter seg av. En økt konkuranse, bla gjennom import fra utlandet vil på sikt føre til å senke prisnivået I Norge.

Bios har Scotty, men Elbe mista Cannon i fjor, så nå er det Belanor som har det.

Mvh Oz

Hoeres ikke betryggende ut naar man ser paa prisnivaaet paa Garmin produkter fra Belanor. :blink::)

Endret av dessmo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så enig så enig.

Er det noen som virkelig hadde nytt godt av penere priser i Norge er det meg

som tjener under 250.000 og etter endt utd max får 350.000.

Bruker nok betydelig mer i henhold til lønn på fiskeutstyr enn de fleste.

Som I USA er forskjellen på lønn stor også i Norge, men for å få laget et

regnestykke måtte en ta utgangspunkt i noe.

Klart økt konkuranse minsker prisene, det er noe historien har vist gjennom all

tid, men å få Cabelas priser her kan vi bare drømme om da dette går

på volum og Cabelas selger sikkert like mange rigger

som det bor folk her i landet, men en reduksjon i prisene på 30-35% BURDE

og er oppnåelig...

Tomic fabrikken tar i canadiske $9.57 for 1 stk dette tilsvarer 51NOK.

At veiledende pris ut i Norge da er 139NOK sier littegranne om HVOR skoen

trykker og her går det ikke på volum for mine TeamHelgøya Tomic kom på 20X$9.75

+$15

Trådstarter spurte innledningsvis hvor folk handler utstyr,

jeg handler hos LarvikFiskesport og nå mer og mer

hos BHFF i Brumunddal.

Endret av dacron
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting å ta med i beregninga er antall... En stor nettbutikk som Cabelas i USA kan legge MYE større press på f.eks Scotty enn det en butikk i Norge kan gjøre med tanke på hvor mange de bestiller... Hvor mange nye rigger kan en butikki Norge gjøre regning med å selge ? 10 ? 20 ? Og Cabelas ? 1000 ? 5000 ? kanskje til og med 10000... tenk litt på det også når dere sammenligner pris !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.