Gå til innhold
Fiskersiden

Vanskelig lyr


SMS
 Share

Recommended Posts

Har vært en tur på Børseberga i Gaulosen i dag, uten noe stort resultat. Så imidlertid noen fine lyr (2-4 kg) og mye mindre lyr nær land langs stupbratte vegger, hvor jo lyr ofte liker seg. Måtte selvsagt prøve meg med fluestanga for å forbedre fluepersen på 1,1, men det ble kun torsk og sei (godt) under kiloen, samt halvkilos smålyr. Fisk fra kiloen og oppover fulgte stadig etter fluene. Ved sakte inntrekking fulgte de rolig etter og det så ut som de luktet på fluene. Ved rask inntrekking kom de styrtende etter for så å snu.

Noen som har opplevd liknende med vanskelig lyr? Jeg kunne jo prøvd med makrellfilet og dupp, pleier å være effektivt til lyr, men synes nå engang det er mye, mye morsommere å få lyr på fluestang. Brukte hurtigsynkende klump, ca 2m fortom med 0.40 mono som spiss (for tykt? burde jeg bruke fluorkarbon?) og prøvde et utvalg av fluer: deceivere, zonkere, og muddlere som fiskeimitasjoner, rekeimitasjoner og børstemarkimitasjoner samt et par rene fantasiforstre. En annen ting, når jeg ser lyren ser jo selvsagt den meg også, men hvor sky er egentlig lyr for mennesker? Prøver jo å holde meg lavt og kle meg i dempa farger, men vet det er rom for forbedring her.

Tips og erfaringer om fluefiske etter lyr? (For ordens skyld, ja jeg har lest artikkelen til Remy om fluefiske etter lyr, lurer mest på erfaringer om hvor sky lyren er for fortommer og fiskere.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd det samme som deg flere ganger, ofte de følger helt opp uten å ta. Noen ganger har jeg løst det med en nymfe som opphenger, da følger de ofte den store fluen, for så bite på nymfen. Andre ganger har jeg fisket langs med land, og fått fisken opp mot overflaten og så har den fulgt etter fluen vannrett inn. Ofte den tar da....

Tror ikke den er spesielt sky, men tror lyr er en veldig nysgjerrig fisk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En nysgjerrig og egentlig helt herlig fisk ja! Ikke første gangen jeg stadig har hatt lyr etter, men da har de gjerne tatt bestemt når jeg har bytta fra store fiskeimitasjoner til mindre rekeimitasjoner, men ikke denne gangen. Det føles ikke helt forsvarlig å sette på 0.20 fluorkarbonspiss når fisken har alle muligheter til å stupdykke langs bratte berg med skarpe kanter. Nymfene bor i den ene ferskvannsflueboksen, skal ta med den også neste helg, takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker på meg som om fluevalget er det essensielle her. FC er selvsagt ikke feil, det heller. Lyren synes også å være svak for akselrasjon. Ta flua inn temmelig sakt, med innlagte akselrasjoner.

Har hatt en del lyr-økter hvor jeg kun har fått fisk på kvitebjørn, til tross for eksperimentering med andre mønstrer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyr skal selvsakt fiskes med fluestang[ :) ]

Det er rett og slett rått.

Kan vel ikke si at jeg er noen professor på dette emnet, men jeg har da fisket masse fin lyr mellom 2 og 3kg(pers 3850kg).

Bruker synk3 snøre med 0,40mm fortom.

Fluevalget er enkelt; jeg bruker nesten bare Kvitebjørn, kanskje med gullhode hvis jeg synes at det blir kjedelig uten[|)][?]

Trekker inn med kjappe inntrekk og kanskje en kort pause av og til.

At lyren ser deg har ingenting å si.

Lyren tar ofte flua en meter fra der jeg står.

Lyren dukker opp fra taren, flue dras forbi, og da hogger den til.

Den må jo ha sett meg, mener i allefall jeg.....[:0]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal forsøge at drage en parallel til mit fiske efter lyr/sei denne sommer. Om vi fisket med slug alene, da fangede vi ingenting, men om vi fiskede med flua som ophænger, da kunne vi fange fisken.

Man kunne jo anlægge samme betragtning på fluafisket, nemlig at fiske med 2 fluer på fortommen.

Det kan jo være at de har det ligesom hunde - der skal lidt "konkurrence" til førend de vil spise[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.