Gå til innhold
Fiskersiden

Dårlig nytt for elvefiskere (og alle andre..)


tednas
 Share

Recommended Posts

sitat:Opprinnelig postet av Deetuben

Først til Hunter: Null saklig argumentasjon for dine synspunkter er akkurat slik jeg oppfatter gjennomsnittet av den norske jegeren i dag! Det går stort sett ut på å kun mele sin egen kake...

Når du skriver slik røper du bare en ting og det er at du ikke kjenner den norske jaktkulturen og den norske jegerstanden. Hadde du det gjort så hadde du aldri uttrykt det du gjør.

Men jeg skal innrømme at det finnes noen få unntak. Det gjør det over alt. Men det finnes noen hundretusen jegere i Norge og 99,5 % av dem er meget seriøse. På samme måte som de fleste norske sportsfiskere er det samme.

PS! Elg er ikke det som står høyest på ulvens meny, men derimot rådyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nå engang slik, at når vi påvirker noen bestander, får det nødvendigvis følger for andre bestander, og da kan det være aktuelt å påvirke disse også, for å forhindre skadevirkninger. Et skole-eksempel som sikkert flere har har vært gjennom i Bilologi I på høgskole er det området i USA hvor de fjernet alle rovdyrene, med den følge at bestanden av hjortedyr steg kraftig. Den beitet altfor hardt på skog og mark, slik at resultatet ble et område uten rovdyr, og en lavere mengde hjortedyr enn før rovdyrene ble fjernet.

Enig med piscator altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunter: I områdene Rendalen/Østerdalen hvor Koppangsflokken/Gråfjellflokken holder til er det omtrent 100% elg som er byttedyret. Det har alle undersøkelser vist. Jeg er født og oppvokst der, og i de senere årene har jeg gått på mange elgkadavre i mine vandringer i skogene der oppe. Videre kjenner jeg den norske jegeren (dessverre) litt for godt. Jobbmessig, vennemessig. Jeg akter ikke å utdype det, men god kjennskap har jeg. Også til elgjegerene i Østerdalen. Ble borte noen ulver der oppe under elgjakta for noen år tilbake.. Hvor er moralen??

For å sette det litt på spissen: skyting på løpende dyr, skyting på altfor langt hold, hagle eller rifle til rådyret? Den ensidige fokuseringen på kun å skyte trofedyr. Og hatet mot alle rovdyr, det være seg jerv, gaupe, bjørn, ulv, ørn, mår osv. Hvorfor er alle jegerene så sterkt imot disse dyrene?? Jo, fordi det er direkte konkurrenter i matfatet. Koppangsflokken legger ned ca. 150 elg i året. Kjempeoppstandelse, jegerene går omtrent bananas!! Få vekk udyra!...

At jernbanen og veiene meier ned et par hundre stykker i samme området blir ikke ofret en kommentar... Sånn er det bare..

Den norske jegeren har gått på tomgang i mange år, de har møtt altfor liten motstand. Dette ser kanskje ut til å endre seg nå, opplever bl.a at enkeltjegere og jaktlag setter etikk og moral litt høyere opp på stigen enn de har gjort før...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Men det finnes noen hundretusen jegere i Norge og 99,5 % av dem er meget seriøse.

Dette er vel en overdrivelse med megete store modifikasjoner.

Antallet seriøse jegere i Norge er nok langt under halvparten av dette. Hvar vel nettopp bl.a ett innslag i nyhetene eller no slikt om seriøsiteten på norske jegere.... Dette hadde med skyteferdigheter å gjøre. Nemlig at altfor, altfor få tok frem børsa for å finpusse teknikken og ferdighetene før jakta (dette tallet var alarmerende lavt), og det som var ennå verre, storparten av de som gjorde dette var langt fra å treffe noen blink på de første skudda...... Så det er ikke rart det blir en del bomskudd og skadeskyting i de norske jaktmarker !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Deetuben

Men den mentaliteten om at noen individer i den norske faunaen kun er skadedyr, og skal skytes med kun det som argument, da er vi på ville veier. Jeg synes vi skal vise alle levende vesener respekt, og ikke bare se på dem som skadedyr.

Her er jeg helt enig. De er ikke skadedyr per definisjon. Hvorvidt et dyr blir et skadedyr er jo definert ut fra hvorvidt arten gjør skade økonomisk, selv om mange prøver å late som om det er reelle økologiske argumenter som ligger bak. Denne misoppfatningen blir systematisk misbrukt i den norske naturdebatten. Når skal noen begynne å kalle en spade for en spade, og klare å skille mellom økologi og økonomi, og kultur og bevaring?

Jeg må understreke at jeg ikke vil ha ørekyt i ørretvann, men årsaken til dette er ikke økologisk men at jeg mener det er bedre for meg som sportsfisker med ørret, og at dette er bedre økonomisk og matmessig. De som hevder at det er økologiske grunner til at man skal fjerne ørekyta prater egentlig tull. For er det noe bedre økologisk sett med ørret enn ørekyt i norske fjellvann som opprinnelig ikke hadde noen av disse fiskeartene? Begge artene er jo tydeligvis økologisk tilpasset å leve der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er nok at alt ender i penger. Og som kjent er det noe vi vil ha er det nettopp penger!

En eier av laksevald tjener penger på å selge laksekort, utleie av hytter ol. En som eier skog tjener penger på å leie ut for elgjakt ol.

En fisker lever direkte av fisken. Slik holder det på!

Når da selen kommer i elva blir laksenborte, noe som blir økonomisk tap for eieren av valdet. Når ulven kommer tilbake og tar en og annen hund, samt at elgen trekker ut til områder uten ulv, forsvinner jegeren fra elgjakta. Tap igjen. Når selen nesten ikke blir beskattet og fiskebestanden går ned får selen skylda osv osv.

Men jeg synes endel her går alt for hardt ut mot grupper, og generalisering er ikke bra. Med min erfaring som jeger har jeg opplevd mye rart, men de personen vil ikke jeg jakte med. Tilsvarende finnes blandt fiskere også.

Men greit å skyte sel i elva da, for da synker den ikke så dyp så det er letter å få den med seg?!

faktisk er det veldig mange her påvestlandet som jekter sel. problemet er at de er vanskelige å jakte på for det må være fint vær og ikke sjø. I fjor ble det delt ut ca 36 fellinger for kobbe og fri jakt på havert i Rogaland. Jeg vet at alle kobbene ble skutt men haverten holder til langt ute i havet og der er som kjent sjøen litt tøffere.

Vi skal ikke ofre livet heller.

Nei, penger er nok roten til alt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av mikkel

Problemet er nok at alt ender i penger.

Ja, som jeg skrev, hovedmotivet for å ta vare på viktige kulturarter, enten det er store hjortedyr, eller det er torsk, laks eller ørret, er økonomisk. Mitt poeng er at da må man også kalle en spade for en spade, og være så redelig at man sier nettopp DET, istedenfor å drive tåkelegging med vikarierende argumentasjon om biologisk mangfold, tuftet på et syltynt grunnlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av ThorEH

sitat:Men det finnes noen hundretusen jegere i Norge og 99,5 % av dem er meget seriøse.

Dette er vel en overdrivelse med megete store modifikasjoner.

Antallet seriøse jegere i Norge er nok langt under halvparten av dette. Hvar vel nettopp bl.a ett innslag i nyhetene eller no slikt om seriøsiteten på norske jegere.... Dette hadde med skyteferdigheter å gjøre. Nemlig at altfor, altfor få tok frem børsa for å finpusse teknikken og ferdighetene før jakta (dette tallet var alarmerende lavt), og det som var ennå verre, storparten av de som gjorde dette var langt fra å treffe noen blink på de første skudda...... Så det er ikke rart det blir en del bomskudd og skadeskyting i de norske jaktmarker !

Det du lirer av deg her Thor er skammelig feil. programmet bidrar i så fall med desinfo. Les siste villmarksliv, jeger hund og våpen eller jakt. Selv er jeg med i jaktutvalget til et skytterlag i Bergen og kan utfra det si at VELDIG mange tar jakt og skyting meget alvorlig.

Andelen bomskudd og skadeskyting er minimal. Den skulle selvsagt vært lik null. Så mye som 98 % av alle avfyrte skudd dreper dyret på første skudd. altså med andre ord et meget lite antall av dyrene blir skadeskutt.

Når du påstår at under halvparten av norske jegere er seriøse så tar du så feil som du overhode kan gjøre.

Og bare for å gjenta meg selv uten å ha sett programmet du sikter til. Det er ren DESINFO. Garantert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

98 % på første skudd?? Har du dokumentasjon på det?

Etter mitt syn så går det nemlig ikke an å dokumentere noe sånt.

Eneste måten det kan gjøres på er ved å følge eksemplet til jaktlag

som loggfører hvert eneste skudd. Dette er vel og merke kun på storviltjakt. Hvor mye fugl skadeskytes? Det er det ingen som vet, og dessuten er det her, med hagle på bevegelig mål, det skorter mest

på skyteferdigheten.

Publikum uten jakterfaring må jo tro at det som er vist på TV de siste årene er synonymt med jakta slik den virkelig er.

Dessverre er det ikke langt unna sannheten. Vi har blitt vist flere tilfeller av skadeskyting under elg/reinsdyrjakt. Vi har blitt vist

skyting på løpende dyr (Noe som burde vært forbudt)

Vi ble vist en jeger i Nordmarka utenfor Oslo som brukte 5-6 skudd før piggoksen var erklært død.

Nei Hunter, de tallene du kommer med er noe jegerne opererer med selv, tatt ut av løse lufta.

Nå er det rypejakt, de første er allerede ferdig med sine jaktdager.

Har snakket med mange som er fornøyde med årets utbytte, men det ble mange bom da...., skal prøve å trene litt mer til neste sesong!!

En jeg snakket med hadde sågar avfyrt 22 skudd. Resultat: 2 fugl.

Hvor mange skudd hadde sneiet mon tro??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt litt tid hjemme i dag for å finne dokumentasjon. Fruen i huset har "ryddet" i sakene mine så jeg finner ikke artikkelen igjen. Men jeg skal finne den og legge ut utdrag av den her.

Bare for å gjøre en sak ganske klar, jeg påstår ikke at det ikke forekommer skadeskyting og andre uheldige situasjoner under jakt. Men jeg gjentar enda en gang. Det store flertall av norske jegere er seriøse og sitt ansvar bevisst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I morgen begynner elgjakta. Presten i Rendalen kommune, aktiv jeger forresten, har i lokalavisa over to sider utbasunert at "ser jeg en ulv så skyter jeg den!" Dette kommer altså fra en prest! En person som burde være et forbilde for de andre innbyggerene i bygda.

Å aktivt oppfordre til miljøkriminalitet burde være nok til å ta fra han jaktlisensen.

Han hører sikkert ikke til de 99% prosentene Hunter refererer til....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal ikke legge skjul på at mange jegere er ulvemotstandere, men jeg tror at svært få ville skutt ulv dersom det ikke var i nødverge. Dessverre så er det noen få som ødelegger for oss og oppfordrer til og utfører grov miljøkriminalitet.

Jeg er ikke enig med deg at å oppfordre til miljøkriminalitet burde være nok til å ta fra han jaktlisensen. Det er tross alt ytringsfrihet her i landet og det er bare med ytterst grove overtramp at utsagn bør straffes. Men det jeg er enig med deg i er at det ikke er bra at sånne utsagn blir sagt.

Og det er som Hunter sier. De aller, aller fleste av oss er seriøse, men som i alle andre grupper i samfunnet finnes det noen svarte får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.