Gå til innhold
Fiskersiden

Kraftige haspelstenger på dyprigg


LasseB
 Share

Recommended Posts

Hvordan funker haspelstenger på dyprigg? Er jo klar over at hapslestenger ikke har samme aksjonen som downriggerstenger, men hvis jeg ikke spenner opp buen på stanga så grusomt?

Grunnen til at jeg lurer er at de to ørretene jeg fikk under trollingtreffet på Norsjø ikke gjorde noen kjempefight på forholdsvis høy testkurve. Når jeg en gang får kommet i gang med trollinga mi, trenger jeg litt inspirasjon. Derfor vil jeg heller ha kratige haspelstenger (rundt 9 fot og kastevekt på rundt 60 gram) enn downriggerstenger man knapt kjenner en halvkilosørret på.

Noen med synspunkter?

Endret av LasseB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En dypriggstang egnet til innsjøbruk, 15lbs, er typisk en god del mykere enn ei haspelstang med slukvekt opp til 60g. Ei haspelstang minner mer om ei dipsy diver stang.

Har 8' ABU Workhorse, disse stengene er det gøy å ta 2 kilos ørret på samtidig som de gjør jobben hvis en får 10 kilosørreten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh yes, riggstenger er for det meste langt mykere enn de haspelstengene du beskriver. Hva slags kjepper var det du brukte på Norsjø? Men nå skal det sies at ørret og sjøørret fort bør være på noen kilo før det blir noen særlig fight da. Sjøl har jeg noen Daiwa Eliminatorstenger som er lekre til ørret og sjøørret. Vänern Special er også myke og smekre.

Edit: Sjekka rapporten fra turen din. Såpass små ørreter kan du fort glemme noen fight med. Får jeg sånne kjører jeg bare bremsen i bånn og kverner de inn asap for å slippe de ut igjen straks.

MEN: Jeg har råsjansa i Trondheimsfjorden og brukt lett haspelutstyr når vi har dorget. Brukte en lett 6-foter (3-15 gram) en liten haspelsnelle med knallbrems, 0,25-sene og en Flutter Spoon. Hadde det rasende festelig med sjøørret opptil 3 kilo, men hadde en anstendig laks hogd hadde jeg selvsagt vært fullstendig sjanseløs. Ergo gikk jeg tilbake til egnet utstyr etterhvert og fortsatte å kverne inn alt under kiloen.

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Svarene deres fjerner midlertidig all tvil. Jeg bør nok skaffe meg et par dypriggstenger, men jeg syns det er en stiv pris, selv om noen syns at 500,- for ei stang er grei pris. Jeg vil helst slippe å betale mer enn snaut 300 kroner for ei stang, inline- eller "outline"stenger. Jeg kan aldri tenke meg at jeg er ute og troller når det er så mange minusgrader, og ved bruk av inlinestenger at det legger seg is inne i stanga.

Det er dyrt å være student.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Svarene deres fjerner midlertidig all tvil. Jeg bør nok skaffe meg et par dypriggstenger, men jeg syns det er en stiv pris, selv om noen syns at 500,- for ei stang er grei pris. Jeg vil helst slippe å betale mer enn snaut 300 kroner for ei stang, inline- eller "outline"stenger. Jeg kan aldri tenke meg at jeg er ute og troller når det er så mange minusgrader, og ved bruk av inlinestenger at det legger seg is inne i stanga.

Det er dyrt å være student.

det står ikke solgt på disse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og disse stengene passer bra for ørret fra halvkilo'n og oppover Cato?

Det er som sagt slik stang jeg kjører med på riggen. Gir god følelse og mye moro. Minste sø på den er 900 gram. Det var helt grei fight det. Men fikk en sei på 4.3 kg, og det var skikkelig moro. Men alt i alt, veldig fornøyd med den stanga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett litt på diverse nettbutikker, og det er ikke så mange som har disse stengene. Jeg er nesten avhengig av nettbutikker - se hvor jeg bor da, he he.

De finnes ikke så veldig billig som 2-300, som Cato nevner, men rundt 500. Da er det ikke fullt så aktuellt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roer jo stort sett farta ned til laveste tomgansfart da Remy, eller i det minste laveste forsvarlige fart. Men mye av det samme opplever man jo i en stri elv.

Får vi på diger fisk hender det at vi tar opp greiene og stopper båten.

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En digresjon til CB's komentar; Skal vel mye til før fisk som blir hengende etter en båt i fart fighter?!?!

Fikk et par 2.5 kilos ørreter i helga, begge fightet bra i 2.2 knop som er laveste hastighet for båten min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker selv kjepper fra Bios.... 199 for ei stang, husker ikke typen... Har dratt opp ørret på 8 kilo, og gjedde på 13. Helt greie stenger som gjør jobben sin! Innerline er også fine saker iom at spennet blir jevnt, men fungerer dårlig i kuldegrader, da de tetter seg...også ser de lit homo ut...Snelle med bra brems og senekapasitet er vel noe viktigere ;-)

Team Fiskedritt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topp Fritid ja. Right...

Allerede nå må jeg innrømme at trolling er en dyr "idrett"!

Tullball! :D ikke i forhold til andre fiske "idretter"

selv så kjøpte jeg stenger i Danmark, jeg har 2 vanern special, 1 daiwa, og 1 Ron Thomson betalte 299,- pr stk for de der nede.

Okuma magda sneller får du jo for 3-400,- i Sverige og Danmark

så 4 sett får du for 3-4000,- det er jo ikke mer enn 1 stang og en snelle til f.eks fluefiske.

1 dyprigg koster mindre enn et sesongkort i en god lakseelv.

Så trolling er ikke så dyrt. B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.