Gå til innhold
Fiskersiden

Trofebåten på tokt i Lyngør området


pikewallis
 Share

Recommended Posts

Dypvåg 02-05 juni

060620062005363nUcbKBfxHB6.jpg?79

Etter at det er flere som har blitt bekymret over min tidsbruk på gjedda i vår, måtte jeg ned til Dypvåg i pinsen for å bevise at jeg forsatt har draget på SØ. Det har kunn blitt to stykker på meg i år, tatt på flue på Fornebu. Så det var med stor spenning jeg og min kone reiste ned til hytta for å bruke helgen til noe fornuftig. På vegen ned var vi innom Runar Kabbe på Nordisk. Jeg sa til kona at nå tar du å snakker med Runar så finner han et par bra wobblere til deg, og jeg skal ikke blande meg inn.

Så sakt så gjort uten om at jeg måtte blande meg inn. Runar fant frem en blå/sølv wobbler som jeg da måtte uheldigvis kommentere i negeative ordlag. Man bruker da ikke slike farger når det begynner å bli varmt i vannet, uff å idiotisk sakt av meg (skulle det vise seg) og jeg som ikke skulle blande meg inn i det hele tatt.

Vi skulle få selskap på hytta på fredag men ikke før i tolv-ett tiden på natta. Så jeg så mitt snitt til å stikke ut med fluestanga denne kvelden.

Det var en forferdelig vind som gjorte det ( på visse steder)umulig å ankre opp.

Men det roet seg ut over kvelden og jeg fant en vik som jeg ankret opp i. I et område vi har fått mye fisk før.

Satte på en blå og hvit flue :blink: og jeg som hadde gitt Runar litt pepper for fargevalget på wobbleren til kona, nå tok jeg de samme fargene selv på flua. rare greier.

Det tok ikke lange tiden før jeg kjente fisk, fikk faktisk se den i det den stakk når den kom fornære båten. En hornhjell, ufff kanskje fjorden er stinn av disse nå, ikke at det er noe galt med hornhjell men den kan bli plagsom når man er ute etter andre arter. På neste kastet hugger det igjen og jeg banner litt inni meg selv. Så fjorden er stinn av hornhjell :angry: , men jeg skjønte fort at dette var arten jeg jaktet på.

Etter et par minutter var en flott SØ på 1,5 kg havnet i båten.

zzzzzzzzzzzzzzzzz ble det for mye GT.

Nei da bare uheldig men et blunk.

06062006200536N8O7jY6MLM52.jpg?24

Etter dette ble det et voldsomt liv, det spratt SØ over alt, det var reine poppkornkjelen, men det rare var at den ikke ville ta og da slo deg meg Jeg fisker jo med blått og hvit. mm tenkte jeg nå skal du få se Runar (blått og hvit/sølv da gitt) og byttet over til grå, noe kast og så over til oliven, noe kast å så over til svart, grønt og rødt og f***** hva er det med denne ørretten da den vil jo ikke ta noe.

Men en ting beviste denne kvelden, det er masse SØ i området og noen av plaskene fortalte om stor fisk.

Noe som gå håp om en flott helg med godt fiske.

Og det ble det, i hverfall i forhold til hva jeg er vant til.

06062006200536YakiH8wsvi46.jpg?51

Etter å ha vært og handlet og kranglet litt med kona tok jeg og Erik båten ut på lørdags ettermiddag og det tok ikke mange minuttene før jeg hadde fast fisk.

Og en på 1,2 kg kom opp i båten. Fruene hadde valgt å være på land pga. av vinden men det hadde visst forsvunnet, så vi tok en telefon opp til de og inviterte de på SØ tur, en tur som skulle bli lettere dramatisk, der en blå og sølv wobbler var innblandet. Ja Runar du hadde rett.

Mens konene var på veg ned tok vi en til, ikke store saken med godt over målet.

Så var vi fire i båten. Jeg og kona og Erik og kona.

Og da var ørretten totalt fraværende, tror vi fiske i 2 timer uten å kjenne så mye som en fisk.

Så ble vi enige om å forflytte oss til at litt annet område, men vi skulle dorge dit, det var ikke så langt, når vi kommer mitdfjords hugger det på stanga til min vakkre kone Pia og 30-40 meter bak båten kommer en SØ ut av vannet som vi så var meget stor, hun sveivet og spurte, jeg og Erik svarte å ga råd, denne måtte vi ikke miste dette ville bli kjempe pers på kona mi (hu vakkre). Ørretten kom nærmer og nærmere på ørretvis. Den går sidelengs frem og tilbake, ca 15 meter fra båten legger den seg i overflata og begynner å plask og rulle, og den slipper wobbleren. Der sto kona med stanga i hendene og slakt snøre med en blå og sølv wobbler i enden på snøret.

Et litt leit syn, hun hadde fortjent så mye bedre.

At denne fisken var 2,5+ er det liten tvil om.

Etter dette ville våre fruer inn igjen, mens jeg og Erik reiste ut igjen.

Og på et par timer tok vi 6 ørreter. der den største var på 2 kg.

Her er Erik med sin fisk på 2 kg blank

06062006200536Mh7Kjk97QObc.jpg?90

060620062008342Sq19w3939Pv.jpg?5

Det var helt vilt til tider. Vi kjørte dobbelt, vi hadde hugg i det vi var i ferd med å slippe ut wobbleren.

Det vaket og skvatt.

Søndag var det golf dag.

Etter en liten tur på formidaggen på sjøen for min del (som ga en liten ørret på stangparavan, men blå og sølv wobbler.) ble det golf.

Her skal dere få en liten leksjon i golfens abc

Her har dere ne golfball. Den skal slås i rettning av et lite hull.

06062006200536ptcFE2myK8e6.jpg?32

her er kølla mi (golfkølla) på veg mot ballen. Etter en perfekt sving.

06062006200536GY42sMjcLmdT.jpg?35

Og her bommer jeg totalt og ballen treffer meg nesten i foten

06062006200536dAdOXiPPnmD1.jpg?99

Her har dere hull 1 på ni hullsen på Nes.

Brukte 33 slag på 9 hull. Hva blir det egentlig ? jo flott levert Walmann :blink:

060620062005368HTsifXP8Pc3.jpg?18

Nå er det på tide med litt måkebilder, alltid koselig med måker.

Måke med torskehode.

06062006200536Anl1T3dy27f4.jpg?76

Ser nesten ut som torsken ler

06062006200536dNc8kxjJgD33.jpg?23

Nok om det, søndagen ga også fisk

06062006200536YA71p2Vcmw2S.jpg?49

060620062005364BMPf5N8IcY3.jpg?44

060620062008349QOr5xCeK3t4.jpg?64

Det ble faktisk ikke tatt så mange bilder av fisken etter som det var utrolig hektisk til tider, men noen ble det jo.

Måker ja på søndag fikk vi øye på en skikkelig måke klikk.

Og når vi dorget mitt i måkeklikken gikk makrellen på.

Makrellen var på plass vi fikk vel 4 stykk denne helgen.

Hornhjellen var helt fraværende uten om den ene på fredag og en på mandag.

Lyr var det også lite av.

06062006200536M3krBCaJAAh9.jpg?50

Litt mer ørret igjen.

Her har dere den Erik tok på lørdag på 2 kg, artig farger på wobbleren.

0606200620053696sjHHW2N3kV.jpg?18

06062006200536ws2bptYI19AU.jpg?28

Et litt artig bilde. Stimen ligger høyt i vannet og litt under til høyere ser man det står en litt større fisk. Kan være en SØ

06062006200834U85A7945IlOK.jpg?56

Kanskje det var denne ?

06062006200834C232PAO88Cr9.jpg?95

Her står det også en liten stim (hvis jeg har skjønt loddet riktig)

06062006200834PKHNJ2RKy8Q4.jpg?24

Måke igjen, se den lille tassen bak den store måke. Denne så jeg faktisk ikke når jeg tok bilde, så det først i dag.

06062006200834s99bNg21JoO1.jpg?83

Kjell er en flott fugel med sine røde bein og sitt veldig røde nebb

06062006200834gq9sTBAKf9p6.jpg?45

På mandag ble det bare to fisk

06062006200834jE63X251pRN3.jpg?74

og denne

2,3 kg tatt på blå og sølv wobbler :blink:

06062006200834IhB936OF1kC3.jpg?38

Ble tatt i et område jeg aldri har fått SØ får, noe jeg synes er veldig rart. Stedet er som laget for SØ så jeg har aldri mistet troen på denne vika. Det som har vært et lite problem er at selen har ferdes mye i dette området, men i helgen så vi den ikke.

Jeg har brukt mange timer i den vika uten å få så mye som en mus, men tru har alltid vært der og nå kom endelig hugget.

Egentlig en helt vanvittig fisketur når det gjelder opplevelser, man blir faktisk litt satt ut.

Kveldene var ekstremt bra. På søndag ringte Michael og vi kjørte to fisk live for han. Snakke vel i 5 minutter.

de vi veide hadde en vekt på

1,2 kg 1,2 kg 1,4 kg 1,5 kg 2 kg og 2,3 kg.

Klart i visse deler av Norge blir dette ikke store fangsten, men for meg/oss var dette helt uvirkelig.

Og ufattelig artig.

06062006200834nPY6fr58U1KU.jpg?6

Skal ned igjen til helgen (guttetur), hvis noen vil komme på besøk så send en PM :D

OG JA RUNAR BLÅ OG HVIT FUNKER

EN STOR TAKK FRA KONA TIL DEG

BLÅTT OG SØLV :rolleyes:

suger ikke

0606200622254078F8j5Y7kwJK.jpg?59

Endret av Eirik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke uten grunn at man blir kalt sjøørretkongen (av visse) vettu :rolleyes: . Etter som gjedda har tatt mye av min tid denne våren, og noe da har satt spørsmålstegn vet tittelen så følte jeg det var greit å slå litt tilbake.

Mellom 2100 og 2300 var det til tider helt vilt. Både fredag.lørdag og søndagskvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er den endret :blink:

:rolleyes: Nydelig rapport, Erik! Nok ein gang greier du å gi det personlige preget på historiene, med bilder som pirrer fiskelysta. Kanonfangst med ein tanke sjølvironi og sjølvinnsikt gir eit bilde av SØ-kongen slik eg kjenner han. Håper å få treffa deg og frua denne sommeren også! I djup respekt for Kongen, - takk! :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D Nydelig rapport, Erik! Nok ein gang greier du å gi det personlige preget på historiene, med bilder som pirrer fiskelysta. Kanonfangst med ein tanke sjølvironi og sjølvinnsikt gir eit bilde av SØ-kongen slik eg kjenner han. Håper å få treffa deg og frua denne sommeren også! I djup respekt for Kongen, - takk! :P

Skal hilse fra meg og min frue at vi ses nok der nede ja :D

Takk for de flott ord Even :D

Flotte bilder og morsom rapport (atter en gang) Erik!! Det er med tårer i øyekroken at jeg må jobbe til helgen, det der frister! :D:D:)

hehehe det kommer nok flere helger killen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der var bildene på plass ja! Nesten som om dere konkurrerer med Moldegutta (Roy og Robert) om hvem som har det beste sjøørretfisket jo! Fin størrelse på fisken og og klasserapport!

BTW Erik: Har du gitt en fugl et navn (les: "Kjell")? Trodde den het tjell jeg :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der var bildene på plass ja! Nesten som om dere konkurrerer med Moldegutta (Roy og Robert) om hvem som har det beste sjøørretfisket jo! Fin størrelse på fisken og og klasserapport!

BTW Erik: Har du gitt en fugl et navn (les: "Kjell")? Trodde den het tjell jeg ;) .

ikke den fugelen den heter kjell ;)

og robert og roy når jeg ikke til kneea engang. De er hakket vasserer gitt. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Sjøørretkongen" ala sildekongen, ja, det er du kjære Walmann ;) Men Sjøørretkongen blir du aldri. Du bryter langt for mange regler for å kunne få den tittelen, og dessuten uteblir de store fangstene ;)

Men ser ut til at pinsen ga deg en god matauk session, og det er jo bra nå som du har begynt å miste kilo, sjøørret har godt med fett som legger seg rundt din kropp igjen og isolerer deg for vinteren. Det er godt å ha :blink:

Eneste negative er at den lille Walmann blir enda mindre da spekket omfavner ;):P HOHOHOHOH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært i samme område i helgen, nå med Eirik og Michael.

Det ble totalt 16 ørret og det må sies å være bra, etter som Eirik bare skulle løpe på pub og vi hadde en lengre tur til Arendal, der vafflene var det store høydepunktet.

Tok 140 bilder så det kan bli et langt innlegg :) , skal se om jeg får tatt det i kveld. :D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er slikt som dette som gjør at jeg kvier meg til å dra på tur med deg...

:)

Har faktisk tenkt litt på det der gitt, kanskje folk er redde for å ta meg med grunnet min glede i å fotograferer.

Og her kom første beviset, ikke rart du ikke vil være med på jerktur da, men kan ikke tvinge noe til å bli fotografert vettu og bruker ikke bilder folk ikke ønsker å ha ut. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.