Gå til innhold
Fiskersiden

Fiskeutstyr er latterlig dyrt i Norge.


Fiskemannen
 Share

Recommended Posts

Hva kommer det av at omtrent alt fiskeutstyr koster to til tre ganger mer i Norge enn i f. eks. USA og England. Er det importørene som tar seg veldig godt betalt? Snakket med en som driver butikk og når jeg viste han prisene fra Basspro fant han ut at det var billigere for han å kjøpe f.eks Penn-snellene derfra enn å kjøpe de gjennom Sølvkroken. Håper for guds skyld de får hevet tollgrensene snart, da kommer jeg ikke til å kjøpe mye her hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når det er sagt, så kommer jeg så langt som mulig til å bruke norske butikker! Det ville jo vært litt synd om alle norske butikker med ett interresant tilbud skulle forsvinne.... og alt utstyr må handles fra det store utland! Noe må gjøres for å få billigere utstyr i norske butikker, men hva... regner med at prisene ikke er såpass høye kun for profittens del?!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det er noe som ikke stemmer. For et par uker siden fikk jeg lov til å hanlde FOX rett fra leverandør istedet for å gå via svensk agent. Dette gjorde at jeg kunne redusere prisene med ca 30%. Likevel er det ikke mulig å matche engelske priser. Noe er self pga frakt, høy moms og toll, men ikke alt. Store internasjonale selksp som jøper inn for milionbeløp i slengen oppnår gode rabatter fra leverandør. Jeg som kjøper in for noe få titalls-tusen i slengen for ikke disse rabattene.

Shimano gir gode priser ved kjøp av 5000 stk sneller i slengen. Hvem i Norge kan gjøre dette? Det at Elba slanger på en 3 gang pga at de har rettigheter i Norge er ikke uvanlig, men noe griskt.

De skal jo selge med fortjeneste til andre butikker. Tenk heller på hvilken profitt Elba har ved direkte salg til forbruker...

Prøver nå å aliere meg med engelske butikker som tar inn store kvantum, dersom dette lykkes vil nok prisene også bli vesentlig billigere i Norge.

Ron Thompson er et billigseskap som kun produerer varer i østen til slik og ingenting. Kvaliteten er ikke alltid på topp og utstyret er billig.

I Danmark er det store agenter for Ron Thompson derfor er ikke prisforskjellen så stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok grunnen til at mange merker er ekstra dyre i Norge er fordi importørene har hatt bortimot monopol samt at det har vært liten handelslekkasje til utlandet. De har vel en kalkyle på hva som er optimalt i forhold til pris og avtak, og det er vel her styringen er gjort.

Samtidig er markedet for fiskeutstyr forholdsvis lite i Norge, noe som gir høye transportutgifter for både importører og grossister. Liten etterspørsel er også med på å forhøye prisene, idet avansen på hver vare må høyere for å få inntjening. I store markeder som USA og England er avansen på varene mye mindre på grunn av større etterspørsel, og det gir også en mye større varebredde.

Sølvkroken har for eksempel en avanse på ca 40% av utsalgspris fra butikk til kunde. I et land med ti ganger så stort marked vile avansen vært betydelig lavere, kanskje ned i 15%, samtidig som pris til butikk ville vært kanskje 20% lavere. Da har vi kommet ned i en pris som ligger på ca halvparten av den vi har.

Vi ser hver høst at fiskeutstyr selges til halv pris, og butikken ville selvsagt ikke gitt en slik rabatt uten at denne prisen er minimum kostpris. Dette er en indikasjon på den høye fortjenesten som ligger på fiskeutstyr.

Vi må vel heller ikke glemme at prisnivået i Norge er høyere enn USA og England, noe som i og for seg ikke er en avgjørende faktor (se på elektronikk for eksempel, hvor et høyt forbruk og stor etterspørsel presser prisene ned).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aktiv Fritid er en av de største importørene av fluefiskerutstyr til landet og prispolitikken de fører gjenspeiler noe av grådighetskulturen som regjerer!

De er monopolister på mange av sine artikler og som eksempel kan jeg få vise til fluestenger fra G. Loomis som koster mere enn det dobbelte av utsalgsprisen i USA, selv ved en høy dollar-kurs. Garantiordningene er i tillegg høyst tvilsomme!

De grådigste importørene har også glemt å tilgodese kundene sine ved salg av fluesnører; Visste du at PVC avgiften (tror den var noen og tyve prosent) har falt bort? Ser du bort i fra RIO, tror jeg neppe du har fått rimeligere fluesnører av denn grunn...

Skjønner godt at kundene handler andre merker eller importerer selv!

Nå finnes det heldigvis hederlige unntak, og seriøse aktører som ikke skor seg på å bløgge kundene sine. Et godt eksempel er Jarle&Bjørnar fluefiske i Lillestrøm. De selger utstyr til en pris som på mange måter er konkurransedyktige med hjemmemarkedet der produktene kommer i fra. I tillegg er service nivået på topp! -Sånne forretninger støtter jeg mer enn gjerne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet moment er at butikkene beregner etter prinsippet "to ganger'n" dvs at de tar en like stor fortjeneste som de selv gir for varen. Koster en vare 100,- i innkjøp går den ut for 200,- til forbruker.

Mitt råd her blir; be om et tilbud i en butikk og gå til neste butikk for å se om du kan oppnå bedre pris her.

Litt synd er det på dere som bor såpass "grisgrendt" at det finnes bare en butikk sånn nogenlunde i nærheten.

-Men vi har ingen kultur i Norge for å forhandle priser - men det er på høy tid å begynne snart!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg handler etterhvert stort sett alt på nett, fordi det er så mye å spare. Synes likevel det er et poeng å bruke norske butikker mest mulig, særlig de som har skikkelig utvalg og bra kunnskap.

Når det gjelder de store kjedene kan de godt seile sin egen sjø for meg - høye priser, dårlig utvalg og total mangel på service er uansett ikke noe å støtte opp om...

Det som provoserer meg mest når det gjelder fiskeutstyrsprisene er for øvrig ikke at prisene jevnt over er høyere i Norge enn i de fleste andre land, dette henger jo sammen med størrelsen på markedet, prisnivået, etc. Det som er verre er de urimelig høye prisene på (enkelte merker) kvalitetsutstyr ift. andre land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.