Gå til innhold
Fiskersiden

Etneelva 2006


Karl Inge S
 Share

Recommended Posts

Dyp mistro ble snudd til finfin fiskeiver med alt regnet som falt natt til mandag.

Satt i sone 9 og sturet mens regnet øste ned, men det betalte seg, for da det lysnet var elva nydelig te-farget og ny fisk gikk opp i sonen. Dette var akkurat det som skulle til for å vekke et par av de 30 andre laksene som stod i hølen ;)

I det første morgenlyset fikk jeg fast fisk på en T&L tube, men den fant det for godt å stikke av etter et halvt minutt :D

Trøsten kom en time senere med en sprek, liten krabat på 3.4kg :D denne ble, som den i sone 14, tatt på en variant av "The Sperm".

Nå blir det sone 7 og 2 fra onsdag til fredag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 106
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det er gledelig at det tas større SØ i år, selv om det gjerne skulle vært mer av sorten :)

Svidda tok en Ally's variant med sølvkropp, brun hale og grått hackle rett utfor den store steinen. Her stod endel fisk og kjølte seg ned i varmen. Auren tok ei Sunray helt nede på terskelen mot sone 6 i den mørkeste timen. Gikk som en rakett ned i 6'en med meg halsende etter :) på enhåndsen og med bra strøm i 6'en ble det en morsom fight

Stod fisk ved den kvite steinen, bak og langs den store steinen og i øverste hølen. Men det var vanskelig å få disse interessert med sol og badetemperatur i elva...

Nå håper jeg bare på stor elv når sone 2 og 3 står for tur om 2 uker!

Bilder har jeg på både mobil og kamera, men denne steinaldermaskinen har ikke USB inngang :mellow:

Mvh

Endret av ford prefect
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk og kikket endel langs elven idag og kikket. Begynte i sone 1B, da jeg hadde tenkt å ta med meg bosset... det utgikk da sekken var ramlet nedi stativet, og det lå mye boss oppå denne-deriblant endel matrester, og fluelarvene veltet ut da jeg skulle hive over i annen sekk.... please ikke hiv matrester i bosset langs elva folkens, kast det heller inni skogen eller noe.

Sone 1B er ikke noen god sone på lav blank elv, men det sto ihvertfall minst en svidde der :lol:

Og fint er det alltid i sone 1B :lol:

8634_s.jpg

Jeg beveget meg oppover elven, hadde håpet å få noen bilder av laks i bruhølen (sone 9) men der badet det ca 10 ungdommer :lol:

Kjørte så til Håfoss for å kikke ovenfor fossen. Der stod det fisk gitt, jeg tellte 4 svidder/sø og en mellomlaks i sone 25B

Mellomlaks, anslått ca 4kg

8635_s.jpg

Også i sone 26 var det fisk, så flere sø/svidder, og en brunørret jeg anslo til ca 1kg.....

Dette tror jeg var en sø?

8637_s.jpg

Sone 26 er ganske fin, men den ligger litt for nær veien etter min smak. Det går rykter om gampeørret her nattestid.... er ikke lange veien herfra til Stordalsvannet!

8636_s.jpg

Lite tips-dersom dere går utpå kanten rett ovenfor fossen og ser fisk-ikke bli så ivrige at dere bare løfter foten over halve gjerdet....

8639_t.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanonfine bilder KIS!

Sone 1b ser jo ut som en ørretfiskers drøm :P Stilig at elva har blitt så glassklar selv om det er utfordrende.... Mistet en fin SØ på grensa mellom sone 2 og 1b for to dager siden, plasket mye der nede.

Var fornøyd da jeg klarte å "guide" en fersk fluefisker til en SØ på 1.2kg midt på lyse kvelden i sone 2 :)

Tok på en liten dobbel 12 Peter Ross oppe i renna, ca.1time etter flo

Hvor mye fisk går egentlig over Håfoss? Har vurdert fiske der noen ganger, men slått det fra meg. Står det fin brunaure der eller er det noen som trekker ned fra vannet på natt\høst?

Det er godt at helvetesuka på Wilmannsøien er over da med det banesåret du fikk på leggen... AU!

Mvh

Endret av ford prefect
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt hvor mye fisk som går opp Håfoss, men nok til å forsvare de billige døgnene der oppe vil jeg mene.... litt utpå sesongen kan jeg som oftest alltid se fisk her oppe dersom det er forhold for spotting.

Og det er mulighet for pen brunaure også, både stasjonær fisk på noen hekto (opp mot kilo?) og det kan slippe seg fisk på flere kilo ned fra Stordalsvannet.

Klarte forøvrig å lage skikkelig hull på leggen i gaula også, gjennom vadere og stilongs. Men vaderne holdt heldigvis :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde en ny trivlig tur inn til Etne, i sone 1B og 2 23/24. juli. Været var som det har vært siste tiden, aldeles strålende, flotte forhold for alt annet enn fiske!!! Jeg begynte turen med noen nye fluer, denne likte jeg best

2607200610393RO88ZmPTyZUN5L9mo.jpg?74

¨Mariusflua¨

Den som koste seg aller mest var nok Caroline, hun hadde gledet seg til å

260720061027VdPPWJog6oG9zVjBTS.jpg?45

Grille

260720061019Dzy8NaiuJOog8jjC7K.jpg?80

Fiske

260720061013GUsY3YyBSSBji3aqAE.JPG?1

og Sove i Telt

Hun er nå erkkklært ¨laksefisker¨med ny art på merittlisten..... Vi begynner i det små med en liten

260720061033ag8glZIjXmCzUcznnG.jpg?41

Smolt

Hun syntes det var litt dumt å måtte sette de ut igjen, men fant ut at det var gøy det også.

Eskil begynner å bli flink til å kaste med fluestanga!!!!

260720061007dGIbmAhibY9erGVwIX.jpg?98

Og her er hans første offisielle fluefangende laks!!!!

2607200610492h8WmimMvcGWorTo8p.jpg?16

Caroline sin var større.....

260720061048TtypTCTPpHDsambQ4h.jpg?59

Marius får seg en nattsnack

260720061014jKjCpMifHnBYsBdJ7e.jpg?57

Sone 2 i nattemørket - trivlig med telys!!

Når det er varmt i lufta og i elva, er det deilig med

260720061127O143VXKSL6YUAhzO2w.JPG?64

¨Sommervadere¨

Og til slutt.....

260720061157zOQCtbbeX3RRxMIIzj.JPG?5

Eskils fangst fra forrige tur.....

Endret av Trollet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sone 10 31/7-1//8, som ventet ikke det helt store.

sonen huset 1000 fluer og 70 veps, brukte mye tid på å rydde gapahuken for søtsaker og søppel, og vasket bordet og til og med gulvet, da roet det seg etter en stund. Vepsen var utrolig innpåsliten, og kompisen fikk seg et stikk.

Vi så noen få fisker på kvelden, men de ville jo ikke ha noe. Veldig lite plask og hopp i løpet av natten.

Fasit for min egen del, 0 fisk, ørten slitte fortom, og 2 spinner til H.... og så røk jeg 3 ringer på 2 håndsen GRRRR (ikke spør hvordan ;) ) Jeg dro avgårde derfra i 9tiden på morgenen. en liten tur ned på moloen på veien hjem. Fikk kjøre en sprek makrell og så litt fisk som kom opp og snudde. Så en skikkelig bamse hoppe et godt stykke ut.

Skulle gjerne hatt noen fangstbilder å vise frem, men......

020820061032SSNtY3sEEHj7cOPvHU.JPG?37

Sone 10 er jo fin da!

020820061021HTyiGtV78l9oL9Mv24.JPG?2

Det regnet litt i kveldingen

020820061059OXRp61SCx89cBFnihA.JPG?66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sone 10 31/7-1//8, som ventet ikke det helt store.

sonen huset 1000 fluer og 70 veps, brukte mye tid på å rydde gapahuken for søtsaker og søppel, og vasket bordet og til og med gulvet, da roet det seg etter en stund. Vepsen var utrolig innpåsliten, og kompisen fikk seg et stikk.

Vi så noen få fisker på kvelden, men de ville jo ikke ha noe. Veldig lite plask og hopp i løpet av natten.

Fasit for min egen del, 0 fisk, ørten slitte fortom, og 2 spinner til H.... og så røk jeg 3 ringer på 2 håndsen GRRRR (ikke spør hvordan :D ) Jeg dro avgårde derfra i 9tiden på morgenen. en liten tur ned på moloen på veien hjem. Fikk kjøre en sprek makrell og så litt fisk som kom opp og snudde. Så en skikkelig bamse hoppe et godt stykke ut.

Vi skal i sone 16 fredag og satser på annet enn vepsestikk :D

Hvordan var vannstanden der inne nå??? Sitter her i Haugesund og ber til alle fiskeguder jeg vet om etter regn,, masse regn. Regner vist som f..... på Stord akkurat nå, mens her i Haugesund er det altfor fint vær etter min smak.................masse mørke skyer og tordenbrak i det fjerne, men ikke regn. Har det falt noe i Etne?????????????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hrmf, tror elva er på minimumvannstand nå, dvs 1.5-1.8 kbm :D Bygevær får ikke elva opp

Skal ha sone 2 og 3 neste uke, kan ikke si at jeg gleder meg.. Hadde 3'en i fjor på 2.5kbm :D

Du får satse på SØ på natta, sone 16 er fin til det. Det er tatt fin SØ i elva i år, fikk selv en på 2.5kg på natta og mistet et par i sone 2.

Prøv utløpet av hølen, samt nedover i renna. Det kan også stå laks ovenfor brua under terskelen. Vi mistet en på 10-12kg der

Mvh

Endret av ford prefect
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aiaiai.. Hvorfor plukket du ikke de på terskelen da KIS???

Skulle bare lobbet uti en Ally's trippel 16, og så er de der :D med det velkjente, silkemyke nedlegget ditt samt 0.18 fluorcarbon hadde det vært bankers!

Fra alvor til spøk, så er vel 3'en en av de bedre sonene på lite vann. Utenom hølene i sone 6, 9, 10, 21 etc.

Fisken, særlig sviddå, går opp på floa. Me fekk to svidder og ein aure i fjor på lite vann

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskene var stresset, svømte ustanselig og pga sol, klart/liute vann osv ble de skremt uansett hva vi gjorde.

Vi fisket også litt på en svidde som kom oppi hølen på formiddagen, men den vørte verken sluk eller makk.

Det var slik det var i sone 1B og 2 da vi var der, de ble jo skremt av den tynneste fortom.....

Nå trenger vi skybrudd i noen uker slik at det blir litt mer vann!!!!

Endret av Trollet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hrmf, tror elva er på minimumvannstand nå, dvs 1.5-1.8 kbm :P Bygevær får ikke elva opp

Skal ha sone 2 og 3 neste uke, kan ikke si at jeg gleder meg.. Hadde 3'en i fjor på 2.5kbm :huh:

Du får satse på SØ på natta, sone 16 er fin til det. Det er tatt fin SØ i elva i år, fikk selv en på 2.5kg på natta og mistet et par i sone 2.

Prøv utløpet av hølen, samt nedover i renna. Det kan også stå laks ovenfor brua under terskelen. Vi mistet en på 10-12kg der

Mvh

Takker for fine tips. Får satse på SØ, det er jo en gøy fisk det og :(

Det er vel Etne marknad og denne helga, så da får vi vel sikre oss noe rømmegrøt på lørdagen. Da blir det ikke så gale uannsett vannstand B)

En rapport følger i løpet av helga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for fine tips. Får satse på SØ, det er jo en gøy fisk det og :D

Det er vel Etne marknad og denne helga, så da får vi vel sikre oss noe rømmegrøt på lørdagen. Da blir det ikke så gale uannsett vannstand B)

En rapport følger i løpet av helga

Da var fisket over for denne gang, og som venntet var det ikke debeste forholdene som ventet oss. Det første vi ble møtt med var Nicks kommentar: dere får ikke fisk i denne elva nå, ta på dere shortsen og bad!!!!"

Stappfulle av pågangs mot kjørte vi til 16 og ble møtt av en krystallklar elv. Har hørt rykter om at Steinehølen ved lav vannstand ble kalt Steinevannet, og nå forsto vi hvorfor. Det var såvidt det var bevegelse i vanet utenfor "brygga". Vi fisket det vi kunne på kvelden, prøvde på SØ på natta, og fortsatte på morgenen etter laksen, til ingen nytte.

Det positive var at det sto en 15-20 laks i sonen, fra ett par kg til en rugg som sikkert passerer 10 kg. Stressetvar de og svømte ustanselig. Serverte de makk, sluk, spinner og flue 2 cm foran snuten, men de enset det ikke. Det rare var at de passerte oss ved bredden kun 1 meter ifra oss. Lite villige til å ta, men altså heller ikke så skye som en skulle tro. Gøy og se så mye fisk, men samtidig utrolig frustrerende :)

Nå blir det en fiskepause for min del, til 4.9, da står sone 2 for tur. med nedbør frem mot den tid kan det bli utrolig moro. :D

Så dersom dere vil se laks, så bare ta turen inn til 16 og kikk utenfor den store steinen nedenfor "brygga".

PS: det ble tatt en 2 kg laks i sone 21 lørdag på makk, så helt umulig er det ikke :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nå litt utfordrende også da!

Sitter og mekker lange fortommer og binder Streaking Caddis nu. Dagfisket i 3'en begrenser seg til synk 3-5 under terskelen, subbe bånn med alt innholdet i boksen innimellom grilling og kortspill..

Men på natta har jeg håp!!

Da går makkefisker-Jarle og legger seg og mix-fisker Werner er ikke fluespesialist, så han gir seg raskt etter noen tapte fluer og vaser i mørket :D særlig hvis jeg passer på å fore han litt med et par GT'er før skumring B)

Det er heldigvis meldt værskifte mandag\tirsdag. 16 grader og regn\byger kan hjelpe på trivselen for fisken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var et merkelig døgn i sone 3 over...

Med badetemperatur i det lille vannet som var, kunne ikke troen til rookie-Jarle vært mindre. Han hadde sikret seg med en halv kasse pils så han slapp å kjede seg. Jeg håpet som nevnt på natta og gadd nesten ikke rigge utstyr da vi ankom sonen i åtte tida. Jeg måtte prøve et lite drag under terskelen med flyt og ei lita flue allikevel.

På andre draget skubber det i flua og i rask rekkefølge er det 4-5 fisk bortpå og hogger. Måpende setter jeg meg i bua for å kjøle meg litt ned. Da ser Jarle sitt snitt til å dra en rød, liten Panter Martin under terskelen. På sjette kastet hogger det tungt. Etter en frisk fight kan jeg taile guttens første laks på pene 5.4kg :lol:

Om morgenen våkner jeg litt før Jarle og drar over hølen med den lille Puse-flua. Der sitter ei svidde, men stikker etter et par minutt. Så tar det helt av. Jarle lander på 40min 3 svidder på den lille spinneren under terskelen :lol: Jeg springer og tailer fisk hvert 10.min :lol:

Vi rtister på hodet og forstår ikke helt hva som skjer ;) Gutten som aldri har fått laks før, har sitt drømme døgn, og avslutter ballet med å ta ei svidde til i sone 2 før han må på jobb. Summen blir 4 svidder og en laks på 70 kast med spinneren.

Jeg blanket etter å ha mistet enda en laks og tre SØ, men hadde allikevel en kjempemorsom fisketur!!

Ting kan skje på liten og varm elv!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, skal videreformidle alle gratulasjoner!

Har en idè om hva som foregikk. Væromslag med lavere temperatur, litt regn og uro i hølen som følge av ny fisk som gikk på elva. Vi såg faktisk 3-4 svidder og 2 mellomlaks som seig oppover forbi bua ;) utrolig at 4-5kg's laks går opp på så lite vann

Vi tok vel like mye fisk på et døgn som det ble tatt på elva den siste uka :lol:

Ble også tatt ei svidde under terskelen i sone 10 på makk, Christine!

Endret av ford prefect
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.