Gå til innhold
Fiskersiden

pigghåen biter på rødvin og ostepop


Ølgylt
 Share

Recommended Posts

Inspirert av en tråd her fant jeg og en kompis ut at vi skulle dra opp store mengder sypike for å se om skjeggtorsken lurte seg blant dem.

Men vi la merke til at det var nær flo og sildebåt inne og det kunne bety ny runde med pigghå.

Fiskeutstyret var vel spinkelt men det kom opp to stykk rundt to kilo og tre til som lå og plasket i overflata før man fikk klatret ned og kastet dem opp. (og selvfølgelig var de svære 10-15 kanskje 100 kilo? Vel stor sannsynlighet for at persen kunne blitt litt forbedret)

Sypikene ble det forresten bare en av ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvom jeg i forhold til en tidligere link her har lest en del om haier må jeg si meg uvitende om hvilke som følger etter båter inn i fjordene.

Det er rett og slett bare å drite i småfiskene og begynne å fiske primært etter hai. Burde finne ut i løpet av høsten hva som går der.

Men jeg skulle jo også finne ut av flyndrefiskene på samme sted.

En av haiene tok på reke, men ellers ser jo fiskefille ut til å være best.

Noen tips om fiskeslag som virker på både hai og flyndre (dvs virker bedre enn sei som er lett å få tak i )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden vi snakker om Pigghå:

Kompisne og jeg var på hytta vår i sommer og skulle fiske litt makrell, torsk og slike ting. Vi dro med harpa og stanga. Torsken på 5 kg var pen den, men det beste var da en halvkilos torsk kom opp halv! Ett eller annet hadde snitta fisken rett av uten at jeg hadde kjent det på stanga.

Vi tok resten av torsken på pilken og satte utstyret til bunns.

Nappa hele tida med ett eller annet og vi la på litt sei da torsken var forsvunnet.

Neste gang agnet ble senka ned bet det med en gang, dæsken dette var tungt og ganske så villt. Opp kom en svær hai, har aldri sett så tor pigghå før. Vi fikk etter mye om og men lempa den opp i båten, redde var vi begge to for fisken sprella og slengte kjefte litt hit og dit der både jeg og han satt. Skrekkslagen tok vi kniven og stakk den i hodet 5 ganger før den la seg rolig ned, hoho.

Pilken satt langt oppi gjeipen og ble ikke løsna før vi kom hjem, vi fiks ikke mer av frykt for at store fiskehaier skulle bite på igjen og sjansen for det var stor siden det nappa tungt hele tiden.

Vi kom hjem, hadde selvsagt ikke vekt, men målte fisken til over 1,2 meter. har fått høre i ettertid av de som fisker sånt at en slik er en stor pigghå og burde veies, hehe, hva kan en havfiskeamatør si til sitt forsvar? "fikk den ikke på flue, var ikke vedrt å veie" eller "jeg er fullstendig dum som ikke vet at pigghå på den størrelsen er stort".

Vi angrer litt på at vi ikke veide den på kaien, hadde vært morro om den var såpass stor at den kom med i statistikken for Pigghå.

God teinemat var den i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.