Gå til innhold
Fiskersiden

Fisk i Akvarie...


Remy
 Share

Recommended Posts

Glem ørret. Utrolig vanskelig å få til. Selv med kjøling. et annet problem som dukker opp med kjøling er all kondensen.

Selv har jeg hatt abbor i flere år uten problemer. Du får de ikke til å spise flakfor, men mygglarver, meitemark, melormer og annet snacks glir ned på høykant. Begrens antallet fisk i akvariet, selv hadde jeg 5 abbor i et 250 ltr. Dessuten er det viktig med en god utvendig pumpe, gjerne noe overdimensjonert. Jeg tok mine abborer på isen, la de kjapt i en bøtte med vann, kjørte hjem og la de oppi et allerede klargjort akvarium med kaldt vann. Siden lot jeg vanntemperaturen følge årstidene. Altså ingen varmekolbe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd hork ved et par anledninger og vel kommet til at dette er vanskelig uten kjøling på vannet. Av samme grunn - glem ørret.

Sørv, mort og abbor går fint. Husk bare at abbor fra enkelte vann kan være svært vanskelig å få til å spise dødt fôr. Noen fisk skjønner aldri at rekebiter, krepsehalebiter eller blåskjellbiter (alt fra butikken) liggende på bunnen er mat. Jeg har god erfaring med abbor fra Bogstadvannet. Har 4 stk nå som alle spiser laksepellets. Det er praktisk. Mort og sørv spiser alt fra pellets til vanlig flakfôr for akvariefisk.

Karuss går veldig bra, men små damkaruss fra feks. Bjerkedammen kan ha sinnsyke mengder med parasittiske ciliater som kan ta knekken på all fisk i akvariet. Jeg vil nesten si at disse MÅ behandles med formalin før du setter dem oppi (gjelder vel egentlig de fleste villfisk). Suter er ordentlig trivelig i akvarium, og sjefsfisken er dvergmalle. Skikkelig artig kar. Etter et par måneders testing kan jeg dessuten trygt anbefale kreps. Morsomme krabater som kan være mer dagaktive enn man skulle tro, og dessuten holder de det rent og pent i karet.

Dr.Fish

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:klarer du å ha planter i karret

Ja, men jeg har dessverre ingen norske. Har ikke kommet meg til å prøve det ennå. En rekke vanlige akvarieplanter (tropiske) går fint, men et par store røtter jeg omhyggelig hadde kledd med javamose ble rensket i løpet av kort tid, så det er åpenbart at setter bedre pris på noen arter enn andre. Gressliknende planter har jeg heller ikke hatt suksess med, men de mener jeg det var morten som raskt spiste opp. Har i det siste oppdaget at krepsene er blitt mindre flinke til å beite på alger (som jeg pga. rel. hard fôring har endel av) enn de var tidligere. Mistenker at de er blitt litt late fordi de er vant til å få maten servert (de er ramme til å spise laksepellets).

Dr.Fish

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kreps (riktignok ikke norske) sammen med planter nå, og så lenge jeg er flink til å legge oppi salat (med en stein på) får plantene stå i fred. Har dog brukt en god stund på å finne planter som krepsen min ikke "liker". Fatter`n har hatt norske kreps i akvarium i et tiår nå, og han har gitt kombinasjonen planter/kreps.

Suteren jeg fikk på Nesodden for et par uker siden, ser forresten ut til å trives godt i akvariet. Den begynte å spise etter bare et par dager, og svømmer nå rundt sammen med et par gule danske sutere.

Har prøvd meg med hork også, men slet med at den ikke var tøff nok i konkurransen med de andre fiskene, slik at den måtte fores spesielt for å være sikker på at den fikk mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei. Jeg har hatt en ørret og en abbor i en dam i hele sommer sammen med koi, vederbuk og laue. Dammen er ca 3,5m bred og 4,5m lang. Den er fra 30 til 50cm dyp.I den dammen har det vært mye varmt vann i sommer. Nå er abboren i akvarium sammen med koi og vederbuk og den trives. Ørreten står foreløpig i en balje i kjelleren hvor det er litt kaldere, for å vende den sakte tilbake til varmere vann, og den lever :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsk kreps er jo en "odseleter" som spiser mye vegetabilsk føde.

Av fisk bør no abbor, karpefisk gå fint. Abbor blir stoooor i akvarie og bør nok holdes alene.

Gjedde har jeg hørt gir en fryktelig vond lukt i vannet?!

Hva med ørkyte, Stingsild, dvergmalle ol?

Norske planter kan også brukes men da må du kjøre litt kalde perioder i karet. jeg har en liten utedam med noen norske vannplanter i.

Av for kan det om sommeren fanges reker i sjøen, de lever ganske lenge i ferskvann, levende mygglarver og innsekter som blir fanget i tjern/vann/dammer.

Tilvenning med frossentfor som mygglarver, mysis ol funker nok.

Det hadde vært gøy om noen hadde bilder av sine akvarier med norsk fisk.

Ta evnt. en kikk her: http://home.online.no/~joobjoer/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av avkroken

Dr. Fish, klarer du å ha planter i karret. Prøvde en stund med kreps jeg også, men repsen dro de opp etter rota hele tiden.

Gjetter på at vasspest fungerer bra. Det blir nok litt jobb å holde i orden, da den sprer seg j..la fort, men dette funka fint i et Malawi akvarium som kompisen hadde. Og Malawiciklider er noen ordentlige pøbler mht. planter i akvariet, det kan jeg skrive under på. (Esox jr. har et 180 l med 14 malawi+2 maller, ikke lett å ha planter der, nei.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Gismervik

Eneste som funker i Malawikar er etter mine erfaringer Javabregner.

Fest dem til en stein, og da kan ikke fisken rive dem opp.

Den andre fordelen er jo at bladene er seige som gummi, ikke noe snop for ciklider.

Men,....planter passer ikke i Malawikar spør du meg.

Enig med deg i det! Det var dog husguden som mente som Espelid: noe grønt må man ha!! Forøvrig har snart fiskene tatt seg av den saken sjøl, og flere planter bliver der neppe.[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.