Gå til innhold
Fiskersiden

Ferietur til Røst, 24.-28.7 2006


SMS
 Share

Recommended Posts

Tok med senior på 5 dagers fiske på Røst, været var strålende, fisket var tregt til Røst å være, men det ble da i hvert fall 3 minneverdige fisk for min del. Uansett var det alt i alt en kjempebra ferietur uten snev av stress, dog med litt mindre fisk og fiske enn forventa.

Mandag 24.7

Nesten helt vinsdstille og store forventinger til fisket, men det var imidlertid tregt. Dette ble største torsken for min del denne dagen, fin fisk, men ikke helt hva man drar til Røst for, snaut 12 kg:

8996_s.jpg

Etter litt tregt fiske oppå skallene forsøkte vi å hile etter storsei, ble bare en, men senior greide ca tidobling av persen sin på sei (uten at han bryr seg så mye om fiskevekter):

8997_s.jpg

Et av målene for turen var å prøve dorging etter kveite, noe vi ikke fikk testa da jeg var der en mnd tidligere med 7 andre fra FS. Ble totalt drøye 12 timer dorging etter kveite fordelt på 3 turer. Resultatet ble to kontakter, og en fisk landa:

8998_s.jpg

8999_s.jpg

Strålende fornøyd med min første kveite tatt på målretta fiska, 6,35 kg tatt på en Trym-farga wobbler (rosa rygg!), husker ikke merket, men en litt billigere etterlikning av Rapala X-rap (dyr!). I mangel av rigg festa jeg et 250 g harpesøkke halvannen meter foran for å komme ned på 12-13 meter, gikk ned til 9-10 meter uten søkket. Var snaut 25 meter dypt der den tok, ikke noe fight å snakke om i det hele tatt, fulgte etter som ei bikkje i band og skjønte ikke hva som skjedde før den lå i håven. Jepp, hadde faktisk med en diger karpehov spesielt mtp kveite siden jeg hadde lest om CB og Keskikatalo som hadde dorga etter kveite og hatt mange napp ved Saltstraumen, men ikke landa noen. Fisken satt dårlig og rista løs wobbleren sekundet etter at den lå i håven, kunne kanskje ha kleppa den, men vesentlig tryggere landing med svær håv. Dere som har vært på Røst ser vel hvor vi var regner jeg med?

Strålende vær!

9000_s.jpg

Tirsdag 25.7

Storsei var målet, drev med floa inn mot skaller og sveiva det vi orka, fikk 5 opptil ca 10 kg, ikke noe å ta bilder av mao. :P Bra matfisk, og gøy med fleks i stanga uansett. Et par små brosmer på rundt 2 kg med lite kveis i ble middag senere på dagen. Ble noen torsk opptil 10 kg denne dagen også. Hadde et kraftig napp av kveite under dorging på kvelden, men datt av etter et par tunge røsk.

Noen shads/jigger, legg merke til Gulpen på den øverste, svenskene har fått mye kveite på denne komboen:

9001_s.jpg

Kroken i buken sitter passe langt bak på den nederse shaden synes jeg, litt langt fremme på den øverste. Flertallet av torskene satt på den bakerste kroken, som var festa med 0.80 sene til øyet på shaden, storseien kom bakfra og slukte i seg hele de fleste gangene.

Onsdag 26.7

Senior synes vi har fått masse torsk og sei, men siden storseien fortsatt mangler drar vi sør for Skomvær, leter både rundt og oppå skallene her, hiler litt selv om vi ikke ser noe på loddet, men ender med bare mindre sei på noen få kilo og noen Trym'er. Ble fuglesafari resten av dagen, kjørte blant annet ganske nært inntil Vedøya og var glad vi tok med kikkerter, et voldsomt liv oppi fjellsida. Glemte å ta bilder, men tviler på at de hadde blitt all verdens med begrensa zoom på digikameraet mitt.

Torsdag 27.7, den store kveitedagen på Røst denne uka!

Prøvde først innaskjærs dorging, men var vanskelig å dorge sakte nok i litt sterkere vind. Etter et par timer blanking på stigende sjø dro vi ut på skallene utaskjærs for å ta >50 kg-kveitene som kommer opp for å jage oppå skallene i timen før og etter full flo. Fortsatt litt vind, men med drivanker fikk vi helt passe drift. Fiska med hel sild med enkeltkrok i skallen og treblekrok i buken på bom, fisket denne sakte opp og ned gjennom vannlagene. Helt ved bunnen, rett før full flo, ble det plutselig liv! Kjent ikke noe napp, bare plutselig et ytterst brutalt utras! Hadde brukt 30-50 lbs-stanga til dorging, og siden jeg allerede hadde bom og fortom på 12-30 lbs-stanga med en Ambiss 7000 på brukte jeg denne. Er helt klart det sykeste utraset jeg har opplevd, burde talt antallet ganger snøreføreren gikk frem og tilbake, fikk det ikke med meg, men det var mange! Fisken tømte visst kreftene i dette første, hårreisende utraset, så selv om jeg først var skråsikker på at det var arten begynte jeg å bli usikker når det ikke ble noen flere utras, bare tung røsking. Også litt usikker på hvor stor fisken var siden jeg brukte såpass lett utstyr, men etter noen minutter pumping kom topshoten til synet, kunne ikke skimte noen hvit buk eller fiskeside nede i vannet, og hvilken følelse det var å endelig bli sikker på at det var arten! :D Senior tok frem håven og landinga var helt udramatisk. 12,3 på bismervekta og 12,28 på Rapalavekta, årets fisk hittil for min del!

9002_s.jpg

9003_s.jpg

Utstyret som ble brukt:

9004_s.jpg

9005_s.jpg

Selv om jeg var strålende fornøyd med min sjette og klart største kveite hittil så må fangsten settes litt i perspektiv. Det ble tatt 5 kveiter på campen til Trond denne dagen, min var nest størst, største ble tatt av en svenske på shad i samme området, litt etter at jeg fikk min; 44 kg:

9006_s.jpg

Svenskene til Keskitalo lyktes best innaskjærs denne dagen og fikk en på 53,22 kg på Storm Shad med Gulp saltvannsdings, link.

Senior synes vi hadde fått voldsomt mye fisk, sant nok, og begynte å tenke på hjemveien, så siden han ikke er 10 % så fiskegal som meg så bestemte vi oss for å dra en dag før hjem, tok ferga fredag kveld. Jeg fikk imidlertid med meg en siste tur på Røst i år sammen med Øivind, Klaus og Siggen fra XP.

Fredag 28.7

Veldig hyggelig nattfisketur med gutta fra XP som kunne by på både kaffe, kjeks og BG tre kors. Vi prøvde først etter kveite ganske langt inne før vi dro ut på skallene når det nærma seg flo. Ble null kveite og mest mindre torsk opptil 12 kg. Været var imidlertid fortsatt fantastisk:

9007_s.jpg

Solnedgang over Røstlandet

9008_s.jpg

Fra venstre: Lofotveggen, Mosken og Værøy

Gutta pilka, jeg kjørte nesten konsekvent hel småsei:

9009_s.jpg

Shaden på bildet er 31 cm, fikk likevel torsk helt ned i 5-6 kg på såpass store småsei. Muligens bedre å ha treblekroken i buken på seien, er enkeltkroken i skallen som sørger for at den ikke roterer for mye under nedslipp og innsveiving. Med et solid jigghode gjennom skallen, som vist øverst, slipper man nesten fullstendig unna snøretvinn. Velger å tro at hel småsei (og passe flaks) gjorde at jeg fikk nattas største torsk, ikke veldig stor, men i mine øyne en helt klart godkjent en på 15,9 kg, ny meitepers!

9010_s.jpg

Litt trøtt ja... :lol:

På ferga på vei hjem møtte vi et hyggelig tysk par som drev med lundehund, den lokale hunderasen fra området, som ble oppdrettet for å hente lundefuglunger ut av fjellet. Lundeungene ble tørka, og var tidligere både snacks og en viktig proteinkilde. Måtte selvsagt ta noen bilder siden lundehund er en av ca 150 raser moren min er autorisert hundedommer på (hun lurer selvsagt på når jeg skal få flere fiskearter i Norge enn hun har dømt hunderaser...dough).

En ung lundehund:

9011_s.jpg

9012_s.jpg

Utstillingshunder finner seg ikke i å bli tatt bilder av sånn helt uten videre...

9013_s.jpg

...og går til angrep på paparazzi-SMS og forsøker å ta kameraet: :D

9014_s.jpg

9015_s.jpg

9016_s.jpg

9017_s.jpg

9018_s.jpg

Levert av: http://fiskevatn.no/foto/

Morsom underholdning på ferga tilbake til Bodø, var i land i Bodø 0345, satte av havfiskeutstyret og to kasser fisk i leiligheten min i Trondheim, hjemme i Drammen litt etter 2100 etter mange pauser og enda flere iskaffe. Herlig ferieuke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjørs

Bra rapport SMS. Artig å se at du lykkes med kveitefiske. Den største kveita er jo absolutt godkjent.

Jeg personlig blir aldri lei av fisk over tre kilo, så hadde jeg fått tid til å være med, så hadde jeg nok oiet og hoiet hele veien hjem igjen.

Ses i Stavanger, kveiteknugen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde definitivt stor nytte av praten hos Tom Ole torsdagen før jeg dro ja, takker! Hadde nok lagt igjen håven hjemme og kjørt 2-3 ganger høyere dorgefart ellers. Gleder meg ellers til å teste alle flyndreplassene vi ikke fikk prøvd i år, neste år blir det bordplate!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Härlig läsning för oss fisketokar!

Grattis till kveitorna. Anar att det var jubel i båten efter håvningen.. Det är något speciellt med dessa fiskar.

Extra kul när man får den på riktat fiske dessutom.

Håven åker med nästa gång jag far uppåt, förstår inte varför jag missat det tidigare. Helt klart bra att ha "in case of emergency".

Fiskesuget blir inte mindre av såna här artiklar precis.. Tur man åker upp om 3 veckor igen

:wacko:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faren min har nok ikke hatt på noe kveite nei, han var overveldet allerede etter første driften over Spjuten siden han aldri har fiska i saltvann lenger nord enn Indre Oslofjord før...

Gratulasjoner til Øyvind!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.