Gå til innhold
Fiskersiden

Fredet Sjøørret..?


 Share

Recommended Posts

Burde vi i Norge også gjøre som våre naboer fra Sverige å frede Sjøørreten på våren og på høsten slik at den fikk være i fred i gyteperioden!?

Har på en tiårs periode drevet litt "research" i mitt nærområde og funnet ut at snitt vekten(på mine fangster) for SØ har økt fra 5-600g til ca 1000g på den største hopen av fisker(de jeg får flest av)! Deler SØ'en da inn i tre grove hovedgrupper; små(150g-500g), mellofiske(500-1500g(største hopen)), "storfisk";(1500g-x)

Mulig jeg har blitt bedre til å få kilos fisk og større med årene, men har inntrykk av at det har blitt større gjennomsnittsvekt på SØ!

Vet at det blir fisket hardt på SØ'en tidlig vår og sen høst her på berget! Folk fikser jo nesten oppi gytebekkene enkelte steder! Samtidig blir det fortsatt syndte GROVT med ulovlig SØ-fiske med garn, og da ofte i nærheten av gytebekker!

Fisker selv tidlig vår og sen høst, men setter ut 95% av fangstene mine! Spessiellt når jeg fisker i nærheten av gytebekker, klemmer ned mothaker og behndler fisken så skånsomt som mulig!

Så bør vi også her, som i Serige, frede SØ'en fra f.eks 1.okt til 1.apr?

Kansje vi også bør sette opp minstemål til 45cm!?

Sikker på at dette etter kort tid ville gitt en vesentlig større SØ-stamme her også, og mye artiger SØ-fiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 51
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Alltid enig i tilltak som gir større stamme av fisk, men hva gjør at du tror at folk vil følge fiskeforbud i en eller annen periode når de setter garn nesten i gytebekkene? Tror de fleste som gjør dette vet at det ikke er tillatt, men gir blanke f...

Det som hadde gjort en vesentlig forskjell er om man hadde fått samtlige til å respektere de regler som allerede finnes. Tror dette må være 1. prioritet. Og da har vi alle et ansvar. Båede for konsekvent å ringe utøvende myndighet når man kommer over overtramp som fe.ks ulovlige garn, samt å på en pen måte informere folk om grunn laget for /hvorfor og hvorfor ikke når det gjelder f.eks fiske innenfor 100-meterssonen, noe det syndes mye mot. En del av dette går nemlig på uvitenhet (og resten spiller på uvitenhet). Ferske fiskere i sjøen har nemlig ofte ikke fått med seg gjeldende reglement. Da er det på sin plass på en diplomatisk og informativ måte forklare om reglene og hvorfor de er der. Jeg har selv informert folk som har blitt glade for å bli forklart dette og samtidig har det gjerne blitt en fiskeprat og jeg har gitt dem tips om andre steder å fiske. Jeg har utelukkende fått positive tilbakemeldinger da. I motsatt fall kan det ende mot sin hensikt. Jeg har fått flere mail fra folk som ikke har visst om f.eks 100-metersforbudet som har møtt en fisker som har uttrykt " Hei, din dust! Så å pakk sammen sakene dine i en fei og kom deg vekk - her er det forbudt å fiske". Slik oppførsel vil neppe hjelpe noe særlig på situasjonen.

Så min konklusjon blir - få alle til å følge dagens regler, så trenger vi neppe noen forbudstid. Og så gjelder det jo bruke hodet. Har man funnet en plass hvor man høst/vår får mye "jagere"/utgytt fisk (man setter de selvsagt ut), så kan det være en idè å finne andre plasser å fiske som ikke gir så mye fisk, men som gir fisk som ikke er tynne som slips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, enig med mye av det du skrive her Espen! Nå var det ikke akkuratt ulovlig SØ-fiske som garn og brudd på 100m sonen jeg ville ta opp igjen[ :) ]

Du sier hva er vitsen med flere regler, når de som er ikke blri overholdt!? Regelr vil noen bryte uansett, så å få alle til å overholde de som eksisterer i dag er umulig. Men man kan få flere til å overholde dem slik du sier, ja!

Mitt poeng var å lufre tanken om en lovsatt fredingsperiode og større minstemål. Om man hadde fått dette son en gjelden lov, hadde man hatt dette å forholdeseg til. Ikke nødvendigvis for å få flere lover enn de som er, men for å få lover som bedrer SØ-stammen, både i størresle og anntall!

Tror vi om få år kunne sett og merket bedringene av slike tiltak/lover! Da hadde iallefall den seriøse delen av SØ-fisker forholdt seg til dette, og de blir det fler og fler av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Problemstillingen dere diskuterer er: Ønsker vi et mer utstrakt vern av sjøøretten enn det vi allerede har?

Etter min mening har vi allerede et brukbart vern her i Norge. For eksempel er det forbudt å fiske i alle gytebekker etter 15 august, medmindre det er gitt unntak. Denne regelen vil i praksis si at alle mindre vasdrag er vernet fra 15 august og da gjelder også 100 m grensen igjen. Før 15 august gjelder ikke 100 m grensen, men da er det heller ikke så mye ørret som står å venter på flom. (15 august grensen gjelder i Oslo området, jeg kan ikke huske om den gjelder hele landet. Noen som vet det eller kan sjekke det opp?). På bakgrunn av disse regelene får ørreten være stort sett i fred i gyteperioden, også i Norge.

Videre gjelder det endel andre begrensinger. Som kjent er alt garnfiske av sjøørett forbudt. Og videre er det begrensinger mht antall stenger fra land og ved dorging osv.

Således er det allerede innført endel regler som overlapper forslaget til Flemms. Det er forøvrig viktig å få frem at Svenskene ikke har innført et totalforbud om å fiske sjøørett fra 1 oktober til 1 april. Et slik forbud er helt urealistisk å få gjennomført. Såvidt jeg skjønner på Flems gjelder forbudet i Sverige gyteområdene. Det betyr at vi i Norge har tildels strengere regler enn svenskene! Sjøøretten er altså bedre beskyttet i Norge.

Skal det innføres nye regler i Norge synes jeg det skal innføres regler mot;

1, Avliving av sjøørett som er utgytt. Dvs at all fisk som blir tatt i elv eller sjø, som har dårlig K.faktor, må settes ut.

2, Forbud mot isfiske etter sjøørett. Slik fiske foregår ofte i nærheten av elveos og det sier seg selv at det er mest "slips" som fanges.

3, Avliving av sjøørett i åpenbar gytedrakt, som enda ikke har gytt.

Videre er det en god idee å øke minstemålet, Flemms! Det er de store sjøørettene som er morsomme å få på kroken!Og de store er best matfisk.

Forslagene er selvfølgelig ikke mulig å håndheve strengt, men reglene vil iallefall være en rettesnor for sportsfiskere som prøver å følge lover å regler så godt de kan.

[ :) ][ :) ]

Med forbehold om feil og mangler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skjønner ikke helt problemet ditt, Flemms. I og med du både får mere og større SØ nå enn før er det vel ingen tegn som tyder på at forvaltninga er så riv ruskende gal? Mulig jeg ikke skjønner alt her akkurat nå - er megasliten!

Er ellers enig med Karrrl om 40 cm's regelen.

Ser ingen vits i fredning i og med det er en fiskbar stamme som ikke skal opp og gyte til enhver tid i sjøen. Men som påpekt ovenfor bør det være i alles interesse å ikke belaste hverken gytefisk eller utgytt fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Brage

For eksempel er det forbudt å fiske i alle gytebekker etter 15 august, medmindre det er gitt unntak. Denne regelen vil i praksis si at alle mindre vasdrag er vernet fra 15 august og da gjelder også 100 m grensen igjen. Før 15 august gjelder ikke 100 m grensen, men da er det heller ikke så mye ørret som står å venter på flom. (15 august grensen gjelder i Oslo området, jeg kan ikke huske om den gjelder hele landet.

Denne regelen om 15 august har jeg faktisk aldrig hørt om! Mulig det er noe som har gått meg hus forbi, men den regelen har aldrig blitt overholdt i mine nærområder!

Om det viser seg at det faktisk finnes en slik gjelden lov over hele Norge, så er jo saken grei!

Til Laksefisker vil jeg si: Jeg mener det er på sin plass med høyning av minstemål for Sjøørret i Sørnorge ialle fall, mulig forholdene er anderledes i Nord? Dette på grunnlag av den økningen av gjennomsnitts størrelsen på sjøørret jeg har sett over 10år.

Vist det er et faktum at gjennomsnittsstørrelsen har økt, bør også minstemål økes!

Men et minstemål på et sted rundt 40-45cm, dvs fisk fra 1000g-1500g(avhengig av kondisjon), vil raskt kunne få en SØ-stamme med større gjenomsnittsvekt...tror jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beiteforholda i Oslofjorden er BETYDELIG bedret fordi sildas antall og størrelse er økt vesentlig. Dette skyldes flere forhold; bedret vannkvalitet og at det komerse brislingfisket i Oslofjorden ikke har vært aktivt på endel år.

Således er mattilgangen blitt betydelig bedre for Sjøørretene i Oslofjorden. Også andre arter nyter godt av dette; makrell,horngjell,sei,lyr,HA og torsk - og sikkert noen andre arter jeg ikke er sååå opptatt av.

Når du sier at du både får større og mere Sø nå enn tidligere synes jeg det gir svar på at gjeldene bestemmelser fungerer - at ikke alle er klar over gjeldene bestemmelser er et problem som kan være vanskelig å få bukt med - mere og klarere informasjon er kanskje veien å gå!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, er enig i at mer info om gjelden regler og riktige holdninger er veien å gå!

Synes det blir gjort mye bra for sjøørrete i her på berget nå! Har vel "misset" litt på denne 100m regelen, tordde den gjaldt hele året!

Når forholden fører til at gjennomsnittsvekten på sjøørrete øker, må jo minstemålet økes tilsvarende. Eller vil jo minstemålregelen virke mot sin mening!

Uansett ville det være fornuftig med en økning til 40 eller 45cm!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kanskje noen her, spesielt Remy, er uenig i at vi kan slå ihjel de store, men spare de små. Effekten av å slå ihjel de små og spare de store KAN bli at vi kan få en stor-sjøørretstamme her.

At de største egner seg best til mat er vel diskutabelt.

Jeg selv har ingen spesielle synspukter hvorvidt vi skal spare de små eller store, jeg ville bare påpeke at etter de gjeldene reglene og beiteforholda har gjort oppvekstvilkåra bedre for rovfisk i Oslofjorden generelt, noe som gir seg utslag i både flere og større sjøørreter. Men jeg tenker meg mer enn en gang om jeg skal spare livet til fisken eller om jeg har god samvittighet til å ta den med hjem for å spise den. Langt flere ganger enn tidligere får den leve vidre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Laksefiskern

Jeg tror kanskje noen her, spesielt Remy, er uenig i at vi kan slå ihjel de store, men spare de små.

Om jeg forstår deg riktig så er dette et meget godt poeng!?

Jeg er helt enig i at man bør spare de helt store sjøørretene også! Det er jo de som er selve bæreplanken i reproduksjonen!!! Men tipper det er få som hadde klart å sette ut en blank feit og fin SØ på 5-6kg tatt i sjøen! Dessuten blir vel flesteparten av de store tatt i elva!?

Fortsatt øke minstemål til 45cm![ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

1, Etter min mening er stor ørret som egner seg til matfisk fra 1-3 kg. Det er masse av denne fisken i Oslofjorden så det får være opp til den enkelte fisker om man velger c&r eller c&eat. Men gjennomgangstonen er vel at jo fler man får jo fler setter man ut igjen.

2, Når det gjelder gjeldene fiskeforbudet etter sjøørett, så er det ikke slik at all fangst med annet utstyr enn fiske stenger er forbudt. Men det er så store restriksjoner mht tidspunkt, maskevide, plassering, dybde mv at det i realtieten er et totalforbud.

3, All fangst av sjøørett er i utgangspunktet forbudt med mindre det er gitt unntak, se lov om anadrom laksefisk § 4:

"§ 4. Fredningsprinsippet.

Anadrome laksefisk er fredet med mindre annet følger av bestemmelser gitt i eller i medhold av denne lov. Det samme gjelder annen fisk i vassdrag og deler av vassdrag hvor det går anadrome laksefisk, jfr. § 34 annet ledd."

Det finnes en rekke unntak. For Oslo, Akershus og Buskerud (Hurum/Drammen mv) er det gitt følgende forskrifter:

Forskrift for fiske etter anadrome laksefisk i vassdrag i 2003 - 2007, Buskerud.

Fastsatt av Fylkesmannen i Buskerud 9. mai 2003 med hjemmel i lov av 15. mai 1992 nr. 47 om laksefisk og innlandsfisk m.v., § 33, jf. delegeringsvedtak av 27. november 1992 nr. 864 og forskrift av 25. februar 2003 nr. 256 om oppgaveplikt og om redskaper som er tillatt benyttet ved fiske etter anadrome laksefisk.

§ 1. Fisketider

Det er tillatt å fiske anadrome laksefisk i følgende vassdrag i de angitte tidsrom:

Vassdrag Tidsrom

Drammenselva

Opp til Hellefoss 15. mai - 30. sept.

Hellefoss til Døvikfoss 15. mai - 31. okt.

Lierelva 15. mai - 15. sept.

Åroselva 15. mai - 30. sept.

Numedalslågen (Vestfold grense-Skollenborg) 15. mai - 15. sept.

§ 2. Redskap

Til fangst av anadrome laksefisk er det fra land tillatt å bruke en stang eller et håndsnøre per person med inntill to agn per stang eller håndsnøre. Fra båt er det tillatt å benytte en stang eller et håndsnøre per fisker. Det er ikke tillatt med mer enn to fiskere per båt, eller med mer enn ett agn per stang eller håndsnøre. Avstanden mellom krokstammen og krokspissen skal ikke være større enn 13 mm. For enkeltkrok ikke større enn 15 mm. Det er forbudt å fiske på en måte som sannsynligvis vil krøke fisken. Fiskeredskapen skal ikke forlates under fiske. Som agn er det bare tillatt å bruke mark, sluk, spinner, wobbler og flue. I Drammenselva og Numedalslågen er reke og tubeflue tillatt.

§ 3. Sjøørret og innlandsfisk

I Drammenselva opp til bru for Rv 11 i N. Eiker (N 6624488, Ø 557957), er det fra og med 1. februar, tillatt å fiske sjøørret og innlandsfisk fra land med redskap som er nevnt i § 2. Fanget vinterstøing av laks om våren skal settes ut i elva igjen, hvis den ikke har vesentlig skade. Fiske etter annen innlandsfisk enn ørret er tillatt hele året i Drammenselva i Drammen kommune. I fredningstida for laks og sjøørret er slikt fiske bare tillatt med wobbler større enn 15 cm og med agn.

§ 4. Andre vassdrag

I de vassdrag som med laks og sjøørret, men som ikke er nevnt i denne forskriften, er det tillatt å fiske fra og med 1. juni til og med 17. august.

§ 5. Straff

Fiske utenom angitte fisketider er straffbart, jf. lov om laksefisk og innlandsfisk m.v., § 49.

Forskrift om fisketider for fiske etter anadrome laksefisk i vassdrag, Oslo og Akershus.

Fastsatt av Fylkesmannen i Oslo og Akershus 14. mai 2003 med hjemmel i lov av 15. mai 1992 nr. 47 om laksefisk og innlandsfisk m.v. § 33, jf. delegeringsvedtak av 27. november 1992 nr. 864 og delegeringsvedtak av 24. februar 1993, jf. forskrift av 27. november 1992 nr. 877 om åpning av fiske etter anadrome laksefisk § 2.

§ 1. Det er tillatt å fiske anadrome laksefisk i følgende vassdrag innenfor de angitte tidsrom. Fisketiden gjelder kun i den delen av vassdraget som fører anadrome laksefisk. Fisketiden er fra og med angitt dato til og med angitt dato.

Vassdrag Kommune Tidsrom

Askerelva Asker 1. juli - 30. sept.

Neselva Asker 15. aug. - 30. sept.

Sandvikelva Bærum 15. juni - 30. sept.

Lysakerelva Bærum/Oslo 1. juli - 30. sept.

Hoffselva Oslo 15. aug. - 30. sept.

Akerselva Oslo 1. juli - 30. sept.

Gjersjøelva Oslo/Oppegård 1. juli - 30. sept.

Årungselva Frogn/Ås 15. aug. - 30 sept.

Hølenselva (Såna) Vestby 1. juli - 30. sept.

I øvrige vassdrag er fiske ikke tillatt i den delen av vassdraget som fører anadrome laksefisk.

§ 2. Fylkesmannen kan når spesielle grunner tilsier det, gi dispensasjon fra denne forskriften.

§ 3. Fiske etter anadrome laksefisk utenom de tider og de steder som er nevnt i denne forskriften er straffbart, jf. lov om laksefisk og innlandsfisk m.v. § 49.

§ 4. Forskriften trer i kraft 1. juni 2003. Samtidig oppheves forskrift av 21. februar 1994 nr. 174 om fisketider etter anadrome laksefisk i vassdrag, Oslo og Akershus.

Som dere ser er det forbud å fiske i alle de vasdrag som ikke er nevnt i forskriften for Oslo og Akershus. I Buskerud er det det lov å fiske i alle vassdrag frem til 17 august. Det var denne grensen jeg refererte til i mitt første innlegg (skrev da 15 august og det gjelder altså bare Buskerud). De større elvene som er nevnt i forskriftene er som regel fiskekort belagt og det drives kutiveringsarbeide. I de mindre bekkene er det forskjellige regler alt ettersom hvilket fylke de ligger i. Bestonbekken i Hurum kan man således fiske i frem til 17 august, mens Havsjødalsbekken, på andre siden av Oslofjorden, er helt fredet, året rundt, uansett hvor mye de lokale helter [ :) ] kultiverer denne.

4, Det er således forskjellige lokale forskrifter over hele landet. Ønsker du å sjekke ut hvordan reglene er der du bor kan du se på (cut`n paste)

http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldsok?b...on=S%F8k&dep=fv

eller, søk selv på naturdirektoratet sine sider:

http://www.dirnat.no/wbch3.exe?p=1060

5, Spørsmålet om vi har bedre eller dårligere vern en Sverige er således vanskelig, spesielt når vi ikke kan de Svenske reglene. Noen som kjenner en svenske som kan sjekke disse?

6, Når det gjelder spørsmålet om vi trenger yttligere vern av sjøøretten i Norge, så refererer jeg til mitt innlegg ovenfor.

7, Vålerenga kommer til og vinne serien og det er alle medlemmene på fiskersiden sitt forum veldig glade for!!!

[ :) ][ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva de gjør i Sverige er vel ikke sååå interessant her i Norge - i og med bestanden av SØ ikke er lik for de to land.

Vi her i Norge må forvalte SØ etter de forhold som hersker her.

Lover og regler er et minimumskrav - hva hver og en av oss velger å gjøre i TILLEGG kommer jo bare SØ til gode - og husk at en ihjelslått SØ er en mindre levende i fjorden.

7, Vålerenga kommer til og vinne serien og det er alle medlemmene på fiskersiden sitt forum veldig glade for!!! AMEN!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svenskene har mye mere og større sjøørret enn oss mye pga av at de er myye flinkere til å kultivere småelver/bekker osv.Det settes også ut store mengder med smolt rett i sjøen.Videre har de et minstemål som er høyere enn her hjemme.Mye av grunnen til at vi her hjemme ligger etter er vel at staten ikke har penger å gi til den slags [xx(].

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, Staten kan man jo ikke regne med på noe som helst vis!! Skal man få gjort no må man sette i gang på egenhånd! Mange JFF som driver kultivering rundt om kring, men det skorter vel på midler der også!

Uansett, om Sverige har råd til kultivering, burde iallefall Norge ha råd til det!!! Øsj..[xx(]jeg bare [xx(] og [xx(]....[xx(][} :) ][xx(]

**** i ******s hore land....altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Danmark får man ikke beholde SØ i gytedrakt - uanset om fisken er utgytt eller ej - i perioden fra 16. november - 15. januar.

Det diskuteres også blandt biologer om det i det hele taget er nødvendigt med fredningstider, idet en fisk der aflives under alle omstændigheder vil mangle ved den følgende gydning.

Om folk vil beholde en fisk der er utgytt kan derfor ikke have den store betydning og den er under alle omstændigheder ikke særlig interessant at spise.

Generelt er der ikke nogen grund til at lave regler, der ikke kan kontrolleres eller hvor betingelserne ikke er klart defineret - ta´ blot eksemplet med gytedrakt. Jeg har hørt mange forskellige fortolkninger af hvornår en fisk kan defineres som værende i gytedrakt - og uenigheden er tydeligst blandt sportsfiskere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Inspector

Det diskuteres også blandt biologer om det i det hele taget er nødvendigt med fredningstider, idet en fisk der aflives under alle omstændigheder vil mangle ved den følgende gydnining.

Nå er det jo slik at en viss del av SØ'en ikke gyter hvert år selv om de er kjønnsmodene!

På høsten når gyteklar SØ samles utenfor gytebekken sin i vente på mere vann for å gå opp, syndes det stort ved at man fisker på denne fisken. Med effektivt fiske kan man dra opp bortimot hele SØ-stammen på en dag om forholden ligger til rette. 100m regelen er ikke altid tilstrekkelig beskyttelse for SØ'en her.

Vet om fangster på godt over 100 SØ på en dag, og har selv fått over 30 SØ på noen timer under slike forhold! Denne SØ burde vært fredet/vernet!

PS! Nå skal det sies at fangstene jeg refererer til her ble 99% av SØ satt ut igjenn, men det finnes de som drar allt på land også!!!

Det i seg er like skadelig som å sperre gytebekken med garn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brage har listet opp en del lover og regler, men så vidt jeg kan se mangler den viktigste for sjøfiske i Oslo/Akershus; "Fredningssoner utenfor vassdrag med anadrome laksefisk, Oslo og Akershus"

http://www.lovdata.no/for/lf/fv/fv-20020527-0589.html

Legg spesielt merke til at det HELE ÅRET er FORBUDT med dorging etter SØ og Laks innenfor Store Oust, Lille Oust og Snarøysundet!

Størrelsen på SØ i Sverige har nok svært lite med kultivering å gjøre. Bare i Sandvikselva setter vi årlig ut 450 000 yngel!Østersjøen er et brakkvannshav som gir mye bedre oppvekstsforhold. SØ slipper bl.annet å bruke energi på saltutskillelse. Det er ikke uten grunn at Østersjølaksen holder seg i nærområdene og ikke vandrer nordover til Færøyene[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Den forskriften du nevner gjelder sjøfiske og har ikke så stor praktisk betydning for sportsfiskere, da alle som fisker med stang fra land eller båt er unntatt. Forskriften er imidlertid kjempeviktig mht selve kultiveringsarbeidet av de lokale sjøørett elvene. Den medfører jo et forbud mot garnfiske i områder med stor tetthet av ørrett. Det er egentlig synd dette forbudet ikke gjelder hele indre Oslofjord og ikke bare de aller innerste område på vestkanten.

Når det gjelder dorginsforbudet så er det vel få bestemmelser det syndes så mye mot i Indre Oslofjord!

[ :) ][ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett. Det er bare lov å bruke stang fra båt i juni, juli og de fire første dagene i august. Jeg leste bare den siste delen av bestemmelsen, nemlig at dorging var forbudt året rundt, og presumerte at det var lov å fiske med stand fra båt hele året.

Det er en ting jeg lurer på. Gjelder dette utvidede fredningsområdet i tillegg til 100 meter grensen? Det er vel mest logisk at det gjør det, men jeg fant ikke hjemmelen for 100 meter grensen i farten.

[ :) ][ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.