Gå til innhold
Fiskersiden

Fredet Sjøørret..?


 Share

Recommended Posts

sitat:Opprinnelig postet av Flemms

PS! Mener også at den Svenske fredningen(1.okt til 1.apr) stort sett gjelder i gyteområder(Bohuslaen), hvor mange normenn kommer for å fiske SØ i bekke os og andre gytevandringssteder!

Det fiskes jo SØ-hele vinteren i Østersjøne, hvor all farget fiske skal settes ut!

Gäller från Norska gränsen och ner till kulle fyr (Gränsen mellan halland och Skåne) I Skåne är det förbud fram till 1 Januari när fiske är tillåtet igen. Är osäker på när förbudet startat, tror det är i oktober.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 51
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

sitat:Opprinnelig postet av Lho

sitat:Opprinnelig postet av Flemms

PS! Mener også at den Svenske fredningen(1.okt til 1.apr) stort sett gjelder i gyteområder(Bohuslaen), hvor mange normenn kommer for å fiske SØ i bekke os og andre gytevandringssteder!

Det fiskes jo SØ-hele vinteren i Østersjøne, hvor all farget fiske skal settes ut!

Gäller från Norska gränsen och ner till kulle fyr (Gränsen mellan halland och Skåne) I Skåne är det förbud fram till 1 Januari när fiske är tillåtet igen. Är osäker på när förbudet startat, tror det är i oktober.

Ja, der kan du se...svenskene har skjønnt det! Har man et forbud så er saken grei, ikke masse tullete regler som få skjønner eller hvet om!

Er selv en ivrig SØ fisker og liker å fiske SØ hele året, men mener at SØ'en burde vært fredet i gyteperioden(okt-apr) enkelt og greit!

Det er så og si de samme forholdene i Bohuslaen og Østfold/Oslo fjord!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av fiskekongen

HVa med å kutten minstemål, men lage et max-mål isteden? Fisken blir jo dårligere i kjøttet når den blir større. Bedre gytefisker, samt mye mye bedre sportsfisk! ;-D

Det ligger vel i morsmelka å slå ihjel den største fisen for oss mennesker, tror det er noen arvelige gener, men jeg er helt enig med deg Fiskekungen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:

Har man et forbud så er saken grei, ikke masse tullete regler som få skjønner eller hvet om!

Enig. Regelverket er håpeløst uoversiktelig. Det er nesten 100 forskrifter som regulerer sjøørett fisket i Norge. Forskriftene må igjen sammenholdes med diverse lover og nøyaktig geografisk informasjon, for at reglene skal kunne tolkes til praktisk bruk.

Resultatet er at få eller ingen har full oversikt, slik at også håndhevningen av reglene blir vanskelig. Det er svært få som dømmes eller får forelegg for brudd på vernebestemmelsene for sjøørett per år. Og det er jo forståelig. Myndighetene kan ikke straffe den gjevne sportsfisker som jo forsøker å overholde reglene sånn någen lunde.

[ :) ][ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brage; ja, når vi snakker om dorgebestemmelsene for Oslofjorden, gjelder de for egne soner som kommer i tillegg til 100-metern. Vi snakker om vernesoner der all setting av garn er forbudt (dog åleruser tillatt), samt dorging etter anadrom fisk. Det er ikke forbudt å dorge innenfor disse sonene, men det er forbudt "å dorge etter anadrom fisk". Ergo skal denne settes ut igjen død eller levende. Helt riktig at det bare i sommermånedene nevnt er tillatt å kaste fra båt, ellers må snøret slippes rett ned. Som andre påpeker her kan reglene være vanskelige å tolke, og det er mange av dem, for ikke å snakke om unntak, og igjen litt ulike regler for ulike vernesoner. Et makkverk. En vernesone skal skiltes. Vi opplever ute hos oss utstrakt ulovlig garnfiske i Sonskilen som nå er vernesone. Her er tanken at Hølenselva spesielt skal få tilbake gode stammer. Vi kommer nå fremover til å ha et aktivt oppsyn her, med politisamarbeid, så de som bedriver denne praksisen gjentatte ganger der inne, de får nå passe seg. Vi vil ligge og vente på dere i mørket, og ta dere på morran med politi. Oppfordrer samtidig alle andre i Oslofjorddistriktet til å være med å verne om sine områder og vernesoner.

Det viktigste for oss alle å være klar over er at ingen garn er tillatt innenfor vernesone. Videre at garn satt utenfor vernesone holder seg til senkereglen mellom 1. mars - 31. september (samt maskevidde), og at all anadrom fisk ervervet fra garn, vernesone eller ei, er forbudt å ta opp, selv om den er død. Det er jo disse garnene som er den største synderen, og de oppsynet bør konsentrere seg mest om. Hvis vi andre hobby/stangfiskere også viser litt magamål, kan det bli bra etterhvert.

Problemet er bare det å kunne bevise skyld. Det holder sjelden å ta en person med anadrom fisk i båten. Du må kunne bevise at de også er tatt ulovlig. Tar du dem på fersken i å dra ørreten fra garnet for eksempel, og kan dokumentere dette, så er saken klar. Men...de kan tas etter uaktsomhetsparagrafen. Eks: vi observerer en dorger i vernesone helt inne ved utløp elv, men kan ikke beviselig påstå at han har tatt ørreten sin der inne. Han kan da tas på at "han burde ha visst" og/eller at det er overveiende sannsynlig at han har fanget fisken der utfra dokumentert adferd.

En annen ting er straffereaksjonene. Problem nummer 2 er at det lokale politiet ikke har kunnskap til å behandle anmeldelser, og i mange tilfeller kjenner de ikke engang gjeldende regelverk, og faktisk heller ikke at det engang eksisterer vernesoner i deres distrikt. Da har vi et problem. Vi har en anmeldesessak gående nå, med dokumentasjon og vitner, men etter over ett år nå har vi ennå ikke hørt fra politiet, annet enn at de har mottatt anmeldelsen.

Vi venter i spenning.

Når det gjelder oss stangfiskere påvirker ikke vernesonene oss spesielt, med unntak da fiske fra båt som nevnt. Du forholder deg til 100-metern på vanlig måte, og skal du ut i båt, slipper du snøret rett ned, medmindre du er i de aktuelle sommermånedene. Antall stenger tillatt kan også variere noe fra vernesone til vernesone. Regelverket nevner vel ikke Belly etter det jeg har sett tidligere, men jeg kan ikke skjønne annet enn at den bør tolkes som båt. Stena Saga også, men den befinner seg sjelden inne i vernesone (tenker nå spesielt på det besøket den hadde i badeparken i Drøbak ifjor var det vel :-).

Mvh. Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jan,

Bra og oppklarende innlegg. 100 meter sonen gjelder i tillegg til vernesonen. Du må være en av få som faktisk kan dette regelverket!

Vi er enige om at regelverket er håpeløst og at det er vanskelig å håndheve det. Man må ta garnfiskerne på fersk gjerning, eller få en tilståelse, hvis det skal gå. Og når tyvfiske ikke prioriteres av politet, da blir det nesten umulig.

Når det gjelder anmeldelses saken dere har gående er det et tips å kontakte den instansen som har kompetansen til å ilegge straffen, dvs politiet eller påtalemyndigheten. Det fører som oftest til fortgang i saken, hvis man er presenterer problemstillingen på en ok måte (og ikke gyver løs på personen man snakker med). Tips nummer to er å sørge for publisitet mht til utfallet av saken. Alle staffesaker er offentlig og det er ofte god stoff til lokal aviser ol. Sørg for at lokalmiljøet på Son får vite at folk blir tatt hvis det tyvfiskes i forbindelse med Hølenelva!

Når det gjelder forskrift kaoset som gjelder i Norge mht sjøørett vernet, så er dette ikke noe spesielt for sjøøretten. For noen år siden var jeg med på et prosjekt der målet var å samordne alle forskriftene som gjelder fartsgrenser for motorbåter. Idag er det et utall slike forskrifter og det er umulig for båtførerne å vite når det er 5 knop 100 m fra land, fri fart osv. Videre er det jo vanskelig å skilte i skjærgården enn på landeveiene... Hele prosjektet forslaget til samordnings forskrift (forslaget innebar en 5 knops grense 50 m fra land i hele landet) endte med at fiskerilobbyen på Stortinget fikk stoppet forskriften rett før den skulle vedtaes. Og årsaken? hensynet til fiskerinæringen! Skjønn det den som kan.

Om det noen gang skulle bli snakk om samordning av vernesbetemmelsene for anadrom laksefisk så tror jeg at nettopp fiskerinæringene ville bli sportsfiskernes sterkeste motstandere. Sportsfiskerne og fiskerinæringen ønsker jo en størst mulig bit av de samme ressursene.

En avsporing til slutt: jeg var å tittet i Hølenelva for noen uker siden. jeg ble overasket over hvor fint det var i Son! Og det tar vel ikke legre tid å kjøre fra Son til Oslo enn fra Drøbak til Oslo? Madamen ønsker seg hus i Drøbak, men nå holder jeg en knapp på Son!

[ :) ][ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Son er en fin plass det, men hvis du ikke ønsker å betale deg ihjel, er Vestby et bra alternativ. Der bor jeg, med 10 minutters kjøring til alle de gode områdene. Bra utgangspunkt for både Son, Hvitsten, Drøbak etc.

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#7 pøh!

Til resten:

Å øke minstemålet har vel egentlig ingen hensikt?

De som fisker c&r (har egentlig ikke peiling på hva det står for, men gjetter på catch and release?) vil uansett slippe ut meste parten av det de fanger, med mindre de for svigers på middagsbesøk.

De som fisker for mat, vil bare si at fisken ble for skadet til å slippe ut igjen om de skulle få tilsnakk.

Og om vi gjorde det, er vi egentlig ute etter å ha 10millioner fisk som krangler om maten?

Med unntak av årets sesong høres det jo ut som om fiskene er blitt både større og flere de siste årene?

~Cral

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cral;

Å øke minstemålet må være et ledd i PÅ SIKT å skape en større bestand av større fisk, noe som har en rekke fordeler for arten.

Næringsforholdene i Oslofjorden er av en slik art at det nok ikke vil bli noen krangling om maten av den grunn. Etter min oppfatning kan man ikke sammenligne sjøen med et overbefolket fjellvann som vil ha nytte av at all småfisken forsvinner.

Ja, vi ser en bra tilgang på større fisk igjen, og flott er jo det, men hvis vi kikker 10 år tilbake (når du var 2 år), nærmest kokte det av virkelig storfisk i endel områder, og da mener jeg storfisk.

Ja, mange fluefiskere slipper fisken igjen, og noen høster bare av og til (meg selv iberegnet). Men fiske etter sjøørret har nå blitt svært utbredt, og mange drar opp alt de får av fisk med prikker på bare den er 35 cm (hvis minstemål er kjent for dem da). Overlever en større bestand av AKKURAT DISSE, tror ihvertfall jeg på mange flere storfisk i fremtiden. Kan flere av dem klare og nå 45 cm, snakker vi kilosfisk, som vil være mye mer robust, og bedre skikket til å føre arven videre. I mellomtiden kan vi fiskere være flinke til av og til å sette ut storfisk igjen også for sikring av den nåværende bestand. Man MÅ ikke ta opp en fisk fordi den veier 2-3 kilo, ikke alltid!!!

Ja, det er ulovlig garnfiske som jobber i mot oss, men presset fra stangfiskere er heller ikke blitt ubetydelig. Vi stangfiskere har imidlertid muligheten for i stor utstrekning å velge at fisken skal få leve. I et garn er det punktum finale, desverre også for mye stor gytefisk.

Mvh. Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og jeg glemte...

Skjønner godt at endel av dere mener at reglene ikke overholdes uansett, enten som følge av at de ikke er kjent, eller at de brytes bevisst.

Det betyr at mer informasjon er nødvendig.

Det betyr at et aktivt oppsyn er nødvendig.

Det betyr at oppsynet må kunne handle nådeløst.

Det betyr at straffen MÅ komme.

I Sverige er det etter det jeg har hørt svært strengt, der utstyr inndras på stedet, og med en klekkelig bot så det svir for brudd på blant annet minstemålsregelen. Først da blir det fart i sakene, det skapes blest om det, blir mer allment kjent, og forhåpentligvis bedre respektert.

I Norge har vi desverre det problemet at vi har noen få paragrafryttere som sitter nærmest isolert og dytter ned den ene paragrafen etter den andre, ofte i konflikt med hverandre, og i tillegg så infløkt og langt fra virkelighetens verden, at ingen forstår dem og/eller ikke respekterer dem. Lite samordning er det også som noen her allerede har påpekt, med ulike regler for ulike områder. Og på toppen av det hele overlates tilsynelatende påtalemyndighetene og alle andre til selververvelse av denne kunnskapen. Det skjer jo ikke, ikke sant! Enten får man lage et regelverk som faktisk har en myndighet, og som forplikter folk til å ta det innover seg, eller så får men heller la det være. At informasjonen er tilgjengelig på Internet holder ikke. Forebyggelse av miljøkriminalitet må følge en bevisst strategi, og inngå i f.eks. politiopplæringen som standard. Du SKAL IKKE få til svar fra en politimester på spørsmål om en vernesone at "han ikke visste at vernesonen eksisterte" i sitt eget område, og langt mindre det svaret at "saken er henlagt på grunn av bevisets stilling" som følge av inkompetanse til å behandle saken.

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm...

Oppdaget nå at profilen min inneholdt en liten feil.

Forsto ikke helt dette med 2 år i starten, men visst vi sier 15 år den gangen, så er jeg mere med ;)

Når det gjelder resten;

I og med at 90% av alle som fisker ikke er blant "eliten" og derfor ikke vet om, eller bryr seg om reglene blir det å øke minstestørrelsen ikke av en stor betydning.

Ikke en gang i nedrefoss i akerselva greier de å holde alle fiskerene vekke, og der har jeg forstått det slik at det er total forbud mot fiske hele året?

Desverre er det slik i dette landet at påtalemyndighet stadigvekk får kutt i budskjetter og da forstår jeg *egentlig* at de bruker penger på å jakte på lovbrudd som er enklere (og kanskje viktigere visst vi legger litt av stoltheten vår til side) å ta enn det å sjekke X antall fisker fordel på x antall km2 med kystlinje.

~Cral - som plutselig ble dobbel så gammel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*ler*

Beklager, ja du formulerte deg vel litt for bra til en 12-åring å være, men 12 år stod det, og da ble det det :-)

Du har rett i at stort sett eliten kjenner bestemmelsene. Men da er det som jeg skriver bare opp til oss alle å sørge for at de blir bedre kjent. "Kjeltringer" vil vi alltid ha, men da blir ihvertfall denne andelen så liten som mulig. Den jamne mann i gata vil, ihvertfall i noe større grad, følge reglene bare han er informert om dem, og spesielt hvis det ligger en reell straffereaksjon i bunn.

Gir vi opp, har vi ihvertfall tapt! Har du noen ideer om hvordan vi kan få til noe bra, da? :-)

Mvh. Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med det du skriver JanM, strengere oppsyn/politi med straffer som svir, er kansje veien å gå her hjemme!

I Sverige er kystvakten satt inn på de meste belastede stedene, og de slår hardt ned på regelbrudd og tjuvfiske med umiddelbar virkning!

Føler at det har sklidd litt ut her hjemm pga "bøttehue-regelverk" og null oppsyn!!! Dette har bidratt til at det er fritt fram for sånne IDIOTER som river opp all fisk med prikker, uansett størrelse, og gjerne ulovlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at påtalemyndighetene har alt for mye å gjøre allerede.

Og jeg tror det skal litt til før de begynner å prioritere naturforvalting på dette planet. Desverre.

Eget fiskepoliti hadde kanskje vært løsningen, men da kommer fisketrygdavgiften tilbake og er vesentlig større.

~Cral

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Cral

Problemet er at påtalemyndighetene har alt for mye å gjøre allerede.

Og jeg tror det skal litt til før de begynner å prioritere naturforvalting på dette planet. Desverre.

~Cral

Ok, tror du svenske påtalemyndigheter har mindre å gjøre!? Norge med sine Oil-monney burde ha midler og interesse av å verne om villfisk. For å skjene ut litt her, så gjelder det faktisk all norsk vill fisk, både saltvann og ferskvann!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Remy

bare skyte inn en mening; ikke bare burde minstemålet økes litt, men maksmål burde bli laget også. Feks ørret over 55cm må settes ut igjen... (mulig det er sært, men en flott tanke)

Helt enig, denne tanken har vel blitt luftet tidliger i tråden også.

Tror dette hadde gitt fabelaktige og ekstraordinære....he he...forbedringer på gjen.snitt.stør. om dette hadde blitt prøvd ut som et prosjekt over noen år! Forrutsatt at vi fikk bukt med garnfiske, og andre ulovligheter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg vil gå så langt jeg, til å mene at ALT garnfiske utøvet av vanlige hobbyfiskere i sjøen burde være strengt forbudt, altså også garn opprinnelig ment for andre arter. Det er en kjennsgjerning at den største grove ørreten svært ofte går i garn på dypere vann, også laksen. Mange gode produksjonsfisker blir borte på denne måten. Det er jo relativt sjelden at vi stangfiskere kommer i kontakt med denne fisken, ihvertfall vi som hovedsakelig fisker i overflaten. Nå snakker jeg selvsagt fortrinnsvis om de skikkelige "sluggerne". Man skal være klar over at det utenom helgefredningen er tillatt for gud og hvermann å sette garn opp til 200 meters lengde mener jeg det er, og en trenger ikke være vitenskapsmann for å forstå at et garn satt litt "feil" vil kunne sperre anadrom fisk sin naturlige vandring.

Det er ikke tillatt å sperre denne vandringen, men hvor lett er det å unngå dette?

Vil de ha torsk på bordet, får de ta frem stanga si, eller bånnsnøret, som alle oss andre. Jeg er vel ikke imot garn for enhver pris, men med det totale mangel på oppsyn, og derved respekt for lover og regler som hersker idag, tar dette helt av, og vil på sikt gi dårligere bestander av stor fisk.

Mange av dem hevder at det er nok sjøørret i fjorden. Det er lett å la seg lure av tilfeldige oppsving. Man må se helhet i dette, og studere fiskegenerasjonene litt nærmere tror jeg før man kan si at "bestandene" er så "veldig bra". Dessuten; å systematisk drive med flytende drivgarn??? Ja, noen gjør det!

Jeg har selv tatt opp sjøørret på nærmere 4 kilo, og det er jo greit når det skjer hvert 3-10. år kanskje, men jeg er forsåvidt enig med dere når dere vil ha en grense oppad. På trolling tar de jo endel store. Skal man forby trolling også, da?

Nei, men jeg blir litt provosert av at endel av dere som burde vite bedre, sitter med 8 stenger ute samtidig på ulike vannlag, og dere vet godt at det ikke er tillatt. Det er unødvendig. De fleste profesjonelle av dem, som cb og Stein Roger for eksempel (for de som kjenner dem), respekterer nok dette, eller hva cb? Kanskje du kan si litt om det? Du kjenner jo miljøet ut og inn skulle jeg mene. Hvor hederlige er dere? :-)

Men jeg har sett eksempel på tokt som syndet der selv en forsker, en fiskeutstyrsprodusent (og på toppen av alt lokal-TV) deltok. Det er helt forkastelig, da DE ihvertfall burde være et forbilde for alle andre. Så får de ha meg unnskyldt hvis de leser dette, men det skaper litt harme hos meg, må jeg innrømme. Politiet reagerte faktisk på denne sendingen. Jeg kjenner en som deltok der, og vil ikke skaffe meg ham som uvenn, men han vet godt hva jeg står for, får vi håpe. Jeg nevnte dette fordi da forstår vi lettere at når ikke den mer proffe og opplyste sportsfiskeren respekterer lovverket, så er det svært vanskelig å få andre til å gjøre det. Men all saklig informasjon hjelper, så det er bare å stå på.

"Her-legges-ikke-fingra-imellom-Jan".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolling er vel sportsfiske like mye som alt annet.

2 stengre per båt, og så etter som diverse tråder jeg har lest her, noen regler for indre oslofjord i tillegg? LilleStore Oust, hvilke holmer er dette? Finner bare Lille Oust som et sted på Ostøya.

Flytende drivgarn, kan vi ikke sponse remy med drivstoff slik at han kan dra og drepe blåser?

Og når det gjelder purken og mulighetene de har til å sjekke dette opp.

Jeg tror egentlig ikke at de har penger til båter i det hele tatt for tiden.

~Cral

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, de som i Kartboka (ja, jeg banner i kirka når det er nødvendig også) er kalt Store Ostsund og Lille Ostsund.

Kanskje man skulle skaffe seg noen sjøkart for oslofjorden ettervært også.

Kortvarianten er at hele vestfjorden er område man ikke kan dorge (etter sjøørret) på...

~Cral

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.