Gå til innhold
Fiskersiden

Fredet Sjøørret..?


 Share

Recommended Posts

Tore(Cascapedia): du har ikke et kart hvor du kunne tegne inn disse grensene og legge det ut her? (siden du er så kjent i områdene mener jeg). Jeg ser på C-map og finner ikke navnene som står oppført i loven. Jeg kjenner grensen mellom Snarøya og Grimsøya og mellom Grimsøya og Ous(os)tøya, men ikke videre.

Når det gjelder vernesonen for lysakerelva kjenner jeg grensen fra sørvest mot Killingen, men ikke fra Killingen til "det trigonometeriske punkt" på Bygdøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 51
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Her er det jammen mange meninger og mye synsing. Før dere drar diskusjonen for langt: 1 januar 2004 kom det nye regler for fiske fra båt etter anadrome laksefisk.

Før denne datoen gjaldt følgende regler: I Oslo og Akershus var det tillat og fiske fra båt etter anadrome laksefisk hele året. Utenfor Oslo og Akershus var det kun tillatt og fiske etter anadrome laksefisk i tidsrommet 1/6 - 4/8.

Etter 1 januar 2004 er ovenfor nevnte datoer opphevet. Det er nå tillatt og fiske etter anadrome laksefisk fra båt hele året også utenfor Oslo og Akershus. Vær likevel oppmerksom på fredningssonene, der fiske etter anadrome laksefisk fra båt er forbudt. Når det gjelder forskriftene brag påstår kun gjelder for sjøfiske, så er dette feil. Dette gjelder i aller høyeste grad for sportsfiske.

Den 1 januar 2004 ble det også tillat og fiske etter sjøørret fra isen. Dette var tidligere forbudt.

Når det gjelder den nevnte helgefredning i forbindelse med garnfiske, så er det også åpenbare feil i påstandene. Helgefredningen gjelder for yrkesfiskere. Hobbyfiskere har lov til å sette ett garn på inn til 30 meter.

Forøvrig gjøres oppmerksom på at det er den enkelte utøver av sportsfisket som besitter ansvaret for å sette seg inn i gjeldende regelverk!

Når det gjelder påstandene om at påtalemakten ikke aksjonerer der ulovlige forhold blir anmeldt av oppsynet, er dette feil. Jeg tok for 3 - 4 år siden utenfor en holme i indre Oslofjord selv opp garn som;

1: var fortøyd i offentlig sjømerke. Dette er forbudt.

2: Var satt over en grunne, slik at sansynligheten for og fange

anadrome laksefisk var til stede. Dette er forbudt.

3: Garnet var umerket.Forbudt.

Vi la merke til at det på land sto en kar med videokamera og filmet oss mens vi tok opp garnet.

Garnet ble bragt inn til Asker og Bærum politistasjon, der det ble skrevet anmeldelse og beslagsrapport.

Dagen etter var vedkommende hos politiet og anmeldte oss for tyveri av garnet. Resultatet? Vedkommende fikk den nette sum av kr. 5000,- i bot. Så når det påstås at det ikke skjer noe, så stemmer ikke dette helt.

Samtidig vil jeg gjøre oppmerksom på at om noen kommer over ulovlig satte garn, er det ikke bare å dra dette opp. Blir man registrert av eieren kan man faktisk bli anmeldt og straffet for tyveri eller komme i erstatningsansvar dersom garnet er ødelagt. Det er kun politiet eller oppsyn med politimyndighet som kan foreta dette. Og garnet skal i så fall overleveres politiet. Det er kun i de tilfelle der sivile kommer over personer som er i ferd med en ulovlige handling at man kan

gjøre inngrep. Her har straffeloven/straffeprossesloven klare paragrafer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.