Gå til innhold
Fiskersiden

På tur med Lasse


westside
 Share

Recommended Posts

Ja da var Lasse på besøk igjen hos familien i Larvik, og da må jo så klart Martin vise gutten rundt på godplassene i område. Han var her for et halvt år siden og da var det en stor dødperiode over det hele, så jeg håpet han skulle få revenge denne gangen.

Vi startet med å ta en tur til et sted Larvik (Tenvik) som så meget bra ut på sjøkartet, men dessverre ikke var fullt så herlig i praksis. Utrolig grov bunn og lite fisk resulterte minus i tackel mappen og ny art på Lasse, Knurr - en utgave som bråket ekstra godt :D Lasse var fornøyd med denne og fikk 3 kjappe Knurr etter hverandre. Alt jeg fikk etter et par små run på baitrunneren var nada nothing, og aktivt bunnmeite var bare å glemme pga. barberblad skarpe steiner og fjell langt ut fra land.

9513_s.jpg

Klokken ble kvelden samme dagen og jeg så vi måtte ta turen til Kjerringvik etter en Lyr, Sei, HA eller SØ siden mørket var rett rundt hjørnet. Men etter meiting og sluk pælming så måtte vi gi oss med å kun se en halvmeters SØ hoppe noen meter opp i luften og lande igjen med et brak..

Neste tur gikk til min favoritt plass av alle, fiskesteinen og vika :) Der rigget vi opp surf og carp og dro fisk som aldri før, det gikk for det meste i TrymCod opp til halvannen kilo og femiflyndrer. Men jeg fikk heldigvis et par eksemplarer som skilte seg ut, en småsøt Lange og Torsk på 3 kg blank :)

9522_s.jpg

Takk for kampen, fin og sprek sommertorsk :)

9514_s.jpg

Jeg kjører fisk(er)

9515_s.jpg

Dagen dobbel :)

9516_s.jpg

9517_s.jpg

Her kjører Lasse en fisk som virker uvirkelig tung og var sikker på en kjempe beyond, men dessverre var det en 1,4 kg Torsk og en diiiger tangklase. Synd, men spenningen var i høyspenn hvertfall :)

9518_s.jpg

Synderen! Torsken altså :P

9519_s.jpg

Disse har vi vel sett nok av alle mann ;)

9520_s.jpg

Og ikke minst disse!

9521_s.jpg

Glidende tackel som snart skal bli vått

Ser frem til neste tur :)

Endret av westside
Lenke til kommentar
Del på andre sider

08.08.06

Idag dro Lasse til Kjerringvik alene og jeg fikk noen meldinger om ny art på ham, Fjesing! Han hadde dratt 4 stykker på rappen med den største på 307 gram. Jeg rushet ut for å ta noen kjappe knips før jobb. Gratulerer Lasse ;)

9570_s.jpg

9571_s.jpg

Hvis ikke været blir for galt imorgen så blir det tur fra ettermiddagen av ;) Ny oppdatering følger isåfall hvis det skulle bli noe.

Endret av westside
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du leser litt nøyere Jørgen så finner du det fort ut ;):lol:

Så at det var Kjerringvik gitt, men er ikke det en stor plass? Regner med at fjesingen er veldig "lokal", så et hint på pm om hvor jeg skal duppe reka hadde blitt satt pris på :D Tenkte muligens å ta meg en tur ikveld...

Endret av Jørgen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med ny art...men aldri verden om jeg hadde holdt en fjesing sånn! :lol:

Artig fisk, grattis med ny art!

Litt på sida: Korleis bør fjesingen holdast, og kor på kroppen har den giftige piggar?

EDIT: Typo

Endret av Rasmus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som SMS sier så hadde jeg ikke holdt den fisken slik! :D

Du er skummelt nært der, Lasse.

lfjes1.jpg

lfjes2.jpg

Fjesing

Fjesingen er den eneste giftige fisken i Norge.

Den har pigger på fremre ryggfinne og på gjellene. Du kan trå på den når du bader eller få den i garn eller ruser. I styrke tilsvarer giften huggormbitt. Stikket gir kraftige smertereaksjoner som kommer umiddelbart etter stikket. Det forårsaker ofte kvalme, oppkast, omtåkethet og kan gi kramper og tap av bevisstheten. Giften er følsom for høye temperaturer. Giftvirkningen reduseres sterkt ved å holde den stukkede kroppsdelen i varmt vann. Smertestillende medikamenter kan være aktuelle og ved alvorlige tilfeller er det nødvendig å oppsøke lege eller sykehus.

Fra: http://naturtips.no/

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Giften er der selv om fisken er dau!

Her er jeg veldig enig med SMS, jeg ville heller aldri holde en fjesing så nære giftpiggene. Og slikt skriver en som faktisk har stukket seg på fjesing...

Jeg kan love at det er ***** vondt! :D Du kan gange smertene ved et vepsestikk med 100, så begynner du å nærme deg fjesingstikk!

Den måten jeg tar i fjesingen på er faktisk å holde den i halen! Ikke bestandig like lett, men det funker og da er du så langt unna piggene som det er mulig samtidig som du holder i fisken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vango: Jeg har aldri fått Fjesing i dette område og heller aldri fått det noen annen plass, men da er det verdt et forsøk.

Jørgen: Skal ut å fiske nuh, så ring meg på mobilen evtn. angående Fjesing plassen i Kjerringvik. Det var ikke fra den vanlige plassen på Fornet hvertfall :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vel gå greit å holde fjesingen i kjeften også, så at Vilhelm brukte lipgrip i kjeften og holdt den i halen også, man er rimelig trygg da. Ellers så er IKKE fjesing den eneste giftige fisken i Norge, havmus har en giftig pigg foran ryggfinnen, som defitivt heller ikke er å spøke med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde heller ikke holdt fjesingen slik nei, men lykken er bedre enn forstanden av og til :unsure:

Giften er nok virksom en liten tid etter at fisken er død, men jeg tviler på at det blir særlig mye gift av det da?

Uansett skal dette være VONDT-tipset er å legge hånden/foten (stukket del) i varmt vann noen timer. Det sier vel litt om smerten at man bør få andre til å sjekke at man ikke blir brent av vannet, da smerten er så intens at man ikke vil legge merke til at vannet holder 80-90grader...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da sier vi det er greit og holder med info om giften til Fjesing, hvordan behandle om man blir stukket og hvordan man skal holde den :)

Da har jeg vært en 3 timers økt i Kjerringvik etter Fjesing sammen med Lasse, ikke stort resultat. Nå bærer turen videre til vika på andre siden av fjorden og prøver lykken der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering Nr. 3

Da var turen over for idag, mye vind og mye sjø gjorde turen til litt mindre behagelig enn de forrige dagene. Men vi fikk da fukta tackelene idag også :) Ble som sagt en 3 timers minigutsing etter Fjesing, men ga oss fort etter 3 timer uten tegn til napp. Så turen gikk til andre siden av fjorden til Fiskesteinen, denne plassen har levert bra i det siste og idag skulle bli intet unntak.

Hovedattraksjon idag ble Lasses double, Lange og Gråsteinbit med dobbelthugg på paternoster. Desserre slet Langen seg av i overflaten men Steinbiten redda vi, gutten har virkelig hatt fiskerlykken seg de siste dagene! Det ble en haug med fisk idag også, men mest av de vanlige kjedelige artene. Gratulerer nok en gang Lasse med fin fangst :)

9599_s.jpg

9600_s.jpg

9601_s.jpg

9602_s.jpg

"Lasse, stå der så skal jeg ta et kult bilde!" Hihihi, svenskeferga er no dritt :(

9603_s.jpg

9604_s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med knallfangst Lasse, kjempemoro!

Kom akkurat inn døra etter noen timer etter fjesingen. Det ble med to knurr, største på 210 gram, men plassen virket lovende den og jeg gir meg ikke så lett. Det blåste ganske kraftig, så man måtte holde godt på hatten idag. Takk for fjernguidingen Westside :(

Endret av Jørgen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.