Gå til innhold
Fiskersiden

Godt noen tør snakke


Jørgen
 Share

Recommended Posts

Legger ut en link til den glimrende kronikken til Jostein Gaarder. Regner med at alle har fått med seg denne diskusjonen.

http://www.aftenposten.no/meninger/kronikk...icle1411153.ece

Jupp, og enig i glimrende kronikk.

Jeg er dog imponert over hva enkelte kan lese i den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble en smule svimmel og bekymret når jeg leste litt i etterfølgende debatt.

Blant annet dette:Muslimer representerer hat og intoleranse.

Hvemsomhelst kan vel representere det...definitivt ikke avhengig av religion eller tilhørighet.

Apropos religion:vekk med med hele skiten.......mye av det som oppfattes som gudegitte regler for livsførsel

dreier seg rett og slett om å opprettholde hygiene(kvinner skal vaske seg under menstruasjon osv,man skal ikke spise svinekjøtt(hindre spredning av parasitter)

Mvh oppgitt offtopic toppknot :D

Edit:skvleif

Endret av toppknot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil aldri bli noen permanent løsning i Midtøsten. Skylden for dette ligger hos USA som blindt støtter Israel av økonomiske, militærstrategiske og ikke minst kristenfundamentalistiske grunner. Religion og ikke minst skjev fordeling av verdens økonomi er roten til det meste som er vondt.

Endret av Hoffa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil aldri bli noen permanent løsning i Midtøsten. Skylden for dette ligger hos USA som blindt støtter Israel av økonomiske, militærstrategiske og ikke minst kristenfundamentalistiske grunner. Religion og ikke minst skjev fordeling av verdens økonomi er roten til det meste som er vondt.

Desverre :D...har heller ikke noe tro på fred i midtøsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dere er ute etter "god underholdning" bør dere lese nettutgaven til avisa "Dagen"...

DE ER IKKE SANNE!

Mer Israel vennlig går det ikke ann å bli...

Vil oppfordre ALLE om å gjøre det som jeg har gjort i flere år, å boikotte alt av varer (frukt/grønnsaker) fra Israe.

Om muligheten byr seg ,spør jeg gjerne betjeningen om ikke israelske varer, satser på at de kanaliserer ønsket videre til ledelsen, som igjenn kanskje velger bort Israelske varer til fordel for Afrikanske, som jeg kjøper med glede. :unsure: (Billige og av super kvalitet!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest RexHunt

Det dumme i denne saken er at det stort sett er dem som er uenige med JG som roper høyest, de som er enige holder seg stilt og rolig i bakrunnen for ikke å bli oppfattet som antisemitter.

Litt på siden: ER det virkelig antisemittisk å si noe negativt om staten Israel og/eller jøder?

Som Sutermann nevnte, mange av UN-soldatene har fått virkelig ekstreme meninger om midtøstensituasjonen etter endt oppdrag.

EDIT: Dette blir sykere og sykere, http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/08/09/473418.html

Endret av RexHunt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på siden: ER det virkelig antisemittisk å si noe negativt om staten Israel og/eller jøder?

Staten Israel, NEI

Jøder, ja det kan det fort være. Viktig å skille her, selv om Dagen og andre nazipølser kommer ropende med antisemitisme uansett.

Ellers finnes det kun en løsning på midtøsten problametikken. Israel må trekke seg tilbake og slette alle nyutbygging på okkupert land. Jeg kan ikke love at det virker, men det er det eneste som over tid kan fungere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo problemet i et nøtteskall. Verdenssamfunnet (med svært få unntak) mener som rett er, at man skal kunne kritisere hvem som helst for overtramp mot folkeretten - og i ytterste konsekvens straffe overgriperene. Jødene/Isrealittene derimot mener at de skal få si og gjøre hva de vil i dette området av verden pga det gamle testamentets hentydninger til territorialrett. At Wiesenthal representanten i Dgabladet i dag forsøker å kamuflere barnemordene og okkuperingen med " en kamp mot Jihad" blir rett og slett patetisk. Alle vil terroren til livs - men Israel har mistet gangsynet fullstendig og selv blitt en av de største terroristene i moderne etterkrigshistorie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo problemet i et nøtteskall. Verdenssamfunnet (med svært få unntak) mener som rett er, at man skal kunne kritisere hvem som helst for overtramp mot folkeretten - og i ytterste konsekvens straffe overgriperene. Jødene/Isrealittene derimot mener at de skal få si og gjøre hva de vil i dette området av verden pga det gamle testamentets hentydninger til territorialrett. At Wiesenthal representanten i Dgabladet i dag forsøker å kamuflere barnemordene og okkuperingen med " en kamp mot Jihad" blir rett og slett patetisk. Alle vil terroren til livs - men Israel har mistet gangsynet fullstendig og selv blitt en av de største terroristene i moderne etterkrigshistorie.

WORD..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke medlem i stat kirken pga de tvang på meg kristendom under skole årene,men de klarte ikke å hjernevaske meg. Jeg vil anta at relgion er mere prioritert enn å lære barna å lese i midtøsten pga de virker ganske utvaskede..

Etter 2 verdenskrig ble staten Israel opprettet. Tenk om tyskland hadde vunnet med støtte av russland?

om østfold hadde blitt gitt til svenskene? Ville da noen av dere sendt noen hjernevaskede relgiøse over grensa for å sprenge seg selv,eller bare sendt noen raketter slik Hisbolla gjør?

Usa burde ikke støtte Israel,slik at krigen kunne fått en slutt dvs til den ene parten hadde gitt opp landet sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Israel fikk tildelt et gitt område i 1948. 19 år senere okkuperte de områder på vestbredden, drev palestinske beboer på flukt - og bygde nye Israelske hus der det tidligere var palestinske. Fra 1967 frem til i dag har Israel ved gjentatte anledninger forsøkt å okkupere enda større landeområder på Vestbreden og i Gholanhøyden mot Syria og Libanon, samtidig som at de har drept, fengslet og torturert de som våget å si ifra. Israel er ikke det spor bedre enn enkelte terrororganisasjoner - Israel er på mange måter værre - fordi de bruker avansert teknologisk terror i Gud navn - mens de samtidig skal fremstå som en moderne og demokratisk stat. Hykleri kalles det!

Endret av Hoffa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo problemet i et nøtteskall. Verdenssamfunnet (med svært få unntak) mener som rett er, at man skal kunne kritisere hvem som helst for overtramp mot folkeretten - og i ytterste konsekvens straffe overgriperene. Jødene/Isrealittene derimot mener at de skal få si og gjøre hva de vil i dette området av verden pga det gamle testamentets hentydninger til territorialrett. At Wiesenthal representanten i Dgabladet i dag forsøker å kamuflere barnemordene og okkuperingen med " en kamp mot Jihad" blir rett og slett patetisk. Alle vil terroren til livs - men Israel har mistet gangsynet fullstendig og selv blitt en av de største terroristene i moderne etterkrigshistorie.

utover at jeg helst ville fjernet ordet Jødene fra tredje setning, WORD. Det blir fort som å si muslimene/terroristene, og er ikke helt heldig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil oppfordre ALLE om å gjøre det som jeg har gjort i flere år, å boikotte alt av varer (frukt/grønnsaker) fra Israe.

Da antar jeg vi dropper disse varene også:

http://torget.miff.no/

Forøvrig er Wiki ingen god kilde i for omstritte temaer, da de blir endre noe ofte.

Endret av Bunker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.