Gå til innhold
Fiskersiden

Hvilken fisk husker du best?


Hoika
 Share

Recommended Posts

Den fisk jag minns bäst är faktiskt en fisk jag inte fångat själv, utan en abborre på 3,15kg som en kompis fisk på pimpel. Vi var tvungen att borra upp två extra hål i 50cm is och samtidigt hålla fisken med en liten isfiske klepp. Kommer ihåg alla detaljer som om det var alldeles nyligen trots att det snart är 20 år sedan.

Av egna fiskar är det nog första fisken över 10, en torsk på 13kg fångad utanför smögen i mitten av 80 talet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjøørret på 3,6kg på 4# stang ved utløpet av ei elv. snek meg ut av teltet tidlig om morgenen, vadet over elva og gikk ned til sjøen. flere plask ga meg tydlige signaler om at sjøørreten var på rov. etter første kastet kom det en stor fisk fossende etter tobis på halvmeter dypt vann. la flua ut rett foran fisken, og den hogg momentant. for et utras!! når fisken var på land var jeg lykkelig som aldri før[ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som liten drittunge oppe på senja fikk jeg en torsk jeg forsatt husker, den gangen var den fiksen lengre enn jeg var høy. Var vel en 5-6 år tipper jeg. Min egen høyde, lengden på fisken eller vekten på fisken husker jeg ikke, men den hører til blant de største fiskene jeg har fått der oppe.

(Jeg måtte få hjelp til å få opp jævelskapet også)

Av fisker jeg har tatt opp uten er en ørret på 74* gram tatt i jølstervannet for noen år siden en kandidat.

~Cral

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Cral

som liten drittunge oppe på senja fikk jeg en torsk jeg forsatt husker, den gangen var den fiksen lengre enn jeg var høy. Var vel en 5-6 år tipper jeg. Min egen høyde, lengden på fisken eller vekten på fisken husker jeg ikke, men den hører til blant de største fiskene jeg har fått der oppe.

(Jeg måtte få hjelp til å få opp jævelskapet også)

Av fisker jeg har tatt opp uten er en ørret på 74* gram tatt i jølstervannet for noen år siden en kandidat.

~Cral

Lenge siden du har vært på Senja?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og svært mange sportsfiskere drar fram sitt første møte med gjedda som noe helt spesielt.

Når man som liten tass bare har opplevd "snille" fisker som ørret, røye og abbor, blir det voldsomt når man pluselig kommer borti en svær brutal fisk som gjedda.

Spør jeg sønnen min på 10 år om hva som er hans favorittfisk er det i hvert fall ingen tvil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første laks på flue,riktignok en tert på rundt 2 kg, men veldig gøy allikevel. Fikk den sent på kvelden i Etne- elven for sikkert 15 år siden. Stakkars broderen som måtte løpe helt ned til slutten av fiskeretten og opp igjen etter håven- den fisken skulle jeg bare ha på land![ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En torsk jeg fikk en tidlig, tidlig morgen da jeg var 10-11 år. Jeg og brodern var ute alene i båt og fisket på godplassen, da det dro fryktelig i stanga. Etter mye mas og strev fikk jeg den opp, men mista fiskekniven min over bord under fighten. Jeg vet ikke nøyaktig hvor mye den veide, men jeg solgte den uten innmat for fem kroner kilon og fikk nok til en fiskekniv til 30 kroner og en sluk, så den må ha vært drøyt åtte kilo.

Broderns mest uforglemmelige fisk var en lyr på over ni kilo han fikk da han var ni år. Vi fisket alene på ferjekaia med reke da den dro seg på, vi så fisken tok reka ved bunnen. Han brukte en stund på å få den opp. Jeg fikk en på sju samme dag, og det var to stolte fiskere som vendte hjem med dagens middag og litt til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel endel fisker jeg kunne trukket fram her, men alt overskygges av denne ene fiskeopplevelsen.

Jeg fiska i Drammenselva, for de av dere som kjenner elva; på Landskjæret, en augustdag 1994. Etter å ha kasta endel med tubefluer og sluk satte jeg på en stor spinner og gjorde noen kast. Plutselig bråstanser spinner'n og der står det bom! Spenner stanga mer og mer og plutselig går fisken oppover, sakte og rolig og meget behersket.

Jeg teiter til bremsen maksimalt, men fisken "tøffer" vidre oppover. Jeg legger i tillegg tommelen på spolen og ser at snøret kommer høyere og høyere i vannlaget. Der!! der ruller fisken seg i overflata og den er STOOOOR. En kjempelaks! Adrenalinet begynner å syde rundt i kroppen.

Jeg kunne fortalt ei historie det skulle ta omtrent tre kvarter å lese... for så lang tid gikk det!..... før, laksen ikke gadd mere, rista 2-3 ganger på hodet - og spinner'n min returnerte fullstendig uskadd opp til sin eier.

Flere erfarne laksefiskere så denne "kampen" - jeg skriver kampen i hermetegn fordi egentlig var det laksen som bestemte og jeg måtte innrette meg etter den. Alle var enige om at denne laksen måtte ha veid et sted mellom 20 og 30 kg.

Et adrenalinkick som varer i ca.45 minutter glemmer man ikke så lett!

En annen historie er at jeg en gang var sammen med ei dame som jeg kalte (inni meg) for "sugemalla" - men det er historier som ikke egner seg "på trykk" her inne!! -Men det er ikke så lett å glemme dem heller....[ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.