Gå til innhold
Fiskersiden

Takkeltegning på FS


Espen Ørud
 Share

Recommended Posts

Som noen kanskje har observert, så har jeg satt i gang med litt tegning av gode og velfungerende takler. I førsteomgang til kystmeite, men vil også utvide til havfiske ogg andre aktuelle takler etter hvert. Jeg er allerede i gang med noen (se eksempel nedenfor), men fikk plutselig en lysende idè: En del av dere har jo prøvet og feilet og helt sikkert kommet frem til en rekke gode og velfungerende takler som løser forskjellige problemstillinger og til bestemte fiskeslag. Tanke som slo meg var at om dere kunne f.eks håndtegne kjapt og enkelt takler dere mener fortjener en plass i samlingen, så kunne jeg overføre de til opplegget jeg er i gang med i et tegneprogram. Altså lage de i samme stil som eksempelet nedenfor. Jeg ser da for meg at man f.eks tegner ned på et ark og scanner og sender meg, eller tegner ned på ark og tar et godt bilde og sender meg. Enten på mail eller på f.eks PM. Etterhvert vil vi få en god samling med takler som både er utprøvd og fungerende. Jeg tror det blir vesentlig bedre enn om jeg bare systematisk tegner takler jeg ellers vet om men ikke har forsøkt.

Merk f.eks melding eller mail med Takkeltegning havfiske og legg ved en kjapp beskrivelse om hvordan hvorfor osv.

God idè/Dårlig idè - kom gjerne med innspill...

Eksempelet:

pulleytacklegrunnriggstorkrokstor.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knall ide Espen!

Har noen rigger som funker godt som jeg kan prøve å tegne og sende over, men det tegne programmet du har var veldig intresangt.

Har leitet litt rundt etter måter å tegne rigger på men har ikke klart å spore opp noe særlig.

Så hvis det hadde vært veldig fint om du kunne fortalt litt om programmet du bruker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tegneprogrammet er ikke spesielt avansert - burde være fullt mulig i de fleste programmer. Imidlertid har jeg tatt i bruk en del triks og metoder som gjør at jeg får det til å se ut som jeg ønsker som jeg gjerne vil holde litt tettere til brystet. Grunnen til dette er at jeg vil forsøke beholde noe av det som vil gjøre de takkeltegningene som blir presentert særegent. Håper på forståelse for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg tegner jeg - det er bare å sende inn. Legger ikke ut før jeg har en liten bunke, men synes flere som har fungerrende takler bør sende dem inn og få dem tegnet. Har kommet et par gode gjennomtenkte allerede. Send gjerne med noen kommentarer om linetykkelse og krokstørrelse og hva de er tenkt brukt til eller hva de har fungert til for deg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nix, den er helt korrekt. Hylsa er der for å holde på plass perla som skal løse ut agnskjoldet. Hvis den ikke var der, ville agn skjoldet gli opp og ikke løse ut som det skal. Imidlertid kunne klemhylsa på venstre side av trinseperla vært utelatt. Perla vil hindre at knuten blir skadet uansett, og klemhylsa er et svakt punkt.

Endret av Havengel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde jo være en perle over klemhylsa på venstere side også? Så ikke klemhylsa går inn i "pully-dingsen" og skaper ett ekstremt svakt punkt(da all kraft blir vinkla rett på klemmhylsa).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Det strømmer ikke akkurat på med forslag for å si det sånn, men jeg holder ut jeg...

Tanken var jo at det skulle være fungerende og prøvde takler for norske forhold. Jeg kan sikkert 50+ måter å takle på til en lang rekke arter, men jeg har kun forsøkt et smalt utvalg og jeg liker ikke å anbefale ting jeg ikke har forsøkt. Derfor noe avhengig av at folk kunne sende inn sine gode takler. Det er jo ikke noe poeng å prensentere 500 forskjellige takler som funker i England og som f.eks er lite relevant å bruke her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Sitter fortsatt og venter på en rekke håndtegnede tackler jeg kan omsette i "proffe" presentasjoner jeg.....

Et par alternativer ligger allerede under Artikler/Saltvann på hovedsidene....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA, det vet vi - poenget var å samle gode norske fungerende tackler som brukes. Ikke å lage en samling med hvordan knyte flest mulige omfattende tackler som ikke har spesielt nytteverdi eller ikke brukes til noe fornuftig under norske forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånne innspill trenger vi, PotetKim. Det er mottatt og notert.

Så er det bare for de andre å sende inn - innsender blir selvsagt kreditert for "oppskriften" i presentasjonen, så send med fullt navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ett tackle som tackleLasse lagde til meg for over 1år siden.

Trekroks paternoster med sirkelkroker.

Skal ha det med til vestlandstreffet slik at oppskriften kan bli reddet.

Sender deg bilde på mail,da andre tjenester er noe ustabile. :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ett tackle som tackleLasse lagde til meg for over 1år siden.

Trekroks paternoster med sirkelkroker.

Skal ha det med til vestlandstreffet slik at oppskriften kan bli reddet.

Sender deg bilde på mail,da andre tjenester er noe ustabile. :)

Koselig å høre at tackelet fremdeles er i live. Vil du ha fler? Send gjerne meg et bilde på mail, også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koselig å høre at tackelet fremdeles er i live. Vil du ha fler? Send gjerne meg et bilde på mail, også. :)

Sender deg bildene som espen fikk. Hadde gjømt det bort i en konvolutt ferdig frankert.

Skulle sendes til deg,men havnet bak skapet.

Tar det med oppover til treffet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.