Gå til innhold
Fiskersiden

Micromeite


Thorbjørn
 Share

Recommended Posts

Med splitter nytt UL-utstyr, splitthagl, reker og "narkovekt" var jeg klar for å bli microfisker. Fra fluebindersettet fant jeg fram de minste krokene jeg kunne finne, en 18 tørrfluekrok fikk være smått nok denne gangen. Vel fremme i steinura så jeg noen små fisker blant tangen. En krok ble agnet med noen rekefibre og jeg fikk en ca 3 uker gammel sei. Litt etter var en måneds gammel lyrunge på land. Etter dette fikk jeg enda flere microsei og så skjedde det! Ut fra intet kom en diger kjeft og sugde inn den rekepartikkelen jeg hadde brukt flere minutter på å få festet til den forbaska lille kroken og dermed var kjøret igang. Torsken gikk hit, dit, ut, inn, opp, ned og UL stanga sto i helspenn. Etter ca 15 minutter var den på land og min debut som micromeiter var over. Vekta på fisken vet jeg ikke ettersom NEVA vekta er beregnet på å veie fisk opp til 100 gram med 2 desimalers nøyaktighet. Kroken satt foresten helt perfekt i leppa på torsken!

11967_s.jpg

11968_s.jpg

Levert av: http://fiskevatn.no/foto/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og alle kritiske røster melder seg!

"En krok ble agnet med noen rekefibre og jeg fikk en ca 3 uker gammel sei"

Hurra! Grattis! Et nytt mål er nådd.

"Etter dette fikk jeg enda flere microsei og så skjedde det! Ut fra intet kom en diger kjeft og sugde inn den rekepartikkelen jeg hadde brukt flere minutter på å få festet til den forbaska lille kroken og dermed var kjøret igang. Torsken gikk hit, dit, ut, inn, opp, ned og UL stanga sto i helspenn. Etter ca 15 minutter var den på land og min debut som micromeiter var over."

Flotte greier! Etisk sett var nok den lille torsken storfornøyd med å få sine lidelser strukket ut over hele et kvarter. Grattis.

Er dritt lei av dere "microfiskere" som bruker 0.3 i sene, og lurer på hvorfor dere sliter fin fisk. OG fisken sjøl er sikkert megafornøyd med deres metoder.

Forøvrig fint (for deg) at vekten din er svært nøyaktig innen 100 g. La oss håpe for din skyld at du aldri får en "steikfesk".

Cochise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da svært så negative vi var i dag da. :lol:

Er svært sjelden fisk av sånn størrelse biter på kroken ved micromeite. Har selv aldri slitt en fisk på grunn av man fisker i strandsona. Ved vanlig fiske har jeg derimot slitt fisk. Og kjørt fisk i 15 minutt. Det var forøvrig en lyr på 6 kg somtok sluken under SØ-fiske. Burde vel egentlig brukt kraftigere utstyr i tilfelle en slik fisk skulle bite på...ikke sant? Men det gjør nok du.

Skal du være virkelig etisk, finnes det fisk i butikken. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dritt lei av dere "microfiskere" som bruker 0.3 i sene, og lurer på hvorfor dere sliter fin fisk. OG fisken sjøl er sikkert megafornøyd med deres metoder.

Rart det der, at andre har så store problemer med andres metoder at man kommer med slike utspill. Greit nok at du ikke ønsker å drive med det selv, men her er du helt urimelig mot Thorbjørn. Tydelig at du hadde en dårlig dag? Hva med en saklig og høflig tilnærming, kanskje du hadde fått noen svar som gjorde ting litt enklere å forstå...

Endret av Jørgen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dritt lei av dere "microfiskere" som bruker 0.3 i sene, og lurer på hvorfor dere sliter fin fisk. OG fisken sjøl er sikkert megafornøyd med deres metoder.

Forøvrig fint (for deg) at vekten din er svært nøyaktig innen 100 g. La oss håpe for din skyld at du aldri får en "steikfesk".

Cochise.

Tror forøvrig at i alle din forbannelse har gått helt glipp av hva s.k microfiske er for noe... ikke som du tydeligvis tror, å fiske størst mulig fisk med lettest utstyr, men å fiske MICROfisk.. Altså veldig, veldig små fisk(slik som f.eks sandkutling, tangkutling osv). Da gjerne på kroker i størrelse 32-20.. Og da tror jeg ikke man skal være veldig smart for å forstå at man ikke kan bruke fortomsmetariale som tackler fiske på langt over kiloen ! (vanligvis ihvertfall)

Forøvrig så tror jeg han brukte MYE tynnere snøre enn 0,3 (som jo haolder fisk på både 7-8 og 9 klilo)

Men seriøst, bruker du ikke tynnere enn 0,3 snøre selv ? Det er jo vanligvis for tykt til både sjøørret og ørret osv... Men du fisker vel bare med harpe og 1,2mm selv ?

Å glemme å tenke før man snakker er noe jeg også ofte sliter med, men bittelitt kunnskap om hva man snakker om er da ofte greit ?

EDIT : la til litt

Tenker forøvrig vi setter dette innlegget på konoten for fylleinnlegg etter en rullekebab i Narvik (har man denslags i Narvik + )

Endret av ThorEH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morro med fin torsk på på micromeite ! Grattis :)

Cochise : Så du mener alle skal bedrive sjø-ørretfiske som deg ? Hvis du fisker sø med normalt utstyr, og får på drømmefisken på 10 kg, da får du ikke inn den på 1 minutt. Så ut i fra det du sier så bør du bruke stang med 50-100 grams kastevekt og snelle i str. 6000 i tilfelle en laks eller sø på 10 kilo skulle bite på, sånn at du får den inn fort og den slipper å lide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og alle kritiske røster melder seg!lett å være kritisk til noe man ikke kjenner til :rolleyes:

Er dritt lei av dere "microfiskere" som bruker 0.3 i sene, og lurer på hvorfor dere sliter fin fisk. OG fisken sjøl er sikkert megafornøyd med deres metoder. målet med micromeite beskriver Thor på en fin måte, og derfor er denne torsken en uventet fangst, som selvsagt ikke er dagligdags for micromeiterne.

var selv kritisk til micromeite, helt til jeg satt meg skikkelig inn i det

Cochise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.