Gå til innhold
Fiskersiden

Historie spørsmål


berkley
 Share

Recommended Posts

Sitter å grubler over det siste spørsmålet jeg har på en innlevering i historie:

Kva for religion stod sentralt i jernalderen, og kva for konsekvens fekk den for folk flest ?

Har funnet ut i historieboka at dette er Norrøn Mytologi, men finner ikke noe om konsekvenser :)

Noen som vet ?

Blir ikke tid til mye fisking denne høstferien :( Har matte innlevering, fysikk prøve, 3000 meteren, norsk prosjekt + denne historie innleveringen . Alt til neste uke .

Endret av berkley
Lenke til kommentar
Del på andre sider

norrøn mytologi! hmmm.... en tur på biblioteket vil jo og kunne hjelpe deg litt. for å forstå konsekvensene må du nok lese endel om hvordan samfunnet den gangen ble bygd opp, både hierakiet, sosiale roller og ikke minst begynnelse til slutt på den norønne mytologien. hva/hvem innførte religionen og hvordan endret samfunnet seg da?

kan sikkert hjelpe deg litt underveis, men bare kom i gnag med søk på nett og i bøker, så er du godt på vei...

3000metern fikser du greit

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jernalderen er jo vagt formulert da, vi har jo både eldre jernalder (folkevandringstida) hvor germansk religion står sentralt, og kultdyrking og grødereligion med høvdingen som kultleder. I den yngre jernalder ble jo den germanske religionen skandinavifisert og ble til norrøn mytologi med gudehov og blot på faste tider hvert år, også denne sentrert rundt fruktbarhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan sammenligne med dagens muslimer.De norrøne trodde også at de kom til paradis (Valhall) når de døde i strid.Men imotsetning til muslimene tror jeg ikke at de fikk noe løfte om 72 jomfruer...........

Åsatroen var en tolerant religion.De medførte at de tolererte kristendommen da den kom.Den fikk lov til å virke side om side med åsatroen.

Men da de kristne ble mange og sterke nok tvang de åsatroens folk til å gå over til kristendommen.

De som ikke ville ble drept og/eller torturert.

Åsatroen var en religion uten trostvang og det fikk tilfølge at datidens mennesker i Norge ble påtvunget

en fundamentalistiske og fanatiske kristne,som var godt organisert.Og som trodde at det bare fantes en gud...

Alt annet var vantro.

Parallelen til dagens muslimer er slående.

Forskjellen er bare at i dag er åsatroen tvunget bort.

Den er erstattet med en kristendom som etterhvert er blitt tolerant.

Dagens tolerante religion kristendommen er idag i samme situasjon som åsatroen var for 1000 år siden.

Så konskvensen for datidens mennesker med stor toleranse innen egen religion,ble at de ble påtvunget med sverd og blod en religion de i utgangspunktet ikke ønsket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan sammenligne med dagens muslimer.De norrøne trodde også at de kom til paradis (Valhall) når de døde i strid.Men imotsetning til muslimene tror jeg ikke at de fikk noe løfte om 72 jomfruer...........

De trodde de fikk både jomfruer og sprit og evig fest, men trukke det var noe antall nei.

Dagens tolerante religion kristendommen er idag i samme situasjon som åsatroen var for 1000 år siden.

Dette ville jeg ICKE skrevet i en skoleoppgave, til det er altfor spekulativt.

Ellers skal jeg ikke kludre til tråden med en lengre avklaring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stryker ikke på 3000 meteren :lol: men det er retest, vil klare den under 12:50 denne gangen ihvertfall, må jogge litt for å komme i form. takk for tips !!!

Men jeg tror kanskje spørsmålet er skrevet litt feil, tror det er med at kristendommen tar over den norrøne mytologien..

Endret av berkley
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, dette forumet kan gi svar på allt :) Fant ut at jeg har en historie time før innlevering. Kan spørre historie læreren da :hailfs: Takk for svar!

Tror for det første at forumet ikke kan gi svar på absolutt alt i skolesammenheng, men tross alt en god del, for det andre heter det "historietime" og "historielæreren" da "historie" er et substantiv og ikke et adjektiv! :D

SMS - underkjenner labrapporter hvis det er begått orddelingsfeil. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske så interesant med historie.

Hvis det er religionen kun i norge du skal frem til, så burde det gå ann å finne noen stikkord på Google.

Du skulle lest boka "Jakten på Odin" av Thor Heyerdal, der står en del om hvordan Den norrøne mytologien kom fra kaukasus(nermere india) til tyskland, danmark, sverige og til slutt norge.

Ganske vanskelig tema egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.