Gå til innhold
Fiskersiden

kartplotter


crocman
 Share

Recommended Posts

Har ikke erfaring med denne modellen, men skal du ha en "ren" plotter er Garmin noe av det beste. De har meget bra menyer og logiske skjermbilder.

Det eneste en må passe på er å få en nyest mulig modell, eldere og utgående modeller har ofte trege prosessorer. Har sjekket Garmins amerikanske sider og 172C er listet der og det er ingen små modelller som er listet som ny, så 172C er nok et greit valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D er det noen som bruker garmin 172c. 4,5' skjerm ? virker den greit?? har tenkt å kjøpe meg en plotter men det er jo så mye å velge i der ute på markedet. skal ha en ren plotter. har ekkolodd

Jeg har to båter - en større med Raymarine plottere (dyre) og en skjærgårdsjeep som jeg nettopp monterte Garmin 172C på . Til en åpen skjærgårdsjeep synes jeg den er ideell. Passe stor - faktisk stor nok - og enkel å ta av og på. Den er rask og har en god skjerm. Du får den for under 5000. Den har blitt kåret til beste plotter av de litt rimeligere under 10000). Du må fort plusse på 3-4000 hvis du skal ha noe bedre - og da snakker vi om større bedre skjerm. Jeg angrer ikke og sjekket flere andre Garmin modeller. Feks 292 som koster 2500 mer - har litt større skjem som synes litt bedre fra siden. Men den har mindre oppløsning likevel - og har faktisk en litt tregere prosessor. 172C er suveren for små båter der du sitter nære skjermen. Lykke til med valget

PS velg innebygget antenne om du har åpen båt - gir enklere montering.

Endret av Sjøfalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg hvilket ekkolodd du har, men jeg ville vurdert å ha samme merke på begge apparatene.

Hadde Garmin før og de var koblet sammen, må si det var en fordel å få dybde på alle veipunktene. Tar seg veldig fint ut i fangstdagboka å faktisk få oversikt over hvor dypt det er der fisken biter eller der byttefisk stimene står. Skal en finne tilbake til en hospot er det greit å vite eksakt dybde for å finne samme steinen, tømmerstokken eller formasjonen som gjør at fisken står akkurat der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører garmin både ekkolodd og kartplotter, men disse kommuniserer ikke - tror det har noe med mamglende NMEA på ekkoloddet å gjøre.

Men ved interessante turer lagrer jeg sporloggen fra plotteren på Pc'n og laster ut og inn ved behov.

Jeg kjøpte kart på Cd - og en programmeringsboks hvor kartbrikka(som jeg da har tatt ut fra plotteren) kan leses i Mapsource.

Går du for den løsningen vil jeg nevne at aberet er at man må huske på å overføre sporloggen til brikka mens den sitter i plotteren - men det blir raskt en rutine.

Ellers liker jeg best tanken å ha to separate enheter - i tillfelle noe ryker...da har man den andre tilgjengelig mens den ødelagte er til reparasjon.

Det er ekkoloddmuligheter - med splittet skjerm også på 172'n, men da må du kjøpe en boks ekstra som koster rundt 2000,-

(Godt å tenke på hvis loddet mitt tar kvelden for godt!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når ikke NMEA protokollen virker blir det vanskelig. Min GPS 152 "snakket" pent og tydelig med ekkoloddet 240b, og alle veipunkter fikk rett dybde.

Nå er det jo NMEA 2000 som gjelder og den er kanskje ikke like lett å få opp uten denne ekstra black boksen.

Selv lagrer jeg alle sporlogger jeg ønsker å ta vare på i gps minnet før jeg evt. overfører til minnekortet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter å vurderer denne. Er det noen som har prøvd den?

GPSMAP 2006 er en utgått modell. Styr unna!

http://www.garmin.com/products/gpsmap2006/

Er erstattet av 2106.

http://www.garmin.com/products/gpsmap2106/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GPSMAP 2006 er en utgått modell. Styr unna!

http://www.garmin.com/products/gpsmap2006/

Er erstattet av 2106.

http://www.garmin.com/products/gpsmap2106/

Takk for rådet. Hoppet litt opp i pris da, fra 13000 til 20000. Finnes det noe rundt 15000 som kan anbefales? Det burde det vel være til den prisen :D

Har komplett kartverk, sjø og land i blue cart så plotter bør kunne ta det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.