Gå til innhold
Fiskersiden

Kastemaskin eller fiskestang


abbor
 Share

Recommended Posts

Irriterer meg over at de fleste stengene som finnes egner seg mye bedre til å kaste med enn å kjøre stor fisk på. Stengene omtalt i dette innlegget er stenger for fiske etter større laks og storørret i elv.

Riktignok kaster en jo med stanga hele tiden og storfiskene er desverre nokså sjeldne, men siden de er så sjeldne foretrekker jeg å optimalisere utstyret for kjøring av fisk. Min erfaring er at ved å velge en stang som er god å kjøre fisk på kan en mye større prosentandel av de store berges.

Foretrekker Engelsk type helaksjon. Forholdsvis stiv i toppen, dyp men kraftig helaksjon. Veldig mange av slukstangene i dag har det jeg kaller en Loomis aksjon. Veldig myk topp, progressiv aksjon og bunndel som en kjepp. Disse stengene er helt nydelige å kaste med men nærmest ubrukelig til å kjøre stor fisk i stri elv.

Med en kraftig helaksjon kan fisken kjøres hardt og fortsatt forholde seg rolig, med de progressive stengene blir fisken helt "idiot" hvis en bruker kraft.

Jeg har en stang som er den ideelle stang å kjøre fisk på; Bruce & Walker Multispin 10'8", problemet er at stanga er så tung jeg ikke orker å stå med den.

Veksler for tiden mellom en Hardy Norway Special 10' og en Scierra 10'6" uten å være helt fornøyd med noen. Hardyen kunne vært litt karaftigere i bunndelen, og Scierraen har en litt ujevn aksjon midt i stanga.

Kjøper typisk minst en stang i året for dette fisket, men de havner som regel i arkivet etter en tur og jeg er tilbake til min 10 år gamle Hardy.

Erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som om du hele tiden har leitet etter en Fewick Black Night Hawk stang. BNH 10,6fot 2-12g og BNH 12,6ft 5-35g. Disse stengene er en drøm å kjøre fisk på, samt at det er svært lette. Man får dem i en drøss andre lengder og slukvekter også. Men disse to har jeg selv, og er SVÆRT godt fornøyd med. De er som tatt ut fra beskrivelsen din!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kastevekten må nok være på minimum 50-60 gram for at jeg skal bli fornøyd. Jeg bruker sjelden tyngre sluk enn 30g, men en kraftfull kastemåte kombinert med ønske om å kunne styre sluken akkurat dit jeg vil gjør at det kreves kraftig reskap. Også for kjøringen trenger jeg ei kraftig stang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BNH stengene får man også i de kastevektene du vil ha, selv om jeg ikke har prøvd dem. Kan si at jeg bruker 2-12grammeren til SØ fiske. Fikk en på 1,7kg i god kondisjon, og det var peanuts for stanga.

Tror ikke du vil bli missfornøyd med ei slik stang. SØk på stengene, og du vil se at du kan få dem i de vektene du ønsker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd både Bercley Ligthening and Fenwick Ironfeather. En prototype av Ironfeather er den verste stanga jeg noen gang har prøvd, stanga tilhørete en kamerat. Da han kjørte fisk på den, var fisken mer over vann enn under.

Får prøve å ta en titt på Sjøslãndan, finnes den i Norge?

Angrer voldsomt på at jeg ikke kjøpte en custom stang, BSF Tri-Cast 10'6 120g kastevekt, jeg så på hos Berras i Stockholm i fjor vår. Stanga kjentes helt rå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fox for eksempel - sjekk utvalget hos Avkroken.

Ut fra beskrivelsen din om hva du ønsker deg burde en karpestang være midt i blinken. Den eneste ulempen med karpestenger må eventuelt være plasseringen av håndtakene - de er primært bygget for kaste med, deretter hvile i et stangstativ til fisken biter. Håndtakene er derfor ikke alltid plassert optimalt for en stang som skal hvile i hendene på en fisker hele dagen, men leter du litt finner du en som passer til dette også.

Jeg har brukt en 12' karpestang med testkurve 2,75lb til laksefiske og synes den var behagelig både og kaste med og til å kjøre fisk på - fikk riktignok ikke testet den på noen store fisk.

Et alternativ for å finne en optimal stang er selvsagt å få spesialbygd en - jeg har skaffet meg en 15' haspelstang til laksefiske etter egne spesifikasjoner - ikke var det så dyrt heller[ :) ].

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av abbor

Får prøve å ta en titt på Sjøslãndan, finnes den i Norge?

Angrer voldsomt på at jeg ikke kjøpte en custom stang, BSF Tri-Cast 10'6 120g kastevekt, jeg så på hos Berras i Stockholm i fjor vår. Stanga kjentes helt rå.

Eiker sport&fritid, Mjøndalen pleier å ha Sjøslãndan-stengene. De finnes i mange kastevekter og lengder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Remy

Må slenge meg på med fiskekongen her. BHN 10'2 stanga er konge. Bruker den fra lett duppmeite til større fisk i sjøen, og den er super å kaste med, super å kjøre fisk på.... De andre i serien er like gode...

Slenger meg på den jeg også. Har en BNH 10,2 2-12g. Glimrende stang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Remy

Må slenge meg på med fiskekongen her. BHN 10'2 stanga er konge. Bruker den fra lett duppmeite til større fisk i sjøen, og den er super å kaste med, super å kjøre fisk på.... De andre i serien er like gode...

har prøvd 5-25gr og den var ikke like god...2-12 er derimot konge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk en spesialbygd stang rett fra en fabrikk i Kina - derfor ble det billig[ ;) ]. Men jeg regner vel med det finnes en del her som driver med stangbygging på hobbybasis? En får jo kjøpte bra blanks flere steder.

Mener forresten å huske at jeg har sett Sjösländan-stengene som byggesett også - det kan være verdt å sjekke opp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Shimano Technium 300ML, 10 fot, 5-20g til sjøørretfiske.

Kaster veldig godt, men er litt stiv til de minste fiskene.

SØ over kiloet er fungerer den meget bra, men de jeg oftest tar ligger bare på vel 0,5-0,7 og da er den litt stiv.

Du kan jo få den i forskjellige stivhetsgrader, alt etter hva du ønsker.

At det er en skikkelig kvalitetsstang er det i hvert fall ingen tvil om.

Håper du får anledning til å teste den før du kjøper; lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.