Gå til innhold
Fiskersiden

Kvotebegrensninger


sølvreven
 Share

Recommended Posts

Det er vel få som er uenig i det du sier her. Det er ikke selve kvotebegrensningen i seg selv som er diskusjonen her, men at den nå er satt til 2 sjøørret, eller 2 laks per døgn i gaula. Tenk deg selv da om du skulle dratt på en kompistur til Gaula på en av de dyre kremvaldene, der du innleder turen med å få 2 små sjøørret som har svelga kroken. Synes du virkelig at du får som fortjent da og måtte pakke fiskesakene og se på kompisene dine fiske resten av turen? Kanskje de drar seg en feit laks foran nesa på deg og....

Om de har svelget kroken/krokene så gjør jeg forsatt det jeg er opplært til, å setter de ut igjen så skånsomt som mulig. Sånn er det med den saken for min del. Men det er ikke så ofte man opplever å få fiske på flue som har svelget så mye at man får store problemer med å få ut kroken. Hvordan det funker med mark og sluk husker jeg ikke :mellow:

Og hvis det ikke blir satt begrensinger så kan det hende man slipper å leie et kremvall forde det er fisketomt. Og hvis man er så utrolig uenige i reglene så kan man velge bort å leie dette kremvallet. Klart man kan lage 1000 alternativer om en sak, tenk om tenk om, men tenk om vi kunne ha tenkt oss om før vi hadde krøket den fisken eller tatt med oss 40 laks hjem fra en tur, så kunne vi kanskje ha sluppet dette. Man kan lage store problemer av så mangt, men alt i alt så tror jeg faktisk at de seriøse fiskerene ser på dette som greit så er det de som skal selge eller har som mål å fylle oppfryseren som klager mest.

Og du jeg skulle bli utrolig glad hvis en av mine fiskekompiser fikk en feit fin laks forand nesa mi, skulle ikke du ???? :D

Endret av Erik Walmann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 52
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Så du setter de skånsomt tilbake igjen du da, så flink du er...BRA! Vel....burde vel kanskje skjønt at du var fluefisker....det forklarer jo alt. Og en annen ting: Nei, jeg blir ikke glad for at fiskekompisene mine får laks....

du tuller nå?? ;):angry:

kvoter kommer som regel når folk ikke viser magemål, er ikke alle som klarer å tenke fremover...(lettere å kun tenke på seg selv der og da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du setter de skånsomt tilbake igjen du da, så flink du er...BRA! Vel....burde vel kanskje skjønt at du var fluefisker....det forklarer jo alt. Og en annen ting: Nei, jeg blir ikke glad for at fiskekompisene mine får laks....

regne faktisk meg at du tuller nå, jeg tror nok du gleder deg over at andre får fisk på lik linje som mange andre av oss. Hva skal man med fiskekompiser hvis man ikke skal kunne unne de fisk og glede seg med de.

Nå har du rett i at jeg fisker med flue etter laks, men i andre sammenheng fisker jeg med mye annet.

Det jeg mener er at fordelen med baglimit er større en ulempen med at SØ svelger hele agnet.

"Så du setter de skånsomt tilbake igjen du da, så flink du er...BRA! Vel....burde vel kanskje skjønt at du var fluefisker....det forklarer jo alt "

Mener du med dette at det bare er fluefiskere som kan håntere fisk skånsomt. Takker for tilliten, men her har du undervurdet mange mange som ikke fisker med flue, og det er ikke pent gjort. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som vet om tilbakegangen i sjøørretfangster også gjelder småelver og bekker som løper ut i trondheimsfjorden?

Vanskelig å si.

Såvidt jeg vet er det ingen som pr. idag har data på mindre vassdrag og sjøørret i Trondheimsfjorden over tid. Sjøørret har alltid blitt nedprioritert til fordel for laksen.

Jeg har deltatt på et prosjekt på sjøørretbekker (fra Gaulosen til Malvik, dvs mange bekker) i høst for Trondheim kommune, så når den rapporten er ferdig vet vi litt mer om status på de mindre bekkene i Trondheim. Inntrykket før dataene er behandlet er begge deler. Flere bekker virker å ha god tetthet av ungfisk og fin kvalitet forøvrig (bunndyr). Men det finnes skrekk-eksempler som jeg ikke kan gå innpå foreløpig, hvor vi målte temperaturer på godt over 30 grader i bekken som følge av utslipp.

I og med at nedgangen i sø-bestanden er drastisk for flere større vassdrag (med utg.pkt. i fangstatistikk og generellt inntrykk blant fiskere) er det fristende å peke på faktorer som er felles for dem alle, dvs i faktorer i sjøen (lakselus, næringsdyr, osv osv).

Men dette forblir på gjettestadiet.

Forøvrig, hva kvotebegrensninger gjelder, så kan man kvotere i hytt og pine uten at det har noen som helst hensikt så lenge du selger ubegrenset med fiskekort og quadrupler fisketrykket.

Skjønner godt reaksjonene hos fiskere som ikke ser logikken i denne kvoteordningen og texas-salg av fiskekort. Dobbeltmoral, hvor grunneieren (litt spissformulert) er den eneste vinneren.

Endret av Rigor Mortis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi som har fisket en stund synes det er helt greit med kvote på 2 laks/døgn. Men vi som har sesongkort er i en særstilling overfor de som har reist langt og bare har noen få dager til disposisjon. Det med kvoter på 2 s-ø vet jeg ingen har brydd seg om, men "problemet" med å ta 2 s-ø var meget lavt i år da den nesten ikke fantes i elva. Men jeg må ærlig si at jeg er lettere sjokkert over enkelte grunneiere som tjener rått på oppkjøpet av garnfiskere i Tr.heimsfjorden. De øker prisene, enorm pågang i døgnkortsalg som øker markedsverdien. Og disse pengene skulle vært brukt til oppkjøpet av garnfiskerne. Men sannheten er den at grunneiere på de beste valdene i Gaula bidrar minst med dette, tatt i betraktning av størst inntjening og fangster på valdet. Og jeg vet at enkelte solidariske grunneiere (som betaler mere) er i harnisk over dette.

Disse karene sitter i elveeierlaget og har stor innflytelse på ang. dette. Og jeg venter spent på fortsettelsen, kanskje blir det slutt på oppkjøp allerede neste år (?). Det virket iallefall sånn når jeg snakket med de i sommer. Så her sitter altså fiskerne igjen som Svarte-Per og bingen til grunneierne blir større.

Egentlig har jeg svært så liten tillitt til endel grunneiere, som kun tenker flest fangster i boka, så de kan selge enda flere kort. Ja jeg har faktisk mange ganger blitt oppfordret av grunneier å fiske etter at kvoten er tatt. Bare for å få flere fangster i boka ! Så hvor er moralen ???

Og jeg husker hvilket ramaskrik det ble i sommer når redskapsbegrensningene kom pga. tørke i elva.

Klagene kom fra grunneiere i de nedre deler som påstod at folket var forsvunnet pga. det !

Men saken var jo ganske enkelt at ingen giddet å fiske under tropevarme og krympelv i august.

Og skulle man likevel fiske under slike forhold så var iallafall ikke en diger jernplate (sluk) den beste medisin uansett !

Skulle det vise seg at laksestammen gikk kraftig ned, hadde det vært greit å stoppe fisket for et år eller to.

Så kunne alle vi sjukinger tenke mere på familien og leve et "normalt" liv igjen

:D

En ting til.

Har registrert under mange tråder at det er stadig fluefiskere som får mest pepper !

Min erfaring er at det er faktisk fluefiskerne som har mest peiling på regler, kvoter, etc.

Så ikke hakk på disse, det er ikke de som lager reglene, som mange tror. Det er grunneiere som sitter

i elveeierlaget som har den største påvirkningskraft. Og de er representert fra både de øvre og nedre deler av elva. Men at det er mange motsetninger blant disse, det skal jeg skrive under på !!

Det var jo et forslag om å starte fisket i Gaula 15/5. Men det var ikke særlig populært for de lenger opp i elva, de ville at endel av storlaksen skulle passere de nedre deler før fisket startet. Men det ble fluefiskerne som fikk skylda.

Allroundfisker Silver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi som har fisket en stund synes det er helt greit med kvote på 2 laks/døgn. Men vi som har sesongkort er i en særstilling overfor de som har reist langt og bare har noen få dager til disposisjon. Det med kvoter på 2 s-ø vet jeg ingen har brydd seg om, men "problemet" med å ta 2 s-ø var meget lavt i år da den nesten ikke fantes i elva. Men jeg må ærlig si at jeg er lettere sjokkert over enkelte grunneiere som tjener rått på oppkjøpet av garnfiskere i Tr.heimsfjorden. De øker prisene, enorm pågang i døgnkortsalg som øker markedsverdien. Og disse pengene skulle vært brukt til oppkjøpet av garnfiskerne. Men sannheten er den at grunneiere på de beste valdene i Gaula bidrar minst med dette, tatt i betraktning av størst inntjening og fangster på valdet. Og jeg vet at enkelte solidariske grunneiere (som betaler mere) er i harnisk over dette.

Disse karene sitter i elveeierlaget og har stor innflytelse på ang. dette. Og jeg venter spent på fortsettelsen, kanskje blir det slutt på oppkjøp allerede neste år (?). Det virket iallefall sånn når jeg snakket med de i sommer. Så her sitter altså fiskerne igjen som Svarte-Per og bingen til grunneierne blir større.

Egentlig har jeg svært så liten tillitt til endel grunneiere, som kun tenker flest fangster i boka, så de kan selge enda flere kort. Ja jeg har faktisk mange ganger blitt oppfordret av grunneier å fiske etter at kvoten er tatt. Bare for å få flere fangster i boka ! Så hvor er moralen ???

Og jeg husker hvilket ramaskrik det ble i sommer når redskapsbegrensningene kom pga. tørke i elva.

Klagene kom fra grunneiere i de nedre deler som påstod at folket var forsvunnet pga. det !

Men saken var jo ganske enkelt at ingen giddet å fiske under tropevarme og krympelv i august.

Og skulle man likevel fiske under slike forhold så var iallafall ikke en diger jernplate (sluk) den beste medisin uansett !

Skulle det vise seg at laksestammen gikk kraftig ned, hadde det vært greit å stoppe fisket for et år eller to.

Så kunne alle vi sjukinger tenke mere på familien og leve et "normalt" liv igjen

:)

Allroundfisker Silver

Grunneier er vel som en resten av befolkningen, noen har moral og fornuft andre har det ikke, det som kanskje er skremmende er vel at ingen kan sette krav til grunneier, hva han bruker sine inntjente penger på uten om å bet. vanlig skatt av det. Kanskje det kunne vært et organ som kunne f.eks gi de en ekstra skatt som kunn gikk til elvens beste. En % vis skatt av inntekt på vall. Så vil de som har dårlig vall bet lite å så vil de som tjener massa pga. av bra vall bet, mest.

flott innlegg silver (sølvreven) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel få som er imot en baglimit på 2 laks. Jeg for min del , er svært fornøyd om jeg får 2 laks. Men hadde jeg vært så "uheldig" å få 2 små sjø-ørret, ja da har jeg skulle satt de ut død eller levende! Men man kan jo gå opp i krokstørrelse da , så slipper man dette problemet. Å stenge elva i et år eller 2 er jeg også enig i hvis det skulle vise seg at laksebestanden ble truet. Men jeg lurer på hva omfanget er når det gjelder sportsfiskefangster i forhold til bestanden, nå som det aldri har vært så mye fiskere som nå i Gaula. Jeg tenker spesielt på sesongen 2005. Da var det iskald stor elv i store deler av Juni, og det ble tatt rekordmengder i nedre deler i og med at svært få passerte fossen. Og når de øvre deler var dårlig hele sesongen også, selv i August, så må man jo undre seg om laksen kanskje ble litt overbeskattet det året? Nesten så man skulle innføre redskapsbegrensning når forholdene for fiske er bra da. For når det er tørke, da tar jo ikke fisken allikevel. Og de som skulle gjøre noe så grovt som å krøke, ja de driter vel i all slags begrensninger uansett. Så jeg skjønner ikke helt den logikken med redskapsbegrensning på lav vannstand. Stikk hjem heller, eller finn på noe annet!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart. Prosentvis betaling ut ifra inntjening av gode vald.

Vil bare nevne at valdet jeg fisker på tok 3,8 tonn ifjor og litt mindre i år.

Er en skam at grunneier på nabovaldet betalte mere til oppkjøpet og på det valdet ble det nesten ikke landet en eneste laks. Men han er med i elveeierlaget, så jeg tror nok det blir et helvete på møtene deres nå i vinter ja. Men det er som du sier, sånn er det bare, det er han som eier tomta som bestemmer !

Men prisnivået på valdet jeg fisker på er ikke så høyt (300/døgn og 6000/år). I 1989 kostet et sesongkort kr. 5000,- så det har vært liten prisstigning. Men folketettheten har nok øket mange 100% så det er der de tjener pengene. Regnet ut sånn grovt at bare på valdet "mitt" er inntektene ca. 1mill. !!!

Og ettersom jeg fisker på et såkalt åpent vald blir nok inntektene øket neste år også da jeg stadig får høre at vald blir kjøpt opp av rikinger som 4-dobler prisene. Og alle disse fiskerne som blir skviset ut etterhvert (allmennheten) søker til vald som selger nesten ubegrenset med kort. Så det ser ikke så særlig lyst ut. Akk sann. Så mitt råd til de som fisker i Gaula, hysj, hysj, ikke si til grunneieren at dere får fisk eller vis ham at det er et godt vald. For da selger han det til blodpris året etter :):):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du setter de skånsomt tilbake igjen du da, så flink du er...BRA! Vel....burde vel kanskje skjønt at du var fluefisker....det forklarer jo alt. Og en annen ting: Nei, jeg blir ikke glad for at fiskekompisene mine får laks....

Det er i hvertfall åpenbart at her er misunnelsen betydelig sterkere en kjønnsdriften. Med den holdningen kan du umulig ha særlig mange fiskekompiser.

:)

Endret av rogna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i hvertfall åpenbart at her er misunnelsen betydelig sterkere en kjønnsdriften. Med den holdningen kan du umulig ha særlig mange fiskekompiser.

:)

jeg trodde du tok den ironien der da...men men jeg får vel slutte å være ironisk når jeg ser følgene av det. Det jeg mente var at jeg ikke vil sitte på sidelinjen et helt døgn fordi jeg fikk 2 små sjø-ørreter. Men selvfølgelig, når andre får fisk, er jo det helt topp! Det er jo et lag som fisker. Dessuten øker jo motivasjonen til en selv også, når en ser at det er liv i elva. Det er (nesten får jeg si da) like arti å se andre få fisk som enn selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg trodde du tok den ironien der da...men men jeg får vel slutte å være ironisk når jeg ser følgene av det. Det jeg mente var at jeg ikke vil sitte på sidelinjen et helt døgn fordi jeg fikk 2 små sjø-ørreter. Men selvfølgelig, når andre får fisk, er jo det helt topp! Det er jo et lag som fisker. Dessuten øker jo motivasjonen til en selv også, når en ser at det er liv i elva. Det er (nesten får jeg si da) like arti å se andre få fisk som enn selv.

Det var vel mange som håpet at det var slik ja, og flott er det, ble litt redd selv gitt :)

Ikke alltid likke lett å få frem ironi på nett. smilie kan være tingen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med baglimit på 2 sø fungerer ikke...sånn er det bare.

Jeg tror du nærmer deg 100% "ikke-bry seg om det"-holdning blant fiskerne på denne kvoten.

Den er mer verdiløs enn "gå hjem etter en 5 kilos"-kvoten i enkelte elver, der alle fiskene mellom 5 og 7 kilo plutselig ble 4,9 kilo..............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel få som er imot en baglimit på 2 laks. Jeg for min del , er svært fornøyd om jeg får 2 laks. Men hadde jeg vært så "uheldig" å få 2 små sjø-ørret, ja da har jeg skulle satt de ut død eller levende! Men man kan jo gå opp i krokstørrelse da , så slipper man dette problemet. Å stenge elva i et år eller 2 er jeg også enig i hvis det skulle vise seg at laksebestanden ble truet. Men jeg lurer på hva omfanget er når det gjelder sportsfiskefangster i forhold til bestanden, nå som det aldri har vært så mye fiskere som nå i Gaula. Jeg tenker spesielt på sesongen 2005. Da var det iskald stor elv i store deler av Juni, og det ble tatt rekordmengder i nedre deler i og med at svært få passerte fossen. Og når de øvre deler var dårlig hele sesongen også, selv i August, så må man jo undre seg om laksen kanskje ble litt overbeskattet det året? Nesten så man skulle innføre redskapsbegrensning når forholdene for fiske er bra da. For når det er tørke, da tar jo ikke fisken allikevel. Og de som skulle gjøre noe så grovt som å krøke, ja de driter vel i all slags begrensninger uansett. Så jeg skjønner ikke helt den logikken med redskapsbegrensning på lav vannstand. Stikk hjem heller, eller finn på noe annet!:)

Det er riktig at Gaula gikk liten og varm i lange perioder i sommer. Men tross det gikk det faktisk laks på

elva hver dag, for det meste smålaks og 4-5 kilos. Og det ble tatt endel laks også i august, det meste på

flue selvsagt som er det beste under slike forhold. Men redskapsbegrensning ble ikke foretatt pga. at de

som fisket skulle få mindre laks. Når elva er så liten samles det store mengder med laks i de få hølene

som er igjen, ja i enkelte høler var det helt svart med laks (helt normalt). Ett eksempel er rett nedenfor

Haltdalen Kirke. Problemet er under slike forhold at det er altfor mange fiskere som ikke kan å dy seg og skal absolutt pælme digre sluker rett over stimen med laks, med stor fare for skade og krøking av laks.

Og for det andre er det stor fare for å stresse laksen unødvendig under slike forhold, den er meget sårbar når elva er pissvarm og liten. Jeg har sett en god del laks (og smolt) komme drivende nedover elva under slike forhold. De bukker under rett og slett pga. forholdene i elva ! Har sett flakene av laks flere steder langt opp i Gaula under slike forhold og det er såvidt laksen er i live. (Bikker over til siden)

Så heldigvis har Gaula Natursenter tatt affære og tenkt på laksen istedenfor de fanatiske jernplatepælmerne.

Jeg og fisker endel med sluk, men alt til sin tid. Man må da gi laksen en sjanse !

Når elva steg igjen til 40-50kbm/s ble forbudet opphevet umiddelbart (flere ganger i august).

Jeg så mange fiskere gi blaffen (eller "latet" som de ikke skjønte reglene) i begrensningene.

Argumentet var "Man kan da ikke ha med seg PCèn i elva for å vite om det er lov eller ikke".

:) Men det er som fiskeregler generelt i ei lakseelv: Vår plikt å sjekke før vi fisker uansett !

Ellers var sesongen 2005 egentlig ganske normal i Gaula (ut ifra laksen sitt ståsted).

Det var et typisk storlaksår, med skikkelig grov laks og mange mellom 10-18kg. Gaula var stor og iskald hele juni noe som er normalt tidligere (i gamle dager). Det er bare de siste årene som har vært unormale, med liten snøsmelting og varmere elv i juni enn ellers. Akkurat det samme hadde vi i 1996. Laksen gikk ikke

opp Gaulfossen pga. for høy og kald elv. Og når det er et utpreget storlaksår kommer det som regel lite laks lenger ut i sesongen. Så en stor andel av laksen i 2005 ble tatt i juni, nedenfor Gaulfossen.

Så de som fisket lenger opp i dalen søkte nedenfor fossen og trykket ble megastort i de nedre deler.

Så muligheten var fremdeles tilstede, for de som ville være med på "galskapen" ;)

Forskjellen i 2005 var bare at laksen ble tatt på kortere elvestrekning enn over hele vassdraget.

Men slik har det vært i alle tider. Noen år er det knall lenger opp i elva, og noen år er det magrere lenger nede (pga. tørke). Se på valdene Krogstad Hovin, SJFF, Norwegian Fly......Club, Rognes etc. De kommer sent men godt, siste halvdel av sesongen er det deres tur (som regel)!

Men at det var temmelig vilt i nedre deler av Gaula i 2005, kan jeg skrive under på. Tror aldri en så stor andel av laks hadde blitt tatt nedenfor Gaulfossen de første 4 uker !!

Men det er som regel ikke slik at hvis det blir tatt mye laks i juni så minsker bestanden faretruende pga. det.

Har sett at det er magre år for fiskere hele sesongen, men tross det kommet mye laks i slutten på august/sept. og elva var stappfull av gytelaks. Så dette har jeg aldri blitt klok på, ut ifra det jeg har erfart av fangster juni/aug.

Vil bare nevne at i 2003 var det kolossalt med gytelaks utpå høsten i Gaula, også i år,så fremtiden ser lys ut ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med baglimit på 2 sø fungerer ikke...sånn er det bare.

Jeg tror du nærmer deg 100% "ikke-bry seg om det"-holdning blant fiskerne på denne kvoten.

Den er mer verdiløs enn "gå hjem etter en 5 kilos"-kvoten i enkelte elver, der alle fiskene mellom 5 og 7 kilo plutselig ble 4,9 kilo..............

Her er du inne på noe viktig. Alle fangstbegrensninger bør virke fornuftige og bør baseres på et eller annet faktagrunnlag, enten det nå er jakt eller fiske det snakkes om. Dog er det lettere å telle elg og ryper for så å sette en grei bag limit/avskytningspolitikk, enn det er å spå hvordan oppgangen/bestanden er i en elv fra år til år. Forvaltning av laks og SØ blir derfor nokså lottopreget. Men å begrense kun for begrensningens skyld er tull, nettopp fordi de færreste vil ta slike regler seriøst.

Ellers er det jo ikke mange dager som byr på mer enn to laks, så den grensen er vel grei, selv om det av og til kan føles fortjent å utnytte de få dagene bettet er der for å kompensere for "blanketurene". Det som ikke er greitt er at dagen er over etter to SØ når målet med turen er å komme i kontakt med (stor)laks. Jeg følger normalt de regler som gjelder i et vassdrag, men denne regelen..?

Så lovlydig er jeg ikke - det får være grenser...:D

Imidlertid synes jeg sesongkortordninger er en uting. Er du i den ønskesituasjonen at du besitter et slikt kort som gir blankofullmakt til å fiske når som helst er det jo kjempeflott, jeg har vært i denne situasjonen selv og ser absolutt fordelene med det..! :blink: Dog - det er disse gutta som beskatter fisken hardest, fordi de har utallige år langs breddene og vet når, hvor og med hva laksen tas under de rådende forhold. Døgnkortfiskerne er henvist til å fiske når kort er tilgjengelige under forhold som gjerne er suboptimale, hvis de da ikke har griseflaks og treffer oppgangen. Dessuten er de på langt nær så effektive og har som oftest begrenset adgang til elva fordi det gjerne er et tak på antall kort som selges, så beskatningen deres utgjør neppe noe bestandsmessig problem. Kanskje betyr ikke en bag limit på 2 fisk noe for disse, som kanskje strever hardt nok med å få den ene?

Problemet er derimot at en sesongkortfisker kan ta 2 laks pr dag - gjennom hele sesongen! Helst burde sesongkortet hatt en bag limit - enig? La oss si at du betaler en fast sum for å ta f. eks. 20 laks pr sesong, men beholder retten til å fiske når du vil? På denne måten ville forvaltningen av elva (les: uttaksbegrensningen av laks) blitt langt lettere å praktisere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er derimot at en sesongkortfisker kan ta 2 laks pr dag - gjennom hele sesongen! Helst burde sesongkortet hatt en bag limit - enig? La oss si at du betaler en fast sum for å ta f. eks. 20 laks pr sesong, men beholder retten til å fiske når du vil? På denne måten ville forvaltningen av elva (les: uttaksbegrensningen av laks) blitt langt lettere å praktisere.

Her er jeg veldig enig med deg!

Jeg forstår ikke hvordan folk med god samvittighet kan fiske 3-400kg laks hver sommer :D Hvor mye klarer en familie å spise på et år, 30-40kg kanskje?

Det er jo unektelig imponerende å se fangstene til f.eks Sølvreven, men allikevel....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dere er litt stygge nå mot de som har muligheten til å kjøpe seg sesongkort. Synes vel at de skal kunne ha de samme reglene som andre fiskere. De bor jo helt sikkert ved elven og de bør ikke straffes for det.

Hvis man får gjennomført disse kvotebegrensningen slik de er satt opp så så bør det holde.

Får å kommentere det med to SØ så synes jeg ikke det er noen go regel, men det er jo bare å slippe de ut igjen, uansett tilstand på fisk. Men hadde man holdt seg til 2 laks og gitt F¤¤¤¤ i å ha en kvote på SØ, i hverfall en kvote som går ut over laksen så hadde det vært enklere å svelge.

Kanskje to SØ og to laks hadde vært tingen...................

300-400 kg laks pr. sesong på en mann ???

Hvis han da fisker hver dag la oss si 90 dager (3 mnd) så skal han ha 4,4 kg fisk pr. dag og det er vel kanskje ingen som får til.

Endret av Erik Walmann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

300-400 kg laks pr. sesong på en mann ???

Hvis han da fisker hver dag la oss si 90 dager (3 mnd) så skal han ha 4,4 kg fisk pr. dag og det er vel kanskje ingen som får til.

De finnes, tro du meg! Enkelte steder er det f. eks. ennå vanlig å fiske "på halvpart", dvs. at grunneieren får halvparten av laksen som fiskeren tar opp, mens fiskeren beholder resten og fisker gratis. Dette er en gammel praksis der far gjerne lærer opp sønn og tingene holdes i hevd via familiebånd eller langvarige vennskapsforhold. Dette viser også at ikke alle grunneiere søker maks profitt på elvestubben sin. På disse valdene slipper andre sjelden til og rettighetshaverne rapporterer sjelden inn fangst til elveeierlag o.l. Kjenner selv til karer som tar 150-200 laks årlig i en elv der snittstørrelsen ligger i overkant av 4 kg. Regn selv!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De finnes, tro du meg! Enkelte steder er det f. eks. ennå vanlig å fiske "på halvpart", dvs. at grunneieren får halvparten av laksen som fiskeren tar opp, mens fiskeren beholder resten og fisker gratis. Dette er en gammel praksis der far gjerne lærer opp sønn og tingene holdes i hevd via familiebånd eller langvarige vennskapsforhold. Dette viser også at ikke alle grunneiere søker maks profitt på elvestubben sin. På disse valdene slipper andre sjelden til og rettighetshaverne rapporterer sjelden inn fangst til elveeierlag o.l. Kjenner selv til karer som tar 150-200 laks årlig i en elv der snittstørrelsen ligger i overkant av 4 kg. Regn selv!!!

De finnes sikkert men hvor mange % av de som har sesongkort utgjør de ?? Det tror jeg vi ikke kan svare på. Men i flertall er de nok ikke.

De du snakker om vill nok gi beng i regler på sine vall uansett ................................

Endret av Erik Walmann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De finnes sikkert men hvor mange % av de som har sesongkort utgjør de ?? Det tror jeg vi ikke kan svare på. Men i flertall er de nok ikke. Og her snakker vel du om fiskere som uansett vil gi beng i regler på sine vall................................

I dag er de ikke mange, nei - grunneierne fristes gjerne av muligheten til å tjene penger og avvikler derfor hevdvunne tradisjoner og muntlige avtaler som har eksistert siden før oldefars dager. De som fremdeles holder på er gjerne uenige med andre rettighetshavere eller lag som forsøker å få til organisert kortsalg og gir f... i regler de ikke selv har funnet på..! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke hvordan folk med god samvittighet kan fiske 3-400kg laks hver sommer :) Hvor mye klarer en familie å spise på et år, 30-40kg kanskje?

Det er jo unektelig imponerende å se fangstene til f.eks Sølvreven, men allikevel....

Ja det måtte jo komme, hadde ventet på dette lenge nå, men jeg skal svare (ro) :unsure: så godt jeg kan.

300-400 laks hver sommer: Jo, enkelte av de siste år har vært knall gode i Gaula, men snittet ligger nok godt under. Men både jeg og mine kompiser som fisker lenger opp i elva har selvsagt mye høyere fangster enn døgnkortfiskere som er i elva 1-3 uker. Vi kjenner jo elva godt og vet hvor og når etc. vi skal fiske. Så som jeg har nevnt tidligere så har jo vi selvsagt en stor fordel (om man kan kalle det for det).

Men både jeg og mine gamle kompiser hadde ikke sagt noe om det ville blitt årskvote, f.eks max. 20 laks.

Men det er storlaksen som er gildest å kjøre så da er jeg redd for at sesongen kunne vært avsluttet første måned for min del. :wub: Men, men, du har et stort poeng der, vi har faktisk snakket om dette mange ganger. Men vi er jo prioritert i og med at vi bor i nærheten og har mulighet til å fiske når det er bra forhold. I utgangspunktet er aldri antall laks det viktigste, heller ikke for meg. Jeg synes det er så vanvittig moro å stå i elva å fiske. Men uansett, vi har alltid tatt en viss % av den totale fangst i elva, så noen fare for laksestammen er vi ikke enda, ihvertfall ikke i Gaula.

Men det man må huske på er at vi fungerer (i grunneieren sine øyne) som harer på valdet som skal gi god pr. for valdet. Og vi har ingen klausul eller avtale med grunneier, vi betaler sesongkort på lik linje med andre. Så "ulempen" kan jo være at vi har gitt så enorm god pr. for Gaula (valdene våre) at vi lager ris til egen bak. Og en annen ting er jo at vi som er lokalkjent har hjulpet en masse laksefiskere til å ta laks, vi som har sesongkort skal/bør jo være en slags fadder/guide for de andre fiskerne og gå foran med et godt eksempel. Så jeg hjelper et stort antall fiskere årlig, da jeg synes at det er lidelig moro å se andre tar laks.

Spesielt unger, fiskere med handicap, ferske laksefiskere etc.

Og en annen ting, vi har god tid, hele sommeren. Vi er aldri i veien for andre fiskere. Vi fisker ikke nærmest 24 timer i strekk i 3 uker og okkuperer plasser !!

Men som sagt, årskvote på laks ? Interessant at det kom fram.

Vil nevne ferske tall fra Gaula: 46 tonn i 2006 Reklame igjen :P

Må få tilføye at hadde det ikke vært kvoter, hadde både jeg og flere jeg kjenner, under meget gunstige forhold tatt 15-30 laks på en god dag. Har opplevd både i år og tidligere at smålaks, mellomlaks bet på hvert kast. Og disse ble satt ut igjen, en etter en, i håp om at en større laks bet på.

I panseråret 2000 drog jeg inn 9 laks på 9 første kast, alle smålaks støpt i samme form, og alle ble satt ut igjen. Dette har ikke noe med skryt å gjøre, men enkelte tidlige morgener kan dette fenomenet være helt vanlig da det går store flak på elva. Så svært ofte avslutter vi fisket før de andre har stått opp.

Det får da være grenser ! Så kvoter, det funker !

Når det gjelder moral til enkelte grunneiere har jeg et godt eksempel:

Jeg vet flere som har blitt kastet ut fra valdet de har fisket på i flere år.

Grunnen var at grunneier ikke likte at de bare satt på land og drakk rødvin. Han ville ha gode fangster på valdet sitt så markedsverdien steg ! Men det var et litt ekstremt tilfelle, men kanskje ikke så uvanlig oppe

i Gauldalen.

Og jeg fisker aldri når elva er liten, da får laksen fred !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Hopper inn i debatten lit seint muligens da jeg ikke var medlem i forummet da det sto på.....

Det er gjennomført forsking på området hva det vill si og innføre fangstavgrensning "bag limit" i vassdrag. Under meget strenge reguleringer der antall stenger og fiskedøgn var kontrollert til å vare BEGRENSET kunne en ikke sjå noen positiv effekt på oppgangspopulasjonen hvis enn ikke satte limmiten på maks EN (1) fisk per døgn og fisker. Først da ble det en effekt som kunne vere positiv i forhold til å auke gjytebestandet i elva. At ha avgrensing til to fisk i en elv der enn ikke har stangbegrensing er m.a.o. totalt nytteløst hvis argumentet var å spare noen fisk i oppgangspopulasjonen. Næ-e. det som enn kunn gjør med et slik tiltak er muligens en fangst-FORDELING blant fiskende og grupper av fiskende.

Vedr. stangfiske og hvor mye av oppgangslaksen (tot, av gjytebestanden et aktuellt år) enn kan fiske opp under en sesong så er det gjennomført flere intressange undersøkelser i Noreg (bl.a. av Leif Magnus Sættem, hjå Fylkesmannen i M&R).

Forskningen har vist at det er mulig å fiske opp minimum ca 52% (Drammenselva) og opp til ca 86% (Lærdalselva) av et gjytebestand. Hvis en f.eks bruker tala fra denne forskningen på Gaula i Trønderlag, betyr det at etter sesongslutten står det att minimum 7,5 tonn, maksimalt 42,5 tonn hvis totafangsten på stang et år var 46 tonn og vi bruker fangstprosenten til Drammenselva og Lærdalselva. Det er mest sansynligt at der står nok laks igjenn etter fiskeslutten i August til å halde rekrutteringa og bestanden på en rimelig sikker nivå.

mvh Flodstrøm

Endret av Flyfishing for Salmon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.