Gå til innhold
Fiskersiden

Kvotebegrensninger


sølvreven
 Share

Recommended Posts

En ny brannfakkel som kan starte en liten debatt hos de innvidde:

Er det riktig å begrense bag limit til 2 laks (Gaula), uavhengig av vekt, når Gaula er Trøndelags desidert beste lakse-elv ? Og kvotene er høyere i enkelte andre, dårligere vassdrag.

Og tatt i betraktning at det selges nesten ubegrenset med kort på enkelte vald.

Konklusjon: Burde grunneiere begrense kortsalget litt også ?

Hva med begrensning her ?

Er det riktig med begrensining av kun 2 sjø-ørret, og at man ikke kan fortsette fisket etter laks ?

Er det riktig med redskap-begrensninger i hele vassdraget (som det ble gjort i sommer) når elva blir meget liten ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 52
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

To dumme spm kanskje, men er det forbudt å fortsette fisket etter to fisk, selv om man har sluppet begge ut igjen?

Kan man fortsette fisket selv om man har tatt to fisk, sålenge man setter resten ut igjen?

Hvis svarene er nei på disse to spm skjønner jeg ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du ber om andres meninger kan du få mine:

Synes baglimiten virker lav når også smålaks teller. 2 store er OK.

Synes det bør være begrensing i kortsalget hvis det blir så folksomt som det høres ut til å være der. Om det fører til at de øker prisene (for å tjene like mye som før) så får man i hvert fall noe igjen for den økte prisen - nemlig litt mere plass rundt seg.

Redskapsbegrensing på lav sommervannstand synes jeg virker fornuftig, bare det ikke brukes i hytt og pine for å snikinnføre rene fluesoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med kvotebegrensninger har vist seg å være vrient....husker at det i Stjørdalselva var innført kvote på 3stk laks (vet ikke om det er slik enda, for jeg fisker ikke i vassdraget), men får du en over 5 kilo må du innstille fiskt umiddelbart. Andelen med fisk på 4,9 kilo økte visstnok mye i fangstrapportene....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ny brannfakkel som kan starte en liten debatt hos de innvidde:

Er det riktig å begrense bag limit til 2 laks (Gaula), uavhengig av vekt, når Gaula er Trøndelags desidert beste lakse-elv ? Og kvotene er høyere i enkelte andre, dårligere vassdrag.

Og tatt i betraktning at det selges nesten ubegrenset med kort på enkelte vald.

Konklusjon: Burde grunneiere begrense kortsalget litt også ?

Hva med begrensning her ?

Er det riktig med begrensining av kun 2 sjø-ørret, og at man ikke kan fortsette fisket etter laks ?

Er det riktig med redskap-begrensninger i hele vassdraget (som det ble gjort i sommer) når elva blir meget liten ?

er det innført baglimit på 2 laks? eller er det snakk om å gjøre det,? eller er dette noe du mener selv bør gjøres?

sitat "Konklusjon: Burde grunneiere begrense kortsalget litt også ?" er dette en konklusjon fra deg ? fra andre ? eller er det ment som et spørsmål ?

Endret av ovejan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det åpenbart en liten kræsj mellom to verdener.....en laksefiskers og en med pilken fra Karmøy. :)

ja, det er innført kvote på 2 laks i mange vassdrag.

ja, mange vald i de store vassdragene i midt norge har tilnærmet ubegrenset kortsalg, og det blir køfiske. Derav spørsmålet om dette er riktig fra gruneieren(e)s side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det innført baglimit på 2 laks? eller er det snakk om å gjøre det,? eller er dette noe du mener selv bør gjøres?

sitat "Konklusjon: Burde grunneiere begrense kortsalget litt også ?" er dette en konklusjon fra deg ? fra andre ? eller er det ment som et spørsmål ?

Det var et spørsmålstegn bak setningen ja. Det har vært mang en diskusjon ang. dette, spesielt i år.

Vile bare høre synspunktene på dette. Jeg mente ikke noe i mitt innlegg jeg, det var dere som skulle svare !

Bag limit på 2 laks pr. døgn i perioden 1/6 - 31/7 er nytt av året. (I Gaula)

Bag limit på 2 laks pr. døgn i august er som tidligere.

:) LOL :)

Meget klokt sagt, det er som jeg skulle sagt det selv !!

(men det ser ikke ut til at det hjelper). Men det er en helt annen sak :):):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det figurerer mange former for kvotebegrensninger rundt om i de forskjellige elvene. jeg har tidligere i en annen tråd nevnt Suldalslågen. Her er begrensingene følgende:

Laks og sjøørret: Minstemål 35 cm. Døgnkvote: 5 fisk/døgn. For Villaks større enn 75 cm: Døgnkvote 1 fisk. Når kvoten er nådd skal villaks større enn 75 cm settes ut. Utsettingspåbudet gjelder ikke fettfinneklippet fisk og fisk som har uomtvistelige tegn på å være rømt oppdrettsfisk.

Når det gjelder Gaula, ble det innført kvotebegrensning på to laks/sjøørret/døgn. Jeg synes det var greit. Når jeg var der opp første uka i august var det svært lav vannføring (14-19 kb/sek.) og smålaksen dominerte i elva. For meg spiller det ingen rolle om fisken er stor eller liten. Er det satt en begrensning, så er det denne som gjelder. En an fiskedagene startet jeg fisket kl. 09.30 og i løpet av ti minutter dro jeg opp to smålaks, hver på 1,6 kg. Rene barnedrapet. Selvfølgelig kunne jeg satt disse ut igjen og fortsatt mitt fiske. Ettersom målet for min fisketur var å få laks (jeg liker laks) til fremtidige middager slo jeg altså disse i hjel. Den fastsatte kvoten var dermed fylt og jeg måtte avslutte mitt fiske allerede klokka 09.45. Litt surt var det jo, men slik er regelen. Og det man skal være klar over når det gjelder fastsatte regler, så er disse ikke laget for å "straffe/hindre" fiskere eller jegere. Reglene er faktisk laget av hensyn til fisken/viltet.

Og jeg må si jeg blir litt forundret når jeg leser innlegget til Sølvreven vedr. kvotebegrensinger. Her aner jeg en motvilje til regelverket for dette, mens han i tråden om GULP varmt forsvarer regelen om forbudet mot bruk av dette. Som nevnt er jo regelverket laget av hensyn til fisken/viltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det åpenbart en liten kræsj mellom to verdener.....en laksefiskers og en med pilken fra Karmøy. :)

:) Hvis det er meg det siktes til så kan jeg opplyse om at han med pilken fra Karmøy tilbringer all tilgjengelig tid om sommeren i campingvognen sin som ligger 200m fra en lakseelv :) trollingutstyret er mer i sjøen enn pilken men jeg er allsidig når det gjelder fiske ja.

så det var ikke meningen å bidra til noe kræsj, mine spørsmål var kun for å tildredstille min nysgjerrighet og uvitenskap. :)

mulig jeg tolker dette feil, men hvis det menes at en med pilk ifra Karmøy ikke kan stille spørsmål eller delta i diskusjon om laksefiske

så skal jeg holde kjeft i denne tråden fra nå av. :)

ovejan

Endret av ovejan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar til "ROGNA" :

Nei for all del, det var spørsmål jeg langet ut til dere. Interessant å se hvilke synspunkt dere gir på dette !

Jeg har alltid vært meget positiv til kvotebegrensninger på laks, også 2 pr. døgn.

Jeg er jo priviligert med sesongkort: 92 dager i sesongen ganger med mulighet for 2 laks pr. døgn, det blir 184 laks det. Så jeg klager ikke på det. Det er jo en grunn for disse kvotene også.

Jeg tror nok hovedgrunnen til at det gikk ned i år er at det de siste år er et mye større trykk på elva med

mange flere fiskere enn det var for noen år siden. Så flere fiskere kan fiske av samme ressurs slik at tapet

ikke blir nevneverdig større.

Det som folk har reagert kraftig på er begrensninger på 2 s-ø. Men det virker som den snart er utryddet,

ihvertfall i Gaula, så akkurat det skulle ikke være noen fare for at man oversteg kvoten.

Redskapsbegrensning på liten og varm elv er noe av det beste Gaula Natursenter stod for i sommer.

Men kvotene er på sin plass, men hva da med kortsalget.

Hva er vitsen med kvoter hvis ikke grunneierene begrenser sitt kortsalg?

Skal flere få fiske laks, men i mindre antall pr. fisker ?

Blir laksefisket like interessant da ?

Og hvor mye er vi villig til å betale for et normalt godt vald ?

Dette er ikke synspunkter, men spørsmål ?

Jeg skal nok innrømme at temaet var hett i elva i sommer, med like mange meninger !!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Hvis det er meg det siktes til så kan jeg opplyse om at han med pilken fra Karmøy tilbringer all tilgjengelig tid om sommeren i campingvognen sin som ligger 200m fra en lakseelv :) trollingutstyret er mer i sjøen enn pilken men jeg er allsidig når det gjelder fiske ja.

så det var ikke meningen å bidra til noe kræsj, mine spørsmål var kun for å tildredstille min nysgjerrighet og uvitenskap. :)

mulig jeg tolker dette feil, men hvis det menes at en med pilk ifra Karmøy ikke kan stille spørsmål eller delta i diskusjon om laksefiske

så skal jeg holde kjeft i denne tråden fra nå av. :)

ovejan

sorry ovejan....my bad...det var ikke meningen å irritere.

Da er vi skuls ( jeg tenker på :) tullball kommentaren din i Gulp-debatten)

:D:D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar til Sølvreven vedr. sjøørret i Gaula:

Det er nok ikke slik du antyder at sjøørreten snart er utryddet. Saken er den at med økt mengde av laks på elva, vil denne fordrive sjøørreten til andre områder i elva. Det er nå en gang slik at størrelse og styrke vinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar til Sølvreven vedr. sjøørret i Gaula:

Det er nok ikke slik du antyder at sjøørreten snart er utryddet. Saken er den at med økt mengde av laks på elva, vil denne fordrive sjøørreten til andre områder i elva. Det er nå en gang slik at størrelse og styrke vinner.

Du har rett i sistnevnte, men sjøørreten i elver som drenerer til trondheimsfjorden sliter fælt.

La meg bare si en ting om sjøørreten:

Sjøørreten i elvene som renner i Trondheimsfjorden er på et historisk lavmål. Se f.eks. på fangststatistikken det siste tiåret i elver som Gaula,Orkla,Stjørdalselva m.m. og ikke minst min kjære Nidelva.

Noe er forferdelig galt..bratt nedadgående kurve.

Det er faktisk stor grunn til bekymring for sjøørreten i overnevnte elver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke slik du antyder at sjøørreten snart er utryddet. Saken er den at med økt mengde av laks på elva, vil denne fordrive sjøørreten til andre områder i elva. Det er nå en gang slik at størrelse og styrke vinner.

Nei den er ikke utryddet, enda iallefall. Men det er jaggu ikke mange igjen, i forhold til hva det var for 10-15 år siden. Om grunnen er økt mengde av laks i Gaula, slik at sjø-ørreten "gjemmer" seg andre plasser stemmer ikke i det hele tatt. Men en eller flere grunner må det selvsagt være, i og med at den nesten er borte. Og den var så og si totalt fraværende i Trondheimsfjorden også i vår. Aldri hadde det vært så magert med denne fine fisken langs våre strender. Og er det så mye mere laks i Gaula nå enn det var for f.eks.

15-20 år siden. NEI ! Men at det er 3-4 ganger så mange laksefiskere nå: JA ! Statistikken lyver totalt, det vet jeg. Jeg så mere laks på elva for 10-15 år siden. Det ble bare ikke fisket så effektivt på laksen som det

gjøres idag, og innrapporteringene er mere nøyaktig idag. Det gikk tonnevis med laks i Gaula da jeg startet

der på 80-tallet og det var vanlig å fiske s-ø i store mengder i august, tross at det var mye laks i elva.

Men har du sett de små laksene på 1-1,5kg. komme opp elva? De inneholder skremmende mye lus de

seneste år, utrolig at de overlever. Kanskje er det en stor fiende til sjø-ørreten ? Hva vet jeg.

Jeg får bare håpe på at den kommer tilbake, for noe artigere enn å fiske s-ø i stummende mørke en sen augustnatt finnes ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bag limmit er positivt ja

Holder med å glane på svenske vann og sjø for å se det langsiktige målet de la årevis tilbake

:)

Det var et spørsmålstegn bak setningen ja. Det har vært mang en diskusjon ang. dette, spesielt i år.

Vile bare høre synspunktene på dette. Jeg mente ikke noe i mitt innlegg jeg, det var dere som skulle svare !

Bag limit på 2 laks pr. døgn i perioden 1/6 - 31/7 er nytt av året. (I Gaula)

Bag limit på 2 laks pr. døgn i august er som tidligere.

Meget klokt sagt, det er som jeg skulle sagt det selv !!

(men det ser ikke ut til at det hjelper). Men det er en helt annen sak :):):)

mangler noen skruer her

PS får de billig på Biltema

"Nytter ikke å gjøre alle til laks...noen må værra to®sk også"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar til Sølvreven vedr. sjøørreten:

Du kjenner nok området betydelig bedre en meg og har åpenbart bedre innsikt en det jeg har når det gjelder utviklingen vedr. sjøørreten. Jeg merker meg at også andre har samme oppfatning og den samme kjennskap til utviklingen vedr. sjøøreten i Gaula som deg. På det grunnlaget bøyer jeg unna videre diskusjon om akkurat det emnet. Det gjelder å kjenne sin besøkelsestid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjaldt kvoter på 2 s-ø i år og slutte fisket hvis man tok dem inn på land ble ikke

særlig seriøst mottatt på flere vald i Gaula i år.Både grunneiere og fiskeoppsynet sa klart ifra.

Gi f... i s-ø kvotene, det er noe forbasket tull. Jeg for min del fikk ikke en eneste s-ø i år, for første gang

i min karriere.

Jeg tenker på den stakkaren som kunne vært så "uheldig" at han hadde kverket et par s-ø på 7-8oo gram

og måtte forlate elva. Han hadde evt. betalt for lang reise fra Dk f.eks. og 300,- i døgnkort pluss mange

hundrelapper i opphold pr. døgn. Jeg hadde ihvertfall ikke brydd meg noe særlig om han fortsatte å fiske etter laksen. Det får da være grenser for medlidenhet med en stakkars fisker. Men ingen var heldigvis

så "uheldig" å få 2 s-ø på kroken som blødde ihjel.

:) Når det gjelder oppkjøpet av garnfiskere i Tr.heimsfjorden tror jeg ikke at det blir lettere å ta laks i

elvene. Det som skjer er bare at det blir flere fiskere som tror at laksen vokser i himmelen.

Men antall laks pr. fisker i elva (pr. kast) blir ikke større.

Noen synspunkter på det ?

Det folk må huske på er at hvis samme antall fiskere var i elva for 15 år siden, med samme utstyr og kreavitet, og samme nitide innrapportering som idag, ville fangstene da ha vært minst det dobbelte.

Er noen uenig ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært bedre å gi kvoter til valdene. Det ville vært en bedre forvaltning av laksestammen i elva.

Da hadde det kanskje blitt mer C/R på mindre laks.

Alle som driver med laksefiske må jo være interessert i at laksestammen kommer i en eller annen form for forvaltnings plan om dekker fiske i hav som i elv.

Det man ser nå er jo en ganske snever innstilling til sitt fiske. Mest mulig til minst mulig arbeid.

Men med mitt inntrykk av mataukfiskere tror jeg at det aldri kommer skje.

Hos dem vil man alltid måle en god dag i antall kilo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Enten det er kvote,- eller redskapsbegrensning innen laksefiske, så virker det som om det er sportsfiskerne det går utover uansett! Og bøndene....disse grolpungene som opplever svært så gyldne tider, takket være "Elvene i Trondheimsfjorden"...har de noen kvoter?? Eller kan de bare pøse på med folk ned til elvekanten, så deres glupske lommebok bare blir enda feitere?! Spør du meg så burde bøndene hatt kvoter...ikke på laks..men PAPIR..fordi de utgjør en trussel for skogen med all fiskekortene de selger!

Endret av Alex74
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er meget fornuftig med baglimit og her får vi vel som fortjent, når vi selv ikke klarer i vise måtehold så må folk som har myndighet, sette regler for oss.

At de setter en limit er jo ikke for å være slem, men de ser nødvendigheten med det i forhold til å bevare bestanden i visse elver. Så de gjør det for fiskerens sin del og for egen inntjening og hva kan være galt med det.

Når det gjelder redskapsbegrensninger så er det også riktig, vannstanden har i de siste årene i visse perioder vært så lav at de ikke har noe valg, og det er jo for å slippe at folk krøker fisk bevist. Så igjen er det vårt agerende som gjør at det settes regler.

Vet det finnes mange seriøse fiskere der ute, men for de av oss som ikke klarer å bruke sunnfornuft setter som oftes dagsorden. Jeg tror ingen av de "seriøse" vil se på disse reglene som negative, men klar for de som har fisket for å selg mm. de vil nok nå rope høyt å klage lenge......................... :blink::lol:

Endret av Erik Walmann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er meget fornuftig med baglimit og her får vi vel som fortjent, når vi selv ikke klarer i vise måtehold så må folk som har myndighet, sette regler for oss.

At de setter en limit er jo ikke for å være slem, men de ser nødvendigheten med det i forhold til å bevare bestanden i visse elver. Så de gjør det for fiskerens sin del og for egen inntjening og hva kan være galt med det.

Når det gjelder redskapsbegrensninger så er det også riktig, vannstanden har i de siste årene i visse perioder vært så lav at de ikke har noe valg, og det er jo for å slippe at folk krøker fisk bevist. Så igjen er det vårt agerende som gjør at det settes regler.

Vet det finnes mange seriøse fiskere der ute, men for de av oss som ikke klarer å bruke sunnfornuft setter som oftes dagsorden. Jeg tror ingen av de "seriøse" vil se på disse reglene som negative, men klar for de som har fisket for å selg mm. de vil nok nå rope høyt å klage lenge......................... :mellow::D

Det er vel få som er uenig i det du sier her. Det er ikke selve kvotebegrensningen i seg selv som er diskusjonen her, men at den nå er satt til 2 sjøørret, eller 2 laks per døgn i gaula. Tenk deg selv da om du skulle dratt på en kompistur til Gaula på en av de dyre kremvaldene, der du innleder turen med å få 2 små sjøørret som har svelga kroken. Synes du virkelig at du får som fortjent da og måtte pakke fiskesakene og se på kompisene dine fiske resten av turen? Kanskje de drar seg en feit laks foran nesa på deg og....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.