Gå til innhold
Fiskersiden

sjøørret


mrg
 Share

Recommended Posts

hei igjenn!

har vært en del og fiska med stang rundt kjerring vik (med brisling som agn)

har fått 3 sjø ørret der på 3 turer, ikke lenger enn 25cm vær men ble overrasket av variasjonen av farger! en av dem hadde flått rød farge og så nesten ut som en regnbu ørret men den førsdste var helt blank!

noen som har en forkalring på dette?

og er det stor ørret der når det er små ørret der?

der fikk jeg og stor makrell 200 til 300 gram

den siste jeg dro kan veid mer menhar ikke så presis vekt:( store var de værtfall!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rød farge på sjøørret?

Hmmm - snakker vi mer "brunrød"? Siden det ikke er snakk om regnbue, så kan det vel kanskje være vanlig brunørret som har sluppet seg ned fra bekker og elver for å beite i sjøen. Fenomenet er vanlig i fjordarmer med høyt innhold av ferskvann, f. eks. Bolstadfjorden i Hordaland, eller i estuarier (elveutløp med brakkvann). Har selv fått brunørret i gytedrakt i sjø, det spruta melke alle veier når jeg tok ut kroken av kjeften dens...

Har du bilde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei igjenn!

har vært en del og fiska med stang rundt kjerring vik (med brisling som agn)

har fått 3 sjø ørret der på 3 turer, ikke lenger enn 25cm vær men ble overrasket av variasjonen av farger! en av dem hadde flått rød farge og så nesten ut som en regnbu ørret men den førsdste var helt blank!

noen som har en forkalring på dette?

og er det stor ørret der når det er små ørret der?

Ikke langt fra der du var, har det blitt tatt mange sjøøretter også veldig store, ikke av meg da jeg bare har

fått små. Vet allikevel om en som har fått en på over 5 kg. Ellers så er det vel endel yrkesfiskere som har laksegarn i området tror jeg, kan for lite om det, men store garn festet fra land, med mange bøyer ute i vannet, og stor fisk lemper de opp i båtene sine når de tømmer garnet/nota.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

hei igjenn!

har vært en del og fiska med stang rundt kjerring vik (med brisling som agn)

har fått 3 sjø ørret der på 3 turer, ikke lenger enn 25cm vær men ble overrasket av variasjonen av farger! en av dem hadde flått rød farge og så nesten ut som en regnbu ørret men den førsdste var helt blank!

noen som har en forkalring på dette?

og er det stor ørret der når det er små ørret der?

der fikk jeg og stor makrell 200 til 300 gram

den siste jeg dro kan veid mer menhar ikke så presis vekt:( store var de værtfall!!!!

Der jeg fisker sø er av og til 50% eller mer helt brunørret i fargen men det er bare artens evne til å tilpasse seg saltinnhold og omgivelser så lenge man får ørret i salt vann er det sø ! det er ikke brunørret selv om den er brun sø og brunørret er akkurat sammer art / hvor du fanger gir navn ikke fargen /

sø på gytevandring blir jo brun men det er ikke uvanlig med brun gjeldfisk i manga fjorder i sør norge

i noen elvemunninger fks mandalselva lever det svære "brunørreter" som ikke går helt ut men de benytter seg av at mattilgangen er større i brakkvannet

en fisk som går ut i havet kan ikke plutselig "velge" det betingelsene er jo en smoltifisering først dessuten trenger ikke avkom av sø å gå ut noen blir bare i bekken eller elva

veldig kul fisk

regnbueørret har prikker p åhalen og ryggfinna og er en vårgyter god fighter fikk flere av de på slutten av nittitallet glad de ikke opptrer i de mengdene nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med ken her. Hvis ikke melke eller rogna tyter ut ur fisken kan brune sø vare en type som er meir stasjonære en ellers andre, pelagiske sø:er. Dette ser vi også tydelig på f.eks. torsk, den som beiter i tang å tare er heilt brun men, er ikke en gytefisk for det.

Sø som har opphold seg i ferskvann i perioder får gjerne en litt blå-violet-brun farge over seg, men ikke i den grad en gytefisk får. Det du har sett/fanget er m.a.o. sø frå lit forskjellige beite områder(habitat).

Hvis det er snakk om Regnbuelaks (det er en nordamerikansk laks) som vi kaller for ørret, kan den i visse perioder vare så blank og fin, spesiellt nå på høst-vintern, at det er vanskelig å sjå forskjellen da de karakteristiske prikkene på hale- og ryggfinnen nesten er usynlige, i vert fall på gjellfisk (ikke kjønsmoden fisk). mvh Flodstrøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blank sjøørret kan ha et ganske tydelig rosa/rødskjær, særlig på vinteren. Men dette har jeg aldri sett i så tydelig form at man skulle reagere/feilbestemme den til regnbue.

Selv om det er et stykke til nærmeste oppdrettslokalitet for regnbue, er det jo langt fra umulig at det er en slik som har slengt forbi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.