Gå til innhold
Fiskersiden

Posten!


ErikR
 Share

Recommended Posts

i alle år har jeg stolt helt og fullt på posten. har så og si alltid fått det jeg har bestillt, ganske kjapt.

men for en tid tilbake opplevde jeg noe som gjorde meg forbannet.

jeg hadde et stangbrudd på min kjære tfo ticr stang. dette er et produkt det er livstidsgarranti på. jeg fikk vite at jeg måtte sende stangen til butikken som jeg kjøpte den fra, som var destination fishing på lysaker.

da jeg var rimelig opptatt i denne perioden med jobb, spurte jeg en bekjent om vedkommede kunne hjelpe meg å sende stangen. stangen ble pakket kvelden før. dagen etter ble den sendt.

da jeg ringte butikken en uke senere, hadde stangen ikke kommet. jeg begynte å lure... da den ikke hadde dukket opp hverken 2 eller 4 uker senere anså jeg stangen som tapt.

det som hadde skjedd var at da stangen skulle sendes ble den sendt som brev(!) og ikke pakke som det burde.

så jeg ringte posten. fikk beskjed om at de skulle holde utkikk etter denne. jeg kan jo selvsagt ikke kreve erstatning, ettersom jeg har skjønt at dette kun gjelder når det sendes som pakke.

hva som har skjedd vet jeg ikke, men jeg tipper på at det sitter 1 stk post-ansatt med 1 stk tfo ticr med brukket midtdel! jeg har iallefall mistet helt tiltroen til posten..måtte de få sin "belønning" i sitt neste liv!!

solgte også et snøre til vango her på forumet. sendte dette som brev da jeg følte det var både riktig og mest økonmisk. men denne kom aldri fram til vango..

også her sitter en postansatt ( kanskje den samme?) med både ticr stang og striped bass snøre!!

Burde gjøres mye mer for å bli kvitt sånne utskudd som stjeler!

noen som har noe tips til hva jeg bør/kan gjøre??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

solgte også et snøre til vango her på forumet. sendte dette som brev da jeg følte det var både riktig og mest økonmisk. men denne kom aldri fram til vango..

også her sitter en postansatt ( kanskje den samme?) med både ticr stang og striped bass snøre!!

Burde gjøres mye mer for å bli kvitt sånne utskudd som stjeler!

noen som har noe tips til hva jeg bør/kan gjøre??

fint lite, jeg bestilte noe greier fra USA for en stund siden som posten rotet bort på vei fra terminalen og til min postkasse, posten har juridisk sett ikke noe ansvar for sendingene de mister og jeg ble pent nødt til å henvende meg til avsender, som heldigvis viste seg å være såpass serviceinstillt at han sendte nye produkter til meg uten ekstra kostnad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Posten har en (hittegods) avdeling for varer som har fått så hard medfart at merkelappen er borte.

Søk på posten.no og skriv en mail til rette avdeling. Sendte ei penn snelle som brev,det gjør jeg ikke igjen.

Ei penn stang som ble sendt som pakkepost ble savnet i 14 dager pga de på det lokale mottaker kontoret ikke så ett pvc rør på 180cm :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må jo være ett eksempel til skrekk og advarsel om ikke å sende verdifulle pakker som brev. Kun postpakker med sporingsmuligheter for min del iallefall.

Håper pakken dukker opp igjen, selv om det vel er liten sjanse for det. Er du 100 prosent sikker på att butikken ikke har "rotet" bort pakken din for å slippe billig unna??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei og tanken har slått meg faktisk! har jo hatt dårlig erfaring med den butikken før!

men for en uvitende sjel, burde jo egentlig post-ansatte gjørt sender oppmerksom på at ting med verdi burde sendes annerledes?

da får man vel et sporingsnummer? selv da, kan vel feil skje..for jævli at man skal ha et så udugelig foretak somd river og sender pakker og brev rundt om i landet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også slitt med at flere bestillinger (3-4) stk fra danmark har forsvunnet bare i løpet av denne høsten. Fellesnevneren er jo at de har blitt sendt som brev. Et nr av AOF, og noe av madammens post har også forsvunnet. Jeg har tatt kontakt med posten skriftlig og pr tlf gjentatte ganger. Flere naboer har også opplevd at post ikke har kommet frem som det skal.

Underlig nok fikk vi nytt postbud for en mnd siden, etter dette har jeg ikke hørt om noen problemer.

Mitt tips:

-Bruk alltid forsendelsesmetoder der du får kvittering/kollinr

-Si ifra skriftlig (og be om bekreftelse på mottatt melding) når avvik oppstår

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selv driver jeg i transport yrket. her må vi tross alt ha signering fra de parter som mottar godset/pakken. ellers står vi selv ansvarlige for å erstatte det om det skulle forsvinne..

burde vært noe ligende for posten mener jeg. kunden har alltid rett heter det visstnok. dette stemmer tydligvis ikke hos posten!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne ansvarsfraskrivelsen stammer fra Postloven, og den igjen stammer fra tida da Posten var en statlig institusjon mer enn en bedrift. Nå fins det fint lite igjen av det i Posten lenger, så å forandre loven er på høy tid. Posten skviser jo kundene sine til de grader, og har et stort overskudd.

Men men, noe positivt er jo på trappene da flere vurderer å levere post i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selv driver jeg i transport yrket. her må vi tross alt ha signering fra de parter som mottar godset/pakken. ellers står vi selv ansvarlige for å erstatte det om det skulle forsvinne..

burde vært noe ligende for posten mener jeg. kunden har alltid rett heter det visstnok. dette stemmer tydligvis ikke hos posten!!!

Saken er at ditt firma ikke driver med brevpost, når man sender et kolli som brev, ja, da er det brev hele veien enten det er flatt, klumpete eller avlangt.

Jeg har jobbet i Posten tidligere før den store omleggingen og vi fikk Post i butikk, elektronisk sporing osv.

At det var lett for firmaer som roter bort ting å skylde på Posten var i hvertfall sikkert. Noe annet var at sendinger ofte kunne være dårlig innpakket, der hadde vi informasjonsplikt i den grad det var praktisk mulig. Om en brevpostsending var riktig innpakket og den ble ødelagt (altså ikke total bortkomst) mener jeg det kunne være en åpning for erstatning.

Det var ofte vikarer som var utro tjenere.

Det er greit med alt som kan erstattes, men hvis man skal sende noe uerstattelig (eks. arvesølv ), send det som verdipost, da blir den behandlet atskilt fra all annen post (hvis det fortsatt fungerer sånn).

Men dette er altså tips fra en som sluttet i etaten for snart 10 år siden og myye har endret seg.

Endret av geirm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å sende brevpost er svært billig - og man har da heller ingen forsikring for at ting kommer frem. Man kan sende objektet som en pakke (evt rekomandert post) - med tileggsforsikring hvis verdien er høyere enn den vektberegnede standardforsikringen. Dette koster mer penger - og Posten er da ansvarlig for innholdet i større grad. Selvsagt kan ikke Posten være ansvarlig for en pakke til x antall tusen - når porto betalt er 30 kroner - det ville jo vært foretningsmessig selvmord. Det beste her er vel å håpe på at pakken dukker opp pga feilsortering - og så ha lært til neste gang man skal sende noe som koster penger. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt kan ikke Posten være ansvarlig for en pakke til x antall tusen - når porto betalt er 30 kroner - det ville jo vært foretningsmessig selvmord.

Mnja, ikke hvis foretningen hadde vært gjort slik den er ment til, dvs faktisk klare å få en pakke fra A til B ;)

Er jo ikke så stor forskjell på 30kr for brev og 112kr som Norgespakke med sporing og erstatning på opptil 10 000kr ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et brev er et brev - en pakke en pakke. Sender man pakker som brev og brev som pakker - så ber man jo i utgangspunktet om bråk. Det samme bråket Posten antakeligvis får fra kunder som ønsker å snu konseptet på hodet for å spare penger. Forskjellen i pris på 2 tjenester er ikke så stor - men akkurat så stor at man får med forsikring og sporing på kjøpet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaktrifla mi, ei Tikka T3 Supervarmint med en Zeiss 3-12x56 kom vekk i posten i sommer. Dette har en verdi på ca 30.000,-

Utrolig irriterende, og ikke minst farlig om det kommer i feile hender eller feil miljø.. Ble selfølgelig politisak ut av det, men den har fremdeles ikke dukket opp. Jeg har fått erstatning nå, men det er ikke kult å tenke på at den muligens blir brukt til noe den ikke skal brukes til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.