Gå til innhold
Fiskersiden

Surfing i sneen.


GStrike
 Share

Recommended Posts

Etter å ha hørt om knurren som ble tatt i Bodø, så var jeg bare nødt å komme meg ut på tur idag. Det fikk ikke hjelpe at det har snedd rundt 25-30cm de siste dagene. Tror faktisk det var første gangen jeg har fisket etter at sneen har lagt seg, bortsett fra isfiske da.

Destinasjonen for dagens tur var småbåthavna/moloen på Ankenes, med tilsynelatende sand-/leirebunn, med flekker av tang og tare. Og mens jeg satt og rigget til, så kom det to menn bort til meg og pratet litt. Og han ene nevnte at det for noen dager siden var en som hadde satt line et lite stykke utenfor moloen, og fått to småkveiter, på 10-15kg. B) Småkveite liksom! :)

Så forventningene og dagdrømmene mine fikk skikkelig grobunn, og det var deilig da jeg kunne denge ut et glidetackel med en Super Mutu 9/0 agnet med en halv sild.

Den andre stanga ble utstyrt med et 2-kroks paternostertackle agnet med reke.

Fint vær idag, men jeg er ikke spesielt glad i sne.

13049_s.jpg

Fiskestolen min :D

13048_s.jpg

Forhåpningene mine begynte etterhvert å falme, det var utrolig dårlig bitt i fisken, det tok over en time før det endelig nappet paternostertackelet mitt. Det ble ikke noen stor kamp, men godt å kjenne litt vekt på stanga. Typisk torskefight, og litt etter kunne jeg løfte dagens første torsk på land. Orket ikke veie den, fotograferte den bare før jeg satte den ut igjen.

13050_s.jpg

(Torsken ble ikke bløgget før gjenutsetting, kniven er bare med for å illustrere størrelsen) :P

Nå tok det ikke like lang tid før neste fisk var frempå, en hyse denne gangen.

13051_s.jpg

Mens jeg satt og klødde med å få på nye reker, var det endelig noe som var fremme og smakte på silda. Endelig skulle jeg kanskje få noe av skikkelig størrelse, men nei, da jeg begynte å sveive inn kjente jeg hvordan silda bare skled ut av fiskekjeften. Og da jeg fikk sveivet inn, så jeg at kroken hadde vridd seg, og lå langs med sildebiten, med krokspissen inn i kjøttet. Jeg må ha surret den for dårlig fast. Utrolig irriterende! :P:)

Etter dette hadde jeg kun napp på paternosteret, og de store nappene var det ikke. Fikk to torsker og en hyse til, med denne som den klart største. :D:D

13052_s.jpg

Ikke det helt store resultatet, men skal helt klart tilbake hit om ikke lenge! Og da skal jeg fiske på stigende sjø!

Endret av GStrike
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint å se at du ikke har glemt gamle takter, Gstrike. Jeg begynte å savne rapportene dine nå gitt. :)

Er vel mye fordi jeg ikke har hatt noe særlig å rapportere om. :P

Eneste er vel kanskje 2 kvelder i Kvalsundet utenfor Tromsø. Men det ga 2 torsker på tre timer første kvelden, og ikke ett eneste napp på fire timer turen etter.

Eneste positive var at jeg fant ut at fersk sild funker mye bedre som agn enn seifilet! I allefall til torsk. B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier alltid å sikle på forskjellige fiskeplasser når jeg oser forbi Bodø.

En gang skal jeg ha god tid..

Mange fine plasser i området rundt Narvik, jeg må bli flinkere til å prøve nye plasser. Er litt for fastlåst i tankegangen "hvor har jeg fått fisk tidligere?"

dette var gøy å lese! flott at det ble tur og fisk på deg, kanskje det blir knurr og kveite neste gang?

Jeg er sikker på at den ene torsken knurret litt, holder det? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe stor fangst å skrive om, men det var nesten...

Fikk meg en ny tur idag, der alt begynte stille og rolig. Hadde noen napp, men ingenting som ville sitte fast.

Det gikk 2 timer før første og eneste fisk kom på land, en liten torsk på 1,2kg.

Men en drøy halvtime etter dette, var det endelig noe av litt størrelse på surfstanga. Også idag var det et glidetackel, med en Super Mutu 9/0 agnet med en halv sild som sto på menyen.

Det begynte med litt smånapping, før det tok helt av! Snøret hylte av snella, jeg fikk rykket til meg stanga og strammet bremsen. Men jeg hadde ikke mulighet å holde den igjen, jeg strammet bremsen godt til, men fortsatt hylte snøret av snella. Så jeg satt meg til rette mellom noen steinblokker, og tok spenntak før jeg strammet snøret ytterligere. Surfstanga ble holdt rett opp, men med skikkelig flex i stanga og nesten bånn brems, ble snøret fortsatt dratt ut i høyt tempo. Nå begynte det å minke godt med snøre på snella, og jeg ble engstelig for at 500 kr med Fireline skulle bli dratt fra meg, så jeg fant ut at det fikk briste eller bære. Strammet enda litt til, og endelig stoppet toget i andre enden. Endelig tenkte jeg og fikk dratt inn noen meter, men neida, snella hylte videre før jeg plutselig kjente at fisken slapp. Jeg sveivet inn og merket fort at snøret var røket. Litt usikker hvor tykt snøret var, men det skal være oppimot 0,30. Det kan selvfølgelig ha vært en skade på snøret, men med tanke på at det var bare såvidt jeg klarte å dra snøre av snella etterpå, og flexen i stanga. Så må dette ha vært mitt livs fisk! Foreløpig ihvertfall! <_<

Jeg garanterer at dette ikke var noen torsk, den gikk alt for fort til det. Så tankene mine går til kveite eller alvorlig sei.

Så konklusjonen er krystallklar, jeg skal tilbake. Mange ganger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kveite! dæven det hadde vært noe! <_<:)

skal olje treskia, så er jeg oppe hos deg rundt 15.januar.....

Du er velkommen! :P

Skal ikke garantere at det var kveite, men kan egentlig ikke forestille meg hva annet det kan ha vært...

Tror ikke seien er inni fjorden her lenger, og tosken er for bedagelig til å kunne få opp det tempoet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke snakk dritt om Bergnebben.

<_<

Jeg tipper du kommer til å ha mareritt om den fisken en stund GStrike. Det er ikke lett å tippe hvilken fisk det var som herjet med deg, men kveite er ikke så langt borte fra mine tanker heller.

Må innrømme at det ikke er mye annet jeg klarer å tenke på nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig satsing, Andreas! Blir vel slapt med studier ei stund nå! :)

Må nok ha grøvre enn 0,30 for å taue på land nise... :lol:

Så mye upløyd mark som du har å ta av når det gjelder kystmeite burde du kanskje søke landbruksdepartementet om støtte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig satsing, Andreas! Blir vel slapt med studier ei stund nå! ;)

Må nok ha grøvre enn 0,30 for å taue på land nise... :)

Så mye upløyd mark som du har å ta av når det gjelder kystmeite burde du kanskje søke landbruksdepartementet om støtte?

Tror ikke nisa er så interessert i en ussel halv sild, men hadde vært kult da. Tror jeg skulle fått den store skjelven om jeg hadde sett noen i området før det bet på! :P

Hadde ikke gjort noe med litt støtte, gikk med litt røyk for å roe nervene etter den opplevelsen! ;)

Blir taklegging på hytta imorgen, så kanskje det blir ny tur på torsdag...

Snarest mulig iallefall! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oh, kul opplevelse. Ble selv fristet til å dra ut en tur å fiske med SVÆRE agn.

Og nisa tar vel bare levende fisk?

Mener det, eller det som virker levende ihvertfall.

Skal ikke garantere at det ikke var nise, men da er det veldig rart at jeg ikke har sett snurten av niser, på noen av mine turer dit. De må jo puste!

Regner med at det var kveite, de er tatt like utenfor der jeg fisker, men da på line.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har lyst å anslå hva den eventuelle kveita kan ha veid?

Vet det nok er umulig å gi et sikkert svar, men hadde vært moro og hatt en minimumsvekt.

Sjekket bremsen med ei vekt nå, og da snøret begynte å dra av snella viste vekta rundt 5,2kg.

Stanga jeg brukte var ei Shimano Nexave teleskop. Den er 420cm lang, og takler kastevekter opp til 200gram.

Jeg holdt stanga rett opp, og snøret ble dratt av snella i en alvorlig fart, før det slet.

Noen som tør å anslå? :)

Endret av GStrike
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.