Gå til innhold
Fiskersiden

Tunfisk-biff


Karl Inge S
 Share

Recommended Posts

Stek den på sterk varme raskt på begge sider, og la den hvile litt etterpå. Du kan nesten ikke steke tunfisk for raskt. Hvis du vil ha den gjennomstekt mister du all den friske smaken det er på en tunfiskbiff og smaken er ikke langt unna det du får kjøpt på boks, jo rødere jo bedre.

Tips; Ris/risnudler blandet med vårløk, cashew, noen gulrotbiter, samt en saus du baserer på soyasaus er enkelt og godt tilbehør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Davidsen sa vel også at han stekte den omtrent som en biff. Poteter og brun saus er vel kanskje ikke heeeelt passende tilbehør dog?

Det er ikke tilbehør til "vanlig" biff heller det der da....

Fløtegratinerte poteter passer sikkert bra og ta deg en tur i saushylla på matsjappa nær deg og finn en spennede soppsaus eller noe slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hasselbackpoteter bør jo funke som tilbehør....

(oppskrift)

skjær potetene i tynne skiver (men ikke helt igjennom), dvs de skal henge sammen i bunn. Krydre med paprikapulver, salt og pepper. Ha raspet ost oppå. Stek på 225g i 45 min. MMMMMMMMMmmmmmm

EDIT: glemte at potetene skal pensles med smeltet smør før krydring,,,

Endret av ThorEH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Pleier å kjøpe en del av denne, billig og god middag. Lidl selger også en saus med grønn pepper som er god til tunfisken. Mitt tilbehør er vanligvis løk, sopp og enten auberginer eller et grønt eple i biter som jeg freser i panna, og gjerne pommes frites. (Jeg pleier å lage dem selv av rå poteter, syns det er bedre enn halvfab).

Stek biffene raskt på sterk varme, ta de ut av panna en stund, og etterstek dem litt etter en stund. (F.ex stek tilbehøret i mellomtiden)

De er også kjempegode til carpaccio. Skjær biffene i tynne skiver, tøm litt olivenolje på en tallerken og vend skivene i oljen. Krydre med litt pepper, en dråpe sitronsaft, og legg to-tre korn grovt salt på hver skive. (plukka opp dette fra en av de kjente TV-kokkene, husker ikke hvem) Denne ble fort en av mine favoritter til kveldssnacs.

Mvh

cannonbang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hasselbackpoteter bør jo funke som tilbehør....

(oppskrift)

skjær potetene i tynne skiver (men ikke helt igjennom), dvs de skal henge sammen i bunn. Krydre med paprikapulver, salt og pepper. Ha raspet ost oppå. Stek på 225g i 45 min. MMMMMMMMMmmmmmm

enig,,,bruker mye parmesan ost i stedet.

Tunfisk er best rå...sushi...yummy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tunfisk från Lidl???

Frossen tunfisk kan hålla super kvalitét och det kan oxå vara ren kattmat. Kvalitéten kan du bedöma utifrån färgen på fisken. Helst ska den vara djupt röd. Är den grå kan du ge den till katten.

Tunfisk ska ALDRIG tillberedas som biff med mindre än att du gillar din biff otroligt blodig.

Japanerna kallar ett av sätten att tillbereda mat på " tataki ". Dvs stekt flat på hög värme i kort tid.

Perfekt stekt tunfisk har stekyta på ca 1 mm runt om och är helt rå i mitten. Se till att du har låtit fisken bli rumstempererad innan du steker den för att kontrasten mellan varmt och kallt inte ska bli för stor.

Tillbehör borde vara nudlar el. ris, finstrimmlade wokgrönsaker stekta lynraskt för krispigheten och ett gott soyasmör. Piska ner lite osaltat smör i soyasås på låg värme. Fräsha upp med lite lime och färsk koriander.

Genomstekt tunfisk el. svärdfisk är lika upphetsande som bordplata med ketchup.

Såg att en del av oppskrifterna i tidigare inlägg såg riktigt frestande ut. Men flötepot, brunsås???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger meg på at gjennomstekt tuna ikke er rare greiene. Må omtrent bare touche panna skal det være noe poeng. Men sjøl eter jeg kun tuna rå! Noter ellers at man ofte tilsetter fargestoffer i tunaen man får på sushibarer! Om det gjelder frossen tuna vet jeg ikke. Har stort sett spist sjølfiska greier, og da vet jeg at kvaliteten er topp. Rett fra havet, tømmes for blod, nedkjøling og rett i vakuumposer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.