Gå til innhold
Fiskersiden

Slippe ut igjen storgjedder - dårlig fiskestell?


TURUT
 Share

Recommended Posts

I hvertfall 2 vann her på Hedmarken, Harasjøen og Rokosjøen, har de i løpet av 2 år fisket opp uanstendige mengder småmort. Vanna var visstnok overbefolket (eller overbemortet) av småmort.

Hvordan abbor og gjeddebestanden vil bli etter dette blir jo spennende å se :o

Hvor lang tid må det gå før man kan se noen resultater av dette? Og hvilke resultater kan man forvente å se?

hm....sporer vel litt av her, men....

elPerro

Nei det gjør du slett ikke. Og at populasjonsdynamikk er komplisert er vannvittig korrekt... Har selv undervist i og holdt kurs i stell av fiskevann gjennom VO i yngre dager, og kan nok om dette til å vite at jeg ikke kan særlig mye...

-Imidlertid fanget den artikkelen jeg leste min interesse fordi den IKKE konkluderte likt med det som like gjerne kan være populistiske teorier som bekreftet vitenskap. -At store predatorer alltid holder fiskevann i god trim! Ingen teorier er absolutt korrekt, og jeg vil hevde at å dra de kjente modellene jeg underviste i om ørret/røyevann rett over til "brune" vann med blandet populasjon blir fullstendig irrelevant. Og det KAN være slik at feks ensrettet fokus på å få fram de virkelig store gjeddene i et vann kan være med på å "ødelegge" fisket på andre arter.

Om man vil utrette noe med feks populasjonen av småabbor, mort, småbrasme etc så KAN det være veien å gå å fjerne en del av de fysisk største predatorere, for å få fram flere mellomstore (ikke smågjedder altså) og mer effektive predatorer. Men at dette er "løsenet" i alle sammenhenger er like feil som at ørretvannteorier vil være det! Jeg fulgte utviklingen i Gjersøen med stor interesse. Store mortestimer som gjedda ikke hadde sjans til å beite ned, dels fordi gjedda likevel hadde nok mat i sivkanten, og fordi mortebestanden beita ned dyreplankton midt i sjøen (hvor gjedda likevel ikke jaktet...), som igjen medførte grønt algevann. Innføring av gjørs med et annerledes beitemønster og sikkert bedre nattsyn har endret Gjersjøen radikalt, og til det bedre mener de fleste. Likevel er det krefter som bæljer om miljøkriminalitet i den sammenhengen. Jeg er bare dels enig av prinsipielle grunner. "Mitt" vann ligner Gjersjøen, men om jeg hadde dumpa gjørs uti her ville den spredd seg til Mjøsa med kanskje fatalt resultat for mjøsørreten om hundre år. -Og skurken ville da vært meg, fy flate! Så det blir med tankeeksperimentet...

Om mange er villig til å diskutere dette temaet uten nødvendigvis å la seg prege av egen fiskefilosofi er jeg i tvil om. Og det gjelder like mye meg selv som dere C&R fanatikere! :D

Gjeddekaker er godt det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imidlertid fanget den artikkelen jeg leste min interesse fordi den IKKE konkluderte likt med det som like gjerne kan være populistiske teorier som bekreftet vitenskap. -At store predatorer alltid holder fiskevann i god trim! Ingen teorier er absolutt korrekt, og jeg vil hevde at å dra de kjente modellene jeg underviste i om ørret/røyevann rett over til "brune" vann med blandet populasjon blir fullstendig irrelevant. Og det KAN være slik at feks ensrettet fokus på å få fram de virkelig store gjeddene i et vann kan være med på å "ødelegge" fisket på andre arter.

Om man vil utrette noe med feks populasjonen av småabbor, mort, småbrasme etc så KAN det være veien å gå å fjerne en del av de fysisk største predatorere, for å få fram flere mellomstore (ikke smågjedder altså) og mer effektive predatorer. Men at dette er "løsenet" i alle sammenhenger er like feil som at ørretvannteorier vil være det! Jeg fulgte utviklingen i Gjersøen med stor interesse. Store mortestimer som gjedda ikke hadde sjans til å beite ned, dels fordi gjedda likevel hadde nok mat i sivkanten, og fordi mortebestanden beita ned dyreplankton midt i sjøen (hvor gjedda likevel ikke jaktet...), som igjen medførte grønt algevann. Innføring av gjørs med et annerledes beitemønster og sikkert bedre nattsyn har endret Gjersjøen radikalt, og til det bedre mener de fleste. Likevel er det krefter som bæljer om miljøkriminalitet i den sammenhengen. Jeg er bare dels enig av prinsipielle grunner. "Mitt" vann ligner Gjersjøen, men om jeg hadde dumpa gjørs uti her ville den spredd seg til Mjøsa med kanskje fatalt resultat for mjøsørreten om hundre år. -Og skurken ville da vært meg, fy flate! Så det blir med tankeeksperimentet...

Fordi om det har kommet frem en del gode poenger angående fiskeforvaltning i denne tråden, så startet det jo hele med en artikkel om biomanipulering for å bedre vannkvaliteten i innsjøer, og det har i grunnen ikke noe med fiskestell å gjøre! Så jeg vil si at påstanden "Slippe ut igjen storgjedder - dårlig fiskestell" er en feiltolkning av noe som ikke har noe direkte med fiskestell å gjøre i det hele tatt!

Prosjektene i Årungen, Vansjø og Gjersjøen ble jo startet og satt i gang for å bedre vannkvaliteten så sjøene skulle/skal se fine ut! Slik at folk kan bade der uten å si æsj pga for mye alger. Slike biomanipuleringer har jo i grunnen ikke noe med fiskeforvaltning slik vi sportsfiskere tenker å gjøre, men det kan jo i blandt få positive følger for oss sportsfiskere ved at de fiskene som er igjen etter en utfisking vokser seg større eller at nye arter som gjørs plutselig blir mulige å fiske etter osv.

Ellers er det alltid en problem at forskjellige biologer, limnologer, forvaltere og sportsfiskere definerer ting forskjellig. F.eks; Hvor stor er en stor fisk? Hvor stor er en liten fisk? Hvor stor er en stor gjedde? Hvor liten er en liten gjedde? Hvor stor kan den aktuelle arten bli i det aktuelle vannet? Hva er vanlig størrelse? osv. Å få samsvar i dette er jo i grunnen veldig viktig da alle bruker ordene stor og liten, men ingen setter ordentlige tall på det. For en sportsfisker og en fiskeforvalter så blir det jo helt feil hvis en biolog kaller en gjedde på 3kg for stor i et forskningsprosjekt da gjedda faktisk kan bli 13-15kg i de fleste vann med nok næringstilgang og klarhet!

Og skal man først begynne å fiske ut noe annet(les større predatorer) enn tusenbrødre av forskjellige slag, så må man jo sette seg inn hvordan "alderspyramiden" ser ut for den enkelte predatorart, for det er sannsyligvis ingen vits i å fiske ut alle fisker over en hvis størrelse/alder for å bedre den økologiske balansen i et vann. De aller største predatorene er det jo som oftest veldig få av i en innsjø, så de har nok en veldig liten betydning for predasjonen på små rovfisk, men de har jo en veldig stor betydning for oss sportsfiskere som drømmer om den aller største ruggen! Det er nok heller de mellomstore rovfiskene som har størst betydning for fiskebalansen i vann, og det er jo de det som oftest mange av også.

Så når det gjelder dette lille vannet oppe ved Hamar et sted, så ville det foruten å tynne i tusenbrødrebestandene kanskje vært noe i det å tynne i bestanden av mellomstore gjedder på 4-8kg, og ellers sette alle de minste og de aller største ut igjen. Da ville fiskebalansen blitt bedre med tanke på karpefisk, abbor og gjedder, og man ville samtidig bevare de aller største gjeddene. Vinn, vinn, vinn!

Innfør et minstemål på f.eks 80cm og et størstemål på 100-110cm på gjedde! Da ville du ha fått i pose og sekk!

Fordi om skal man tenke matfisk og miljøgifter, så er det nok gjeddene under minstemålet som er midt i blinken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi om det har kommet frem en del gode poenger angående fiskeforvaltning i denne tråden, så startet det jo hele med en artikkel om biomanipulering for å bedre vannkvaliteten i innsjøer, og det har i grunnen ikke noe med fiskestell å gjøre! Så jeg vil si at påstanden "Slippe ut igjen storgjedder - dårlig fiskestell" er en feiltolkning av noe som ikke har noe direkte med fiskestell å gjøre i det hele tatt!

Hold your horses man! Du så ikke spørsmålstegnet bak tittelen? Dette er ikke en påstand fra meg, men inngangsvinkel til denne diskusjonen. -Som jeg syns har mye for seg, og hvor det har kommet fram mye vettugt. Og ja, jeg vet godt at prosjekt gjørs-i-Gjersøen kun hadde som mål å klare vannet. Det var nesten drikkevannet mitt for søren! :)

-Men nå diskuterer vi bivirkningene i fiskebestanden, og den har knapt noen som fisker der klaget på. Enkelte grønne ekstremister mener at det var feil å manipulere vannet. Men alt fiskestell er da sannelig manipulering?! Om vi setter ut ørret eller tynner ut med småmaska garn, alt etter fiskens tilstand og levekår, så er det manipulering åkke som. Jeg har ikke noe i mot det.

Alternativet på prinsipielt grunnlag er at vi lever våre liv i Oslo, og spise soya mens ulven herjer i elgbestanden i Nordmarka! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her står det om et av prosjektene i Sverige der man hjelper gjedda(rovfisken) med å fiske ut mye karpefisk, slik at vannkvaliteten blir så bra at rovfiskene selv etterhvert klarer å balansere karpefiskbestandene igjen!

http://www.svenskagaddklubben.com/news_det...b79e9a1348b91ca

http://www.svenskagaddklubben.com/

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=588206

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kraftig uttynning av bestandene av småvokst karpefisk er den løsningen som best kombinerer flest mulige populasjonsbiologiske argumenter, og som samtidig best bidrar til å opprettholde sportsfisket. Derfor er dette en mer ønskelig strategi, som jeg også har mest tro på fra et populasjonsdynamisk ståsted. Dette bør derfor være standardstrategien. Den alternative strategien med å fiske ut gjedde bør kun ses på som en nødløsning som kun bør benyttes i helt ekstreme tilfeller. Det blir veldig spennende å følge utviklingen i disse svenske sjøene. Skal ikke se bort fra at de vil påvirke hva norske myndigheter kommer til å satse på i fremtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kraftig uttynning av bestandene av småvokst karpefisk er den løsningen som best kombinerer flest mulige populasjonsbiologiske argumenter, og som samtidig best bidrar til å opprettholde sportsfisket. Derfor er dette en mer ønskelig strategi, som jeg også har mest tro på fra et populasjonsdynamisk ståsted. Dette bør derfor være standardstrategien. Den alternative strategien med å fiske ut gjedde bør kun ses på som en nødløsning som kun bør benyttes i helt ekstreme tilfeller. Det blir veldig spennende å følge utviklingen i disse svenske sjøene. Skal ikke se bort fra at de vil påvirke hva norske myndigheter kommer til å satse på i fremtiden.

Ja, det virker som om en kraftig uttynning av småvokst karpefisk og f.eks tusenbrødre av abbor er veien å gå for å bedre vannkvaliteten som igjen vil hjelpe gjedda/rovfisken, men i de vann som er veldig eutrofe/overgjødslet så kan nok utsettinger av gjørs også ha noe for seg.

I Danmark har man jo drevet med utsetting av gjeddeyngel som biomanipuleringsredskap i mange innsjøer i årevis, men det virker som om at disse gjeddeynglene har hatt en for liten effekt på karpefiskyngelen. Se rapport under for mer info!

Det virker da som om vannene allerede er i en så dårlig forfatning at gjeddene må ha hjelp med å "fiske" ut mye av de små karpefiskene! Man må nok få vannkvaliteten opp over et visst punkt for at gjeddene skal bli effektive jegere ser det ut til!

Kanskje det ville ha hjulpet mye og satt ut smågjedder på 20-40cm i steden for gjeddeyngel på 4-6cm? Gjedder på 20-40cm burde jo ha bedre generell overlevelse, større byttefiskregister og større mulighet for å klare seg mot predasjon av andre gjedder!

"Utsetting av gjeddeyngel i danske innsjøer: Effektvurdering og perspektiviering"

http://www.dfu.min.dk/fiskepleje/PDFs/gedderapport.pdf

Her er det et spesifikt eksempel på hva en slik biomanipulasjon kan føre til!

"Maribo Søndersø i fortsat bedring

(25-11-2005, Jan Andersen / Jens Tudvad)

Storstrøms Amt har gennem snart 15 år langsomt, men sikkert, forbedret vandkvaliteten i Maribo Søndersø, der er Danmarks femte største sø. Forbedringen er foregået ved en opfiskning af fredfiskene – først og fremmest brasen- og udsætning af nu i alt 618.000 stk. geddeyngel. Det har betydet, at der er blevet en mere naturlig balance mellem rovfisk og fredfisk.

Det er dog aborrebestanden, der ser ud til at nyde mest af ændringerne, idet amtet nu betegner bestanden som havende en ”harmonisk størrelsesstruktur”. Geddebestanden er også i fremgang, men det er betegnende, at rekrutteringen af geddeyngel er ringe.

De mange brasener er nu væk og erstattet af en stor bestand med stor gennemsnitsstørrelse. Alt i alt er Maribo Søndersø ved at udvikle sig til et godt fiskevand, og der er gratis fiskeri i bugten ved Domkirken.

Yderligere oplysninger kan findes på amtets hjemmeside www.stam.dk "

Les mer her!

http://www.stam.dk/get/61998108.html

Sitat tatt fra linken over: "Har det så gavnet?

Sammenlignes fiskeundersøgelserne i perioden 1989-2004 i Maribo Søndersø ses en tydelig ændring. Den største forskel er faldet i mængden af fredfisk (brasener og skaller). I 1989 var denne bestand på 75 % af den samlede fiskebestand, hvor den i 2004 er faldet til 46%. Tilsvarende er rovfiskebestanden (gedder og aborrer) steget i samme periode fra 25% i 1989 til 54% i 2004 og antallet af rovfisk nærmer sig nu målet på 60%.

Når rovfiskene udgør mere end halvdelen af fiskebestanden så kan de begrænse tilgangen af nye fredfisk effektivt. Resultatet bliver en mere klarvandet og stabil sø.

Amtets seneste undersøgelser af vandplanterne i Maribo Søndersø i sommeren 2003 viste, at mængden af vandplanter er stærkt stigende, og de dækker nu mere end 90% af søbunden i Maribo Søndersø. Samme positive udvikling kan ses i Hejrede Sø. De mange vandplanter betyder flere fugle og vandinsekter i og ved søerne."

Endret av AAB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.